The Accused (1988)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Jonathan Kaplan
met Jodie Foster, Kelly McGillis en Bernie Coulson

Tijdens een avondje flink doorzakken wordt Sarah Tobias in een volle bar op gruwelijke wijze verkracht. De daders krijgen hun straf, maar nu klaagt zij met behulp van advocate Katherine Murphy de aanmoedigers van deze verkrachting aan.

avatar van finitio
Lijkt me niet fantastisch, ik kjik hem misschien vanavond.
De film is oud dus ik hoop dat die wat waard is ( want voor de hoge kwaliteit etc. moet je hem niet kijken )

avatar van matthijs_013
Sterke acteerprestaties van Foster, maar het leek meer op een verlengde televisieaflevering van een rechtbank-achtige televisieserie. Ik vind het niet echt filmmateriaal.

avatar van G.1Rl
Jodie Foster acteerde heel goed en het verhaal was eigenlijk beter dan ik had verwacht.

avatar van Thomas83
Een beetje ondergewaardeerde film wat mij betreft, zal wel vooral zijn omdat het een film is zonder opsmuk. Cinematografisch is het allemaal heel sober. Maar dat maakt niet uit, want het gaat om het verhaal. En dat is nog behoorlijk heftig. Verkrachtingsscènes vind ik altijd wat ongemakkelijk om te bekijken maar hier is dat al helemaal. Jodie Foster speelt ook erg sterk.
Wat ook knap is aan de film is dat hij zo menselijk is. Sarah Tobias is niet geheel vrij van enige uitlokking (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je er als vrouw om kan vragen om verkracht te worden, niets praat dat goed) en bijvoorbeeld de uiteindelijke getuige is ook niet gelijk bereid om voor de rechtbank zijn verhaal te doen.

avatar van CSI Ballistics
Ik heb The Accused gezien toen ik 14 was en heb die recent op DVD gekocht en opnieuw gezien. Ik persoonlijk vind de opbouw van het verhaal zeer goed, met de verkrachting zelf pas op het einde. Jodie Foster is echt een supergoede actrice en deze acteerprestaties vond ik gewoon fantastisch. Je moet het maar kunnen als je zelf nooit verkracht werd!

Omdat niets perfect is.

avatar van Boenga
CSI Ballistics schreef:
Je moet het maar kunnen als je zelf nooit verkracht werd!

Volgens mij zou 't nog veel moeilijker te spelen zijn door een vrouw (of man) die wél zelf ooit is verkracht...?

avatar van niethie
En hele tijd geleden dat ik hem zag maar weet nog dat het redelijk aangrijpend was allemaal en dat vooral Foster een sterke rol neerzette maar vooral dat hele rechtbankgebeuren maakte het allemaal wat langdradig. Zou de film toch echt eens moeten herkijken voor een beter oordeel, tot die tijd-

3 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Degelijk gefilmd drama met een zeer sterke Foster en de zeldzame McGillis. Veroorzaakte destijds veel ophef vanwege de shockerende verkrachtingsscene. Goed.

Zeer goede film met een uitstekende Kelly McGillis en een uitmuntende Jodie Foster, die voor deze rol een Oscar in ontvangts mocht nemen.
Hoewel de film al wat ouder is, is hij toch niet gedateert en een van Jodie Foster's beste filmen.
Deze film heb ik al meerdere keren gezien, en toch kan hij me nog steeds boeien, vooral door de bijzondere acteerprestaties van beide hoofdrolspeelsters.
Ik kan deze film ten zeerste aanraden, topfilm !!!

avatar van Epitaph
Film heeft destijds een on uitwisbare indruk op mij achtergelaten. Vind dat ie hier best wel weinig stemmen heeft, en een te laag gemiddelde. Jammer.

confucius
Twintig jaar na datum nog maar (nog maar!!) eens bekeken. Deze keer niet in een zaal maar op dvd. Niet dat dat veel verschil uitmaakt.
Tóen vond ik er niks aan omdat ik wel wat anders te doen had. Dat ligt nu even anders. Het thema blijft, ondanks de jaren, hetzelfde, en dat zal nog wel enkele eeuwen zo zijn.
Twintig jaar geleden ... het is alsof ik naar een nieuwe, andere film zit te kijken, alsof ik hem nog nooit heb gezien. Heel realistisch hoe Jodie die 'bewuste' scene speelt, en hoe Kelly de verdediging op haar neemt. Kortom, een prachtige, maar tevens ook een aangrijpend rechtbankdrama waarbij ernst een belangrijk deel uitmaakt voor de kijker(s). Lees wat Confucius hierover zegt:
"Films worden geboren, bloeien open en zinken weg in de vergetelheid. Helaas, ook bij deze tragedie zal het niet anders zijn dan een doodgeboren film."
PS. en kom nu niet af met " toen bestond Confucius nog niet " dat doet hier niet terzake. 3 Golden Pentagrams.

Een ietwat tegenvallende film.

Had er meer van verwacht. Ik houd doorgaans erg van rechtbankfilms, dus het moet wel redelijk matig zijn indien ik er niet echt van genieten. En bij tijd en wijle was dat zo.

Film is vooral in de eerste 45 minuten niet erg boeiend. Langzame opbouw richting de rechtbankscènes, die zelf ook niet aallemal even boeiend zijn (maar grotendeels zijn ze toch wel interessant).

Actweerwerk vind ik weinig bijzonder. Heb begrepen dat Foster hiervoor een Oscar heeft gekregen; snap echt niet waarom.

Redelijke film, maar door te hoge verwachtingen een tegenvaller: 3,0*.

laundromat
Heb hem een flinke tijd terug 'blind' gekocht voor een leuk prijsje. Goed geacteerd door Jodie Foster en dé scene was ook indrukwekkend. Kreeg het er warm van. Moet je maar overkomen. En ook interessant en origineel dat het ging om de toeschouwers (en uiteindelijk de 3 verdachten) die de verkrachters ophitsten . Pluspunt van de film is dat het menselijk is. Sarah was geen braaf meisje, ze daagde ook uit, maar dat geeft geen reden tot verkrachting natuurlijk . Ik was ook automatisch tegen die stomme advocaten!

Zou helemaal mijn film moeten zijn. Maar toch miste ik iets. Geen wow-gevoel. Maar ja dat hoeft misschien ook niet bij een film als deze. Ik kan de vinger er (nog) niet op leggen.

Moet je een film kijken met het idee dat ie ruim 20 jaar oud is?

Ruim 3*

Juneau
Mooie, aangrijpende film. Goed acteerwerk, met name Jodie Foster. Heb mijn stem verhoogd naar 4*.

avatar van losbandig
Sterke film, heeft destijds erg veel indruk gemaakt in de bioscoop en vind het nog steeds erg aangrijpend.
Goede acteerprestaties en heftig verhaal.

Aardig drama met een prima rol van Jodie Foster die flink te grazen werd genomen.

avatar van Filmkriebel
Jodie Foster doet het als actrice bij mij altijd wel goed; hier als verkrachtingsslachtoffer in een macho-gedomineerd Amerika. De film slaat de weg in van een gerechtsdrama, waarin vooral besproken wordt of aanmoediging tot verkrachting ook een misdaad is. Het lijkt vandaag heel vanzelfsprekend, maar blijkbaar was daar in de VS toch enige twijfel over. De reconstructie van de verkrachting vond ik heel sterk, omdat je dit tot op dat moment alleen maar kon voorstellen door de getuigenissen van Sarah. De werkelijkheid is altijd harder dan je je kunt inbeelden. Zeker wel een aanrader voor wie deze nog niet heeft gezien.

avatar van black swallow
goede film, knappe rol van Jodie ook!

ik was 15 toen ik de film in de bios zag... ietwat te jong hiervoor eigenlijk ..
- geen aanrader voor te jonge kijkers,

wel een aanrader voor volwassenen, hoewel dan weer niet voor een gezellige of romantische filmavond,

avatar van Judge
Een zeer jonge Jodie Foster, met een puike acteerprestatie (zeer aangrijpende verkrachtingsscene in de lokale bar 'Mills'), samen met topadvocate Kelly McGillis (Top Gun).

Geloofwaardig, maar een beetje out of date. Niettegnstaande het tragere tempo van toen blijft de film overeind staan.

Vrouwvriendelijke film met moraal en goed acteerwerk.

Een prima rechtbankdrama. Tegen het eind wordt de precieze en werkelijke gang van zaken onthuld en dat is behoorlijk shocking zo te zien.
Ik vond Jodie Foster erg goed acteren, vooral de scenes in de rechtbank. De jongen die haar uiteindelijk bijstond kwam ook goed overtuigend over, met name in de laatste barscene.
De kwaliteit is die van een tv-film. Verder degelijk en goed van uitvoering.

avatar van The One Ring
Rechtbankdrama's hebben nogal de neiging om sterk op elkaar te lijken en dat is precies wat The Accused tegenwerkt. Om op te vallen in dit genre heb je of ijzersterke dialogen nodig of een bijzondere ethische kwestie. Eigenlijk gewoon allebei. The Accused heeft geen van beide. Natuurlijk, dit is zover ik weet de enige film waarin de strijd voornamelijk gevoerd wordt tegen de toeschouwers van het misdrijf dan tegen de misdadigers zelf, maar de film laat niet in het midden of hun slecht zijn of niet (terecht ook). Het idee dat de rechtszaak verloren kan worden is hier ook niet sterk aanwezig. De getuigenissen waarover wordt gesproken alsof ze de zaak ten nadele van Tobias zouden kunnen keren worden gek genoeg niet getoond, waardoor wij alleen de sterke argumenten van de goede kant horen. Voor de advocaten van de "omstanders" waren überhaupt geen echt overtuigende, verdedigende woorden geschreven, wat alle spanning toch wel uit de film haalt. Het enige wat er voor zorgt dat het geen bloedeloos geheel wordt is de nare verkrachtingsscène. Verder valt alleen Jodie Foster erg positief op. De rest is dertien-in-een-dozijn, dus je hebt deze film waarschijnlijk al in een andere vorm gezien.

avatar van Fran
Op zich is de film niet eens zo spannend maar ik vind dat er ongelovelijk goed geacteerd word. Het verhaal zelf is op zichzelf ook heel erg heftig maar wat wordt het sterk weergegeven zeg. Ik was wel blij dat het merendeel van de film niet daadwerkelijk in de rechtbank plaatsvond want daar ben ik nooit zo'n fan van.

De verkrachtingsscène zelf op de speeltafel met al die joelende mannen eromheen ging bij mij wel door merg en been. Heel erg indrukwekkend weergegeven. Haar hulpeloosheid als ze keer op keer "nee" roept terwijl de mannen er alleen maar meer door werden opgehitst. Ze zagen haar echt niet meer als vrouw maar als gebruiksvoorwerp. Afschuwlijk gewoon. Ik denk dat die scène wel de belangrijkste was uit heel de film.

Uitstekende en onderhoudende film over de verkrachting van een vrouw in een bar door meerdere mannen. Goed opgezet waarbij de verkrachting zelf pas op het laatst in beeld komt en meteen de aangrijpendste scene uit de film is. Ook de relatie tussen de twee vrouwen met verschillende achtergrond komt goed over. Verder zet Jodie Foster hier een sterke rol neer, waarvoor ze haar eerste Oscar won.

avatar van Banjo
is dit die film waar in ze verkracht word bij die flipperkast?
serieus...

avatar van narva77
Banjo schreef:
is dit die film waar in ze verkracht word bij die flipperkast?
serieus...
Ja, dat is deze.

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er eens aan gewaagd. 'k vond het geen misse film. Het was een boeiende film. De cast deed het ook prima. Verder verveelde de film niet ondanks dat hij toch redelijk lang duurde. 'k vond hem het bekijken waard.

avatar van clutch
De man-vrouw tegenstelling ligt er nogal dik bovenop (de mannen in de film zijn nagenoeg allemaal klootzakken met machogedrag/eigenbelangen die de boventoon voeren, de vrouwen zijn humaan en empathisch), maar is natuurlijk niet vreemd kijkend naar het thema en de 'moraal' die wordt overgebracht. Helemaal niet erg, en bovendien goed geacteerd.

avatar van marximaal
prima filmpje

avatar van missl
Eigenlijk is het een heel lang gerekte detective dokterroman. Pas richting het einde weten het verhaal, Foster en de film te overtuigen. Met een heftige scene, echter heb je dan al te lang naar een niemendalletje gekeken en hierdoor is het wat minder pakkend dan waarschijnlijk de intentie van de filmmakers was. Las hier ergens dat Foster hier een Oscar voor gehad heeft? Ze speelt inderdaad wel een goede rol en ik vind niet altijd de Oscars goed vergeven. Maar dat is weer een andere discussie.

avatar van Aapje81
The Accused is natuurlijk vooral bekend vanwege die ene befaamde scene maar het is toch vooral een prima drama dat wordt gedragen door de uitstekende acteerprestaties van Jodie Foster en Kelly McGillis. Verder zit de sfeer er prima in en is de film na meer dan 25 jaar nog steeds relevant.

Zeer goed

avatar van W.V.
Onlangs de film weer eens bekeken op dvd en nog steeds vindt ik dit een ijzersterke film. Als het de bedoeling was van Kaplan om vraagtekens te zetten bij het amerikaanse rechtsysteem dan is dat in mijn ogen gelukt. De film is eigenlijk een rechtbank drama, maar door de rare twists die het recht in Amerika kent blijf je als kijker wel bij de les in deze film en verzand de film nergens tot een dertien in een dozijn. De acteerprestaties van Foster en McGillis zijn trouwens van de bovenste plank, jammer dat de bijrollen een beetje 1 dimensionaal blijven, terwijl juist in die bijrollen de nodige mogelijkheden lagen om meer er uit te halen, denk aan de toeschouwer die Foster op de parkeerplaats lastig viel, of de uiteindelijke getuige die de doorslag gaf. Dat maakt dat de film bij mij op 4 blijft steken

avatar van Ste*
In het begin leek het me wat suf en gedateerd (eind jaren '80 is anno nu niet meer zo'n flitsende periode op film) maar het wordt later toch wel een spannende film waarbij je wel betrokken raakt bij het gebeurde.

Slimme keus om de verkrachting nog niet te laten zien, maar pas redelijk op het einde. Zeer heftige scène, die mijn respect voor Jodie Foster alleen maar laat groeien.

Verder vrij simpel gehouden (op momenten misschien ook wat teveel 'dumbed down'), maar toch wel doeltreffend in wat het wil.