Andersonville (1996)

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Frankenheimer
met Jarrod Emick, Frederic Forrest en Ted Marcoux

Terwijl tijdens de Burgeroorlog duizenden soldaten sneuvelden, werden hun gevangen strijdmakkers in Camp Andersonville als beesten behandeld. Om te overleven in dit helse concentratiekamp was er slechts een oplossing: ontsnappen.

heerlijke film, jaren geleden voor 't eerst gezien en recent nog een keer gekeken

avatar van De GeuS
Even bekijken vanavond, als ik er op tijd weer ben....

Toen ik 'klein' was haha, nu 10 jaar geleden ongeveer..wou ik deze film heel graag zien, en toen werd ie voor me opgenomen..ennuh nou, als ongeduldig jongetje kan ik zeggen dat ik deze hele film (en hij duurt best lang) in 1 zit heb uitgezeten. Vond het zo'n mooie film..en hij verveelde me geen moment. Nu later heb ik hem nog 1 xtje gezien, en toen was hij minder aangrijpend maar toch nog steeds erg goed.

zeer indrukwekend en appart dat zulke dingen gebeuren .
ik vind het goed weergegeven hoe het er aan toe gaat .

avatar van deLeeuw
Ik heb deze ook gezien toen ik nog klein was. Ik vond het toen zeer indrukwekkend en aangrijpend.

De film werdt toen ook in 2 avonden uitgezonden. Ik herinner sommige beelden toch nog goed, als 10 jarig jongetje.

Ik ben benieuwd of hij me net zo goed bevalt als ik hem nog een keer bekijk.

Popeye Doyle
Is het in deze film dat aan het einde van de film het kamp overmeesterd wordt en de leiding opgehangen wordt?

avatar van Jan met de pet
Indrukwekkende film, jaren geleden al gezien, maar een aanrader:4.0

avatar van deLeeuw
Zojuist heb ik de film na "jaren" weer gezien! Eindelijk een bestandje kunnen kapen van pindakaaswereld

En het verwonderde me dat de beelden mij nog zo goed zijn bijgebleven. Waar ik bij films van 2,5 uur of langer vaak geniet van flinke (eet)pauzes, heb ik deze in één keer uitgekeken.

Na deze als jongetje te hebben gezien op TV, is de film altijd in mijn hoofd blijven hangen. Vorig jaar kon ik met nogal moeite vinden welke film het was. En zoals altijd kijk ik direct op MovieMeter naar de cijfers en reacties.
Zo'n 25 stemmen en geen 1/4 forum-tablad. Dat kon 2 dingen betekenen:
- Het is niet deze film
- Het is waarschijnlijk een C-film vol bagger waar niemand nog de moeite doet om naar te kijken of te beoordelen, en zal waarschijnlijk heel anders uitpakken wanneer ik hem nogmaals bekijk op latere leeftijd.

Flinke vergissing dus!
Onvoorstelbaar dat deze film door zo weinig mensen is bekeken of beoordeeld. De film is niet ongelofelijk spectaculair, maar zeker groots aangepakt en bevat een mooi waargebeurd verhaal.
Ik durf te wedden dat er in elke scene nog meer gevangenen rondlopen door het kamp dan het aantal stemmers op IMDB en MM samen!!
Nee, zulke films met zoveel mankracht zie je niet vaak, en verdienen meer erkenning en kijkers.

Voor eenieder die twijfelt, niet doen, het is een prachtfilm waar alles aan bod komt, drama, oorlog, actie, geschiedenis en een lekker gevoel van gerechtigheid!

Kan iemand mij soms vertellen hoe ik aan deze film geraak met ned ondertitteling,,

THX

avatar van Dogie_Hogan
Yves dB schreef:
DVD met in elk geval Engelse en Franse subs: Link.

avatar van LuukRamaker
Er wordt wel eens over zwarte bladzijden gesproken als er teruggekeken wordt naar dingen die er, waar dan ook, in het verleden zijn gebeurt maar veel zwarter dan dit krijg je de bladzijden over de Amerikaanse geschiedenis niet. En probeer maar eens een goede film te maken over de weerzinwekkende gebeurtenissen die er destijds in het gevangenenkamp Andersonville hebben plaatsgevonden. John Frankenheimer is dat in ieder geval meer dan behoorlijk gelukt. Het beklemmende gevoel dat je krijgt als je naar deze film zit te kijken, houdt je tweeënhalf uur van het eten en drinken af en laat je meeleven met de toegetakelde gevangenen die in dusdanige erbarmelijke omstandigheden moesten zien te overleven dat het woord 'medelijden' het gevoel dat je bij het kijken van deze film krijgt, nog niet eens sterk genoeg uitdrukt. Hele bijzondere en sterke rollen zijn er met name voor Jarrod Emick en Frederic Forrest, in een film die toch eigenlijk met name gaat over een geteisterd collectief dat onvergetelijke dingen heeft moeten ondergaan.

avatar van Norman Mailer
De trein met gevangenen, tuffend over die brug, kreeg er voorwaar een authentiek Märklin gevoel van.

avatar van mr rumson
De film gaat over een gevangenis kamp van de zuidelijken soldaten dat echt bestaan heeft.
Wie zich wat verdiept heeft over de geschiedenis van dit kamp die weet dat het er een hel moet zijn geweest voor de gevangenen die onder erbarmelijke omstandigheden moesten leven.
Zo zijn er schokkende foto's op het net te vinden waar gevangen te zien zijn die vel over been zijn en nog meer dood dan levend zijn .
Jammer genoeg vind ik dat in deze film niet geheel tot zijn recht komen.
Er word dan wel over een hel gesproken in deze film maar op de een of andere manier weet de film mij daar niet in zijn geheel in te over tuigen. Het is mij net iets te netjes allemaal.
Aan de andere kant heb je ook niet veel inlevingsvermogen vermogen nodig om na te gaan hoe gruwelijk het daar moet zijn geweest.
Voor mij is dit een minpuntje maar het is nu ook niet zo erg dat ik er punten vanaf trek.
Zeker gezien vanuit het oogpunt dat dit een tv film was niet.
Want na zoveel jaar vind ik het nog steeds een boeiend film om te volgen .
Ik kan deze film dan ook iedereen aanraden.