Death Wish (1974)

Actie / Drama

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Hope Lange en Vincent Gardenia

Paul Kersey's dochter wordt verkracht en zijn vrouw mishandeld door een stel criminelen. Zijn vrouw overlijdt aan haar verwondingen en de politie geeft hem niet veel hoop. Als Kersey bij een werkopdracht een pistool cadeau krijgt besluit hij het recht in eigen hand te nemen.

avatar van hannes64
BasvGroesen1 schreef:
Het 8 seconden lange debuut van Denzel Washington:)!

Dan ben je goed fout, Denzel speelt hier niet in, dat is Eric Laneuville. (Zoek em maar `s op)
Hij lijkt wel wat op Denzel Washington, en Denzel begon zijn carriere in (denk ik) 1977.
Wie er wel in speelt, is Jeff Goldblum, 1 van z`n eerste rolletjes toendertijd.

avatar van cinemanukerke
Het scenario is veel diepgaander dan je zou verwachten van een wraakfilm. De opbouw naar Bronson als een vigilant is langzaam en onderbouwd, zijn eerste confrontatie/moord doet hem walgen. Er is de hypocrisie van het stadsbestuur en natuurlijk het thema 'overheid kan de veiligheid niet waarborgen' blijft actueel. Desalniettemin (ik heb het al gezegd, ik hou van dit woord) blijft het een exploitation film waarin subtiliteit niet een zorg is en de tweede helft van de film bestaat uit rechtlijnig geweld.

avatar van Basto
John Wick mag dan wel in de eerste paar minuten van deel 3 meer kills op zijn naam zetten dan Mr. Vigilante. Die laatste is toch veel cooler wat mij betreft. Heerlijke jaren 70 film die inhaakt op puinhoop die Manhatten toen was. Film zou zomaar gefinancierd kunnen zijn door de ARA. Een film uit een totaal andere tijd, maar wel erg sterk. Lang leve politieke incorrectheid!

Dikke 4

Onlangs de remake gezien van deze film met Bruce Willis in de hoofdrol.
Maar het origineel met Charles Bronson maakt nog steeds veel indruk na zovele jaren.
De rol was destijds geknipt voor hem, en er volgende nog enkele vervolgen.
Het was jaren geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar heb er opnieuw geboeid naar gekeken, hopelijk zenden ze de volgende films ook nog eens uit.

avatar van clubsport
Heel lang geleden dat ik deze ooit zag dus was wel toe aan een herziening .
Bronson is inderdaad geknipt voor de rol van wraakengel nadat tuig zijn vrouw en dochter beroofd en aangerand hadden in zijn huis .
Die beroving en verkrachting is overigens behoorlijk hard en realistisch in beeld gebracht .
Ik had eigenlijk wel verwacht dat hij uiteindelijk de 3 daders zou gaan tegenkomen maar dat bleef uit .
Verder goede grauwe sfeer van het vieze new york in de jaren 70 , verder vrij sober en niet echt spectculair qua aktie maar dat komt het realisme zeker ten goede .

Deze film dateert van 1974, maar er is nog steeds niet zoveel veranderd in veel hoofdsteden.

Bronson speelt zeer geloofwaardig in deze film en het komt best realistisch over. Het is jammer dat men deze film later heeft beginnen uitmelken door er onnodige sequels van te maken...
Daarin is Deathwish het zelfde als Rambo en Rocky...
De eerste film in de serie was een sterke film, maar dan komen er sequels die steeds belachelijker en slechter worden tot de Deathwish/Rambo/Rocky serie word aanzien als lachwekkende troep...
En dat is jammer, want de eerste film was best goed!

avatar van Shadowed
Degelijk.

Death Wish is een typische film die een actieheld moet introduceren en weet dat in deel 1 van de reeks best redelijk te doen. Paul Kersey is redelijk verschillend van de andere actiehelden uit de tijd van 1974, tegenwoordig zal de concurrentie het wel van hem winnen helaas.

Het is alleen jammer dat regisseur Winner Bronson heeft gekozen om de rol op zich te nemen. Uiteraard een iconisch acteur, maar waarom is me een beetje een raadsel. Heel goed acteren kan hij namelijk niet, alles wat hij doet komt vermoeid over en zijn uitstraling is ook niet bepaald memorabel. Ik vind hem niet bepaald zo'n cool personage neerzetten helaas.

Uiteindelijk is Bronson wel iets beter in vergelijking met zijn medecastleden. Die komen vaak maar heel beperkt in beeld of zijn gewoon relatief saai en eentonig. Schurken worden vaak na minuten al afgemaakt en de goedzakken zijn vooral standaardrollen die je in elke soortgelijke film tegen zal komen.

Film gaat wel leuk om met het concept verder. Gewoon een soort vigilante die al het gespuis van de straten knalt met zijn wapen. De film doet er ook best leuke dingen mee en zorgt ervoor dat er genoeg vee is om af te maken. Het tempo zit er daarom na een half uurtje wel goed in, het eerste half uur zelf wordt nog rustig opgebouwd.

Het eerste half uur geeft Bronson meer de ruimte om echt te acteren, maar dat wil niet echt lukken. Verder kent het 1 opvallend expliciete en schokkende scene in het begin maar dan heb je al het noemenswaardige van de inleiding weer gehad. In het tweede deel is het dan weer vooral afwachten op wat actie want het verhaal heeft verder niet zo veel om het lijf.

Prima doorheen te komen, en duurt met 93 minuten ook niet al te lang. Ik vind Kersey alleen niet echt een cool personage en is het vooral een afwachtfilm geworden. Eenmaal de wapens tevoorschijn worden gehaald is het allemaal erg interessant, verder is het allemaal niet erg boeiend maar wel net genoeg voor een voldoende.