Death Wish II (1982)

Alternatieve titel: Death Wish 2

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Jill Ireland en Vincent Gardenia

Als de huishoudster van architect Kersey wordt aangevallen, verkracht en vermoord en ook zijn dochter niet levend uit de handen van de bende komt gaat hij weer op wraaktocht, deze keer niet in N.Y. maar in L.A.

avatar van Ajax&Litmanen1
Paul Kersey: You believe in Jesus...
Stomper: Yes, I do.
Paul Kersey: Well, you're gonna meet him.

DE dialoog van deze film is natuurlijk bovenstaande. Heerlijk moment in de film zeg!
Death Wish 2 is vooral meer van hetzelfde. Wederom komt Paul Kersey in de situatie dat hij het recht in eigen hand gaat nemen. Nu worden zijn huishoudster en dochter verkracht en vermoord. Overigens werd dat behoorlijk realistisch in beeld gebracht. Best een hard gedeelte van de film. Het gaf je wel meteen het gevoel dat wat Paul met hen zou gaan doen terecht en goed is!

Gelukkig duurt het hier minder lang voordat Paul de wapens trekt in vergelijking met deel 1. Het levert weer vermakelijke beelden op. Maar ik vind dit 2e deel wel wat minder dan het origineel. Het is niet allemaal even geinspireerd uitgewerkt. Zo vond ik het redelijk suf hoe meteen weer de link werd gelegd met Kersey als de schutter die het tuig op straat vermoord. Ik snap wel dat dit redelijk snel duidelijk moet zijn voor de film, maar hierdoor kwam het wel allemaal vergezocht over.

Toch is Death Wish 2 een fijn wraakfilmpje geworden. Bronson is geen wereldacteur, maar hij past enorm goed in deze rol. Maar er had wel meer uit deze film gehaald kunnen worden. Helemaal op audio gebied. De muziek was echt bagger. 3* stonden en na deze herziening blijven ze staan.

avatar van goongumpa
Hier handelt Bronson totaal niet uit woede of waanzin, het gaat hem puur om het principe.Hij gaat perfect berekend te werk want, wraak is toch een basisrecht!! Thematisch dus ontzettend verkeerd, bovendien op elk vlak compleet incompetent gemaakt (ze doen zelfs geen moeite meer), en dat verdient 45 miljoen euro... je zou er eigenlijk best kwaad om mogen worden... Of je kan er eens om lachen.

If you want art, don't mess about with movies. Buy a Picasso." - Michael Winner

m1chel
Beduidend minder dan de eerste, maar ik heb toch weer vol genoten.Het blijven toch echt toppers. Ik blijf bij mijn mening dat deze films niet meer zo gemaakt worden op deze manier. 3.5 sterren

Begrijp ik, M1chel,

Death wish II is typisch een film die wordt gedragen door zijn hoofdrolspeler. Pulp van de eerste orde, maar ruimschoots kijkbaar vanwege de aanwezigheid van Bronson.

Je zegt dat films zo niet meer worden gemaakt, dat is waar, maar acteurs als Bronson zijn er ook nog nauwelijks of niet.

m1chel
yorgos.dalman schreef:
Begrijp ik, M1chel,

Dat klopt, bronson was one of a kind eigenlijk, het blijft toch jammer dat er niet meer van dit soort acteurs nog zijn.

avatar van Marlon Aarssée
Charles Bronson is de man, de man die hele goede films heeft gemaakt.
en deze film is er ook weer zo één.
niet te langdradig, lekker vlot voor 1982
en de man houdt de spanning er goed in

p.s. En wat is het geweldig dat zijn vrouw er weer in speelt hé, Wat een liefde. haha

Een topperrrrrrrrrrrrrr

avatar van Deckard
Gisteren op MGM movie channel weer eens bekeken
Goede Bronson maar zeer matige film

Bah

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onbevredigende moorden.

Bronson is opnieuw de wraaknemer in dit simpele vervolg op het beroemde deel 1. De moorden weten amper bevrediging te brengen en het verhaaltje hangt van zand aan elkaar, maar het tempo is goed en de oude Buchinsky blijft nu eenmaal cool. Met een jonge Fishburne in een van zijn eerdere rolletjes.

Redelijk.

djelle
Bloter. Bloederiger. Berekender. In Death Wish 2 mag het allemaal ietsje meer zijn. Deze keer verkrachten ze zelfs niet alleen Bronson’s dochter, zijn huishoudster mag er ook nog eens uitvoerig aan geloven. Bij Nanny Mcphee zou het geen waar zijn.

In elk geval reden genoeg dus voor Paul Kersey (Bronson) om terug op wraaktoer te vertrekken, die zijn fraaie Smith & Wesson blijkbaar heeft omgeruild voor een iets meer praktische Beretta. De twijfelende bibber uit de vorige aanvaring is ook allang omgeruild met de koelbloedigheid van een doorwinterde moordmachine, waarbij het vooral geestig is dat we droge oneliners kunnen horen op stoere Jimmy Page dreunerijen. Kersey is in form, en criminelen die in Jezus geloven zullen Hem gauw ontmoeten.

Pluspunt is ook dat er anderzijds wat meer sprake is van geduchte weerstand en munitie onder het boeventuig evenzeer, hetgeen vaker echte actiescenes oplevert in plaats van een resem eenzijdige executies. De dialogen zijn echter zo sterk niet geschreven als bij zijn voorganger, maar in ruil daarvoor krijgen we dan weer minder (opdringerig) ultrarechts gepreek en een beetje meer gezonde zelfspot. Het geweldige einde zet wat dat betreft wel de kers op de taart.

Tegelijk ontbreekt het allesbehalve aan brutaliteit en rauwheid, vooral de verkrachtingscene's zijn behoorlijk expliciet al mag je niet de Nederlandse DVDrelease in handen hebben want die is zwaar geknipt. Wat de makers beter hadden geknipt was de stompzinnige rol van een toen nog piepjonge Lauwrence Fishburne, hoewel het idiote moment waarbij zijn personage dekking zoekt achter een draagbare radiocassettespeler wel voor een hilarisch hoogtepunt zorgt.

Kersey houdt niet van ghettomuziek. En nog minder van boefjes die in Jezus geloven, en terzelfderijd zijn huishoudster gangbangen. Death Wish 2, voor wie het allemaal ietsje meer mag zijn.

3;5*

@ djelle,

Heeft u wel eens een baan overwogen bij de PR afdeling van een major studio? Met uw opzwepende literaire 'fastfoodtalk' valt volgens mij flink veel dollars mee te verdienen...

GuyB
Inderdaad, een erg vlotte babbel.

djelle
Straks ga ik nog blozen . Zo professioneel zijn mijn schrijfsels nu ook weer niet denk ik, ik probeer het wel altijd wat op te leuken omdat ik dat zelf tof vind. Voor dergelijke jobs moet je al serieuze literaire studies gedaan hebben wellicht.

avatar van danny61
een klassieker goed voor zijn tijd nu volledig verouderd maar toch goed voor nog eens te zien

avatar van erik1677
Inderdaad wat hier boven al staat, bloter, bruter en gewelddadiger.
Persoonlijk vind ik deze beter dan deel 1, genieten van begin tot eind.

Geen hoogvlieger maar wel weer een vermakelijke Death Wish film. Het verhaal is simpel en voorspelbaar maar dat mag de pret niet drukken want er zit meer dan voldoende geweld en actie in en ook zelfs bloot. Het begin is best bruut maar zoals eigenlijk voor elke Death Wish film geldt, geldt ook voor deze film namelijk boontje komt om zijn loontje. De film straalt de heerlijke jaren 80 sfeer overal uit en de cast deed het best redelijk, met name dan natuurlijk Charles Bronson. De film duurt niet lang maar dat is juist altijd prima voor dit soort eenvoudige actiefilms. Kortom gewoon een vermakelijke ouderwetse actiefilm.

P.S. deze film wordt nog geregeld uitgezonden op MGM.

avatar van Ajax&Litmanen1
Theunissen schreef:

P.S. deze film wordt nog geregeld uitgezonden op MGM.

Geen idee of het toeval is dat je dit typt, maar de film is nu bezig op MGM zie ik

avatar van Spetie
Ongelooflijk ongeloofwaardig flut vervolg op het goede Death Wish.

In plaats van New York, is de locatie deze keer verhuisd naar Los Angeles, waar blijkbaar net zulke vervelende mensen wonen, want ook hier wordt weer een bekende van Bronson vermoord. Wat me vooral hieraan opviel, is dat ik totaal niet meeleefde met Paul Kersey, terwijl ik dat in de eerste film juist wel had. Bronson lijkt er ook net wat minder zin in te hebben en oogt ook duidelijk een stuk ouder.

Verder barst het verhaal van de clichés en zat ik mij aan diverse zaken te irriteren. Nee ik kon er echt totaal niets van maken, was ontzettend blij dat de film afgelopen was, en ik heb er totaal geen positieve punten uit kunnen halen.

avatar van Deckard
Slecht soms kan het ook leuk zijn om te kijken hoe slecht iets is
dood en verderf wordt gepleegd door een paar zwaar gestoorde stereotype criminelen.

Vervolgens gaat Bronson even op hakjacht.
technisch ook slecht gemaakt door Winnner maar dat is toch al geen hoogvlieger.

yorgos.dalman
technisch ook slecht gemaakt door Winnner maar dat is toch al geen hoogvlieger.

Toch zijn de eerste Death wish en The Mechanic echt niet slecht te noemen...

avatar van nightbreed
Weer eens een keertje gezien en verhoogd van 2 naar 3 sterren. Vanaf ongeveer 55 minuten kun je het bijna een lachfilm noemen, vanaf dan volgt de ene hilarische scene de andere op, zo slecht dat het grappig wordt. Ook de uiterst oppervlakkige karakters en dialogen zijn een reden om met een grote glimlach naar deze film te kijken.

avatar van Aapje81
De eerste Death Wish heb ik nooit gezien en ik maakte ooit de ongelukkige fout om te beginnen met Death Wish 5. Die film stond me toen ontzettend tegen maar bij gebrek aan beter heb ik vanavond dit tweede deel maar eens geprobeerd en dat viel niet tegen.

Death Wish 2 is een overzichtelijke wraakfilm, die af en toe zijn sfeervolle momenten kent en het vooral moet hebben van een houterige Bronson en een paar stevige scenes die inmiddels wat verouderd ogen maar nog steeds overtuigen.

Eigenlijk is dit niets meer dan anderhalf uur vermaak. Het is zeker geen hoogvlieger maar vervelen doet dit nergens.

Gemiddeld.

Veel harder en gewelddadiger dan deel 1. Het sociaal politieke commentaar, mag de burger het recht in eigen hand nemen als de overheid faalt, is helemaal aan de kant gezet. En het is niet anders meer dan een brute exploitatie film. Waarin de bad guys, achter elkaar, eerst Paul Kersey's dienst meisje en weer, Carol zijn dochter verkrachten en vermoorden. Echt weerzinwekkende scene's. Iets waar regisseur Michael Winner ook op doelde, woede opwekken bij de kijker zodat je volledig instemt met Paul Kersey's wraakacties. De critici waren indertijd genadeloos in hun oordeel over death Wish 2.

avatar van Brabants
Dit tweede deel uit de reeks van verfilmde Brian Garfield reeks is beduidend minder dan zijn voorganger. De zucht naar wraak is nog steeds groot en de redenen zijn ook niet gering. Toch mist dit tweede deel de beklemmende sfeer die het eerste deel wel had. In het eerste deel was de politieke onrust duidelijk voelbaar. Falend overheidsorgaan met burgerwacht als gevolg. Daar moest in het tweede deel de wraak tegenover staan m.b.t. de moord op zijn dochter. De actie is hiermee zeker harder, maar de sfeer is minder intens. Waar we in het eerste deel de jonge Jeff Goldblum zagen, hadden we nu de jonge Laurence Fishburne als een van de vertolkers van het kwaad.

avatar van megaman
m1chel schreef:

Die typische vigilante films zijn er helaas niet meer Het eerst waar ik aan denk, wat ik vergelijkbaar vind met Death Wish + Charles Bronson, is Oldboy met Choi Min-Sik in de hoofdrol. Qua stijl zijn de Koreaanse films sowieso al heel anders uiteraard, maar ik heb 'n beetje het idee dat Park Chan-Wook (vengeance trilogy) in z'n jonge jaren een fan was van Death Wish en Bronson. Who knows...

ipman-99
"You Believe In Jesus? Yes, I Do. Well, You're Gonna Meet Him." ... " !!!

Fantastisch 2-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji 'Death Wish 2' opnieuw met een
Charles Bronson als Paul Kersey in de hoofdrol. Actrice Jill Ireland speelt in deze
film de vriendin van Paul Kersey (in het echte leven waren beiden getrouwd) !
Opnieuw moet Paul Kersey op dodentocht na de aanval op zijn huishoudster en dochter, eerst
volgt een gruwelijke groepsverkrachting ... daarna volgt voor beide dames de dood.
Opnieuw een zware klap voor Paul Kersey en opnieuw gaat deze 'rustige' mens het crapuul
van straat 'vegen' ! We herkennen ook Laurence Fishburne als één van de verkrachters.
In het genre 'Vigilante' zijn dit uiteraard toppertjes van klassiekers ... !
Opnieuw 'passeren' de kills en vuurgevechten aan een moordend tempo voorbij
ons scherm ... soms bijpassend met een prachtige quote/oneliner 'You Believe
In Jesus ?' 'Yes, I Do' 'Well, You're Gonna Meet Him' !
Heerlijke wraakfilm met één van de coolste wraakangels in de hoofdrollen !

avatar van Public Enemy #1
Michael Winner - Death Wish 2 - A Very Heated Debate! - YouTube

Hier een interessant gesprek over het geweld en de verkrachtings scene in de film met de regisseur Michael Winner.
Hij krijgt er best flink van langs maar houd zich goed staande.

avatar van Filmkriebel
Geen gewetenskwesties en drama meer zoals in de eerste film. Deat Wish II is zonder meer een gewelddadige en foute exploitation met nul komma nul sentiment. De arme getraumatiseerde dochter van Kersey wordt verkracht en vermoord en ook de verkrachtingsscène van de dienstmeid was best brutaal. Daarna schuimt Kersey de stad af, dorstig naar bloed en wraak.
Grappig rolletje voor Fishburne. Het is geen goede film in de zin dat het geen minuut geloofwaardig is en Bronson emotieloos rondlummelt, maar amusant vond ik het wel.