Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

neo (crew)
vermakelijke bondfilm met als hoogtepunt de helikopterscenes.

Pfff ik heb alle bondfilms gezien maar zo heel erg fantastisch zijn ze allemaal niet.

avatar van Jordy
script van deze film... geschreven door de grote kindervriend Roald Dahl

avatar van Ralfke
Geweldige 007-rolprent. En het script van Dahl is gewoon om van te smullen.

avatar van John Doe
Je moet You Only Live Twice (voor de Nederlanders 'Je leeft maar 2X') bekijken als een verukkelijk gerecht zoals de oesters die erin genuttigd worden. De film bezit de juiste ingredienten in de juiste hoeveelheden, zodat er een goede balans ontstaat en over de smaak het volgende gezegd kan worden 'Mwah, das wel lekker' en/of 'Deze lust ik wel 'twice''.

Ik heb daarom een kookboek hierop gebaseerd die de titel draagt 'You Only Cook Twice'. Ik weet niet of jullie het al bekend voorkomt, maar het is een potentiele bestseller om eens onder het genot van een Wodka Martini door te bladeren. Maar dat terzijde, hier volgt dan een korte passage uit het langverwachtte kookboek...

''Ingredienten:- Een dikke Japanner
- Een tros piranja's
- Een snufje rattengif (op een draadje)
- Pakje Marlboro-schietsigaretten (Passief roken is dus toch dodelijk)

Doe dit alles in een omgebouwde vulkaan, shake it and stirr it, and voila (dat is Frans voor 'zie daar'), uw Mc Je-Leeft-Maar-2X Burger is klaar!. En nee, de smaak is niet te simuleren door een dvd van de film tussen twee hamburgerbroodjes te bonjouren (bonjour is Frans voor goedemorgen).''

Met het uitbrengen van dit boek komt er een bescheiden tekensessie in de Bruna waar Sean (steunde mij door dik en dun met het idee van het kookboek) aanwezig zal zijn om zijn krabbel neer te zetten, zodat er ook in uw exemplaar kan staan 'Signed by Sean'
Signed by Sean

avatar van Redlop
Bijzonder geestig...maar eh...welke Bruna?

avatar van John Doe
Voor morgen, is het de Bruna tegenover de Tuschinski, waar de eerste legendarische tekensessie zal plaatsvinden. De Reguliersbreestraat welteverstaan. Daarna, uiteraard de Bruna's door heel Nederland; in het voorprogramma, de welbekende tekensessie van Arnon Grunberg met z'n telefoonboek. De eerste 100 kopers van het kookboek krijgen het nieuwe telefoonboek er gratis bij.

Ieder weldenkend mens zal het met mij eens zijn dat er veel te weinig kookboeken zijn voor films. Dan heb je een fantastische film gekeken....jaah en dan? Nooit meer zal je hetzelfde gevoel opnieuw beleven, het gevoel van de eerste X die film, tenzij....een kookboek! Als de regisseurs het niet willen doen, dan zal ik het moeten doen door exact de ingredienten van de film te exploreren en te extraheren uit de videoband danwel DVD.

Life and Cooking en The Naked Chef kan de biezen pakken, want de kookboekenserie van John Doe komt eraan. Door deze geweldige uitvinding die zonder twijvel spoedig de nobelprijs zal ontvangen, kan iedereen over de hele planeet, de ultieme filmervaring, alszijnde een orgasme, op z'n bord krijgen geserveerd. Lekkere Saké erbij (98.4 degrees Fahrenheit) heerlijk. Het boek, een 284 pagina's tellende filmgerechtbundel, omvat alle James Bond films en wordt verkocht voor de speciale prijs van maar 89 euro (inclusief telefoonboek als je op tijd bent). And remember: de handtekening, gezet door een soepele handbeweging van Sean Connery is geheel gratis.

Als Sean opkomt zetten met moeilijke vragen in de trend van 'I might as well ask you if all the vodka martinis ever silence the screams of all the men you’ve killed' Dan kun je het beste antwoorden door gewoon te zeggen 'fiets kopuh?'

een goede james bond film goede aktie scene's vooral het luchgevecht in de lucht tegen spectere en de aanval in ernst stavro blofeld vulkaan is ook leuk en het stukje in de haven is ook leuk en de auto achtervolgingen zijn ook leuk

Wat_Jij_Wil
Kanis: "Te-gek-gave-coole-kanis-en-gunnik-paaaaaaaads!"
Gunnik: "Pas maar op, Kanis, zo direct wordt je koffie coool!"

Verbale cafeine, heerlijk Doe!

avatar van Captain Pervert
BartGast schreef:

Wat snuif jij? Doe mij ook wat.

Over de film, dit vond ik altijd de leukste Bond film, met die ninja's enzo, maar goed, ik heb dan ook een zwak voor Bruce Lee en bloederige Japanse films (en de Turtles).

4 sterren, waarvan minstens een halve uit jeugdsentiment.

Boy28
Ze hadden een andere Blofeld moeten kiezen.Als je die 2 uit de vorige films bekijkt.Stelt deze niet veel voor.

Boy28 schreef:

Welke vorige films? Dit is de eerste film waarin Blofeld te zien is.

Uiteraard is er geen andere Blofeld dan Donald Pleasence. Dat vonden de makers ook gezien het begin van 'For your eyes only'. Dr. Evil is ook een ode aan Donald Pleasence.

avatar van Quentin
Van mij had hij ook door een "imposantere" acteur mogen worden gespeeld, Pleasence vind ik een goed acteur maar hij zet Blofeld meer als een klein en zielig gehandicapt jongetje neer.

Hoezo gehandicapt?

Ik vind dat Charles Gray de beste Blofeld is(gezien in Diamonds are forever)want Pleasence is een kleine dikke vent die op niks trekt

avatar van JoeCabot
leuk, toch één van de grote inspiratiebronnen voor Austin Powers denk ik. 3*

avatar van Gizzmann
Jordy schreef:
script van deze film... geschreven door de grote kindervriend Roald Dahl

Cool! Dat heeft hij dan goed gedaan.

Verschrikkelijk goede Bond film! Ook prachtige titelsong trouwens (de mooiste uit de bonds die ik tot nu toe gezien heb). Door Austin Powers moet je alleen telkens wanneer je Blofeld ziet aan Dr. Evil denken

avatar van U-96
You Only Live Twice is altijd al een grote favoriete Connery van mij geweest. De sfeer, muziek, personages en vooral de lokaties zijn geweldig en mooi. Gewoon puur Bond uit die tijd. Natuurlijk ook het geweldige intronummer van Nancy Sinatra.

Eindbasis (zoals ik het altijd noem) (in die krater) was mooi gemaakt. Goede rollen van Tetsuro Tamba (Tiger) en vooral Donald Pleasence (Ernst Stavro Blofeld). Ik vind hem toch wel de beste Blofeld uit alle Bondfilms.

Enkele hoogtepunten van de film:

*Hoe de dood van Bond helemaal in scène wordt gezet.
*De auto-achtervolging en later die Chinook-helikopter die de zwarte auto van de weg tilt en in zee gooit.
*Het opbouwen van 'Little Nelly', en later het luchtgevecht met de 4 grote helikopters.
*De Ninja-trainingen.
*Het einde, met de onderzeeboot die het rubbervlot meeneemt met het surfacen.

Wel opmerkelijk; Charles Gray, die hier de (korte) rol van Henderson heeft, speelt in Diamonds Are Forever (1971) de rol van Blofeld.

***** 4.0 *****

Het scenario blijft een rommeltje. Notabene geschreven door niemand minder dan Roald Dahl.

avatar van Redlop
Waarom een rommeltje? Gezien het hele Bond repertoire dan?

Ben het verder helemaal met U-96 eens.

Redlop schreef:
Waarom een rommeltje? Gezien het hele Bond repertoire dan?

Een goede dosis onwaarschijnlijkheid hoort bij Bond, maar nu leek ook de interne logica zoek. Heel leuk dat Bond in de eerste scene dood gaat (of althans: de secret service wil iedereen dat doen denken), maar wat was nu precies het voordeel ervan? En waarom moest die trouwceremonie? Wie probeerden ze daarmee te overtuigen? Trouwens, waarom moest ie uberhaupt trouwen? Of voor een Japanner doorgaan...?
Gebeurde helemaal niets mee. Scenes om de scenes. De film zit er vol mee.

Wouter schreef:

Helemaal mee eens. Ik had de film natuurlijk al vaker gezien, maar precies die punten die jij hierboven noemde vielen mij gisteren ook ineens op. Zelf neem ik die Bond-films altijd met een korreltje zout, maar als je er kritisch naar kijkt, klopt er gewoon geen hout van. Niettemin gewoon leuk om te zien en van mij dus 3* gekregen.

Wouter schreef:
...En waarom moest die trouwceremonie? Wie probeerden ze daarmee te overtuigen? Trouwens, waarom moest ie uberhaupt trouwen? Of voor een Japanner doorgaan...?

Zodat de Japanners in dat dorp Mr. Fisher accepteren lijkt me. Hij doet wel vaker mee aan lokele rituelen en onzinnige verkleedpartijen. Ik vind dat juist wel de charme van een Bondfilm.

Waarom hij dood moest gaan is om SPECTRE dat te laten geloven.

avatar van U-96
Redlop schreef:

Mee eens. De Japanse sfeer wordt in deze film erg mooi naar voren gebracht, met name door Bond die verkleed gaat.

avatar van The One Ring
Mij viel deze Bond-film best tegen eigenlijk. Er zat totaal geen tempo in deze film. Deze film sleept zichzelf vooruit en heeft alleen de helikopter als echt goede scéne. Hij is wel uit te zitten, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Redelijk, maar kon (moet) beter.
2,5 sterren

Fredo Corleone
Na From Russia with Love vind ik dit toch wel de beste James Bond film die er is. De exotische gebieden, de geweldige muziek, de prachtige aktie scenes en dan ook nog Connery als Bond.

Dit kan ik gewoon niet lager dan een 4.5* geven.

Fredo Corleone
Ik heb ergens gelezen dat de film eerst 3 uur duurde!
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe een Bond film van 3 uur is.

Te lang....

Langdradig en saai.Niet te slechtste bond maar toch wel verre van.

2 sterren

avatar van Silvio Dante
Meesterlijk, waarschijnlijk één van de grootste bond-klassiekers. Toen ik de soundtrack van Nancy Sinatra hoordde, wist ik ook meteen waar Robbie Williams zijn inspiratie gaat halen (millenium).
Wat een charisma ook die Sean Connery.