The Beast of War (1988)

Alternatieve titel: The Beast

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kevin Reynolds
met George Dzundza, Jason Patric en Steven Bauer

Tijdens de oorlog in Afghanistan raakt de crew van een Rusissche tank de weg kwijt en moet deze strijden tegen een groep guerillas in de bergen.

avatar van paas
Pas voor de zoveelste keer bekeken, maar nu samen met zoonlief. Gewoon een kei goede oorlogsfilm zonder spatjes...

avatar van specialized
Top

avatar van SnakeDoc
Vet hoor. Zaten best een aantal knappe scenes tussen. Meest schokkend natuurlijk de tank die over één van de Afgaanen rijdt. Ziek!

Verder goed spel, mooie shots, en lekker veel actie.
Helaas weerhoudt de soms toch wat overdreven doorgeslagen commandant van de Russen mij van 4 sterren!

avatar van Piratje
Prachtige oorlogsfragment uit het woestijngebied van Afghanistan. Russen tegen de Afghaanse bevolking.
Eerder een anti-oorlogsfilm waarbij zelfs de afgrijselijke houding van de tankleider tot de ondergang lijdt en duidelijk laat merken hoe beestachtig een mens kan zijn of worden in extreme omstandigheden.

Zeer goed verwerkt verhaal, geregisseert door Kevin Reynolds en prima vertolkt door voor mij onbekende acteurs. Alhoewel het gezicht van de tankleider George Dzundza mij bekend voorkwam.

Sommige annekdotes komen mij wat ongeloofwaardig over, moest men in dergelijke situaties komen. Maar toch om het verhaal voldoende spanning te geven was dit wel nodig of de film werd eentonig of langdradig. Want het is toch een vrij lange film in een zanderig rotslandschap.

Het was voor mij een topfilm die ik toevallig, na jaren, voor de tweede maal zag, maar zo goed als alles van de eerste keer vergeten was.
Naar het verloop van de film herinnerde ik mij de beelden. Maar het vrij realistisch slot wist ik mij niet meer voor te stellen. Maar gepast.

Prachtig!

Verdient een 4,5plus.

avatar van SnakeDoc
Deze poster is wel bruut.

avatar van mcdaktari
Net voor de zoveelste keer gekeken en het blijft een mooie film. Met prachtige opnames in Israel gefilmd. Qua de Afghaanse oorlog is dit echt een top film vind ik.

avatar van Antonev
Dit lijkt me wel wat! De Sovjet invasie van Afghanistan is toch wel een van de meest onderbelichte conflicten van de 20e eeuw.

Mooi ook dat ze gekozen hebben om een Sovjet T-55 te gebruiken. Toch een van de meest iconische tanks van na WW2.

avatar van Antonev
Aardig oorlogsdrama, dat zich afspeelt in een zeer ontzagwekkende en dodelijke omgeving! Op wat ongeloofwaardige passages na heeft het me goed kunnen boeien.

avatar van Gang_Star
Deze oorlogsfilm over een Russische tankeenheid in Afghanistan opent meer dan prima. Bikkelhard en rauw wanneer de Russen een dorp in Afghanistan overnemen. In het rond vliegende kogels, een tank die de boel kapot knalt, het gebruik van een vlammenwerper, een rpg en een man die door een tank wordt overreden . Gedreven door wraak gaat de lokale bevolking achter de Russen aan. Het begin van een achtervolging dat met de nodige actiescènes en spanning voorbij dendert. Met de nodige mooie shots van de omgeving biedt deze oorlogsfilm prima vermaak.

Goeie film waarin de bemanning van een tank op zichzelf zijn aangewezen in Afghanistan. Een redelijk rauwe en brute oorlogsfilm waarin de scheidingslijn tussen goed en kwaad moeilijk zichtbaar is. De kale woestijn met de soundtrack samen zorgt voor een desolate sfeer. Een aantal prima actie-scenes. De personages zijn niet overal even geloofwaardig.

avatar van james_cameron
Herzien. Nog steeds indrukwekkende film over de oorlog in Afghanistan, gezien door de ogen van de crew van een russische tank. Natuurlijk is het storend dat de russen hier vertolkt worden door amerikaanse akteurs, maar gelukkig zijn de dialogen niet aangezet met russisch accent. Goed gemaakt en intens in beeld gebracht, met veel grimmige aktie en allerlei nare toestanden. De tank zelf wordt optimaal goed gebruikt en ziet er geweldig uit. Prima cast ook, met vooral George Dzundza overtuigend als door de wol geverfde tankcommandant.