The Mechanic (1972)

Alternatieve titel: Killer of Killers

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Jan-Michael Vincent en Jill Ireland

Huurmoordenaar Arthur Bishop, bijgenaamd 'The Mechanic', wordt gevreesd om zijn efficiëntie. Hij slaagt er steeds in de opdrachten uit te voeren zonder één spoor na te laten. Na één van zijn moorden raakt deze eenzaat bevriend met de zoon van zijn slachtoffer. Hij leert Steven alle kneepjes van het vak en samen voeren ze de volgende opdracht uit. Op een dag echter ontdekt Arthur echter dat Steven hem moet vermoorden...

avatar van Filmkriebel
Jawadde wat een goede film dit... Vind ik één van Bronsons fijnste uit zijn post-westernperiode. Er zit een stuk meer psychologie dan in zijn latere actiefilms. De camera zoomt soms erg dicht in op Bronson: op zijn gezicht, zijn ogen, handen... Ik weet niet goed wat de regisseur daarmee beoogde maar ik vond het wel meerwaarde hebben. Het was aanvankelijk de bedoeling dat er een soort homosexuele ondertoon tussen Bronson en J.M. Vincent was; jammer genoeg hebben ze dit eruit moeten laten, dan was het zeker een klassieker geweest, zeker als je bedenkt uit welk jaar de film is. Nu blijft het een subtiel machtsspelletje tussen twee gevoelloze figuren, waarbij het peilen is hoe beiden naar elkaar kijken. Hitman Arthur heeft hier heel zeker veel bewondering voor zijn jongere discipel, terwijl Steven moeilijker door zijn kaarten en ambities laat kijken. Verder een knappe intro met 15 minuten lang geen gesproken woord, enkele stevige actiescènes en een slot dat de fans van Bronson zal doen steigeren .

avatar van Duke Nukem
Filmkriebel schreef:
Verder een knappe intro met 15 minuten lang geen gesproken woord.

Wat hou ik van die intro, zulke films maken ze nu niet meer!

Duke Nukem schreef:

Wat hou ik van die intro, zulke films maken ze nu niet meer!

In Dressed to KIll van Brian De Palma is er ook zo'n intro, moest je hem nog niet hebben gezien

avatar van Duke Nukem
Die kende ik nog niet, bedankt voor de tip Filmkriebel!

avatar van Filmkriebel
Graag gedaan... ik vond trouwens die scène waarbij het vriendinnetje van de jonge Steven haar polsen doorsneed, terwijl Bronson bijna stilzwijgend zit te genieten, en die Steven haar zit te beledigen een erg ongemakkelijke nare scène

Weggelaten in de remake?

Vrijdag 27 januari te zien in EYE in het kader van Night of Charles Bronson - Cinema Egzotik

avatar van ChrisM
Dikke Bronson/Winner film !

avatar van cinemanukerke
De kern blijft natuurlijk een herkenbare actie film (huurmoordenaar wordt zelf doelwit) met meester/leerling allures maar enkele opmerkelijke (character driven) scenes (bv de scene met Jill Ireland - langzaam wordt duidelijk hoe dit in elkaar zit) en een verrassend slot maken dat de film boven de grijze massa uitstijgt. Maar dé reden om de film te zien is voor mij die pure new hollywood look nl gemaakt in de beste seventies stijl. Zoals in de - overigens geniale - openingsscène ; een volkswijk, een derderangs hotel, Bronson sjofel gekleed met een aftandse koffer, ... geen glamour en glitter maar door de keuze van o.a. die specifieke locatie streven naar authenticiteit in de vormgeving. Dit zijn films die proberen (op een tweede of zelfs derde laag) een tijdsdocument te maken van een periode en een mentaliteit.