Savior (1998)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Predrag Antonijevic
met Dennis Quaid, Nastassia Kinski en Stellan Skarsgård

Nadat zijn vrouw Maria door fundamentalistische moslim-extremisten is vermoord sluit Joshua, een voormalig Amerikaans militair, zich aan bij het vreemdelingenlegioen. Nu vecht hij in de Joegoslavische oorlog aan Servische zijde tegen de moslims. Wanneer hij geconfronteerd wordt met de verschrikkingen van de oorlog vindt hij zijn eigen menselijkheid terug.

avatar van GroovyDrummer
Aangrijpend verhaal en zeer goede acteerprestaties. Behoorlijk realistisch en hard in beeld gebracht allemaal.
Vond het niet echt een oorlogsfilm, eerder een drama welk erg goed laat zien dat het een hel was tijdens die oorlog..

CaptainTwisted
Een juweeltje. Prachtige ontroerende film, met een paar hele sterke scenes erin. Niks op aan te merken.

avatar van queenie
Aardige film, maar ik had er meer van verwacht. Zit best veel drama in en dat duurt soms te lang.

avatar van Thorak
Zeer goed verhaal van Wiebel!
Lucky Luc heeft denk ik de strekking van het verhaal niet geheel begrepen. Helaas, maar geef de film nog eens een kans.
@ queenie; deze film is ook niet boelt als spectaculaire actie film maar als drama en daar is deze film zeer goed in geslaagd al haalt deze film het niet bij Warriors. No mans land nog steeds niet gezien maar ben daar wel erg benieuwd naar.

In het begin vond ik 't nogal rommelig en afgeraffeld allemaal, maar naarmate het verhaal vorderde en nadat de hoofdpersoon eenmaal in Bosnië zat kreeg ik toch meer en meer sympathie voor deze hoofdpersoon.
Wat hieruit volgt is toch wel een redelijk aangrijpend oorlogsdrama met af en toe een scene die er best wel inhakt en die me op 't einde van de rit toch wel een wrange nasmaak overliet.
Voor drama liefhebbers zeker eens zien.

3,5 *

avatar van boozebelly
Ik had het gevoel dat mijn savior zich aan mij openbaarde toen de aftiteling begon, ik was bevrijd van deze lange, B-filmachtige zit.
Het hoge gemiddelde is mij dan ook een compleet raadsel.

Voordat de film je mee neemt naar Bosnië krijg je eerst in sneltreinvaart de geschiedenis van onze held "Quaid" te zien.
Niemand van de cast & crew had hier zin in en je merkte aan alles dat ze zo snel mogelijk het verhaal naar Bosnië wilden verplaatsen.
Dit resulteerd in een afgeraffelde en rommelige start van de film (Gewone huisman > bomaanslag > rouw > wraak > vreemdelingenlegioen) Je hebt meteen het gevoel dat je in een B-film terecht bent gekomen. Hier hadden ze best wat meer tijd en aandacht aan mogen besteden.

Eenmaal in Bosnië lijken de schietpartijen ook nergens naar. Klappertjespistolen en zogenaamde getrainde soldaten die maar wat lukraak in het rond schieten, kogelgaatjes zo groot als rozijnen. Echt lachwekkend slecht. Die Servische soldaten acteren als muffe aardappelen en Quiad past al totaal niet in zijn rol als keiharde moordmachine. Eigenlijk acteert iedereen slecht tot matig in deze film en in combinatie met de slechte special effect's pakt het verhaal je hierdoor nooit echt bij je kladden.
Het ene na het andere melige cliché krijg je ook voorgeschoteld, je ziet alles al ver van tevoren aankomen en daardoor zit je als kijker nergens in spanning. Bij vlagen is de film zelfs cheesy te noemen.

Maar eerlijk is eerlijk, tegen het einde (pakweg de laatste 20 minuten) word de film iets beter. Die executiescene maakt wel indruk en ook de plaatjes (omgeving), muziek en acteerprestaties beginnen er op te lijken. Alsof ze er ineens allemaal zin in kregen.
Dit zorgt er dan ook voor dat ik de film niet als compleet waardeloos beoordeel, want tot die tijd zat ik wel op die koers.

Kortom, een hele matige B-film die op mij totaal geen indruk wist te maken. Er zijn veel betere oorlogsfilms en in het geval van Bosnië zou ik u verwijzen naar "Warriors".
1,5* en snel vergeten...

avatar van b00ts
Ben het voor een groot deel met de vorige spreker eens. Behalve met de hele lage score. Van mij dus iets meer. 2,5 had ik in gedachte, maar door de laatste 20 a 30 minuten dus een halve ster extra.

avatar van mer1973
Mooi rauw oorlogsdrama over de balkan oorlog.
Wat me aan de film ook opviel is, wat een prachtige natuur bosnie heeft.
Een film die de waanzinnigheid en gruwelen van de etnische zuiveringen in bosnie redelijk grauw laat zien. Maar ook omgekeerd, de misdaden die de moslims tegen de serven begingen.

avatar van Pipoo!
Deze film had vroeger goed indruk gemaakt op me.
Voor een paar euro gekocht om te herzien. Maakt nog steeds veel indruk.

avatar van Thorak
boozebelly schreef:
Mischien is het nuttig om je eerst in bepaalde zaken te verdiepen voor je zulke onzin neer typt. Zeker met betrekking tot de 'soldaten', de kogelwonden en het geluid dat wapens maken. In deze film zijn dergelijke zaken juist realistisch gehouden en niet spectaculair alsof het Rambo deel 694 is.

Je hebt wel gelijk wat betreft de film Warriors, realistischer, grimmiger, depressiever en gruwelijker dan die film zul je het niet snel vinden.

avatar van Icer
Mijn eerste noemenswaardige film over deze burgeroorlog was Harrison's flowers, welke zeker een indruk van deze oorlog bij mij achterliet. De realiteit kan alleen maar vele malen erger zijn.

Bij deze film vond ik het begin minder sterk, de onnodige scene in de moskee en het persoonlijke drama had van mij niet gehoeven. En zoals eerder is opgemerkt, is Dennis Quaid wellicht niet de juiste persoon voor deze rol.

Maar over de gruwelheden van deze oorlog blijft geen twijfel bestaan. Alleen al voor het meest tragische moment van deze film is het cijfer 7 zeker verdiend wat mij betreft. Hoe gruwelijk en zinloos kan je zoiets immers neerzetten, en dat is hier toch aardig gelukt...

avatar van MovieMind
Een beetje verouderd b-film overkomende film met toch wel een aardig verhaal.
En vanwege het verhaal plus wat goede scenes toch nog een redelijke score.

avatar van mcdaktari
Goh van deze film heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar zal er toch eens heel binnenkort naar kijken. Want een oorlogfilm mag ik graag zien op z'n tijd.

avatar van FunkStarr
Heb hem niet eens afgekeken uit ergernis. Ik trok het gewoon niet meer. Film is op sommige punten wel vrij realistisch, maar ik had eerlijk gezegd ook een ander type film verwacht van tevoren. Kan ook wel begrijpen dat mensen deze goed kunnen vinden maar persoonlijk niets voor mij. Had hem opgezet en met een maat bekeken en we ergerden ons allebei even erg. Ik heb hem op dvd, iemand kopen?

avatar van Gang_Star
De film begon best interessant met de bomaanslag waar de vrouw en zoon van Joshua om het leven komen . Door deze gebeurtenis had ik meer een wraakthema verwacht maar de nadruk lag toch vrijwel volledig op drama. Helaas kent de film dan ook geen spanning en actiescènes hoef je al evenmin amper te verwachten. Afgezien van de liquidatie van een groep mensen vond ik deze film zeker niet rauw of hard eerlijk gezegd. Voornamelijk saai omdat het teveel drama bevatte naar mijn mening en er best wat meer van de Joegoslavische oorlog bij betrokken had mogen worden.

avatar van Lovelyboy
Ooit lang geleden al eens gezien en toen zwaar teleurgesteld. Nu 20 jaar later bij toeval de film tegen gekomen en de geest gekregen mede omdat de film me toen qua oorlog tegen viel en ik nu veel beter het drama gedeelte op waarde kan schatten. Daarmee heb ik wat dat betreft ook wel gezegd in welk genre deze film hoort het is in die zin amper een oorlogsfilm, behalve dat het in oorlogsgebied tijdens de Joegoslavische burgeroorlog afspeelt, en veel meer een drama. Een drama wat mij betreft best wel slaagt in het in beeld brengen van de begane wreedheden in die tijd en de haat en onmenselijkheid die daar al bijna honderd jaar rond gaat. Prima drama in die zin in en een voor Quaid niet echt gangbare rol maar wat mij betreft doet hij het toch wel aardig.