Lone Wolf McQuade (1983)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Steve Carver
met Chuck Norris, David Carradine en Barbara Carrera

McQuade is een keiharde Texas Ranger. Op zijn eigen manier staat hij in voor handhaving van orde en wet. Hij wordt daarvoor scheef bekeken door zijn chef die hem een stagiaire laat opleiden. Wanneer een konvooi legerauto's geladen met wapens gestolen wordt, gooien McQuade en zijn hulpje Kayo zich op de zaak. Ze worden uiteindelijk door de gangster gegrepen...

avatar van hannes64

Je had nog niet vermeld dat de begintune zo verschrikkelijk mooi was.
1 van de mooiste begintunes van een Norrisfilm, met de rennende wolf.
Of de liefdesscene met Carerra ( niet dat ik zo van zulk soort scenes houd, maar de achtergrondmuziek zou zo uit once upon a time in the west komen )

En ja, ik vind dit ook zonder twijfel de beste Norrisfilm die hij gemaakt heeft.
Code of silence is er ook zo 1 of Silent rage, the Delta force, Invasion USA...... maar die komen niet in de buurt van deze schitterende " western ".

avatar van martial art fan
hannes64 schreef:

Je had nog niet vermeld dat de begintune zo verschrikkelijk mooi was.
1 van de mooiste begintunes van een Norrisfilm, met de rennende wolf.

Aja je hebt gelijk. was het vergeten. De begin track is inderdaad zeer mooi. Bij Code Of Silence trouwens ook. Bij de laatste was het in dezelfde stijl zoals de soundtrack van Under Siege. Dit komt logisch gezien omdat ze alle 2 door Andrew Davis geregisseerd zijn.

Invasion USA is inderdaad ook meesterlijk. Silent Rage viel wel mee, maar vindt ik bijvoorbeeld minder dan het oude Forced Vengeance.

Gisteravond eindelijk gekocht op dvd (na lang zoeken....), Vond -en vind - het een geweldige actiefilm! Chuck Norris op z'n best!

avatar van erwku
bij de wibra voor 2,99

blijft geweldige cult actiefilm,

die muziek!!!!!!!!!!!!!!!! beyond epiek! wie is john williams!

avatar van madmax1
Best een degelijke film, op aanraden van klein zoon afgekeken.
Als liefhebber van westerns komt hij niet verkeerd over,en kun je hem zo indelen bij western.
Chuck-Norris kon ik van een tv serie, die me niet zo aansprak en ik had er weinig zin in deze te bekijken.
Het verhaal zit goed in mekaar, en er zit een goed tempo in de film. De soundtrack had ik een idee dat het een beetje vals klonk, en irriteerde bij sommige scènes.
Dan had ik het nadeel ,als iemand meekijkt die de halve film al verraad, en zijn mond niet houd, de concentratie verslapt.
Ik kijk hem nog eens af, als het wat rustiger is, best een goede film.

best goed te noemen vooral door david caradine. aeinde gevecht was ook wel oke

avatar van fappie
Wel vermakelijk om Chuck te zien leven op bier . Er hadden alleen wel iets meer gevechten in mogen zitten.

erwku schreef:
bij de wibra voor 2,99

blijft geweldige cult actiefilm,

die muziek!!!!!!!!!!!!!!!! beyond epiek! wie is john williams!

Dat is een behoorlijk hoge prijs voor een Chuck Norris film. Normaal krijg je ze er gratis bij of moet je misschien 1 euro bijbetalen

avatar van hightopper
Deze film is voor mij nostalgie, jeugdsentiment. Maar krijg er iedere keer weer kippenvel van. Alleen al die intro met die wolf en dat fluitje. Chuck die een rol speelt al la dirty harry. Heerlijk. Hij word pas ECHT boos als je aan zijn hond komt. Haha!! Raar om te lezen dat andere de muziek bij deze film ook zo mooi vinden. Dacht echt dat ik de enige was.

JJ Mcquade you'll never change!!!

avatar van Beertje45
Dit is mijn favoriete Chuck Norris film. De aktie spettert van het scherm. Ook goeie bijrollen van L.Q Jones en Barbara Carrera, Carradine flirt regelmatig met overacting, maar zet toch een redelijke prestatie neer als bad guy. De muziek tijdens de begingeneriek is volgens mij origineel wel afkomstig van een westernfilm, maar ik herriner me niet meer welke. Leuk om Chuck ook eens bezig te zien als de niet steeds onverslaanbare held, hij komt toch regelmatig in benauwde situaties terecht in deze aardige actieknaller.

Goeie actiefilm waarin een Texas Ranger op zijn manier de orde probeert te handhaven. De film heeft qua stijl en sfeer en vooral ook muziek veel weg van de spaghetti-westerns. Het verhaal van de politie tegenover de slechterikken stelt niet veel voor, maar toch is het geheel onderhoudend. Dit komt uiteraard ook door de ouderwetse actie-scenes waarbij het eindgevecht tussen Chuck Norris en David Carradine zeker de moeite waard is. En ook Chuck Norris is vermakelijk in de titelrol.

avatar van Betamax
Tja, een beetje een dertien in een dozijn film van Norris.
Die kan beter vechten dan acteren,
Maar de sfeer maakt veel goed.

5 punten om deze te gaan zien.
1.CHUCK NORRIS!!!!!!!!
2.veel karate gevechten.
3.goede aktie.
4 mooie muziek.
5.showdown tussen CHUCK NORRIS & david carradine is geweldig. 5*

Kyokushin schreef:
5 punten om deze te gaan zien.
1.CHUCK NORRIS!!!!!!!!
2.veel karate gevechten.
3.goede aktie.
4 mooie muziek.
5.showdown tussen CHUCK NORRIS & david carradine is geweldig. 5*

weer eens gezien en het blijf toch echt geweldig hoor. ik snap niet dat er mensen zijn die Chuck norris zo kunnen afzeiken. dit is gewoon de beste film die er is gemaakt door de bebaarde grootmeester van de vechtsporten.

Kyokushin schreef:

Chuck loopt niet zo geweldig te koop met zijn ego als vele andere aktie sterren, fans verwachten van hem geen hoogstaand akteerwerk, maar het stevige vuist en voetwerk waar Chuck tenslotte in uitblinkt.

avatar van RuudC
Heerlijk, zo’n oude, vertrouwde actiefilm! Lone Wolf McQuade bevat een Chuck Norris die ik het liefste zie: de norse en ietwat afstandelijke variant. Terwijl ik van het vrij simpele verhaal en coole actie geniet, zit mijn vriendin naast me te walgen van alle seksscènes die Chuck met zijn wulpse tegenspelers heeft. Onze bijna onverslaanbare Texas Ranger trapt, slaat en schiet weer eens menig badguy overhoop en tot het fraaie eindgevecht krijgt hij de gebruikelijke tegenslagen. Dat blijf je toch houden met actiefilms waarin de held met een criminele organisatie te maken heeft. Het heeft weinig zin om me daar verder over uit de weiden. Wel zit er een verbluffend mooie soundtrack in. Het is dat het in Texas afspeelt, maar eigenlijk zou je zulke muziek bij een spaghettiwestern verwachten.

RuudC schreef:
Is origineel van een spaghettiwestern, maar kan me niet herinneren uit welke film. Ik heb de muziek ergens op Cd staan.

avatar van DragQueen
Heerlijke Cult-Actiefilm, uit vervlogen tijden. Chuck Norris doet waar hij het beste in was, en deelt wat rake klappen uit. Ook de rol van David Carradine als badguy is vermakelijk. Verder stelt het verhaal niet zoveel voor, maar is het in zijn geheel een lekkere old school actiefilm. 3 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Norris was zo'n actieheld die ik leerde kennen door de cultverheerlijking zonder ook maar enige film van hem gezien te hebben. Mijn eerste film met Norris was The Expendables 2. Tijd dus om materiaal van hem te zoek en dan kwam ik al snel uit op deze Lone Wolf McQuade, toch schijnbaar een bekende titel in z'n repertoire.

Verder nog enkele bekende namen als David Carradine en Barbara Carrera. Al herinner ik me Carradine buiten Kill Bill enkel van films als Boxcar Bertha en Children of the corn V.
L.Q. Jones (Dakota) heeft van allemaal nog de beste films op z'n palmares (Casino, Hang 'em high, Pat Garrett & Billy The Kid, Mask of Zorro). Dana Kimmell had ik al gezien in Friday the 13th III. Ook opvallend is natuurlijk Barbara Carrera die in ditzelfde jaar ook Bondgirl was in Never say never again. Waar ze duidelijk beter was in 'mooi zijn' dan echt acteren.

Zo'n film kan toch niet veel verkeerd doen zou je denken. De goeie ouwe films met acteurs uit de Expendables zijn niet altijd topfilms, maar entertainen zeker. Wat knokken, een knappe hulpeloze griet, hier en daar een oneliner... Meer moet dat soms niet zijn. Maar deze Lone Wolf McQuade ontbreekt toch aan chemie en Norris moet echt onderdoen voor andere actieheldacteurs. Deze film zit meer in de sfeer van The A-Team of McGuyver, maar zonder de humor. Ironisch genoeg is de enige verschijning van Norris die tot nu toe indruk maakte die van The Expendables 2, vooral door het effect dat het team zoveel ontzag voor hem heeft.

Geen topfilm dus, hier en daar nog wel wat leuke actie en ik hield wel van de muziek. Al had ik sterk de indruk dat er veel van geript werd bij andere filmscores. Hopelijk kom ik nog een betere Norris-film tegen, deze liet me alvast in de steek.

Film Pegasus schreef:

Aanrader: Code of silence, Forced vengeance

avatar van Movie Jim
Leuke en geweldige actiefilm.
een van de beste films uit de loopbaan
van Chuck Norris vind ik,
samen met the Missing in action films.

Inderdaad echt wel jeugdsentiment. De muziek van De Masio wordt hier nogal hoog gewaardeerd, persoonlijk wordt ik er wat treurig van. Het zit op de grens van plagiaat met deuntjes die "bijna" hetzelfde zijn als muziek van Morricone (Once Upon a time in the West) en van John Barry (Goldfinger). Storend weinig origineel en haalt dan ook bij lange na het hoge niveau van die muziek van Morricone en Barry niet.
Een soortgelijk probleem heb ik met de film zelf. Het pretendeert iets te zijn in de stijl van de beste spaghettiwesterns maar haalt ook dat niveau op geen enkele wijze.
Ik ben en blijf een liefhebber van Chuck. De film bied ondanks het voorgaande voldoende vermaak en hij krijgt dan ook een nipte voldoende.

avatar van thunderball
Beertje45 schreef:

Nee, hoor! Klopt niet! De score is speciaal voor deze film gecomponeerd door De Masi. Zie ook MusicMeter.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van FunkStarr
Mwah. Dit zou Norris' beste film moeten zijn, maar het viel me een klein beetje tegen. Een soort rip-off van de oude Eastwood westerns, met deze keer niet Clint maar Chuck als stoere held. En tja, Chuck is nou eenmaal geen Clint. Zeker mooie muziek, en sommige scenes zijn ook prima, maar over het geheel gezien toch wat minder. Eindgevecht is juist helemaal niet spectaculair of wat dan ook. Chuck wordt eerst flink in elkaar gebeukt en als dan het vrouwtje wordt doodgeschoten voor z'n ogen staat hij ineens weer op en kan dan wel de man verslaan. Nee, doe mij maar Delta Force, Invasion USA of wat dan ook, daar kan ik toch wel veel meer van genieten dan een niemendalletje als dit. Onder andere de muziek en sommige scenes redden de film.