• 8.480.895 stemmen

Met onder meer: Charles Bronson, Ben Johnson en Richard Crenna

Releasedatum: 15 januari 1976

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Breakheart Pass

"Revenge Mystery Danger Ambush"

Een trein met aan boord medische middelen en een kleine U.S. Army unit reizen door de Rocky Mountains richting Fort Humboldt, waar een ernstige ziekte zich verspreidt. Onder de passagiers zijn de gouverneur, een priester, een dokter en een paar U.S. Marshals, met hun gevangene John Deakin. Plotseling wordt er iemand vermoord. Deakin weet te ontsnappen en gaat op onderzoek uit, op zoek naar de reden van de moord.

imageimageimage

avatar van Quentin

Quentin

Blijft leuk, fijne cast en mooie setting, maar wat een chaotisch einde zeg. Er klopt maar weinig van de ontknoping, motief van de gouverneur (goud en zilver terugbrengen?) is bijzonder vaag, een hoop random explosies en een compagnie ruiters welke opeens gevechtsklaar en gezadeld verschijnt na langdurig gevangenschap.

Nieuwe Eureka bluray valt overigens een beetje tegen, beeld is niet bepaald geweldig in donkere scènes.

3*.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Bof geen al te sterke Bronson. Meer een avonturenfilm dan een western maar het hangt allemaal niet best aan elkaar ondanks dit een adapatie van een Alistair McLean verhaal is. Wel mooi geschoten met die trein en wat fijne actie op het dak maar de "twist" en Jill Ireland mogen vlug vergeten worden.

avatar van Collins

Collins

Het westerngenre zorgt in deze film vooral voor de atmosferische entourage. Het verhaal heeft eigenlijk meer van een klassieke whodunnit. Nadat John Deakin (Charles Bronson) op een westernwaardige manier wordt overmeesterd en in een legertrein wordt vastgehouden, die door een fantastische decor in de vorm van een besneeuwde berglandschap puft, neemt het verhaal een detectiveachtige wending.

Charles Bronson. Heerlijk. Toen ik onlangs The White Buffalo (1977) bekeek, realiseerde ik mij dat het zeker tien jaar geleden moet zijn geweest dat ik voor het laatst een film met Bronson zag. Volgens mij was dat Bronson als Paul Kersey in Death Wish 4: The Crackdown (1987). Een film die je met recht als een enorme afknapper kan betitelen. Nu was trouwens alleen het eerste deel van de reeks ok en daar had het wat mij betreft bij moeten blijven. Breakheart Pass is een stuk beter. Dus nog steeds blij met de hernieuwde kennismaking.

Niet dat Breakheart Pass een supergoeie film is. Dat niet. De camera registreert het gebeuren tamelijk saai en zakelijk. Een paar enerverende buitenopnames daargelaten, zijn de scènes in de trein fantasieloos en weinig dynamisch geregisseerd. Het verhaal zit nogal grof in elkaar en hangt soms wel erg van toevallige gebeurtenissen aan elkaar. Echte suspense ontbreekt. Toch is de film over het algemeen prettig kijkbaar en op momenten zeker wel spannend.

Dat ligt vooral aan hectische oplevingen en aan Bronson die verrukkleijk stoicijns, alwetend en doortastend aanwezig is. De andere grote namen die de film rijk is, vallen niet uitzonderlijk op.

Geen heuse western, maar eerder een grof uitgespeelde whodunnit in een western entourage. Heel solide geënsceneerd en best leuk.

avatar van Collins

Collins

Het westerngenre zorgt in deze film voor de atmosferische entourage. Het verhaal heeft eigenlijk meer van een klassieke whodunnit. Nadat John Deakin (Charles Bronson) op een westernwaardige manier wordt overmeesterd en in een legertrein wordt vastgehouden, die door een fantastisch decor in de vorm van een besneeuwde berglandschap puft, neemt het verhaal een detectiveachtige wending.

Charles Bronson. Heerlijk. Toen ik onlangs The White Buffalo (1977) bekeek, realiseerde ik mij dat het zeker tien jaar geleden moet zijn geweest dat ik voor het laatst een film met Bronson zag. Volgens mij was dat Bronson als Paul Kersey in Death Wish 4: The Crackdown (1987). Een film die je met recht als een enorme afknapper kan betitelen. Nu is trouwens alleen het eerste deel van die reeks wel ok. Met de overige delen glijdt het niveau per deel verder af. Breakheart Pass is in ieder geval een stuk beter. Dus nog steeds blij met de hernieuwde kennismaking.

Niet dat Breakheart Pass een supergoeie film is. Dat niet. Het camerawerk houdt niet over. De camera registreert het gebeuren tamelijk saai en zakelijk. Een paar enerverende buitenopnames daargelaten, zijn de scènes weinig dynamisch geregisseerd. De scènes in de trein zien er nogal star uit

Het verhaal dan. Dat zit nogal grof in elkaar en hangt soms wel erg van toevallige gebeurtenissen aan elkaar. Echte suspense ontbreekt. Toch is de film over het algemeen prettig kijkbaar en op momenten zeker wel spannend. Dat laatste ligt vooral aan hectische oplevingen en aan Bronson die verrukkelijk stoïcijns, alwetend en doortastend aanwezig is. De andere grote namen die de film rijk is, vallen niet uitzonderlijk op.

Breakheart Pass is geen heuse western, maar eerder een grof uitgespeelde whodunnit in een western entourage. Heel solide geënsceneerd. Het verhaal is hier en daar een beetje fantasieloos, maar best leuk.