Death Wish V: The Face of Death (1994)

Alternatieve titel: Death Wish 5: The Face of Death

Actie / Drama

geregisseerd door Allan A. Goldstein
met Charles Bronson, Lesley-Anne Down en Michael Parks

De 72-jarige Paul Kersey (Charles Bronson) ergert zich aan de ex van zijn verloofde Olivia Regent (Lesley-Anne Down). Dat is namelijk een crimineel die haar continu bedreigt en hun dochter van haar wil afpakken. Tijdens zijn eerste ontmoeting met de schurk wordt Paul gelijk onder schot gehouden. Wanneer vervolgens Olivia wordt mishandeld door een handlanger van de crimineel, neemt Paul wraak. Op grondige wijze.

avatar van movie acteurs
Een topper is deze zeker niet. Maar de films van Death Wish blijven vermakelijk ondanks alles. De eerste vijfentwintig minuten zijn niet echt hard (op de spiegel scene na). Maar wanneer Bronson zijn wapen uit zijn kluisje haalt gaat ie van start. Prima actie filmpje met een paar goede scene's, zoals bijvoorbeeld de scene met de bestuurbare voetbal die ontploft met een redelijk goede one-liner van Bronson. 3,0.

avatar van simonvinkie
De Death Wish reeks.

En deze film is absoluut het slechtste deel uit de reeks. Want echt, dit was zo slecht! Ik heb me aan alles zitten ergeren. Het amaterische camerewerk. De verschrikkelijk slechte acteerprestaties, zelfs Charles Bronsen acteerde bagger. Verder boeide de personages me niet, en was het verhaal gigantisch eentonig. Ik kan dan ook geen één goed punt over de film opnoemen. De speelduur was natuurlijk redelijk kort, maar het voelde alsof ik hier drie uur naar heb zitten kijken, in negatieve zin dan. Ik kan dan ook echt niet anders dan voor deze baggerfilm het zo laagst mogelijke cijfer uit de delen.

avatar van Pipoo!
Zo, ik heb me nu door alle delen heen geworsteld.
Deel 1 was redelijk, deel 2 ietsje beter, deel 3 en 4 ruk en deel 5 was redelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
De Death Wish reeks is helaas 1 deel te lang doorgegaan...

Na het herkijken van de 1e vier delen, kwam ik uit bij deze 5e, tevens de afsluiter. Bronson is al ruim de 70 gepasseerd en dat is eigenlijk veel te oud voor zijn rol. Het viel me ook op dat Bronson in deze film relatief weinig actie scene's had. Bijna al het geweld kwam van die maffia figuren. Alleen het laatste kwartier was ouderwets Death Wish actie met Bronson. Ik moet toch wel zeggen dat Bronson ook in deze film zijn charme had. Blijft een prettig acteur voor dit soort films.
Het leek een beetje of de producers aardig bezuinigd hadden op de actie.

Nou lees ik toevallig dit op IMDB bij funfacts over deze film:

Charles Bronson's salary was more then the film's budget.

Buiten het genoemde laatste kwartiertje dat wel de moeite was vond ik de scene met Bronson in het restaurant ook wel leuk, waar hij iemand vergiftigde met een broodje. Prachtig stukje! Verder kan je deze film maar beter snel vergeten. Jammerlijk einde, want de 1e vier delen was best leuk.
Maar misschien is het maar beter ook dat Bronson geen Kersey meer speelde, want onder andere zijn vrouw, dochter, huishoudster, goede vriend, stiefdochter en meerdere relaties hebben het loodje gelegd in 5 delen
Ik verlaag mijn cijfer met een heel punt.

2* voor The Face of Death.

avatar van m1chel
Brix schreef:
Bronson was hier wel echt wat te oud geworden voor een rol als deze.
Maar een man van die leeftijd die zich toch weet staande te houden tegenover uitschot heeft ook wel wat.
(Death)wishful thinking zal ik het maar noemen.

Uiteraard is het allemaal met een flinke hoeveelheid zout te nemen.
De schietpartijen (á la The A-team) en andere gewelddadigheden zijn zo over de top dat het dicht tegen een comedy aanzit.
De benadering van de cast en regie is daar ook duidelijk op afgestemd, en nooit echt serieus.

Ik heb dan ook vaak hartelijk moeten lachen bij het bekijken van deze film.

Pretentieloos amusement met een aantal grappige oneliners van Bronson.
Niet de beste van de serie, maar genoeg om mij een keer mee te amuseren.

Ik kan een heel stuk met je mening mee gaan, alleen op deze leeftijd moet je de eer aan jezelf houden en dit niet meer doen. Maar goed het was toch genoeg om me een keer te amuseren, maar meer ook niet. Ik zei het bij deel 4 ook al als dit een andere acteur had geweest had hij toch van mij 1 ster minder gehad, maar door Bronson blijf ik toch op 2.5 sterren hangen. Clint Eastwood had ook zo'n misser met Blood Work vond ik, maar ja bij Clint geld voor mij het zelfde als bij Charles Bronson, deze acteurs maken voor mij een hele matige film toch nog de moeite waard. Clint was 72 in Blood Work, Bronson is 73 hierin. Pas je rollen aan je leeftijd aan vind ik, Bronson is een geweldig acteur, maar komt hier bijna niet mee weg. Maar ja,,, Bronson Rules!!!!

avatar van harm1985
Kwam gisteren langs op MGM. Had niks beters te doen, dus maar gekeken, vrouwlief was immers nog niet thuis. Enfin, Bronson is al behoorlijk op leeftijd, dus het tempo ligt behoorlijk laag, tel daarbij op dat zowel het plot, acteerprestaties als dialogen nauwelijks soap-niveau ontstijgen en eigenlijk alleen maar een kapstok zijn voor de kills en je komt al niet snel verder dan 2*. De kills zijn wel cool; begonnen we wat lafjes met cyankali op en canoli; een ontploffende radiografisch bestuurbare voetbal en een zuurbad brachten me toch wel een glimlach op het gezicht.

avatar van DVD-T
Mijn eerste Death Wish film. Met het laatste deel begonnen en die schijnt het slechtste te zijn. Zo slecht vond ik het toch niet.

Film is best vermakelijk. Dat is dan ook de kracht van de film. Acteerwerk is niet van een hoog niveau en cinematografisch is het ook niet best. De kills en het verhaaltje weten het toch een vermakelijk geheel te maken. Vooral de voetbalscène sprong eruit, maar ook dat stukje met dat in het folie wikkellen is een leuke vondst. Qua entertainment dik in orde. Best benieuwd geraakt naar de rest van de reeks, waarvan ik 1 en 2 al in bezit heb.

avatar van Thorak
Bronson lijkt in dit deel zijn acteertalent echt compleet kwijt te zijn. Hij is eerder humoristisch, al is het onbedoeld, dan wat dan ook...
Bij dit deel erg veel moeite gehad om mijn ogen open te houden, dit is dan ook niet geheel gelukt. Ook erg jammer dat Lisa Inouye zo snel dood gaat, zij is het aanzien wel waard.

avatar van FunkStarr
Bronson is dik de 70 gepasseerd, waardoor hij misschien weinig in actie komt, maar als hij naar zijn pistool grijpt weet je dat er weer ouderwetse Death Wish actie aan zit te komen. Prima afsluiter van een geweld(ad)ige reeks.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schmierende schurken.

Ondanks dat Bronson hier duidelijk aan het afbouwen is en eigenlijk te oud blijkt voor zijn rol, is dit geen gekke afsluiter van de beroemde reeks. Althans voor diegenen die de eighties en nineties niet verafschuwen en liefhebber zijn van het typische Cannon-voer. Ondanks het ontbreken van het beruchte logo zit niet voor niets meneer Golan in zijn welbekende rol als producer. Geweld met een onbedoelde glimlach dus. En niet alleen vanwege de belachelijke moordmethoden, maar met name door de schmierende schurken.

Doorsnee.

avatar van FunkStarr
Zinema schreef:

Haha de methoden zijn inderdaad belachelijk, maar vind ik persoonlijk juist wel humor omdat het eens een keer niet op de "standaard manier" gebeurt. Heb behoorlijk moeten lachen om deze methodes, actie met een dikke vette knipoog en typisch cannon voer inderdaad.

avatar van movie acteurs
Inderdaad, de belachelijkheid alleen al. Slaat nergens op, dat er dan nog wordt geklaagd over het "eigen rechtertje spelen". Je moet dit gewoon met een knipoog nemen. Dit is gewoon fijn actie entertainment.

Moet steeds denken aan een fragment van The Simpsons waar Kent Brockman de nieuwste Death Wish aankondigt. Death Wish IX. Dan zie je die acteur daar in een ziekenhuisbedje liggen 'I wish i was dead'

avatar van m1chel
Ja dat was een geweldige aflevering ja.

djelle
Death Wish 4: The Crackdown verraste vriend en vijand door het feit dat er ook maar niet één blote tiet in te zien was. Vermoedelijk wou men dat met Death Wish 5 ruimschoots goedmaken, want daar zijn er al 5 te zien in de eerste 4 minuten. Een film die spectaculair begint wil helaas niet per definitie zeggen dat er niks meer fout kan lopen, en het wordt dan ook algauw duidelijk dat het vrouwelijk naakt zowat het enige is die redelijk onderhoudend op het beeld verschijnt.

Charles Bronson zou hier weer moeten optreden als de revancherende Paul Kersey en doet dat ook, alleen moddert het verschrikkelijk aan vooraleer hij eindelijk eens in actie schiet en dan nog vlot het tempo niet echt. Nog goed dat er hier en daar nog een redelijke oneliner uitvliegt, en de actiescenes an sich wel entertainend zijn. Paul Kersey meets the nineties en dat wil zeggen dat de kogels achter zijn vluchtende lichaam meer dan ooit in rijkelijke slowmotion kunnen afketsen, en het liefst in close-up ook nog eens tonen wat voor schade ze brengen aan het meubilair. Het is ergens ook hilarisch om een hier al 72-jarige Bronson bijvoorbeeld een halve duikeling te zien maken van enkele meters diep ter ontwijking van dat kanonnenvuur. Om maar nog te zwijgen over de momenten waar hij zelf weer zijn getrouwe blaffers opneemt, of zijn doelwitten op een dolkomish originele manier tracht uit te schakelen. Lekker over the top is het dus lekker weer, alleen kan het bijlange niet tippen aan bijvoorbeeld Death Wish 3, de absolute topper uit de serie.

Positief is dan wel weer de soundtrack, totaal geen knetterende deun maar op één of andere manier in al zijn melancholische bijklank goed passend bij de film. Het klinkt haast alsof het dat tragische vertaald (en ik denk ook wel dat het in die aard bedoeld is), de tragiek van Paul Kersey die quasi nooit de vrouwen waarvan hij hield kon beschermen, enkel wreken. Het relaas van een man die telkens toch maar weer op een schreinende manier geconfronteerd wordt met de hardheid en onrechtvaardigheid in de maatschappij en zodoende ook de man geworden is die hij nu is. Of hij dat nu wou of niet.

Maar misschien ben ik te emotioneel of nog steeds in de war door al die blote tieten. Want feit blijft dat het hier toch de minste Death Wish van de 5 betreft, een eerder matige afsluiter terwijl het eigenlijk de climax had moeten zijn van een verder prima reeks.

avatar van krosnicky
Heb deze voor een euro of 10 kunnen aanschaffen bij bol.com dus ga ik 1 tot 4 maar is opnieuw kijken en dan alles eindigen met deze hopelijk is hij mijn 10 euro waard

ipman-99
"Guns make you nervous?" ... " !!!

Vijfde en laatste deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Death Wish 5' met een Charles Bronson
die op 74 jarige leeftijd nog een keertje Paul Kersey vertolkt.
Hoe je het draait of keert ... het maakt gewoonweg niet uit hoe oud
Charles Bronson is ... hij blijft gewoon perfect als de wraakangel van dienst.
Met zijn charisma en zijn grauwe gezicht weet je opnieuw alweer genoeg ...
Charles Bronson Rules are back again !
De actie komt uiteraard niet alleen van Bronson zelf, maar eenmaal
hij het heeft gehad grijpt hij opnieuw naar zijn wapen arsenaal.
In 'The Dead Pool' met Eastwood konden we al zien dat er een speelgoedwagentje
op afstandbediening van de partij was.
Nu zonder verdere details(s) te verklappen kan en mag ik wel zeggen dat er
ook hier 'iets gelijkaardigs' met afstandbediening van de partij was !
Maar ssstttt ik zeg niks ... het kan even goed Paul Kersey zijn afstandbediening
van zijn televisie zijn !
Heerlijke actie, soundtrack, oneliners kleuren opnieuw deze typische
wraakfilm met op de koop toe weer enkele naakte vrouwen die mee mogen blinken !

avatar van krosnicky
Ik blijf het zeggen ze hadden het beter gestopt na Death Wish 3 .
Hopelijk is de remake an de 1ste film met Bruce Willis als Kersey beter .

Toch weer een leuk vervolg.kan altijd beter,maar het bederft de pret bij mij niet.ik heb me weer prima vermaakt.en ik ben fan van charles bronson.niet dat ik hem de beste acteur van de wereld vind,maar kijk altijd graag naar zijn films.er zijn natuurlijk veel betere acteurs,zoals morgan freeman dat is toch 1 van mijn favoriete acteur.en zo zijn er nog wel veel meer acteurs die het goed doen, en die ik graag zie in een film.en daar komt nog bij mijn oma vond de death wish reeks altijd geweldig en dan keek ik mee.heb er dus goeie herinneringen aan.