Death Wish 4: The Crackdown (1987)

Actie / Thriller

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Charles Bronson, Kay Lenz en John P. Ryan

De architect Paul Kersey uit Los Angeles heeft het gehad met geweld en wil niets liever dan een rustig leventje leiden. Wanneer een dochter van een vriend aan een overdosis overlijdt ziet hij geen andere keus dan een oorlog aan te gaan met drugsdealers.

avatar van PaulKersey
Vandaag weer eens bekeken en het blijft een goeie film.
Goed acteerwerk van Charles en weer het nodige geweld.
Maar toch is dit deel wel een van de mindere van de Death Wish reeks.

domkey
Stoppen die handel !

avatar van eppy
U-96 schreef:
Ik kan eigenlijk echt niet begrijpen dat Death Wish 4 maar 1,52 staat, terwijl het een steengoede film is.

tis gewoon een klassieker, ben er ook wel fan van....
charles bronson kicked ass

avatar van Zandadder
Bergafwaarts ging het in elk geval niet. Deel 5 vind ik weer beter als deze

avatar van simonvinkie
Een nieuw dieptepunt in de Death Wish reeks. Deel één tot en met drie had al niet echt een hoog niveau, maar dit is helemaal niks. Het verhaal is weer gigantisch eentonig. Dat hele maffia gebeuren is bovendien ook erg slecht uitgewerkt, en sloeg gewoon nergens op. Charles Bronson blijft het opzich aardig doen, als El Vigilante. Hij en de sfeervolle muziek zijn de enige twee dingen die niet superslecht zijn aan de film. Deel vijf komt binnenkort aan bod, maar om eerlijk te zijn zal ik blij zijn als ik er vanaf ben. Dit was in ieder geval weer een erg slechte film.

avatar van movie acteurs
Aardig deel. Stoere Bronson en coole wapens maken deze film wel oke. Ook de eerste scene de nachtmerrie van Bronson is weer grof. Het einde was best geinig crimineel vermoord , zoals gewoonlijk, zijn vriendin en daarna schiet hij op grove wijze de crimineel dood. Bam.... crimineeltje weg . Krijgt een 3,0tje.

avatar van Quentin
Die beginscène blijft top !

avatar van movie acteurs
Ik kom er nu pas achter dat Danny Trejo hier een rol had.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bij het herkijken van de Death Wish reeks kwam ik gister bij deel 4: The Crackdown uit.

Wat moet je eigenlijk over dit deel vertellen wat nog niet over de 1e 3 delen is gezegd? Want eerlijk eerlijk, ik vind het een leuke reeks maar het lijkt allemaal wel erg op elkaar.
Nadat in vorige delen onder andere al zijn vrouw, dochter, huishoudster en goede vriend vermoord zijn pakken ze nu zijn stiefdochter in zijn nieuwe relatie. Slachtoffer van drugs en dus trekt Paul Kersey ten strijde tegen de drugswereld.

Ik moet zeggen, het was toch wel weer leuk. Waar het eerder willekeurige straatrovers waren die hij afschoot, daar pakt hij nu gericht de drugsbazen aan. Het levert weer een hoop vermakelijke momenten op met hier en daar weer een leuke dialoog, zoals deze:

Rapist: Who the fuck are you?
Paul Kersey: Death!

Ik kan goed snappen dat mensen deze reeks maar beroerd vinden, maar ik blijf me er wel mee vermaken. Bronson is gewoon een prettig personage in de rol van Paul Kersey. Ook dit filmpje duurt niet te lang, zodat het ook niet verveelt. Deze reeks schommelt in cijfers bij mij steeds tussen 3* tot 3,5*. Deze is ietsjes minder dan de voorganger. Daarom blijven de 3* die al stonden ook nu staan.

avatar van yeyo
Deze vind ik aanzienlijk minder dan deel 3. Het begint allemaal erg leuk, fout en 80's, maar ontaardt nogal gauw in een vervelend afgezaagd 'double cross'-plotje waar Bronson binnen de maffia infiltreert. Niet echt een rol die hem goed ligt, erg 'vigilante' vond ik het allemaal niet overkomen. Hij had beter gewoon een paar weerloze junks in groezelige steegjes neergeknald.

m1chel
TheMaestro schreef:
Bronson rules..!!!!!!

Dat is een feit, dat maakt ook dat ik niet minder dan 3 sterren geef. Als dit een andere acteur had geweest had hij denk ik niet verder dat 2 sterren gekomen bij mij.

avatar van Prudh
Een film die na deel 3 weer een stuk realistischer moet overkomen, maar die toch elke vorm van logica laakt. Verder is deel 4 perfect voor sociologisch onderzoek naar de republikeinse inborst van Death Wish, nog veel meer dan de vorige films. Drugs maken van zelfs de meest brave burger een prostituee of crimineel (zelfs als ze dertien zijn!), geweren zijn goed, het gros van de slechteriken is niet representatief voor de blanke en succesvolle modelburger (terwijl de entniciteit van de boeven tot zover erg divers is geweest, is hier de corrupte agent zelfs een Japanner, zeker geen blanker!) en het recht moet vooral weer in eigen hand genomen worden als de politie faalt. Tja, je kan de film erom afbranden. Ik hou wel van die opzichtigheid. Nuance is het leukst als die goed aanwezig is, of compleet afwezig, zoals hier. Deat Wish 4 is niet zo leuk als deel 3, die by far het meest vermakelijk is. Deel 1 blijft wel het beste. Charlie Bronson is cool.

djelle
Wat Yojimbo was voor voor Toshirô Mufine en A Fistfull of Dollars voor Clint Eastwood of Last Man Standing voor Bruce Willis, was Death Wish 4: The Crackdown voor Charles Bronson: Een gluiperd spelen die 2 bendes tegen mekaar opzet. Mufine deed het met een samuraizwaard, Bronson doet het met volautomatische uzi’s en ontploffende wijnflessen.

De revancherende architect Paul Kersey wil deze keer het ganse drugsmileu doen branden, temeer omdat een collega getroffene (iemand die net als hijzelf een dierbare verloor ten gevolge van overdosis) dat zo vraagt. De fascistische ondertoon is iets minder nadrukkelijk aanwezig in dit deel, des te meer de haast belerende kritiek omtrent druggebruik en zijn netwerk. De actie is ietwat minder over the top dan het geniale Death Wish 3 hiervoor, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door toch wel enkele sfeervolle schietscenes met als hoogtepunten die in een vismijn (nooit gedacht dat kabeljauw zo mooi kon openspatten) en een overdekte rolschaatsclub waar het grof geschut pas echt wordt bovengehaald. Het enigszinds traag op gang komen lijkt wel een trademark te zijn van de reeks, maar wie een beetje geduld heeft is er zeker niet aan voor de moeite.

De prent begint trouwens best wel aardig met een leuk gebrachte zinspeling op een soort zelfconflict of angst waar Kersey blijkbaar toch mee worstelt, en laat ons de geestige actiontune niet vergeten die ook ondermeer in Assassination (1987) en Invasion Usa (1985) te horen is. Jammer van de goedkope TV-thriller glans dat het een beetje over zich heeft en de slechte effecten hier en daar, en ook het politieapparaat speelt dit keer een minder interessante rol.

Enkele bekende kutkoppen zorgen dan weer voor wat tegenwicht, zoals Soon-Tek Oh (natuurtalent als valserik/slechterik die onder andere mocht schitteren in Man With the Golden Gun, Missing in Action 2 en Steele Justice) of de alombekende Danny Trejo, al heeft ie hier wel een serieuze 'bad hair day'. Lees: zijn korte coiffure oogt hier net iets te beschaafd. En dat is meteen ook de val waar Death Wish 4: The Crackdown bijna was ingetrapt.

avatar van krosnicky
Viel mee Vond hem de minst goeie tot nu toe heb namelijk 5 nog niet gezien en denk dat ik 5 ook nooit zal zien want hij is nergens meer te verkrijgen . nu naar mijn mening hadden ze het beter bij 3 films gehouden want een dood gewone man die meer dan 6 geliefden verliest aan moord in minder dan 20 jaar tijd . ik denk zelfs dat je in Amerika zo iets niet mee maakt ook al heb je pech nu ja moesten ze het bij 3 films laten ging het ook niet realistisch zijn want dan ging hij ook al 5 geliefden verloren zijn dan hadden ze het beter bij 2 films gelaten dat je 2 maal zoon situatie tegen komt dat zou nog gaan maar ja actie films zijn niet altijd realistisch maar ja dit is zal dan voor mij het einde van Death Wish betekenen ook al was dit geen zoon top eind maar ja het had slechter ge kunnen wie weet is het echt einde Troep en mag ik blij zijn dat ik hem waarschijnlijk nooit zal zien wie weet maar ja niet elke film kan goed zijn er zal altijd wel een beter en een slechtere zijn dat is bij alles zo

ipman-99
"Who the fuck are you? Death!" ... " !!!

4-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji !!! 'Death Wish 4' is ditmaal geregisseerd door die
andere 'poulain' regisseur J. Lee Thompson, die uiteraard al heel wat met Bronson
samenwerkten. Na al heel wat persoonlijke ellende is het nu 'de beurt' aan zijn stiefdochter
die het slachtoffer wordt van een overdosis drugs. Paul Kersey de meedogenloze
wraakengel gaat de strijd aan tegen de drugswereld die heel wat slechteriken bevat
om zoveel mogelijk van dat gespuis 'om zeep te helpen' !
Weer tal van heerlijk wapen arsenaal waar Charles Bronson zich weer mag mee uitleven ...
denk maar bv aan die scènes met zijn volautomatisch uzi's !
Het opzetten van 2 gangster bendes tegen elkaar was mooi uitgevoerd ... maar wees gerust
er zijn er nog genoeg 'om een handje te helpen' !
Heerlijke sfeer en soundtrack met geweldige 'no nonsens' actie- scènes die je meer
dan eens doen teruggrijpen naar die verdomde zalige jaren '80 Actiefilms !

avatar van BlueJudaskiss
Toch weer vermakelijk. Het is formulewerk, maar het heeft me zelden verveeld. Lekkere van dik-hout-zaagt-men-planken actie adequaat in beeld gebracht.