You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
U-96 schreef:

Dat zegt men altijd. Ik zou het geweldig vinden.

Zou een saai forum worden dan...

avatar van Mug
Mug
Zeer vermakelijke Bond-film, en het mag wel even herhaald worden, het script is van de hand van (ja...de) Roald Dahl. Er zit veel vaart in het script, met veel leuke one-liners en gebeurtenissen, maar wellicht had hij ook een smak geld gekregen van de Japanse autoriteiten om Japanse tradities 'zo maar' in de film te verwerken, twee grootste voorbeelden toch wel de bruiloft en het sumo-worstelen. Ik was al lang blij dat we niet teleurgesteld werden als in Dr. No met een vuurspuwende Godzilla...

Een paar struikelpunten...hier en daar afzichtelijke special effects [daar hadden ze ook wel wat meer geld in kunnen stoppen of weg kunnen laten, zoals de foeilelijke vulkaanuitbarsting] en Karin Dor, een Bond girl die echt lelijk was. Vreemd genoeg was ik wel van haar schoonheid onder de indruk in Hitchcocks Topaz, waar ze straalde (wellicht ook dat zwart haar haar beter staat dan dit rode haar met donkere wenkbrauwen). Ongetwijfeld dacht Connery na deze film dat een toupet hem toch niet verkeerd zou staan...

Ach, de actie zat lekker in elkaar, moderne (haha) ninja's, mooie auto's en vliegtuigjes, geweldige grootse sets, en twee sexy Japanse Bond girls. En het titelnummer door Nancy Sinatra natuurlijk, prachtig.

Prima vermaak, 3.5*.

avatar van Quentin
Mug schreef:
Connery droeg al een toupet in zijn Bond-rol sinds Dr. No .

avatar van U-96
en Karin Dor, een Bond girl die echt lelijk was.

Dat ben ik toch echt niet met je eens.

orbit
Eén van de beste bonds..

die vrouw op die onderzeeër op het laatst
dat is in deze tijd al ondenkbaar
laat staan 40 jaar !! geleden

U-96 schreef:

Dat zegt men altijd. Ik zou het geweldig vinden.

Lol?

avatar van D-ark
Zeer vermakelijke bond film meet een zeer leuk script maar soms net wat te oudbollig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
D-ark schreef:

De film is dan ook al 40 jaar oud

En dan mag het uiteraard...

avatar van Redlop
Er is niets oubolligs aan een Bondfilm. Bonds haken altijd in op de heersende tijdsgeest en als die verandert, verandert ook de perceptie van de film. Dat maakt juist vanuit dat perspectief een kijkbeurt uitermate amusant.

avatar van D-ark
Film Pegasus schreef:

De film is dan ook al 40 jaar oud

Ja, dat mag zeker

Redlop schreef:

ik bedoel positief de sfeer is erg goed in deze bond

erg leuke bondfilm zker met kleine nelly

avatar van NarcissusBladsp.
"As a matter of fact, our man in Hong Kong is working on it now"

De meest evenwichtige bond die ik gezien heb: het begin is werkelijk prachtig en origneel (2001: Space Odyssee avant là
lettre!).....het is amusement op het origineelste niveau. Het is heerlijk spotten met de toen heersende koude oorlog: een mysterieuze derde partij, geeft "Uncle Sam" en de "Grote Beer" even het nakijken met een "slag in de ruimte". Nee het is geen slag in de lucht als ik beweer dat James Bond een genre op zichzelf is: dat met deze perfecte (alleen een filmliefhebberende pietlut stoort zich aan futiliteiten) cinematografische
kunsten een hoogste piek heeft bereikt! Veel ambitieuze filmers met minder of geen budget maar met veel talent en plannen moeten toen (en nu nog) wel met bewondering en jaloezie gekeken hebben. Ach het is maar
plat vermaak......maar zo ontzettend mooi gemaakt: 5*
(die muziek alleen al....!)

Miss Moneypenny: "You're late as usual, even from your
own funeral"
James Bond: "We corpses have no sense of time"

Van die dingen....... etc, etc...

Bert1
Subliem, 4*

avatar van hedkandi1
Leuke Bond film maar niet meer dan dat.
Toch nog een 3,5

avatar van Ché Cliché
Fantastische Bond dit. Ik vond hem van de vijf eerste bonds de leukste. Tof verhaal, lichtelijk over de top, veel bond girls, humor ten overvolle en een superschurk... Dit is voor mij James Bond. 4 sterren.

sakiefg7
Dit is voor mij een van de beste films ooit. De actiescenes waren echt geweldig, connery doet het hier heel goed, alleen vind ik dat deze blofeld niet kan acteren (Savalas blijft echt de beste slechterik). De soundtrack vindt ik ook wel goed. En natuurlijk die laatse scene bij die vulkaan is natuurlijk geweldig . Het verhaal was heel goed en de film zelf was ook heel spannend (vooral bij dat stuk dat bond bij blofeld is), de titelsong vondt ik wel een van de mindere. Maar toch komt deze film bij mij op de 3e plaats van beste films ooit. *****

Prachtige muziek verbergt het ietwat flauwe verhaaltje. Acteerprestaties kunnen er nog mee door. 3 sterren.

Een van de meest mooie themesongs (gezongen door Nancy Sinatra ) verbergt een inhoudsloos verhaal. Toch vond ik het spannend, en daar gaat het allemaal om in de Bondfilms. 3.5 sterren.

neo (crew)
Sbs6 heeft net de film minuten voor het eind afgekapt en schakelde over naar een belspel. Komt er net iemand in die uitzending die vraagt of de film nog verder gaat

(edit) update 2:00:

Een tweede boze filmkijker scheld erop los in de uitzending.

orbit
Hahahaha!! Wat een sof, sbssex..

avatar van Tribal Gathering
Van de Sean Connery Bonds vind ik dit toch wel duidelijk de minste. Er gebeurt gewoon veel te weinig, de Bond girls zijn totaal oninteressant en de finale in de vulkaan is ook erg teleurstellend.

De enige andere Bond film die echt slechter is dan deze is Die Another Day.

Blofeld: James Bond, allow me to introduce myself, my name is Ernst Blofeld, i thought you were assasinated in Hong Kong
Bond: Yes, this is my second life
Blofeld: You only live twice mr. Bond

Jammer dat deze briljante dialoog er gisteren niet meer inzat, wat een belabberde actie van sbs zeg, wel leuk om nog te lezen dat er mensen nog boos hebben gebeld, hoe reageerde ze daarop?

Maar verder heb ik er toch wel weer van genoten, leuke Bond, 4/5

avatar van Quentin
SBS zendt slot Bond-film uit

Een week na het geplande uitzendmoment komt SBS6 met de laatste twintig minuten van de James Bond-film You Only Live Twice. Zondag rond middernacht komt de ontknoping van de rolprent alsnog op de buis, meldde een SBS-woordvoerder. Door een computerfout gebeurde dat in de nacht van zaterdag op zondag niet.

Kijkers zaten die nacht klaar voor het einde van de onvoorspelbare spionagefilm maar moesten nog één reclameonderbreking uitzitten. Na die pauze hervatte de film niet, maar begon een spannend belspel met de op NieuwNieuws geliefde Christine van der Horst. Vele klachten van campingbazen en kijkers waren het gevolg. De zender heeft hen excuses aangeboden en besloot het einde losstaand uit te zenden. De beelden worden ingeleid door een tekst waarin de opmerkelijke uitzending wordt uitgelegd.

avatar van thunderball
Quentin schreef:
SBS zendt slot Bond-film uit

Echt hilarisch dit! Zo iets verzin je niet!
Tja, ik weet dat SBS6 vaak lang de films onderbreekt, maar zo lang???
Ik denk niet dat veel mensen er nu nog op zitten te wachten het slot nog los vd film te gaan zien.

avatar van thomzi50
Een mindere Bond-film. Het springt allemaal een beetje van de hak op de tak en het zag er vooral compleet belabberd uit. De gevechtsscènes waren complet belachelijk, Bonds tegenstanders sprongen vaak al weg voordat ze waren aangeraakt. Verder prima vermaakt, maar dus toch beduidend minder dan de andere Bond-delen die ik ken. Nipte 3*

avatar van Silvio Dante
thomzi50 schreef:

Nu ja, deze vind ik net het prototype van de Bond-film:
Sean Connery, een vreemde bad guy, exotische locaties, Little Nelie,...
Een bond-film waarin 007 geen 5 à 6 vijanden tegelijkertijd aan kan en KO slaagt, is geen Bond-film. Btw: welke gevechten zagen er dan zo slecht uit?

Reinbo
thomzi50 schreef:

Vreemd deze bond staat juist bekend om zijn prachtige cinematografie van Feddy (Lawrence of Arabia, Dr. Zhivago) Young.

avatar van thomzi50
Vond vooral de gevechtsscènes erg matig, daar heeft Feddy Young denk ik weinig mee te maken gehad. Bond rent op een gegeven moment over een dak, er komen tientallen bad guys op hem af, hij geeft iedereen een zacht tikje en iedereen maakt een enorme sprong naar achteren. Natuurlijk kijk ik geen Bond-films voor de realistische vechtscènes of iets dergelijks, maar ik vond het hier allemaal wel wat ver gaan in knulligheid.
Hiermee is hopelijk ook de vraag van Silvio Dante beantwoord. Vond het ook wel erg makkelijk allemaal, na het bovengenoemde gevecht gaat Bond bv. naar beneden omdat er toevallig twee grote kussens liggen waar hij op kan springen . Op zich vind ik zoiets een keer niet heel erg, maar deze film vond ik dit soort dingen iets te veel voorkomen.