Death Wish (1974)

Actie / Drama

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Hope Lange en Vincent Gardenia

Paul Kersey's dochter wordt verkracht en zijn vrouw mishandeld door een stel criminelen. Zijn vrouw overlijdt aan haar verwondingen en de politie geeft hem niet veel hoop. Als Kersey bij een werkopdracht een pistool cadeau krijgt besluit hij het recht in eigen hand te nemen.

Meneer Bungel
Spetie schreef:
Akmareul Boattda, Old Boy, A Bittersweet Life, Dead Man's Shoes, Hard Candy, Kill Bill zijn wat mij betreft betere films in het genre.
Grappig, bij mij komen die niet boven de 3 sterren uit (m.u.v. A Bittersweet Life, maar die heb ik nog niet gezien).

Het 8 seconden lange debuut van Denzel Washington:)!

yorgos.dalman
Denzel? Waar?
Ik dacht dat dit het roemruchte debuut was van Jeff Goldblum...

yorgos.dalman schreef:
Denzel? Waar?
Ik dacht dat dit het roemruchte debuut was van Jeff Goldblum...

Ja klopt ook, wel een iets langere rol! Nee Denzel is een van de criminele in de steegjes als hij er 3 neer knalt hij is de eerste volgens mij die er aan gaat. Volgens mij is die daar 18 jaar ofzo haha

Een mooie film. Met name de subtiele ontwikkeling van de hoofdpersoon vond ik interessant. Hij wordt heel menselijk neergezet.

De beste van de hele reeks. Het is niet alleen een actie film ,maar het stelt ook het falen van de overheid als gezags drager en beschermer van de burger aan de kaak en het fenomeen zelfjustitie. Je ziet hoe Paul Kersey (Charles Bronson) van een zachtaardige liberaal, na de roof moord op zijn vrouw en de verkrachting van zijn dochter, zich ontpopt tot een keiharde nachtelijke wreker. Bij zijn eerste moord, op de junk die hem probeert te beroven, walgt hij noch. Maar als zijn acties, de misdaad cijfers doen kelderen, en het publiek de 'vigilante' toejuicht, gaat hij geloven met zijn acties het algemeen belang te dienen.

avatar van Kanne90
weet iemand wanneer deze box op blu-ray verschijnt?

avatar van Brabants
Deze vertaling van de gelijknamige roman geschreven door Brian Garfield naar het witte doek is een echte klassieker geworden onder de wraakfilms. Het verhaal op zich is niet zo heel erg sterk, maar het bevreesde karakter van de VS uit de jaren zeventig is qua sfeer wel sterkt uitgebeeld. Onveilige straatjes en verlaten steegjes waarbij op iedere hoek van de straat het gevaar loert is het beeld uit die tijd. Charles Bronsen speelt zijn rol als slachtoffer van een disfunctionerend overheidsorgaan zeer overtuigend. We zien hem langzaam afglijden van slachtoffer naar burgerwacht, waarbij hij geen enkel geweld zal schuwen. Leuke eerste kennismaking met Jeff Goldblum en de laatste scene uit de film is een schitterend shot van Charles voor het komende sequel.

avatar van 93.9
Gaaaaaaaaf!!!!

Heerlijke old school film.
Oké NY is er beter op geworden de laatste 20 jaar, maar dat grimmige sfeertje had wel iets.
Film ziet er soms wat knullig en gedateerd uit maar dat mag niet deren.

Like it!

ipman-99
"What are we, Jack?" ... " !!!

Heerlijk eerste deel (Heropgrissing) !!! Emoji!!! 'Death Wish 1' met een Charles Bronson
in de hoofdrol is weer toe aan zijn zoveelste heropfrissing door mijn ogen !
De film is min of meer een boodschap dat het gerecht systeem niet altijd
'gerechtigheid' brengt. Uiteraard kan je je vragen stellen hoe dan Paul Kersey te
keer gaat. We zien een rustige Paul Kersey in het begin van de film, maar na de aanval
op zijn vrouw en dochter zien we Paul Kersey veranderen tot een moordlustige wraakengel.
De film is bij momenten zeer bruut, denk maar bv aan de verkrachting
scène die toch nog altijd een zekere impact om mij had.
Charles Bronson zet op een realistische en charismatische manier
een Paul Kersey neer die na een persoonlijke menselijke schade op oorlogspad
gaat tegen al het gespuis dat zich 'niet aan de regels houd' !
Enkele beklijvende oneliners zorgen uiteraard voor de nodige coolheid.

Een gestileerde omzichtige wraakthriller die voorzien was van een flinke dosis expliciete geweldsscènes. Het oppervlakkige verhaal, waarin de held op illegale wijze iets aan de golf van misdaad deed en daardoor alleen al op de sympathie van de kijker kon rekenen, kende een aantal vreemde plotwendingen. Over het motto, dat als burgers in het bezit zouden zijn van een wapen, dat daardoor de misdaadcijfers zouden dalen, was op z'n minst discutabel. De soundtrack klonk in ieder geval lekker.

avatar van mikey
gauke schreef:
Uiteraard is particulier wapenbezit totaal onverantwoord. Ik ben ook tegen wapens bij schietvereniging-hobbyisten onder hun bedjes. Maar ik heb me bij Death Wish daar-over-heen kunnen zetten.

Ik vermoed ook dat Winner bepaalde ideeen heeft die niet de mijne zijn, toch hoeft deze film niet per se uitgelegd te worden als een bepaald standpunt. Je kan het ook zien als een mooi emotioneel persoonlijk drama over een brave man die het gewoon niet meer pikt en punks van de straat knalt. F*cking awesome!!!

mikey schreef:

Ja, maar daar heb ik deze film niet op beoordeeld. Ik vond het verhaal, dat rare plotwendingen had, niet bijster sterk.

avatar van Gang_Star
Hoewel Charles Bronson zijn rol naar behoren invult, bevat Death Wish weing inhoud om te vermaken. De actiescènes vallen tegen en zijn eigenlijk voornamelijk maar constant een herhaling. Meer dan het schieten met zijn pistool levert het qua actie niet op. Buiten dat word de film nergens echt spannend.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Toch alweer de derde dan wel vierde keer dat ik hem gezien heb. De laatste keer is nog niet eens zo heel lang geleden en ik heb de dvd toen weggedaan. De eerste keer is wel lang geleden, ik geloof van zo'n tv als in de film te zien is, met van die drukknopjes opzij. Bronson was toen wel erg bekend als speler van harde rollen maar dat lijkt me nu wel wat achterhaald.

Ik heb de dvd toch weer opnieuw aangeschaft en ik moet zeggen ik vind het vaak best wel vermakelijk om te zien, vooral vanwege de leuke oude tijdsbeelden in deze film. Zover ik weet heb ik geen van die vervolgdelen ooit gezien. Ik vind dit deel wel voldoende.
Bronson speelt ook niet altijd bijster goed maar hij komt wel sympathiek over en dat maakt de film juist aantrekkelijk. En het acteerwerk van de overige spelers is vaak ook niet zo geweldig maar vooral die lastpakken zijn wel grappig. Het hoofd van de politie, die verkouden is, lijkt me ook wel een cliché, maar ik kan het mis hebben.
Aardig reclame-filmpje over mensen die het recht in eigen handen nemen maar een echte wraakfilm haal ik er toch niet uit.

Ik vind eigenlijk de eerste helft het beste, waarin rustig de tijd wordt genomen voor Bronson als Paul Kersey en diens naaste omgeving, zijn werk en zijn verleden. Daarna gaat de film langzaam achteruit met een wat te gemakkelijk pief paf poef maar waarbij je ook wel een mening kunt gaan vormen over of het nou wel of niet goed te praten valt. De maatschappij is ondertussen hartstikke veranderd maar voor mensen, zoals ik die helemaal niet zo van die gewelddadige actiefilms houden is het een leuke film om te zien. En zo mooi als de film begint, zo wordt hij ook weer afgesloten. 4.0/3.0

Gezien mijn stem in het bericht is mijn waardering toch gestegen. Eén van de weinige jaren '70-films die toch nog steeds wel goed bevalt. Leuke rol van Bronson. Na een heftig begin, volgt een goede eerste helft, maar daarna zwakt het langzaam steeds verder af. Bronson op de killertoer en de criminelen die stoned of onder invloed van alcohol verkeren, zo lijkt het mogen als schietschijf dienen. Goede finale. Gedateerd maar blijft best grappig om te zien. Klein rolletje van Jeff Goldblum. 5.0/4.0

Kortom goeie film blijft altijd nummer 1 voor mij, heb alle delen gezien

avatar van BlueJudaskiss
Ik zag niet zo heel lang geleden deel 3 als eerste en die vind ik toch nog steeds het leukste - van deel 1, 2 en 3. Ik had met dit eerste deel ook gehoopt iets als deel 3 te krijgen, maar waar deel 3 echt een stripverhaal is, is Death Wish 1 een rauw donker wraakdrama. Ook goed, maar anders.

Als iemand die fel anti-wapenbezit is had ik totaal geen moeite met een eventuele pro-wapenmoraal.

avatar van mikey
Nooit teveel vigilante flicks!

avatar van Bélon
Mijn eerste gedachte was: is Willis niet wat oud voor zoiets? (maar goed hij heeft de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt zo blijkt)

avatar van W.V.
Typische Bronson film, hij maakte in deze rol toch nog iets van de zachtaardige Paul Kersey je ziet de ontwikkeling van zijn karakter naar een man die heeft geaccepteerd dat hij moet doden om zijn gevoel van onrecht wat hem is overkomen te projecteren op zijn slachtoffers. Aardige film van Bronson en Winner, later volgden vele herhalingen van zetten, het had bij deze ene moeten blijven.

avatar van Lakte
1 van de eerste vigilante films en ook een verdomd goeie!! Als je van Charles Bronson films houdt is deze zeker het kijken waard!! Vond Death Wish 1 t/m 4 super films vond deel 5 niet zo heel erg super, Die had van mij nooit gemaakt hoeven worden.
Een leuk weetje is dat ze Clint Eastwood en Steve McQueen eerst hadden gevraagd voor de rol van Paul Kersey maar die weigerden allebei. Net zoals Frank Sinatra eerst de rol van Dirty Harry zou spelen maar uiteindelijk heeft Clint Eastwood het gedaan en daar ben ik heel erg blij om!

avatar van Filmkriebel
Eén van Bronsons bekendste films. Zuivere vigilante film, waarbij Bronson op een menselijke manier wordt neergezet. Het vertrekpunt is de innerlijke woede en machteloosheid die Paul Kersey ervaart wanneer zijn vrouw overlijdt en zijn dochter getraumatiseerd wordt na een gewelddadige homejacking die niet zou misstaan in "A Clockwork's Orange".
Kersey's gerechtigheid begint waar de ordehandhaving faalt. Hij haalt het uitschot neer in New York en wordt een voorbeeld voor de andere burgers. Na zijn eerste daad heeft hij last van zijn geweten en moet kotsen . Jammer genoeg wordt het lot van zijn dochter losgelaten en schiet er op het einde alleen maar een op automatische piloot handelende wreker over, die zijn geweten vrij vlug opgeborgen heeft . De film begon goed maar bij afloop was Death Wish al heel wat minder.

avatar van FunkStarr
Altijd gedacht dat dit een product van Cannon was, maar dat waren alleen de opvolgende delen (behalve dan weer deel V). Dit deel blijft staan als een huis, en dat voor een wat gedateerde film uit '74. Ik zou het net geen meesterwerk willen noemen maar het komt wel aardig in de buurt. En achteraf maar beter dat ze niet Clint Eastwood of Steve McQueen hebben genomen, want Bronson "is" gewoon Paul Kersey. Daarnaast had Clint natuurlijk al een vergelijkbare reeks met de Dirty Harry films. Dit is zo'n film die je eigenlijk altijd wel kan opzetten en nooit gaat vervelen.