The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

• Vanaf 14 november in de bioscoop

avatar van Vdk_Movie
Ziegler schreef:

De Irishman dient enkel een commercieel doel.
Ik stel me zo voor dat Netflix vooral jong publiek trekt.
Hoe krijg je mensen van zeg 50+ aan boord? Door een film te maken met de helden uit de jaren 70/80 in de hoofdrol.
toevallig ken ik een aantal oudere op me werk die The Irishman al hebben gezien, de meeste vonden hem ouderwets goed.

avatar van Basto
Ziegler schreef:

De Irishman dient enkel een commercieel doel.
Ik stel me zo voor dat Netflix vooral jong publiek trekt.

Dat de Irishman een commercieel doel dient heb ik nooit ontkent. Waar het om gaat is of dat alle inhoudelijke regiekeuzes zijn opgelegd door een afdeling die zich bezig houdt met big data en mening van een testpubliek, of dat ze een artiest (met een enorm trackrecord) de vrijheid geven hier zelf zijn weg in te gaan.

Dat eerste is wat Hollywood doorgaans doet de laatste jaren en Disney geperfectioneerd heeft. En dat tweede is wat je noemt ‘auteurs cinema’. Een werkwijze die mij veel meer aanspreekt. Al was het maar omdat die eerste methode enorm voorspelbare films oplevert.

Los daarvan lijk The Irishmen mij eerder op het 40+ publiek gericht die met de films van Scorsese, DeNiro en Pacino zijn opgegroeid.

Laten we beginnen bij je laatste opmerking. The Godfather is van '72. Iemand die 40 was, was nog niet geboren. Ook niet toen deel 2 met De Niro verscheen. Deze mannen gaan al lang mee. Taxidriver is van 76'. Je moet al 60 zijn geweest om de premiere meegemaakt te hebben.

Ik weet niet in hoeverre alle regiekeuzes commercieel ingegeven zijn. Jij ook niet. Ook niet als het om Disney gaat. Nu is jouw stijl van discussiëren dat je de nadruk op alle gaat leggen, maar als elke hoofdrolspeler gecast is om aan te sluiten bij de doelgroep, heb je al een redelijke knieval gedaan. Nu kan ik me best voorstellen dat dit voor Scorsese helemaal niet zo voelde, maar dat veranderd niets aan de realiteit.

avatar van Basto
Ziegler schreef:

Pacino en Scorsese hebben ook na The Godfather en Taxi Driver nog films gemaakt. Daarbij zijn 50 en 60 plussers ook 40 plussers. Verder zijn de hoofdrolspelers natuurlijk volledig logische keuzes als je naar hun carrière en samenwerking met Scorsese kijkt. Enkel Pacino is wat dat betreft opvallend, maar niet direct een commerciële keuze. Met DiCaprio had je een veel breder publiek aangesproken.

En wat Disney / Hollywood betreft is dat vrij algemeen bekend. Dus ik vertel je daar toch niks nieuws mag ik hopen... Maar ok, niet alle. De belangrijksten zullen we het dan maar op houden.

avatar van Maarten0402
Afgelopen zondag in KINO gezien. Lekker groot scherm ook in Zaal 1 en redelijk vooraan.

Heb erg genoten. Joe Pesci, Harvey Keitel, Stephen Graham, Dominick Lombardozzi en natuurlijk Al Pacino en De Niro vond ik genieten. Hoewel ik de de-aging bij De Niro vooral in het begin erg duidelijk vindt opvallen. Heb hier ook mijn vraagtekens bij. Overigens hoor ik niemand over Gary Basaraba als Fitz. Vond hem ook erg sterk.

Voor ik deze film zag had ik al aardig wat interviews van ex-mob Michael Franzese (Colombo Crime Family) gezien waarbij ook een interview van hem over Hoffa.

Over de manier hoe Hoffa verdwijnt en/of afgemaakt wordt valt nog steeds lastig te bewijzen, maar ik geloof eerder in Franzeses verklaring over zijn verdwijning.

Al met al een film die lekker wegkijkt, maar ook soms weer iets te veel herhaling van elementen. Ook weer de herkenbare muziek keuzes en ergens tegen het eind een alternatieve edit (zachter, langzamer en meer op de achtergrond) van Jerry Vale's: Pretend You Don't See Her, uit GoodFellas. Over Jerry Vale, Steven van Zandt speelt hem nu in een bijrol heel kort eventjes.

Ziegler schreef:

De realiteit is dat Netflix regisseurs hun zin laat doen, Disney niet.

Netflix zal dan vast wel "slim shoppen" tussen de regisseurs die beschikbaar zijn, een Scorsese wordt inderdaad niet blind gekozen, maar daarna krijg je gewoon een volbloed Scorsese op Netflix. Of een volbloed Sono.

Disney shopt naar regisseurs die ze qua naam op hun poster kunnen plaatsen. Geregeld wordt er mid-productie nog gewisseld, vaak wegens "creatieve meningsverschillen". En het is uiterst zeldzaam dat je uiteindelijk de hand van een desbetreffende regisseur ook terugziet in het eindproduct. Burton deed het met Alice in Wonderland, Waititi met Thor, maar verder is het complete eenheidsworst die onder de Disney banner valt.

Het ene levert niet noodzakelijk alleen maar goeie film op, het andere niet noodzakelijk alleen maar slechte films, maar als filmliefhebber lijkt het me dat je uiteindelijk toch vooral regisseurs wil zien die een film naar hun visie maken, niet één of andere marketingmachine die een voorgekauwd product uitrolt.

Ho Ho, wat lees ik hier nu weer.
Scorsese heeft dit project gewoon zelf uitgekozen hoor.

Dat is precies het verschil tussen hem en wat hij formulewerk noemt. Al die avengers toestanden liggen al redelijk vast en ze zoeken er een regisseur bij die doet wat ze willen.
Scorsese zoekt jarenlang naar een geschikt project en zoekt er dan zelf de rest bij.

Een wereld van verschil.

avatar van paul ^^
This what it is.. painting houses op een sublieme manier. En dat met die leeftijd. Zwaar respect.

avatar van Captain Pervert
Ik wil eigenlijk nog even dit melden: de film is leuker en beter als je iets weet over Hoffa. Ik kende zijn naam wel, maar geen idee wie het was. Dit is nu al de tweede keer dat mij dit overkwam: laatst keek ik Once Upon A Time in Hollywood. Ik kende daar wel de naam Sharon Tate wel vaag, maar had werkelijk geen idee dat die hippies de bende van Manson moest voorstellen. En ik wist ook niet dat zij Tate hadden vermoord.

Ik kan me bogen op een goede algemene ontwikkeling, maar vind het irritant dat mijn kijkplezier toch wat minder wordt omdat deze films verwachten dat ik vertrouwd ben met het onderwerp.
Terwijl ik het juist leuk vind om vooraf niet teveel over een film te lezen.

avatar van mikey
Captain Pervert schreef:
Hoffa is een vakbondsleider die is vermist. Er zijn mensen die beweren dat hij begraven ligt in het beton van een stadion. Soms vindt een chirurg Jim Hoffa in Tony Sopranos buik.

Het scheelt inderdaad enorm veel tijdens het kijken of je zulke dingen weet of niet.

WillemBrand63
Briljante film dit. Na wat negatieve reacties te hebben gelezen hier zag ik er best tegenop. De cgi was in het eerste kwartier wel opvallend, maar daarna zat ik zo in de film dat het me niet meer opviel. De acteurs spelen als vanouds, maar zijn in het echt natuurlijk veel ouder dan in de film. De scène bij de kruidenier stoorde me niet op die reden. Het is al knap genoeg dat ze op zo'n hoge leeftijd nog kunnen spelen alsof ze 40 zijn. Joe Pesci stal voor mij de show met Pacino, maar De Niro was ook weer in topvorm!

Dit is voor naar mijn mening de beste film van Scorsese sinds GoodFellas. Mensen moeten de films alleen niet vergelijken, want The Irishman laat een totaal andere kant zien van het Maffia leventje. Persoonlijk vond ik dit boeiender, al was GoodFellas natuurlijk ook briljant. Puik werk 5*

Psycho1960
Wat een bekrompen reacties zitten er hier tussen zeg. Natuurlijk zie je dat ze jong gemaakt zijn, en weet je dondersgoed dat ze tegen de 80 jaar aanzitten. Mensen die het verhaal niet kennen gaan alleen maar de minpunten op zitten zoeken of hebben een hekel aan Scorsese na zijn kritiek op Marvel. Ik zag ook wel dat het er een beetje raar uitzag bij die kruidenier, maar dan denk ik er aan dat De Niro wel 76 is ofzo. In verhouding met zijn leeftijd heeft hij gewoon fantastisch gespeeld, evenals Pacino en Pesci.

En dan over de speelduur, daar valt echter over te discussiëren, maar die minuten vlogen voor mij snel voorbij. Als je weet wie Hoffa was, en houd van geschiedenis is dit de ideale film. Het is tenminste niet zo'n drukke over de top Marvel film met telkens hetzelfde verhaal en einde.

The Irishman is al met al een fantastische film met een goed chronologisch verhaal. Sowieso is er van waargebeurde verhalen altijd 50% waar en 50% erbij bedacht, de film gaat dan ook over het verhaal uit de mond van de echte Frank Sheeran, dus Scorsese heeft zich daar aan vastgehouden. Joker en The Irishman hebben mij het ultieme filmgevoel gegeven dit jaar, Once upon a time in Hollywood ook. Het is zeker geen GoodFellas, maar dat is ook nooit gezegd. Dit is een totaal losstaande film, maar wel een meesterwerk. Dikke 5*

avatar van trebremmit
Jaja beide vandaag ingeschreven. Niet toevallig dezelfde persoon?

avatar van Bas Roemer
WillemBrand63 schreef: