The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

avatar van Freespirit2
Jammer dat ik geen nieuwe ontdekkingen kreeg.
Ik vind verhalen over de maffia altijd wel interessant dus hoopte een andere inkijk te krijgen maar helaas..... geen nieuwe korst voor mij.
Naast dat ik het wel een zeeeeeer lange film vond, zijn de meester acteurs zoals Niro, Pesci & Pacino wel weer heerlijk vertegenwoordigd.
I love that!

avatar van umbra
Het vervolg gaf dus geen beterschap en gewoon veeeel te langdradig, heeft me doorzettingsvermogen gekost. Ga het dan ook op een onvoldoende houden.

avatar van Basto
10 Oscarnominaties, gaat er 0 winnen, vermoed ik. Misschien enkel editing.

avatar van Yetico
Meh..

Ik ben een groot Scorsese-liefhebber: als jochie van 10 werd ik gegrepen door de bizarre opening van the Gangs of New York. Veel te jong voor zoveel geweld, maar vanaf dat punt raakte ik gefascineerd door Martin Scorsese.

The Irishman had ik dan ook graag een hoger cijfer gegeven. De film is ruim een uur te lang en verliest hierdoor onnodig veel impact. Sommige scènes worden gerekt en het einde spettert niet. Sterker nog, het is misschien wel het saaiste gedeelte van de film.

De thematiek in the Irishman is wel voelbaar, het draait primair om loyaliteit. Diepere thema's zijn de Rooms-katholieke kerk en ontmoetingen, zowel gepland als per toeval. De ontmoetingen tussen alle personages worden dan ook veelvuldig en langdurig in beeld gebracht. Hierin is Scorsese absoluut in zijn kracht, maar niet elk personage blijft hangen. De ontmoetingen van Frank met Bruno (Harvey Keitel), Jimmy (Al Pacino), Skinny Razor (Cannavale) en Tony Pro (Stephen Graham) komen binnen. Daarnaast dient Hoffas advocaat Bill Buffalino (Ray Romano) als comic relief. Russel Buffalino (Pesci) steelt wat mij betreft de show, vrijwel elke scène is boeiend.

Het is al een dagtaak om alle verhaallijnen goed bij te houden. Desalniettemin introduceert Scorsese nog minstens tien andere personages, die allen de nodige screentime krijgen. Tony Salerno, Whispers diTullio, Fitz, Hoffas familie, Robert Kennedy, Crazy Joe en het gezin van Sheeran. Iets met bomen en een bos..

De kracht van de film zit hem juist in subtielere aspecten en boodschappen. Bijvoorbeeld de ironische ondergang van Jimmy Hoffa. Hoffa is een man met duidelijke principes: hij drinkt geen alcohol, hij wacht hooguit 10 minuten op zijn afspraak en draagt tijdens afspraken altijd een pak. Het moment dat hij deze principes de rug toekeert, krijgt hij direct de kogel.

Dit soort filmmakerij zal lang niet iedereen aanspreken, inclusief af en toe mezelf. De film kijkt dan ook nergens lekker weg en om de film volledig te snappen zul je echt wat voorkennis moeten vergaren. Dat is veel 'werk' voor een film die je waarschijnlijk grotendeels vanaf je bank gaat bekijken. Ik heb de film voor een tweede keer in de nieuwe bioscoop in het Forum in Groningen bekeken. Je wordt iets meer meegezogen, maar het blijft een lange en soms zelfs vermoeiende zit.

Toegegeven, een subjectieve 3,5*.

avatar van dutchtuga
Basto schreef:
10 Oscarnominaties, gaat er 0 winnen, vermoed ik. Misschien enkel editing.

Van mij mag Pesci m pakken.

avatar van Basto
dutchtuga schreef:

Van mij mag Pesci m pakken.

Pesci vond ik ook sterk, maar ik denk dat Pitt m wint. Pesci heeft ook het probleem dat Pacino (vond ik ook sterk) ook genomineerd is. Krijg je toch een beetje het twee honden vechten om een been probleem. En dan heeft Netflux ook nog een imagoprobleem, al wordt dat wel minder.

avatar van Roger Thornhill
Bovendien is Pitt de enige van de vijf die nog nooit gewonnen heeft.

avatar van Halcyon
Ouwe wijn in nieuwe zakken, luidt het spreekwoord, maar dit is eerder ouwe wijn in ouwe zakken .

avatar van dutchtuga
Basto schreef:

Pesci heeft wel mee dat dit de rol is die hem uit zijn pensioen heeft gehaald. En dan zo'n prestatie neerzetten. Ik hoop dat hij hem wint.

avatar van filmkul
Sterk misdaaddrama. Het verhaal is best goed, zeker de mix van waargebeurde feiten en suggestieve toevoegingen. De film duurt lang en is wat traag maar dat is totaal niet storend. Als kijker geniet je van iedere scene, zo gedetailleerd en zo realistisch, zoals alleen Scorsese dat kan. Hij wordt daarbij geholpen door de grootmachten uit de acteerwereld. Pesci, De Niro en Pacino knallen van het doek. Klein minpunt is make-up, die niet altijd even goed uitpakt. Topper! 4.5.

avatar van Royalere
Tja mensen die hem te lang vinden....

als deze film in de jaren 90 was gemaakt had hij op rond de 4 sterren gestaan. Hoe kan je een film nu te lang vinden met deze helden in de hoofdrol? Het verhaal zit ook gewoon sterk in elkaar.

Gewoon aanzetten en genieten van dit meesterwerkje.

avatar van filmfan0511
Echt wel weer een meesterwerkje van Scorsese. Ja, het is een soort film dat hij al eerder heeft gedaan, maar deze 'The Irishman' is echt niet enkel een soort Goodfellas 2.0. Het heeft z'n eigen identiteit en charmes. Je zou het kunnen omschrijven als een meer 'volwassen', ingetogen versie van zijn eerdere rise and fall films.
Verhaal en dialogen zijn ijzersterk, maar deze film wordt uiteraard gedragen door de drie hoofdacteurs. Wat een tour de force zeg. Pacino was mn favoriet (hij speelde ook het interessantste personage, dus dat beïnvloedt de keuze wel), maar Pesci zet hier ook de performance of a lifetime neer en De Niro is gewoonweg even consistent sterk als hij altijd is. Dat moment op het einde met hem aan de telefoon is een van de hoogtepunten van de film. Deze heersers in hun vak zou ik nog wel langer dan 210 minuten kunnen bezig zien. Snap de kritiek op de lange speelduur ook helemaal niet. Ik vond het tempo van de film perfect; ik had nergens het gevoel dat het allemaal inzakte. Je trekt er gewoon even wat tijd voor uit of je kijkt het in twee avonden (wat ik heb gedaan); ik zie het probleem niet. Sterker nog, dit is zeker een film die ik graag nog eens zou herkijken.
Het 'been here done that' gehalte dat sommige kritieken aanhalen zie ik ook niet terug, toch niet echt in ieder geval. Dit is Scorsese z'n ding, wat wil je dat de beste man gaat doen, romcoms maken? The Irishman doet daarbovenop ook dingen die andere Scorsese films niet doen. Het is een erg sombere film, ingetogen en reflexief. Er is geen glamour, geen feestjes, drugs of seks. Frank Sheeran is een lege man, die geen gevoelens uit en uiteindelijk moederziel alleen achterblijft als een oude man in het rusthuis. Hoe hij Hoffa zonder ene aankondiging of emotioneel gesprek doodschiet in de mum van een seconde of de laatste scène waarin de camera langzaam de kamer uitgaat en Frank moederziel alleen achterlaat in de kamer zijn absoluut scènes die me nog zeer lang zullen bijblijven. Of die momenten met Pesci in de gevangenis, met moeite dat eten slurpend. Zo'n momenten gaan best diep wat mij betreft, ook al gaat het hier dan duidelijk over immorele monsters.

Zeer sterke film van Scorsese toch weer. Wat een klasse, en snap de relatief 'lagere' rating hier ook niet helemaal; inderdaad, als deze film in de jaren negentig was uitgekomen zou ie veel hoger scoren vermoed ik.

avatar van devidia
Scorsese is ontegensprekelijk een vakman zoals er weinige hem voor zijn gegaan, maar om de een of andere reden raken zijn films mij nooit echt diep.

De sfeer, de setting, het acteren, de muziek, de shots, allemaal van hoge kwaliteit. Maar het verhaal... 'meh'. Daarom 3*

avatar van notoirefilmhater
Irishman is een tamelijk vervelende film die maar een beetje voortborrelt. Er gebeurt zo weinig dat zelfs een BBC-natuurdocumentaire in vergelijking een ware thriller is. Bijna alle karakters zijn cliché en onsympathiek, zodat je weinig meeleeft, wat zorgt voor een spanningsniveau van beneden vriespunt.

De film duurt zo lang dat ik 'm ongeveer in 6 delen uitgezien heb (tussen de 5 coma's die ik er tussendoor door kreeg). Een gemiddelde aflevering van The Sopranos is 10 keer spannender en boeiender, en die duren maar 50 minuten ipv 210 minuten.

Geweldig geacteerd vind ik de film ook niet. De meeste acteurs spelen op autopilot omdat ze al zo vaak van zulke rollen vertolkt hebben. Robert de Niro ben ik sowieso geen fan van, met die eeuwig opgetrokken schouders (waar is zijn nek eigenlijk?), en die blinde Trump-haat van hem. Overschatte acteur. Hij moet ook wel de "oudste" 30-jarige (?) zijn die ik ooit heb gezien, met matige CGI, make-up en bijbehorende lichaamstaal.

Is alles slecht aan deze film? Nee, wat wel enigszins interessant is, is het terugkijken op iemand's leven en om sommige historische figuren zoals Jimmy Hoffa te zien en hoe dat ging met Amerikaanse vakbonden.

avatar van umbra
Royalere schreef:
Tja mensen die hem te lang vinden....

Genoeg redenen om een film écht té lang te vinden. Is gewoon uiterst saaie film, cliché karakters en gewoon te houterig en weinig inleving met de karakters, er gebeurt veel te weinig in en dan is 3,5u veeeel te lang. Het is niet, stop een film vol met oude krijgers en tis automatisch top, dat zou wat simpel zijn. Al goed dat meningen mogen verschillen. Ik ken genoeg films met lange speelduur, waarbij ik amper merk dat ie zo lang duurt, dan zit je als film goed.

Geweldige film met mn 3 favoriete acteurs, maar er had meer spanning mogen zitten. Desalnietemin Robert de Niro he killed de film

avatar van bobbee
Te lang is de film niet, maar Scorsese neemt de tijd. Hij laat Frank vertellen over dingen die we wisten en dingen die we vermoeden. Zoals de verdwijning van Hoffa en de moord op JFK. Dat die twee dingen met elkaar verband hielden is een suggestie maar als je er over nadenkt, is het geen rare suggestie.
Het verhaal wordt goed vertelt, de acteurs die het verhaal invullen doen het prima. Pacino doet er een flinke snuif Scarface bij. Hij vraagt Frank tijdens een autorit of hij zijn 'friend' bij zich heeft, refererend aan zijn iconische uitspraak in Scarface 'Say hello to my little friend'. Verder raast en tiert Pacino alsof hij nooit anders deed.
De Niro speelt Frank vrij vlak, maar dat past bij het personage. Frank is een man van weinig woorden en weinig emotie. Hij deed me denken aan de 'Iceman' met Michael Shannon, een vergelijkbare rol in een vergelijkbare film.
De hoofdprijs gaat voor mij naar Joe Pesci als Russell Bufalino. Ik vond hem heel sterk, weinig woorden, veelzeggende blikken, de man die uiteindelijk bepalend is voor het leven van Frank.

Het is een film vol clichés, zoals we dat zo langzamerhand gewend zijn van Scorcese. Hij beheerst het genre, zijn acteurs weten wat hij wil. Daar kan maar weinig misgaan. Maar dat de film zoveel oscarnominaties krijgt vind ik wat overdreven. Ik denk niet dat er een gebrek aan concurrentie is, kijk naar Parasite, Uncut Gem of Little women. Ik noem express Once upon a time in.... Hollywood niet. Daarvoor geldt hetzelfde als voor the Irishman. Aardig maar zeker geen meesterwerk en dat geldt helemaal voor de acteerprestaties in die film. Tenenkrommend, alsof je naar Barend Servet zit te kijken.

avatar van rebelkush
Wat een belachelijk goede cast zeg, Robert de Niro, Al Pacino, Joe Pesci, harvey Keitel en Stephen Graham!!! De cast is om van te smullen maar helaas vond ik de film iets tegenvallen.
Verhaal van The Irishman is goed maar wat mij betreft te gedetailleerd, dit film had van mij best 45 min korter mogen duren. Once upon a time in Amerika duurt denk ik net zo lang maar die film stoort nergens behalve het begin met dat telefoon.
Zoals ik al zei is de cast geweldig maar bij sommige scene's zijn de heren toch veel te oud. De ruzie die Robert de Niro had met de winkelier kan echt niet meer en ik kreeg heel sterk het gevoel dat Al Pacino een hartaanval zou krijgen toen hij begon te schreeuwen.
Einde van de film is wel heel erg deprimerend.

The Irishman is een goede film maar haalt never nooit het niveau van Goodfellas, Casino, Once upon a time in Amerika of The untouchables, maar aan de andere kant is dat ook behoorlijk lastig.

Op YT is trouwens een interview te vinden van een voormalig maffia baas Michael Franzese die dit film revieuwt op echtheid,

avatar van notsub
The Irishman is een misdaadfilm, zoals die al veel vaker is gedaan: groots, meeslepend en met een veel gevoel voor dramatiek, doorspekt met geweld, intriges en verraad. De namen van de acteurs zijn natuurlijk van buitencategorie, maar het acteerwerk was niet altijd even sterk. Uitzondering was Joe Pesci, die vond ik wel erg goed. De film wist me niet voor de volle 100% van de speeltijd te boeien, maar heeft wel enkele van die klassieke momenten, die dit genre zo kenmerkt en gaaf maakt.

Prachtig maffia-epos van 3,5 uur die mij geen minuut heeft verveeld. Temeer omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Had mij voorzien op de lange duur, maar deze was voorbij voor ik het wist. Ben zo opgegaan in het verhaal dat ik geen besef had van tijd. Topacteurs en topverhaal. Één van mijn toppers. Vandaar 5*. Verwacht geen actie, maar echt wel diep uitgewerkte karakters en een waar levensverhaal. Één uitspraak is mij bijgebleven: you can’t keep a secret with three unless two of them are dead... Is voor mij al een historische film-oneliner.

avatar van snarfje5508
Wat een acteerwerk ! Deze mannen kun je om een boodschap sturen. Daarnaast ook nog eens gebaseerd op ware feiten. Maar oei, wat een zit. Wat een traagheid die wat mij betreft zeker niet altijd het verhaal ondersteunt. Prachtige film maar echt (veel ) te lang.

Geweldige cast, geweldige regisseur maar geen geweldige film want veels te lang. Als deze film 1,5 uur korter had geduurd had hij voor mijn gevoel nog steeds te langdradig geweest. Waar Goodfellas en Casino als een sneltreinvaart door de misdaadgeschiedenis gaan en Scorsese veel montages gebruikte om dingen te tonen die over het verloop van maanden of soms jaren plaatsvonden lijkt hij hier vooral alles te willen tonen. Niet alleen de zaken die we in andere films al eens gezien hadden maar ook de meetings die er aan vooraf gingen. Het resultaat is dat ik aan het eind alleen maar blij was dat de aftiteling in beeld kwam en ik uit een comatische roes ontwaakte. Jammer want een film met klinkende namen als DeNiro, Pesci, Pacino en Keitel hoort in mijn beleving een onvergetelijke indruk achter te laten maar ik weet nu al niet echt meer hoe of wat bij deze film en nog een keer kijken niet echt aantrekkelijk is nu ik weet hoe langdradig hij is.

10 Oscarnominaties, gaat er 0 winnen

En terecht.

avatar van Tommy De Vito
Eerlijk gezegd had ik niet heel veel verwacht van dit project. 'Pacino en De Niro zijn de jongsten niet meer en hebben hun beste tijd wel gehad, Pesci wordt na jaren pensioen opgetrommeld, een Netflix-film, lange speelduur, Scorsese wordt een dagje ouder en ga zo maar door.

Maar niks is minder waar. Scorsese heeft wederom, of zoals altijd, weer een dijk van een film gemaakt. Prachtig gewoon, ja onlangs de lange speelduur. Dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de acteerkannonen Pacino en De Niro. Top prestatie! Werkelijk petje af (ook voor Pesci). Je moet je maar op zo'n leeftijd opladen en de energie hebben om aan zo'n gigantische project te werken. Natuurlijk zijn het in en in profs en acteren is hun ding. Maar er zijn mensen van hun leeftijd die al een bejaardetehuis hebben bereikt. Maar Scorsese zou Scorsese niet zijn als hij ze niet op scherp weet te stellen en het beste uit hen weet te halen. Want dat heeft die voor elkaar gekregen.

Het verhaal is boeiend, de sfeer prachtig en de muziek als vanouds goed (typisch voor een Scorsese-film). En dan de dialogen. Heerlijk gewoon, ik heb een paar keer goed moeten lachen en voornamelijk om Pacino. Tony? Which Tony? They're all named Tony. I mean, what's the matter with Italians that they can only think of one name? Het kan aan mij liggen, maar ik heb werkelijk waar hier ontzettend om gelachen. Of Who's gonna be there? Sheeran: everybody. Hoffa: Tony, Tony, Tony.. En dan dat hoofd van Pacino erbij, geniaal!

Deze film mag zich zeker rekenen tot een meesterwerkje! Ja, het is een lange zit en een aantal scenes hadden best eruit gemogen (zoals dat Sheeran een doodskist voor zichzelf gaat uitkiezen), maar dit blijft wel top kwaliteit! De film wist wel mijn aandacht vast te houden, onlangs de speelduur. Scorsese heeft het weer geflikt, ik hoop zo dat deze man nog een paar films gaat maken, want hij is voor mij dé beste regisseur aller tijden ****