Death Wish (1974)

Actie / Drama

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Hope Lange en Vincent Gardenia

Paul Kersey's dochter wordt verkracht en zijn vrouw mishandeld door een stel criminelen. Zijn vrouw overlijdt aan haar verwondingen en de politie geeft hem niet veel hoop. Als Kersey bij een werkopdracht een pistool cadeau krijgt besluit hij het recht in eigen hand te nemen.

avatar van hannes64
BasvGroesen1 schreef:
Het 8 seconden lange debuut van Denzel Washington:)!

Dan ben je goed fout, Denzel speelt hier niet in, dat is Eric Laneuville. (Zoek em maar `s op)
Hij lijkt wel wat op Denzel Washington, en Denzel begon zijn carriere in (denk ik) 1977.
Wie er wel in speelt, is Jeff Goldblum, 1 van z`n eerste rolletjes toendertijd.

avatar van cinemanukerke
Het scenario is veel diepgaander dan je zou verwachten van een wraakfilm. De opbouw naar Bronson als een vigilant is langzaam en onderbouwd, zijn eerste confrontatie/moord doet hem walgen. Er is de hypocrisie van het stadsbestuur en natuurlijk het thema 'overheid kan de veiligheid niet waarborgen' blijft actueel. Desalniettemin (ik heb het al gezegd, ik hou van dit woord) blijft het een exploitation film waarin subtiliteit niet een zorg is en de tweede helft van de film bestaat uit rechtlijnig geweld.

avatar van Basto
John Wick mag dan wel in de eerste paar minuten van deel 3 meer kills op zijn naam zetten dan Mr. Vigilante. Die laatste is toch veel cooler wat mij betreft. Heerlijke jaren 70 film die inhaakt op puinhoop die Manhatten toen was. Film zou zomaar gefinancierd kunnen zijn door de ARA. Een film uit een totaal andere tijd, maar wel erg sterk. Lang leve politieke incorrectheid!

Dikke 4

Onlangs de remake gezien van deze film met Bruce Willis in de hoofdrol.
Maar het origineel met Charles Bronson maakt nog steeds veel indruk na zovele jaren.
De rol was destijds geknipt voor hem, en er volgende nog enkele vervolgen.
Het was jaren geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar heb er opnieuw geboeid naar gekeken, hopelijk zenden ze de volgende films ook nog eens uit.