The Accused (1988)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Jonathan Kaplan
met Jodie Foster, Kelly McGillis en Bernie Coulson

Tijdens een avondje flink doorzakken wordt Sarah Tobias in een volle bar op gruwelijke wijze verkracht. De daders krijgen hun straf, maar nu klaagt zij met behulp van advocate Katherine Murphy de aanmoedigers van deze verkrachting aan.

avatar van W.V.
Onlangs de film weer eens bekeken op dvd en nog steeds vindt ik dit een ijzersterke film. Als het de bedoeling was van Kaplan om vraagtekens te zetten bij het amerikaanse rechtsysteem dan is dat in mijn ogen gelukt. De film is eigenlijk een rechtbank drama, maar door de rare twists die het recht in Amerika kent blijf je als kijker wel bij de les in deze film en verzand de film nergens tot een dertien in een dozijn. De acteerprestaties van Foster en McGillis zijn trouwens van de bovenste plank, jammer dat de bijrollen een beetje 1 dimensionaal blijven, terwijl juist in die bijrollen de nodige mogelijkheden lagen om meer er uit te halen, denk aan de toeschouwer die Foster op de parkeerplaats lastig viel, of de uiteindelijke getuige die de doorslag gaf. Dat maakt dat de film bij mij op 4 blijft steken

avatar van Ste*
In het begin leek het me wat suf en gedateerd (eind jaren '80 is anno nu niet meer zo'n flitsende periode op film) maar het wordt later toch wel een spannende film waarbij je wel betrokken raakt bij het gebeurde.

Slimme keus om de verkrachting nog niet te laten zien, maar pas redelijk op het einde. Zeer heftige scène, die mijn respect voor Jodie Foster alleen maar laat groeien.

Verder vrij simpel gehouden (op momenten misschien ook wat teveel 'dumbed down'), maar toch wel doeltreffend in wat het wil.

avatar van jono
The Accused gaat over de onaangepaste, grofgebekte Sarah, die op een avond in een bar wordt verkracht door drie mannen, terwijl een aantal toeschouwers de verkrachters ophitst en toejuicht. Nadat de verkrachters zijn geïdentificeerd en gearresteerd, gooien de advocaten van beide partijen het op een akkoordje zodat ze er met een relatief milde straf vanaf komen. Dit is echter zeer tegen de zin van Sarah, die een hogere gevangenisstraf voor de daders wil en bovendien vindt dat de joelende omstanders ook gestraft moeten worden. Zij zijn in feite net zo schuldig als de verkrachters. Ze neemt de advocate Kathryn Murphy (Kelly McGillis) in de arm om het recht te laten zegevieren.

The Accused is een mooi, op ware feiten gebaseerd rechtbankdrama met een uitstekend acterende Jodie Foster. Zij speelt met overtuiging zowel een sexy, losbandige flirt als een ernstig getraumatiseerde vrouw, en dat is best knap te noemen. Daarnaast is het verhaal van de groepsverkrachting natuurlijk ontzettend heftig. Het is qua cinematografie allemaal niet bijzonder mooi in beeld gebracht, maar al met al is The Accused wel een film die zo aangrijpend is dat het verhaal me nog wel even bijblijft. 3,5*

Best wel een degelijke film met vooral een fantastische acteerprestatie van Jodie Foster.