You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

avatar van Menno
Erg geestig. Ik begrijp nu The Spy who Shagged Me een stuk beter.

dit is ook echt een van de beste bond films allertijden goed verhaal ook grappig dat het zich in japen afspeelt en sean connery geeft gewoon altijd weer prachtig acteerwerk en deze film is gewoon een tijdloze top clasieker.

avatar van Spetie
Grappig om al die tegenovergestelde meningen bij de James Bond films te lezen. Sommigen vinden deze You Only Live Twice tot de beste Bonds behoren. Persoonlijk vind ik deze vijfde Bond juist één van de minsten uit de gehele reeks.

De openingsscène is zeker de moeite waard, waarbij al snel de titel van deze Bond wordt verklaard. Dat is eigenlijk gelijk ook het hoogtepunt, want daarna wordt het niveau langzaamaan minder. Sean Connery lijkt er hier ook wat minder zin in te hebben. Hij is minder frivool en speelt wat meer standaard dan in zijn voorgaande Bond rollen. Het verhaal zelf is ook niet de beste uit de reeks. Nu zijn sommige zaken altijd wel wat vergezocht, maar het hele Japanse gebeuren, inclusief Japanse vermomming voor 007, is lichtelijk ongeloofwaardig.

Badguy Ernst Stavro Blofeld is wel sterk. Donald Pleasance geeft hem een sterke dreigende uitstraling mee, waardoor hij mysterieus en onvoorspelbaar oogt. Hoewel de actiescènes over het geheel wat tegenvallen, is de thuisbasis van Blofeld in Japan wel erg mooi gemaakt. De rest van de special effects vallen nogal tegen en zien er behoorlijk gedateerd uit. Natuurlijk kon men vroeger veel minder, maar vooral de stukken in de ruimte zien er echt niet uit en zien er zo nep uit. Bij sommige films kan ik dat soms best door de vingers zien, maar hier vond ik het nogal storend.

Al met al zeker niet de beste Bond dus. Op momenten slaat de verveling zelfs licht toe en Connery lijkt hier duidelijk al wat minder plezier in zijn rol van geheim agent te hebben.

Lekkere vlotte en vooral niet te serieuze James Bond film. Scenes die zich afspelen in de ruimte en in de vulkaan zijn zeer verouderd, maar daardoor wel erg grappig. Doordat de film zich volledig afspeelt in Azië, is deze film qua sfeer wel eens leuk qua afwisseling.

3,5 sterren

avatar van Beertje45
grootse opening met spannende muziek, alhoewel het ruimtetuig van de schurken er erg goedkoop uitziet. Het gegeven waarom de superboef het Westen tegen het oosten tot een oorlog wil dwingen is niet erg duidelijk. M en Q's rol zijn erg beperkt, maar de cast brengt het er goed tot redelijk vanaf. De locatie's en set dressing is goed gekozen en Sean lijkt hier, tot in tegenstelling in 'Diamonds are forever', er nog zin in te hebben. Little Nellie, het apparaatje om een kluis te openen en de dodelijke sigaret zijn leuke hebbedingetjes. Op naar OHMSS

avatar van Ceeda7
Redelijk beschamend deze Bondfilm. Alsof de tijd is blijven stilstaan sinds Dr. NO, of erger nog achteruit is gegaan.

Dit komt door de volstrekt achterhaalde actiescènes(helicopter - en spaceshuttlescène); belabberde acteerwerk (bondgirls; dat chinees meisje had echt wel moeite om een engelse zin uit te spreken); en belachelijk verhaaltje (bond die opleiding krijgt als ninja). De setting is volstrekt amateuristisch (de verhouding van het meer in de vulkaan en de ondergrondse basis klopt langs geen kanten, echt om te lachen) en nog steeds valse achtergronden gedurende heel de film (helicopter, boot, auto); en Bond +companen die met Gollum-motioncapturepakje door de grot rondtrippelen. Je merkt amper het verschil met een ordinaire b-film. En die lava op het eind pffff, kan zo nog wel effe doorgaan.

Waar is al het positieve gebleven van de toch wel gemiddeld goede amusemetswaarde van de vorige 4 Bondfilms.

Met voorsprong de slechtste Bond tot nu toe. 2*

Tarkus schreef:
De 5de uit de reeks en ook dit keer voldoende actie en spanning.
Ik merkte wel wat foutjes in deze film, o.a. in het begin van de film waarbij Bond en het meisje plots van plaats wisselden in de sportwagen, en ook de special effects in de ruimte zijn wel van een kwaliteit die we nu als lachwekkend beschouwen, ze lijken wel uit een poppenfilm te komen.
Maar toch wel een goede spionagefilm.

Opnieuw bekeken op blu-ray en daardoor zijn de eerder genoemde slechte special effects nog duidelijker te zien, het grote minpunt van deze film.
Verder blijf ik bij m'n commentaar, goed verhaal is het wel.

avatar van DiDa
De 4e Bondfilm (Thunderball) was wederom een groot succes dus wederom werd het budget verhoogd voor de 5e James Bond film getiteld You Only Live Twice. Oorspronkelijk wilden producers Harry Saltzman en Albert R. Broccoli het verhaal van On Her Majesty’s Secret Service verfilmen. Waarschijnlijk omdat het verhaal teveel leek op de voorgaande Bond film Thunderball werd daar van afgezien. Schrijver Roald Dahl (!) moest daarom heel veel aanpassingen doen in het script, omdat You Only Live Twice zich oorspronkelijk afspeelde na On Her Majesty’s Secret Service. In laatstgenoemde film zal dit problemen opleveren betreffende de continuïteit van de verhaallijn tussen Bond en SPECTRE.

In You Only Live Twice verdwijnt er zomaar ineens een Amerikaanse raket uit de ruimte. Wanneer dit later ook gebeurt bij een Russische raket lijkt het erop dat iemand Amerika en Rusland tegen elkaar uit probeert te spelen. En welke organisatie is hier een meester in? Juist….SPECTRE!

Met You Only Live Twice borduren de makers voort op het standaard Bond scenario waarbij een vijand de wereldmacht probeert te verkrijgen, opererend vanuit een fraaie schuilplaats.. In dit geval is dit wederom SPECTRE met aan het hoofd Ernst Stavro Blofeld. Zoals gezegd werden de Bond films steeds succesvoller en dus werden de verwachtingen steeds groter. Dit zorgde ervoor dat er een steeds hoger budget beschikbaar was. En dat is wel zichtbaar in deze film. Ken Adams mocht een megagrote set bouwen dat moest dienen als het hoofdkwartier van SPECTRE. En dit hoofdkwartier zou zich bevinden in een vulkaan. Deze set ziet er echt prachtig uit en is misschien wel een van de meest fantastische schuilplaatsen die een Bondschurk ooit heeft gehad. Maar niet alles ziet er goed uit in de film. Er zijn een hoop effecten die tand des tijds niet hebben doorstaan. Soms is dit echt wel storend. Op de blu-ray uitgave wordt dit door het perfecte beeld nog eens extra benadrukt. De sets en de special effects gingen de Bond films domineren. Dit zou later te ver doorschieten in bijvoorbeeld Die Another Day.
You Only Live Twice is daarnaast ook een film die zichzelf niet serieus neemt. Tot nu toe was een Bondfilm nog nooit zo cartoonish weggezet. Dit is niet de Bond zoals we hem kennen uit From Russia With Love. Alles wordt hier weggezet met een vette knipoog. Het verhaal heeft dan ook niet zoveel om het lijf, maar de makers hebben er goed aan gedaan om de film vol te proppen met actie en veel leuke scènes (Little Nellie). Dit zorgt ervoor dat de film zijn vaart behoudt en dus nergens verveelt. Toegegeven, er is een moment waarbij de film eventjes dreigt weg te zakken (de scènes betreffende Bond’s nephuwelijk en het ninjakamp), maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door een spetterende finale. Leuk weetje is dat deze film de inspiratie was voor Mike Myers en zijn Austin Powers films.

Sean Connery keert voor 5e keer terug als James Bond. Het enorme succes van de voorgaande Bond films was een feit en Sean Connery's populariteit rond het Bond karakter was enorm. De druk die dit met zich meebracht zorgde ervoor dat Connery aangaf dat dit de laatste keer zou zijn dat hij het karakter zou spelen. Het is ook zichtbaar dat Connery deze keer op de automatische piloot speelt en zijn karakter niets menselijks meegeeft. Maar dit is ook de schuld van het script dat Bond te cartoonesk maakt.
Donald Pleasance kreeg de eer om de rol te vertolken van SPECTRE leider Ernst Stavro Blofeld en zorgt ervoor dat niemand dit kon evenaren. Jammer dat er iedere keer een andere acteur voor deze rol gebruikt werd. Aartsvijanden James Bond en Blofeld ontmoeten elkaar in deze film voor het eerst.
De Bondgirls in de film vallen erg tegen. Waarschijnlijk is dit de film met de minst memorabele Bondgirls, als er al echt van echte Bondgirls gesproken kan worden.
De overige rollen van M, Moneypenny en Q worden weer door dezelfde cast vertolkt. Voor het eerst vind Bond’s debriefing niet plaats op kantoor in Londen, maar in een onderzeeër. In de latere films zullen er nog meer originele locaties volgen.

De Bondsong wordt vertolkt door Nancy Sinatra. Het is een melodie die blijft hangen. Dat moet Robbie Williams ook gehad hebben, want hij gebruikte de melodie voor zijn hit “Millennium”. De openingscredits zien er goed uit vanwege de warme kleuren en de beelden van een uitbarstende vulkaan.

You Only Live Twice is een cheesy Bondfilm waarbij je van tevoren even je verstand op 0 moet zetten. Als je dat doet krijg je een zeer entertainende Bondfilm vol actie voorgeschoteld. Vanwege het hoge amusementsgehalte net iets beter dan Thunderball.

4 sterren

avatar van martijn011
De minste Bond tot nog toe en ook Connery vond ik zeer tegenvallen eerlijk gezegd. Eigenlijk is de hele film een net niet verhaal en loopt het op alle facetten niet helemaal lekker.

Zo vond ik bijvoorbeeld de film soms gewoon ronduit oninteressant. Japan als decor deed me helemaal niks en kon er weinig mee. Het verhaal vond ik ook maar een flinterdun iets en kon me weinig boeien.
Ook kent de film weinig scenes waarvan je zeker weet dat die je nog wel even bijblijven. Vond de film meer scenes hebben die kant nog wal raakten, vooral op het moment dat Bond in de Japanse gemeenschap verblijft en nog moet trouwen ook. Niet gepast.

Ik vond de special effects ook minder dan in het vorige deel. Vreemd, aangezien we ruim 2 jaar verder zijn en je toch wel iets betere kwaliteit mag verwachten. Helaas is het soms zo overduidelijk nep dat je je er echt aan gaat storen.
Wat wel leuk was, was de ontmoeting tussen Bond en Blofeld, de leider van SPECTRE. Verder ga ik deze Bond-film snel vergeten waarschijnlijk en kan ik niet anders dan een onvoldoende geven.
De minste tot nog toe.

avatar van DeCol
Minste Bond tot nu toe.

Ook de eerste die wat momenten tot verveling heeft. Volgens mij had Sean Connery er hier niet meer zoveel zin in. Het verhaal stelt bar weinig voor en is ook minder serieus dan andere Bond films. Gedateerde effecten vind ik altijd wel iets hebben, mits het niet té erg is. Hier zijn er echter veel dingen die echt niet meer kunnen en nogal storend zijn.

Maar gelukkig zijn er ook vermakelijke dingen zoals Nellie, de raketsigaret en natuurlijk de eerste echte kennismaking met Blofeld. Donald Pleasence geeft hem een goede verschijning, maar het zou bij deze ene keer blijven. Blofeld heeft wel dé uitstraling van een bad guy.

Om Sean Connery als Japanner kon ik wel lachen, maar geef mij maar een serieuze Bond.

avatar van jipt
Hele vlotte Bond. Eerste uur vliegt voorbij, neemt dan ietjes gas terug en dan een heerlijke actiescène op het einde. Toffe scènes met helikoptertjes, ninjas en raketten plus de setting in Japan is top. 4*

avatar van namingway24
Ten eerste: de theme song van You Only Live Twice is verreweg de beroerdste tot nu toe.

Verder is dit, hoewel ik niet van zijn reeks gecharmeerd ben, een aardige Connery Bond-film. De setting van Japan vond ik om te beginnen erg mooi, en het vrouwelijk schoon was een groot pluspunt. Het gaf de makers van de film ook de kans om daadwerkelijk goede stuntmensen in te huren zodat de actie dan EINDELIJK overtuigde.

Connery heb ik als Bond nooit echt gemogen. Hij was te geforceerd een ladykiller en hij was nooit erg indrukwekkend. Zijn status als eerste (officiële?) film-Bond is legendarischer dan zijn acteren, althans dat vind ik. De film kent daarentegen wel een goede schurk in Blofeld. Hoewel hij fysiek niet de meest imposante verschijning is blijft hij doordat zijn gedaante verhuld blijft tot tegen het einde van de film een grote aanwezigheid. Zijn kop is ook eindelijk een beetje uniek, en zijn stem was effectief.

De stunts en de actie waren overtuigender dan wat er in alle voorgaande films samen zat, mede dankzij (neem ik aan) Aziatische stuntmensen. De hele helikopter-achtervolging was ook spectaculair, hoewel Bond hier weer veel te onoverwinnelijk was. Aan het eind heeft hij wederom geen schrammetje. Ninja's zijn altijd leuk natuurlijk, hoewel het meer bij trainen bleef en de laatste grote actiescène weinig met Oosterse vechtkunst te maken had. Maar de actie was in YOLT eindelijk een beetje noemenswaardig.

Maar waarom moest het allemaal zo omslachtig? Het hele begin waarin Bond zogenaamd dood gaat heeft niet zo gek veel met het hele plot te maken, en Blofeld heeft hem toch moeiteloos door. Ook zijn inwijding in de Japanse cultuur was totaal overbodig. Hilarisch ook dat hij eruit moest zien als een Aziatische man, iets wat totaal belachelijk overbodig was en er beroerd en totaal niet overtuigend uit zag.

De special effects in de ruimte waren lekker cheesy, en dat twee jaar voor de eerste maanlanding. Het plot mocht dan niet briljant zijn geweest, maar het leverde wel wat afwisseling op. De basis van Blofeld zag er ook indrukwekkend uit, en de rest van de sets waren ook alleraardigst.

Helaas zaten er in deze film weer te veel trage gedeeltes, maar mijn aandacht verslapte gelukkig niet al te vaak. Een redelijke afsluiter van wat het Connery/Bond tijdperk had moeten zijn.

Goeie film waarin een bemande raketvlucht in de ruimte gekaapt wordt. Een typisch Bond-verhaal, ditmaal gesitueerd in Japan, waarbij het doel van de schurk wereldoverheersing is. Goeie actie-scenes en de set onder de vulkaan is werkelijk gigantisch en vormt een uitstekend decoor voor de grootschalige finale.

avatar van Boneka
Deze Bond film is zeker niet een van zijn beste. You only live twice moet het voornamelijk hebben van de slotscene die zeer indrukwekkend is. Geluid en beeld zijn prima verzorgd op deze blu ray. Maar veel tempo en actie heeft deze Bond film niet. Met name het stuk op het dock vond ik niet interessant. Het vliegtuiggevecht was mooi en de aziatische plaatjes doen het zeker ook goed. Maar op e.o.a. manier zit de film wat vreemd in elkaar verweven. Het mooie mystieke ingetogen Japan en de space momenten. Tja. Beetje dubbel. Vond de muziek ook best passend ook de soundtrack die gewoon hoort bij deze film. Maar of Sean Connery nou de beste Bond acteur is, nee. Hij is zoals ik hier ook lees wel erg veel bezig met zijn behaarde body. Zijn latere films vind ik dan ook een stuk beter.

avatar van roeman
Geen slechte Bond, maar ook zeker niet een van de beste. Zo'n middemoot film die ook Moore producerden. Het lijkt wel alsof deze gemaakt is om Bond op de hak te nemen inclus Q & M. "Hello Dad, is Nellie hot and ready?" Waar zitten we in porno of een stripverhaal?
De actie is leuk, de decors voor die tijd spectaculair, maar hebben duidelijk de tand des tijds niet kunnen doorstaan. Maar waarschinlijk zal Skyfall over 50 jaar ook de tand des tijds niet hebben doorstaan, dus zal ik het niet hebben over de vreselijk slechte vulkaanuitbarsting op het eind.
De humor is een beetje over de top, maar Connery is zoals altijd weer op dreef, wat niet gezegd kan worden van de Bondgirls die hadden toch echt een tandje bij mogen zetten en dat is jammer. Er zitten ook een boel "foutjes" in de film, maar goed wat ik heb begrepen zitten er in elke Bondfilm wel een paar. Maar 1 wil ik toch even uitlichten. Hij zit in een bootje in een grot vol met gas, hij springt uit het bootje en zwemt naar land. Daar loopt/klimt hij naar de vulkaan. En opeens heeft hij een soort "Ninja" pak aan en heeft hij zuignappen op zijn ellebogen en knieen? Maar hij had toch tijdens het zwemmen en klimmen niets bij zich? tja, een raadsel, maar misschien is dat wel de magie van Bond....James Bond.

avatar van cor1946
Dit waren de films. Met Sean Connery. Niet te vergelijken met de huidige Bond. Nu veel meer actie als in de 60e jaren. IK heb alle Bond films gezien en nu hoeft het niet meer deze oude films. Ben zelf van 1946 dus al die films van toen val je bij in slaap. En zeg niet dat is je leeftijd.

avatar van martijn011
Ik denk dat het te maken heeft met je leeftijd..

avatar van tukkerstein
Ik ben na 6 a 7 jaar alle James Bonds aan het herkijken. En na de eerste vier is dit toch wel in een keer een matige film. Er zit veel budget in (grote sets, veel figuranten) maar toch zijn veel special effects matig. James Bond zelf heeft erg weinig screentime en rommelt maar wat aan. Het verhaal heeft ook maar weinig vaart. Op het eind denk je een groot ninja-spektakel te krijgen maar we krijgen alleen wat pief-paf-poef-actie te zien. Nee, dit is een vrij matig Bond.

avatar van Betamax
Deze viel mij best mee.
Verhaal was wat slap maar de aktie en de kleine heli maakte weer veel goed

avatar van dutchtuga
Alweer een mindere Bond. Ik heb me vergist in de volgorde. Het was na Goldfinger namelijk tijd voor Thunderball, maar in plaats daarvan heb ik deze opgezet. Achteraf ben ik blij dat ik deze nu heb gehad. You Only Live Twice kent een aardig begin en i.t.t. wat anderen beweren vind ik de titelsong van Nancy Sinatra best fijn. Maar na een aardig begin zakt de film beetje bij beetje in om te eindigen met een bijzonder knullige climax. Knullig is wat deze Bond nog het beste omschrijft denk ik. Over de top is precies wat ik zoek in een Bond, maar dit is meermaals gewoon slecht. De hele Ninja-sequentie en de vermomming van Bond zijn om te huilen, zo slecht. Daarbij duurt het allemaal ook weer veel te lang. Nee, ik hoop dat Thunderball wat meer oprechte fun te bieden heeft. Dit was het niet helemaal.

avatar van Lennon
Trage film, die ook niet op gang komt.

Slap voorspelbaar verhaal.

Tegenvaller, en tragisch afscheid van Sean als bond.

avatar van jipt
Dit is niet z'n afscheid

jipt schreef:
Dit is niet z'n afscheid

Welke dan wel? Hoop niet dat je die slappe remake bedoelt?

avatar van thunderball
Diamonds are forever uit 1971 was zijn laatste officiele Bondfilm en Never say never again was idd de Thunderball "remake" uit 1983, maar is natuurlijk wel gewoon zijn laatste Bondfilm.

avatar van Lennon
Ow ok, dan zit ik fout. Gelukkig maar eigenlijk, want dit zou een zeer trieste zwanenzang zijn.

Dick2008
Dick2008 schreef:
De helicopterscene vond ik de fraaiste en meest bijzondere scene uit de film, hoewel en dat is vaak een klein nadeel in veel bondfilms, ook gelijk ongeloofwaardig.

Voor die tijd allemaal spectulair, in een tijd waarin vliegen nog niet de doodnormaalste zaak van de wereld was en een raket naar de maan ook al niet, dat zal best. Maar kwam bij nu toch wat futloos en gekunsteld over. De scène waarin Bond wordt aangevallen door helicopters leek mij toch de beste scène uit de film, alleen het gaat wel erg gemakkelijk.
Mooie sfeervolle opnamen van o.a. het landschap en de poes van Blofeld wordt ook heel leuk in beeld gebracht. Maar dat kon toch niet helpen. Hier en daar wat aardige actiescènes maar gaat na de helft wel erg achteruit. 2.0.

Zijn er btw Bondfilms die je wat meer geeft dan 2 sterren?

Reinbo
Wat een hoop lage scores hier. Vind dit toch de meest vermakelijke Bond na Skyfall. Eindscene met Ninja's is epic en de fotografie van Freddy (Lawrence of Arabia) Young enorm sfeervol en mooi.

Dick2008
dr channard schreef:
Zijn er btw Bondfilms die je wat meer geeft dan 2 sterren?

Deze o.a. Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 5 James Bond films

Reinbo schreef:
Wat een hoop lage scores hier.

Anders een behoorlijk hoog gemiddelde.

Reinbo
3,2 kun je toch niet hoog noemen..... Ik weet niet hoe jij beoordeeld, maar alles onder een 3,5 is niet goed.