The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

avatar van Walter S.
3,5 uur vind ik wat lang ik heb er dan ook een miniserie van gemaakt en hem in twee delen gekeken. Ik had geen last van het trage tempo, ik vond het een mooie film met een hoop ouwe filmhelden. Kende Jimmy Hoffa Vooral van naam, wel te gek om de persoon daarachter in deze film te zien. Daarnaast ook een mooi portret van huisschilder en klusjesman Sheeran. De tragiek dat zijn dochters niks aan hem hadden gehad en het wat tragische einde vond ik juist wel mooi.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Hoewel Robert De Niro en Al Pacino door (voornamelijk) hun acteerwerk uit de jaren 1970 altijd wel hoog in mijn favorietenlijstje zullen blijven staan keek ik niet echt uit naar The Irishman, slechts gebaseerd op de lelijke poster en het feit dat er miljoenen uitgetrokken werden voor de digitale de-aging. Dat kan, maar het is toch een heel fragiel werkje om te doen.

Bon, uiteindelijk kwam mijn getemperde verwachting goed van pas. The Irishman is een film die uitblinkt in degelijkheid, maar daar blijft het ook bij. De lange speelduur stoort geenszins, maar het wordt ook nergens echt interessant of beklijvend. Verhaalgewijs ligt dit in het straatje van films als Goodfellas en Casino - dat is al vaak gezegd -, maar het blijft toch behoorlijk vlak. Er is geen enkele scène die er bovenuit steekt en binnen 20, 30 jaar nog gekend is, i.t.t. enkele scènes uit voornoemde films. Bovendien slaagt Martin Scorsese er niet in deze film van enige visuele schwung te voorzien - de film oogt verrassend kleurloos en saai. Dat is misschien mijn grootste teleurstelling.

Dat en de de-aging die grandioos mislukt is. De gezichten van de jonger gemaakte acteurs zien er niet uit - ze zien er erg plastisch uit en toupetten werken dan ook niet mee. De Niro en Pacino bewegen ook niet als venten van 40 maar als venten van 80 - dat is uiteraard logisch, maar het maakt het allemaal niet beter. Titelpersonage Frank Sheeran is voor het gros van de film tussen de 40 en de 50 jaar oud - De Niro is slechts geloofwaardig als die eenmaal een Sheeran van 60+ mag spelen. De scène waarin hij de kruidenier die zijn dochter had 'aangeraakt' een paar trappen geeft, illustreert perfect dat de de-ageing van gezichten weinig zin heeft als het lichaam oud blijft. Pacino doet wel z'n uiterste best om kwiek voor de dag te komen. Toch is het een verrassend ingetogen Joe Pesci die er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit steekt en de meest lovenswaardige prestatie neerzet.

Met Scorsese die intussen op z'n 78 gaat, zou dit z'n laatste ouderwetse maffiafilm kunnen geweest zijn. Op zich goed dat hij dan de bekendste koppen van het genre van de laatste 50 jaar bijeengebracht heeft, maar eigenlijk had deze film 20 jaar geleden gemaakt moeten worden.

avatar van thunderball
Deze inmiddels al weer twee keer op Netflix gekeken (dankzij mijn buren).

Ouderwets goede film, die echter niet veel nieuws in de aanbieding heeft:
Scorsese maakt wederom een gangsterfilm, met wederom zijn favoriete acteur (van weleer) in de hoofdrol, geflankeerd door wederom Pesci en ditmaal ook Pacino.

Probleem is dat je het allemaal al eens eerder van deze zelfde mensen hebt gezien, maar dan beter, want toen waren ze allen in de prime van hun leven en carrière.
Ook al spelen ze nu andere karakters De Niro en Pacino spelen niet veel anders dan hoe ze al tig rollen hebben vertolkt. Het is opvallend juist Pesci die zich weet te onderscheiden, want speelt voor zijn doen uiterst behouden en ingetogen en steelt daarmee eigenlijk de film.

Ook de voorheen bij mij slechts als komische acteur bekende (of althans wat daar voor door moest gaan) Ray Romano blinkt uit in zijn rol als gladde Maffia advocaat.

Helaas worden sommige acteurs wel erg met schandalig kleine flut rolletjes opgezadeld, met als diepte punt Harvey Keitel, wiens aanwezigheid bijna een veredelde cameo was.

Verder was er van te voren nog al wat te doen over het digitaal jonger maken van de hoofdacteurs. Eerlijk gezegd keek ik er heel even naar in de eerste paar minuten en er na is het mij eigenlijk totaal niet meer opgevallen, doordat ik in het verhaal werd gezogen.

Zelfde geldt eigenlijk ook voor de "beruchte kruideniers" scene, waarin een feitelijk te oude De Niro een kruidenier in elkaar schopt en hij moet doorgaan voor een veel jonger en dus meer atletischer en fitter iemand. Natuurlijk oogt het wat houterig, maar wanneer er niet zo'n ophef over was gemaakt, was het mij nauwelijks opgevallen, zeker omdat het in totaal misschien maar twintig seconden in beslag neemt.

Toch boeide mij de film genoeg om de tijd snel vooruit te laten gaan... tot helaas de laatste twintig minuten (de aftiteling van tien minuten voor het gemak niet mee gerekend), die afbreuk deden aan de rest van de film,
want veelte uitleggerig, na de begrafenis scene begrijp je als kijker ook wel dat het feitelijk met alle hoofdpersonen niet goed is afgelopen en op het einde van zijn leven Sheeran eenzaam is en geen contact meer met zijn dochter heeft. Dat hoef je niet allemaal nog eens twintig minuten expliciet en tergend traag in beeld te brengen. Beetje zonde, want dit verpeste het toch wel wat voor mij.

Uiteindelijk is dit een behoorlijk goede film geworden, die het echter niet haalt bij eerder werk van deze regisseur en zijn hoofdrolspeler.

Van de andere kant... heb ik eigenlijk al weer flink zin om 'm binnenkort nog een keertje te gaan bekijken.
Vooruit... een magere acht, ofwel vier sterren.

avatar van Simon Belmont
Ik vond het een zeer goede film die ondanks de lange speelduur, 3,5 uur, bleef boeien. Normaal hou ik niet zo van maffia-films, dus ik was wel verbaasd dat deze mij wel boeide. Ik denk dat het komt door de vertelstructuur, waarbij de hoofdrolspeler op zijn oude dag terug kijkt naar zijn leven. Hetzelfde prettige gevoel had ik bijvoorbeeld ook bij het geweldige 'Cinema Paradiso' en 'The remains of the day'.
De film zelf ziet er goed uit. Prachtige beelden en de tijd is goed weergegeven. Wel jammer dat de hoofdrolspelers al wat ouder zijn en daardoor wat stijf/stijver bewegen. Daaraan kon je goed zien dat ze al op leeftijd zijn.
Maar goed, het belangrijkste is het verhaal en de dialogen. Dat was perfect verzorgt. Vooral Al Pacino vond ik geweldig. Hij kan zo goed zijn emoties ten toon spreiden, zoals in 'The devil's advocate', Dat was gewoon genieten. Maar ook Joe Pesci en Robert de Niro zijn op dreef. Het enige jammere vond ik dat ik van tevoren al wist dat Jimmy Hoffa werd vermoord, maar dat schijnt een historisch gegeven te zijn,

Duidelijk een film van een vakman. Want op heel veel vlakken is The Irishman een zeer degelijke en goede film. En dat kan natuurlijk ook bijna niet anders met een oude meester als Scorsese aan het roer. Toch zijn er voor mij teveel kanttekeningen om deze film als echte topper te zien.
Heerlijk dat de cast vol klassieke acteerkanonnen de tijd en ruimte krijgt om zijn liefde voor het vak uitgebreid te etaleren. En dat doen ze dan ook met plezier. Maar ondanks dat de film nooit verveeld, voelt 3,5 uur toch als overkill. Daarnaast vind ik niet altijd alles even makkelijk te volgen, en blijven met name Pacino en De Niro zichtbaar digitaal verjongde bejaarden. Met name de lichaamstaal verraad dat geregeld en dat ondermijnt toch een beetje de beleving.
Desalniettemin een mooie film die zeker een, zij het iet wat lange, kijkbeurt waard is.

avatar van stefan dias
Pfff… aanvankelijk sloeg het allemaal wat tegen. Ik zit echt te kijken naar het ouderlingentehuis dat een toneelstukje opvoert. Bij elke scène van Pacino kreeg ik het idee 'als hij dat maar redt' alsof hij elk moment steendood neer kon vallen. Grappig genoeg is het Pesci die zijn personage (tijdens de autorit) ouder lmijkt te spelen, want in andere scènes komt hij heel relaxt en vlot over. ook goed dat ie voor een keertje eens geen psycho moet spelen… je zou bijna gaan denken dat het een one-trick pony is.
Ik had ook weer het gevoel van 'o jee, moet ik nu weer een film over die nare mensen gaan bekijken', want dat zijn die gangsters toch wel. Vooral Sheeran, een ordinaire moordenaar waar ik enkel door de figuur van De Niro wat sympathie voor kan opbrengen, maar dat de echt Sheeran door zijn dochters met de nek aangekeken wordt, dat zal me allemaal worst wezen.
Toch wist de film me op een gegeven moment, wanneer het allemaal wat lang aan het worden was, plots toch te boeien. Mijn weerstand was weg en plots geloofde ik die oude krakers wel. Wellicht omdat ze dan qua leeftijd meer in hun eigen zone kwamen… Hoffa was ten slotte pas 62 of zo toen ie verdween, terwijl Pacino bij vlagen wel 92 lijkt… Eens Hoffa verdwenen is, toch weer een net iets te lang epiloog.
Scorsese verdient krediet en ik heb me finaal niet verveeld, vandaar een net iets te royale 3,5.

avatar van Noodless
Eigenlijk valt de film me wat tegen. Ik had er heel wat meer van verwacht en het zal helaas geen top 10 film van het jaar worden. De speelduur is echt te lang ! Het verhaal wordt veel te lang opgebouwd en de spanning ontbreekt wat. Heel veel dialogen passeren, gelukkig gespeeld door een sterke rolbezetting. De film is zeker niet slecht en weet de gemiddelde film gemakkelijk te overstijgen, maar echt goed is iets anders. 7/10