You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

Dick2008
Voor een film uit 1967 scoort deze film niet slecht.

avatar van dutchtuga
Want oudere films scoren normaal laag?

Reinbo schreef:
Wat een hoop lage scores hier.

Nogal ja. Op IMDB schreef iemand:

This one is a triumph for Ken Adam's sets. The volcano base is the most memorable feature of the film. Oh, the story is fun and the gadgets are cool, but those sets really sell the film. They would inspire countless imitations and variations throughout the years... [ ]
This film really marks the end of the ultra-cool Bond films.

Eens met deze woorden. Geweldig avontuur dat begint in de ruimte en eindigt in een vulkaan.

Welcome to Japan Mister Bond!

Dick2008
dutchtuga schreef:
Want oudere films scoren normaal laag?

Dat niet. Gezien de gemengde reacties hier vind ik het toch wel meevallen. Het aantal stemmen vind ik ook niet onaardig. Dat vind ik ook belangrijk, alleen daar doen ze hier weinig mee.

Er staan 697 films uit 1967 op deze site. Slechts 50 staan daarvan in een toplijstje waaronder deze. Vind het allemaal dus niet zo slecht.

avatar van John Barry
You only live Twice de film die met Skyfall de mooiste Cinematografie heeft maar ook de film waar Sean Connery belabbert acteert, de film met een enorm veel sfeer mooie locaties en een prachtige james bond soundtrack maar ook de film met een belachelijk verhaal.

Sean Connery vind ik de beste James bond acteur maar als ik deze film kijk zou ik hem bijna willen bestempelen als de slechtse James bond Acteur in alle andere James bond films speelt hij fantastisch behalve in deze film. Sean Connery had er in deze film niet zo veel zin in en dat kunnen we hem niet zo kwalijk nemen. Sean Connery werd bijna Letterlijk gestalkt door de pers en ik kan me daarom best voorstellen dat hij er geen zin meer in had. feit blijft dat hij gewoon slecht acteert en dat dit voor mij het grootse min punt van deze film is .
James bond word en deze film een Japanner en ook al is het idee orgineel ,Bond laten verkleden als Jappaner als vermomming ,het is een vrij rare verschijning om Connery er zo bij te zien lopen en het komt niet geloofwaardig over. je ziet zo dat Bond geen Jappaner is

Donald Pleasence speelt Blofeld dit is de eerste Bond film waar we Blofeld ze gezicht zien. ik vind Donald Pleasence de beste Blofeld acteur en ik vond hem dreigent overkomen met dat liteken ik vind het jammer dat Bloffeltd hierna elke keer door iemand anders word gespeelt. Alle andere schurken overtuigen niet bijvoorbeeld Karin Dor die Helga Brandt speelt probeert Fiona Volpe uit Thunderball na te doen maar ze slaagt daar niet in.

De Bond films hebben meestal verhaal lijnen die niet zo geloofwaardig zijn ik vind dat niet zo erg maar in deze film vind ik dat ze te ver zijn gegaan. Een raket van Spectre haalt zowel Amerikaanse als Sovjet Capsules uit de ruimte om een derde wereld oorlog uit te lokken. Spectre heeft zijn hoofdkwartier in een vulkaan waaruit uit de raket de ruimte in word gestuurt en er ook weer land . ik vond dit allemaal wat te veel van het goede. en ik vind het te ongeloofwaardig , het verhaal heeft erg veel vaart ( aan het begin van de film zelfs te veel vaart )dat heeft als pluspunt dat daarmee het slechte Acteer werk van Connery niet al te duidelijk word en dat de film niet langdradig is . .

De actie Scenes zijn erg goed erg leuk vond ik de scene dat een hellicopter via een magneet een auto in zee gooit, de beste Actie scene is het gevecht tussen Bonds hellicopter (Little Nellie ) en de helikopters van Spectre , ook het gevecht in de krater tussen de Spectre mannen en de ninja,s is erg goed

De Cinematografie van Freddie Young en de muziek van John Barry tillen de film omhoog.
Cinematografie van de Japanse landshappen is erg mooi en de muziek van John Barry heeft een Japanse tintje en de combinatie van die twee leidt tot een hele goede sfeer ( tevens heeft John barry voor deze film een van zijn beste muziek stukken geshreven namelijk Capsule in Space wat de scene begeleidt Als Spectre de Sovjet capsule en de Amerikaanse Capule steelt ) wat ook zorgt voor een goede sfeer in de film is dat we in deze film Ninja,s zien en een Japanse bruiloft.

De twee Japanse Meisjes Acteren goed alleen was het beter voor de film geweest als er maar een Japans meisje was nu zijn het er twee en ik snap niet waarom het eerste meisje Aki zonodig dood moest waarna Zuki het tweede bond meisje haar rol eigenlijk overneemt.

Al met al is You only live Twice een film met veel min en plus ik geef deze film drie sterren omdat ondanks de vele minpunten de film wel sfeer heeft en goede actie Scenes.

John Barry schreef:
...feit blijft dat hij gewoon slecht acteert en dat dit voor mij het grootse min punt van deze film is

Wat is er feitelijk zo slecht aan het acteren van Connery? Het grootste verschil met zijn vorige Bond-rollen is dat hij meer humor en coolheid in zijn rol legde. Dat is ook een feit

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Connery was zeker professioneel genoeg om zijn verdere ongenoegen dat hij eventueel had achter de schermen, ook te tonen voor de camera. En je kan zeker zijn leeftijd niet als reden noemen. Roger Moore is ouder dan Connery, en die zou pas later beginnen aan de Bondfilms.

Redlop schreef:

Ik vind Sean Connery in alle Bond films goed acteren behalve in deze film . Hij kwam hij op mij over alsof hij er geen zin meer in had .En dat die hij gewoon maar wat zijn tekst opdreunt. Ik vond hem wat op de automatishe piloot spelen . Maar in al zijn andere James bond films komt hij overtuigend en goed over vind ik.

avatar van Gang_Star
Qua niveau redelijk gelijkwaardig aan het vorige deel Thunderball. Kijkt zoals altijd ook weer simpel weg, ook ondanks het wat mindere werk van Sean Connery, alhoewel hij het toch wel redelijk deed.

avatar van xxERWINxx
Herbekeken vandaag en een heel stuk beter dan On a majestyt secret service! Leuk verhaal, paar goede actie-scenes in Japan! en mijn favoriet blijft het einde met de mijn-karretjes!
Hier is James bond weer ouderwets goed met een leuke bond girl, trucjes van Q en goed eind! Heerlijk

zwaar vermakelijke Bondfilm.
het ziet er allemaal erg knullig uit, vooral de auto achtervolging, luchtgevecht etc.
echt heel duidelijk dat het gedaan is met bewegende achtergrond.
maar dat is ook deels de charme van de oude bondfilms.
bijzonder vermaakt met deze bondfilm.
muziek goed, japanse dames erg leuk om te zien.
ook de slechte bondgirl vond ik leuk om te zien.
vele malen beter dan de voor mij saaiste bond film Thunderball.

avatar van frolunda
Leuke Bond film en na From Russia with love en Goldfinger de beste met Connery.De achtervolgingen en ruimte scenes zien er tegenwoordig wel erg gedateerd uit maar ach echt storend is dat niet.Connery als Japanner was wel redelijk lachwekkend maar daar staat weer tegenover dat het verhaal vrij spectaculair is en dat we het personage van Blofeld nu eens echt te zien krijgen.Verder zitten er alle bekende ingrediënten weer in zodat You only live twice gewoon een erg onderhoudende Bond film is (met een prima titelsong).

avatar van Redlop
Voor de liefhebbers, de Mistakes in YOLT.

deze was vergeleken met thunderball weer een topper !!! goeie Bond film, en één van de betere van Connery.

avatar van Black Math
Een film die veel meer dan z'n voorgangers ingehaald lijkt te zijn door de tijd. Dat komt in de eerste plaats omdat er nogal wat special effects in zitten die er nu behoorlijk slecht uitzien. Veel blauwe schermen weer, maar met name de raketscènes en de ontploffende vulkaan zien er te nep voor woorden uit.

De setting is Japan, en we krijgen ook een kijkje in de cultuur: sumo, ninja's en een bruiloft, maar het voelt allemaal behoorlijk geforceerd aan. Hoezo is dat allemaal nodig voor een missie? En de Jappoplasty van Bond deed herinneringen aan de negro- en dolphinoplasty uit een South Park aflevering. Haast te belachelijk voor woorden.

Verder mogen we deze film een keer Blofeld van voren zien. Het gaat toch wel ten koste van de suspense, net als bij de ontmaskering van Darth Vader in Star Wars. Alleen die hand die de kat aait heeft wel wat, maar als je de man zelf ziet is het toch allemaal wat minder indrukwekkend.

Toch ook wel aardige dingen, met name de Little Nelly scène. Geen auto met fancy gadgets deze keer, maar een mini-helicopter. Leuk! Verder mogen de dames er ook wezen, en was de muziek ook beter dan in Thunderball. Het titellied vind ik best mooi, maar er moet wel gezegd worden dat het nummer zich minder leent als basis voor actiemuziek dan het nummer bij Goldfinger.

Uiteindelijk niet veel beter of slechter dan Thunderball, maar om andere redenen. 2*.

Black Math schreef:

Daar zit wel wat in. Als je alleen een hand te zien krijgt die een kat aait zorgt dat inderdaad voor meer suspense dan wanneer je ook het gezicht van Blofeld te zien krijgt. Echter ik vind het niet zo erg dat we in deze film zijn gezicht te zien krijgen. De kijker ziet pas het gezicht van Blofeld als ook Bond voor het eerst het gezicht van zijn rivaal ziet. Dit vond ik mooi gedaan. Samen met Bond kom je erachter hoe hij eruit ziet. Ik vond de Blofeld in deze film ook wel dreigend overkomen met dat litteken. Een goede rol van Donald Pleasence. Het is jammer dat in de Bondfilms hierna Blofeld elke keer door iemand anders word gespeeld. En dat niet alleen. Zijn uiterlijk veranderd ook steeds. In On Her Majesty's Secret Service is Blofeld eveneens kaal, maar is zijn litteken nergens te bespeuren. In Diamonds Are Forever ziet Blofeld er helemaal anders uit, je herkend Blofeld niet terug. Jammer. Dit vond ik dan ook behoorlijk ten koste gaan van de suspense. En van de geloofwaardigheid.

avatar van rcuppen79
You Only Live Twice is gebaseerd op het gelijknamige 12e boek rondom de Britse geheimagent James Bond van schrijver Ian Fleming. Dit boek was oorspronkelijk het vervolg op On Her Majesty’s Secret Service, maar in de filmreeks werd dit verband (helaas) niet gebruikt. De verfilming heeft overigens weinig met het boek te maken. Het scenario werd geschreven door de beroemde schrijver Roald Dahl, die later vooral bekendheid genoot van bekende kinderboeken als “Sjakie en de Chocoladefabriek” en “De Reuzenperzik”. Sean Connery speelt voor de vijfde keer de rol van James Bond. Gedurende zijn verblijf in Japan werden hij en zijn toenmalige vrouw Diane Cilento regelmatig lastig gevallen door de Japanse roddelpers. Hierdoor was Connery het beu om James Bond te spelen en keerde daarom niet terug in de film On Her Majesty’s Secret Service, maar was wel weer te zien in de film Diamonds Are Forever, welke Connery’s laatste officiële Bondfilm zou zijn.

Net als de vorige Bondfilms is You Only Live Twice wederom een solide actiefilm, maar toch mag ze gezien worden als de minste tot dan toe. De film ontbeert een echte schurk en alhoewel we hier voor het eerst de superschurk Ernst Stavro Blofeld (hier gespeeld door Donald Pleasance) te zien krijgen, is zijn optreden te kort om echt te imponeren. Ook is het verhaal een beetje te ver gezocht.

Visueel gezien is deze film echter een pareltje. Met een budget van 9,5 miljoen dollar was You Only Live Twice lange tijd de meest dure Bondfilm. Dit valt ook wel aan de film af te zien met prachtige decors, met name het criminele hoofdkwartier binnen een vulkaan was één van de grootste filmsets ooit gebouwd. Ook de trucages zijn voor die tijd indrukwekkend en met name de beelden van in de ruimte vliegende raketten zijn prachtig weergegeven. Het dient daarbij te worden opgemerkt dat deze film gemaakt werd twee jaar voor de eerste maanlanding. De muziek van John Barry is wederom uitstekend en het titelnummer gezongen door Nancy Sinatra is één van de betere Bond-nummers.

avatar van Erick1985
rcuppen79 schreef:

Mooi beschreven, en sluit me hier volledig bij aan

Zwaar overschatte verhaal. In de jaren '60 had het Westers filmpubliek waarschijnlijk een IQ van onder de 90 moeten de filmproducenten gedacht hebben.

SPECTRE die vanuit een Japanse vulkaan ruimtestations van zowel de USA als de USSR opslokt zonder dat beide grootmachten ook maar enig benul hebben wat er aan de hand is.

Dat is hetzelfde als Pinokkio die Metropolis/Gotham City opblaast waardoor Batman en Superman elkaar de schuld geven en bevechten.

De Japanse scenes in het begin waren dan wel leuk, evenals de dames.

toch wel beter dan zijn voorgangers.

visueel decor en sets zijn goed.

Balotelli schreef:

Dat komt omdat Blofeld die krater steeds dicht deed. Anders was het nooit zover gekomen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Balotelli schreef:

Anno 2014 zijn we enkele vliegtuigen 'kwijtgespeeld' zonder enig spoor. Iemands mail lezen kunnen ze perfect, maar sommige dingen blijken ze niet te kunnen opsporen.

avatar van mjk87
James Bond-film die voor een helft erg leuk is, maar die, ondanks een groteske finale, toch wat matig eindigt. Wat ik vooral zo leuk vindt is de sfeerzetting in het eerste deel, met de beelden van Japan en het werkt haast als reisprogramma. Connery is verder uitstekend op dreef en beweegt nog natureller dan in Thunderball dat het spijtig is dat dit voor even zijn laatste Bond was. Verder een goede opbouw en een aantal fraaie scènes, waaronder die achtervolging op de daken eruit sprong. Maar het tweede deel wordt dan wat minder. Het wordt minder serieus, Bond gaat wel erg veel overleven en de finale is wel groots, maar wist me eigenlijk nooit echt te boeien. Het voelt ook allemaal wat tam aan en weinig bijzonder. Daarnaast is het leuk om Blofeld te zien, maar het is wel een vrij cartooneske versie, zoals deze hele film een beetje die kant uit gaat. 3,0*

avatar van dvdfreak123
Toch wel weer vermakelijke bond film maar toch net iets minder als zijn voorganger thunderball. Connery speelt een beetje op automatische piloot zeker nog goed maar waren bondfilms waar ik hem beter in vond. Het feit dat bond moest vermomd worden als japaner vond ik wel beetje belachelijk en paste Connery niet Donald pleasence vond ik wel goed als slechterik number one die we eigenlijk eens te zien kregen. Geen slechte bond film en genoeg vermaak in, weer leuke gadgets maar toch ook verre van de beste bondfilm. 6/10

avatar van The_CrY
Deze vond ik stiekem toch een pakje beter dan Thunderball. Er zit iets meer vaart in en sommige scenes zijn geweldig gevonden, zoals de auto die met een magneet de lucht in wordt getild. Naar het einde toe wordt de boel me wat over-de-top, waardoor ik op drie en een halve ster blijf steken.

avatar van IH88
You Only Live Twice

Een erg vermakelijke Bondfilm. De 5de Bondfilm met Sean Connery en ook hier is hij weer uitstekend op dreef. Het script is geschreven door Roald Dahl en zit goed in elkaar. You Only Live Twice speelt zich grotendeels af in Japan en staat natuurlijk bekend om de grote set binnenin een vulkaan en de introductie van Blofeld.

Rusland en Amerika worden door Blofeld en SPECTRE tegen elkaar uitgespeeld door middel van het stelen van ruimtecapsules en James Bond moet in Japan uitvinden waar de ruimtecapsules zijn en wie er achter zit. De twee Japanse Bondgirls doen het goed maar zijn niet gedenkwaardig. Ze zijn nogal inwisselbaar en het was misschien een beter idee geweest om gewoon één Bondgirl te hebben hier. Tetsuro Tamba is wel uitstekend als Tanaka die James Bond helpt in zijn zoektocht naar de ruimtecapsules. De film werkt natuurlijk toe naar het laatste grote gevecht in de vulkaan. Zoals al gezegd is de set indrukwekkend en het gevecht tussen de mensen van SPECTRE en ninja’s is geweldig. Donald Pleasence als Blofeld is een leuke bad guy.

You Only Live Twice is een indrukwekkende bondfilm met een Sean Connery die er hierna geen zin meer in had maar hier zeker nog laat zien het kunstje niet verleerd te zijn. Dat je James Bond niet kan vermommen als Japanner vergeten we gemakshalve maar even.

avatar van hijman1946
Balotelli schreef:

De Japanse scenes in het begin waren dan wel leuk, evenals de dames.

Mensen uit de jaren 60 hersenloos???lijkt me eerder betrekking hebben op bovenstaande ..maar ja het verstand komt met de jaren
overegens een prima bond film hou wel van die öuwe technieken"dat computergedoe vindt ik niet echt,das geen kunst,die auto aan die magneet schittererende vondst

avatar van Roger Thornhill
Begin jaren 70 gezien aan de hand van mijn vader, in een tijd dat bioscopen nog regelmatig oude films programmeerden (of daar in sommige gevallen zelfs hélemaal van konden bestaan). Vier decennia later heb ik al een tijdje zin om die oude 007's weer eens te zien... en nu dan déze geprobeerd. Connery blijft mijn favoriete Bond, de muziek is nog altijd briljant, en het magische gevoel dat je naar een charismatische actieheld zit te kijken zal wel nooit vervliegen, maar verder zie ik hier nu toch maar weinig opwindends of zelfs maar boeiends in terug. Ik geloof dat ik dit jeugdsentiment moet laten rusten. (En waarom komt Donald Pleasence maar zo kort in beeld? Zonde.)

avatar van martijn011
Herzien en ook na deze tweede keer blijf ik dit een van de minste Bondfilms vinden. Het hele Japan gebeuren is totaal oninteressant te noemen en de film kent weinig noemenswaardige scènes waar je een week later nog eens aan terugdenkt.

De film opent nog wel aardig, maar eenmaal in die vulkaan is de film naar een bedroevend niveau gezakt. Connery kon me ook totaal niet bekoren, ik denk zn minste rol als Bond zijnde.
Na herziening blijf ik bij m'n eerdere oordeel, namelijk een kleine onvoldoende.

Goede Bond film. Zeer vermakelijk!