Black Sunday (1977)

Actie / Thriller

geregisseerd door John Frankenheimer
met Robert Shaw, Bruce Dern en Marthe Keller

Een terroristische organisatie uit het Midden-Oosten wil een aanslag plegen op de VS. Tijdens de planning worden ze overvallen door Israeli's en hun terrorisme expert Kobakov. Dahlia is de enige van de groep die ontsnapt, en start opnieuw met de planning, nu met hulp van een geschifte Vietnam-veteraan. Kobakov, echter, heeft op zijn beurt delen van de planning gezien en informeert de Amerikanen. Helaas wordt hij niet altijd even serieus genomen en zijn de voorbereidingen voor de aanslag al in een ver stadium.

Best een spannende thriller.

Ik vind 't een beetje een Fellini-achtig beeld hierboven, die reuzinneborst die over de rand van het stadion kijkt.
Of ben ik de enige ?

Hehe, nou je het zegt.. Nee, ik dacht bij het zien van het plaatje meteen aan het ongeluk met de Hindenburg.

FisherKing
'k dacht: da's weer zo'n rampenfilm uit de jaren 70

gimli f
Shit, niet gezien gister. Was te moe en het was op de BBC... (ik had geen beschikking over de befaamde "BBC-ondertiteling" van pagina 888- wie kent die nu niet), dus: niet gekeken!
Jammer, lijkt me een stoere film.

Wees blij, want hij kwam niet. Sterker nog, in plaats daarvan kwam Body of Evidence....aaarghh

Ik zat er zo op te wachten, jaren geleden kwam ik em tegen op een vlooienmarkt, boeieh dacht ik toen. Ik heb toen even naar wat info gezocht en was erg benieuwd. De BBC heeft het niet uitgezonden ivm Bali, neem dat maar van mij aan. Het schijnt(als je de vpro mag geloven) juist een film te zijn die nu behoorlijk actueel te noemen is. Ik hoop dat ie binnenkort gewoon gewoon uitgezonden wordt. AAAAArrrrghhhhhhh.

Linda
ja en in plaats daarvan zenden ze body of evidence uit , bah

Damb, deze is toch echt wel goed gemaakt. Spannend, goed geacteerd, mooie hoofdrolspeelster, dat laatste half uur zat ik echt aan de buis gekluisterd...een rampenfilm die de cliches toch weet te vermijden.Strakke film.

avatar van streeter
Heel spannend en toch best origineel. Hele mooie DVD voor $5.88.

streeter schreef:

Hele mooie DVD voor $5.88.
Da's wel de moeite waard idd.

Nog steeds niet op dvd te koop en dst is jammer want deze zou ik graag willen hebben.
Er komen veel prutsfilms wel op dvd en dan zoiets niet?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Met name Dern schittert in deze thriller. Is inmiddels een kleine klassieker. De spanning weet de film te redden van gemiddeldheid. Goed.

avatar van xangadix
Ik heb hem als kind voor het eerst gezien en kan me nog herinneren dat ik diep geschokt was door dat arme boertje dat nietsvermoedend voor een foto denkt te poseren en vervolgens door een regen van pijltjes wordt doorboord.

Ja, klopt. Onvergetelijke scene.

avatar van wendyvortex
Ik wist het niet meer zeker, maar inderdaad kleine Wendy had hem al eens gezien!!
En wat een geweldige film bleek het te zijn.
En wat een profetische ook....terroristen willen gruwelijke aanslag plegen in de VS.
Mooie opbouw naar het laatste half uur waarbij het nagelbijten is.
Jaren zeventig topper!

avatar van Mischa
Einde vind ik vrij lame, verder een onderhoudende film.

De link geeft aan is te koop maar dan komt er een vampieren film te voorschijn! Is deze al ergens te koop? Zoek hem al zolang!

Prima film, aanrader, had dit niet verwacht zeer spannend. Robert Shaw topacteur maar dat wisten we al. Ook kleding auto's natuurlijk op en top jaren 70 maar hij is toen ook gemaakt.

Meneer Bungel
hugohei schreef:
Ik vind 't een beetje een Fellini-achtig beeld hierboven, die reuzinnenborst die over de rand van het stadion kijkt.
kappeuter schreef:
Bij elkaar opgeteld moet het wel Monty Python zijn!

avatar van GrobbekuikenXL
Knappe thriller , weinig rampenfilm. Die andere stadionfilm ( two-minute warning ) was meer rampenfilm ) eerste boek van Thomas Harris' ( silence of the lambs, Hannibal )! Had vroeger grote reclamezeppelin van karton aan de muur hangen,waar op stond te lezen : zwarte zondag. Nu als zwart beertje! Bijna niemand snapte daar iets van.

avatar van Biosguru
Als kind gezien, erg spannend. Ga hem nog weer eens kijken

Uitstekende film over een anti-terrorist-agent die een terroristische aanslag probeert te voorkomen. Het plot is goed te volgen en is niet onnodig ingewikkeld. Uitstekend gebruik van locaties die de film ook een realistische uitstraling geven. Aardig wat spannende momenten waarbij de lange en spectaculaire finale een absoluut hoogtepunt vormt.

avatar van Proeneke
Echt een goeie film. Ik was nogal gefocussed op de 80s maar na deze ga ik toch ook maar eens in de seventies neuzen.

avatar van Left4Dead
GrobbekuikenXL schreef:

Eerlijk gezegd snap ik ook niets van je verhaal hier.

Prima film die goed wegkijkt. Film is geloofwaaardig, heb me d'r mee vermaakt.
Hoge notering hier, ik ga voor de drie sterren. 6.5/10

avatar van GrobbekuikenXL
Zwarte beertjes zijn pocketuitgaves.

avatar van Insignificance
Terroristen thriller die vanaf Beiroet het Amerikaanse vasteland aandoet, om daar de Super Bowl op de kop te zetten. Via een zeppelin en een, laten we zeggen, nogal vernuftig bommetje met pijltjes. Die test scène mag er inderdaad zijn en het scenario kijkt niet op een slachtoffer meer of minder. Er zit zo zeker wat pit in de film en het plotje doet wat het moet doen, stilaan toewerken naar de aanslag.

Jammer dat Shaw als Mossad agent een onnodig accent krijgt aangesmeerd. Dan wordt het zo af en toe een beetje harken. Daar heeft Keller beduidend minder last van. Die doet het uitstekend als toegewijde terreur tante. Toch is de piloot de grootste blikvanger. Boeiend personage, laverend tussen gedreven en labiel en bovendien geweldig gespeeld door Dern. Ook de poster scène is raak. Solide thriller.