Breakheart Pass (1975)

Western / Mystery

geregisseerd door Tom Gries
met Charles Bronson, Ben Johnson en Richard Crenna

Een trein met aan boord medische middelen en een kleine U.S. Army unit reizen door de Rocky Mountains richting Fort Humboldt, waar een ernstige ziekte zich verspreidt. Onder de passagiers zijn de gouverneur, een priester, een dokter en een paar U.S. Marshals, met hun gevangene John Deakin. Plotseling wordt er iemand vermoord. Deakin weet te ontsnappen en gaat op onderzoek uit, op zoek naar de reden van de moord.

neo (crew)
aardige western met mooie natuuropnames en een sterke rol van charles bronson

avatar van Flavio
redelijke western annex suspense met goede acteurs maar een script dat, zeker naar het einde toe, aan alle kanten rammelt.

Best aardige whodunit western. De ontknoping houdt hem van de drie sterren af.

avatar van Ace Hanlon
Zojuist weer gezien op MGM. Als fan van Alistair MacLean EN van Charles Bronson ben ik misschien wat bevooroordeeld, maar ik blijf het een goeie film vinden.

avatar van Brix
Een bijzondere suspense/thriller-achtige western.
Vrij uniek in het genre.
Goed gemaakt en met sterke rollen van Bronson en heel wat andere acteurs in de cast.
Ben Johnson wil ik daarvan wel even noemen.
Die man mag wel eens wat vaker in de kijker geplaatst worden, want hij is een vaste waarde, en altijd uitstekend in zijn bijdrage.

Behoorlijk spannend en wat onderschat deze film.

avatar van louisvf
Mooie poster...

avatar van movie acteurs
Stijlvolle maar wat mij betreft ook aparte western zonder de zonnige landschappen.

Eigenlijk wist ik bij deze film niet wat ik verwachtte moest. De film maakte me sowieso benieuwd vanwege de dvd cover met Bronson op 't paard en natuurlijk van deze prachtige kleurrijke poster. Ik moet zeggen dat ik het camerawerk hier erg goed vond zoals bijvoorbeeld de mooie, ruim opgenomen scene's in de trein. Aankleding ziet er ook zeer degelijk uit. De montage was ook wel goed en er zat ook best goede spanning in. Een rol van Bronson stelt mij sowieso nooit teleur, Ben Johson speelde het ook fraai net zoals Jill Ireland die bijna in elke Bronson film meespeelde.

Jammer dat deze western eigenlijk niet zoveel aandacht krijgt. Dat verdiend deze sterke western film zeker. 4,0.

avatar van simonvinkie
Ook dit was een prima western met een best uniek verhaal. Wat is MGM toch een klasse zender zeg. Ze laten regelmatig van dit soort leuke westerns zien. Het verhaal was lekker simpel en kent nog een geinige plotwending. Verder zitten er een hoop mooie sneeuwlandschappen in de film, daar houd ik altijd wel van. Charles Bronson was geen goeie acteur, maar hij zet zijn rollen altijd wel erg genietbaar neer. Is ook wel een van de acteurs die ik graag zie spelen tegenwoordig. Verder valt er niet heel veel over te vertellen. Gewoon een leuke western met een prima verhaal, een prettige Bronson en een paar mooie beelden.

3 sterren.

avatar van Jan met de pet
Prima western, spannend en mooie beelden, Bronson speelde perfect : 4,0

avatar van trebremmit
Spectaculaire western die nogal afwijkt van de standaard. Ik hou altijd wel van films waarin alles zich afspeelt in en rond een trein, erg sfeervol.
Een leuk verhaal met een aantal aardige plottwists en geweldige landschappen.

Aardige western die zich bijna geheel op een trein afspeelt. Na een wat eentonige eerste helft gevuld met sabotage tijdens de treinreis, neemt de film wat aan vaart en actie toe. Zo is er een goeie gevechtscene met Charles Bronson op het dak van de rijdende trein. Niet origineel of een hoogvlieger binnen zn genre, maar verder is er niks mis met de film.

avatar van Decec
ik ga nog een (herzien) kijken
MGM as donderdagavond 21.00

"Doenbare" western met thrillerallures en een Charles Bronson eens te meer te bewonderen als de harde maar correcte man die het zooitje opruimt. Het vleugje romantiek dat hem werd toebedeeld, was er zeker aan verdiend.

Een goede western/misdaadfilm...
Herhaling gekeken, maar ik kan me niet herinnering...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Behalve die trein reed achteruit, geen blauwe mannen gezien, klopt niet...
Het is gewoon nep laten vallen...

Veel leuk bekende acteurs...
Charles Bronson speelt goed, zo ken ik hem via mijn jeugd zoveel films gekeken...
Prima klein kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Redelijk geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Het blijft 3,5 sterren...

@Decec:

Is het niet mogelijk om je beeldinstelling te veranderen bij zo'n uitzending in klein beeldformaat, met de zoom-instelling bijvoorbeeld?
Dat doe ik zelf namelijk ook vaker.

avatar van Decec
@Brix, nee dat gaat niet, alleen mediaspeler wel. Als tv wordt gewijzigd dan komt die raar uit, gezicht uitgerekt etc...etc... Moet ik iedere keer terugzetten. Ik vind prima zo...

O.K. dank v.h. antwoord Decec

avatar van nightbreed
@Brix & Dedec: Je kunt de decoder op 14:9 zetten, dan blijven de verhoudingen goed, de ondertitels blijven in beeld en je heb een stuk groter beeld (scheelt echt veel). En inderdaad, bij 16:9 kloppen de verhoudingen niet meer en als je de tv het beeld laat opvullen dan vallen in ieder geval de ondertitles grotendeels weg.
Kortom: Bij MGM de decoder op 14:9 zetten, dat doe ik ook altijd.

@nightbreed: Dank v.d. tip

avatar van nightbreed
De eerste 75 minuten waren erg goed (goed opgebouwd, spannend en sfeervol), maar het laatste kwartiertje is behoorlijk slecht, daarin ontspoort de film volkomen (domme aktie en cliché Indianen). De eerste 75 minuten een mooie 4, het laatste kwartier een 2.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film waarbij inderdaad tegen het eind aan de kwaliteit iets onderuit gaat door een typische rolverdeling van de "goeien en de slechten", met natuurlijk de blanken aan de goede kant.
Voor de rest een kwaliteitsfilm maar wie had dat met Bronson anders verwacht?

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 12 aug. a.s.

avatar van Piratje
Een heerlijk verhaal en een top-western die zich afspeelt in en rond een trein in een prachtige wild-west-natuur.
Criminelen, moorden en indianen zorgen voor de sfeer rond de dozen medicijnen, dynamiet en geweren.
Een rol weggelegd voor Bronson.
Meesterlijk verfilmd in 1975 door regisseur Tom Gries.
Voor de spanning en het avontuur een 4,0 punten voor deze aanrader.

avatar van mr rumson
Deze western al verschillende keren gezien.
Het eerste stuk in en rondom de trein is verreweg het boeiendst om te volgen omdat er een mysterieus randje aanzit.
Zo worden er op een raadselachtige manier moorden gepleegd met de vraag wie het gedaan heeft.
Ook zitten er mooie scenes in zoals een paar op hol geslagen wagons die achteruit uit de berg af raast.
Dit alles is mooi gefilmd in een prachtig besneeuwd landschap.
Daarna word het een stuk minder het vuurgevecht op het einde vond ik niet zo geweldig gedaan.
Ook bepaalde acteurs waren niet al te best zoals Robert Tessier als Levi Calhoun .
Maar alles bij elkaar is deze film de moeite waard om te bekijken heb mij er wel mee vermaakt.

avatar van W.V.
In de 70er jaren heb ik veel boeken van MacLean gelezen en dus ook het boek waar deze film op is gebaseerd, het gebeurt niet vaak dat ik een film beter vind dan het boek, maar in dit geval gaat dat zeker op want ik vind het boek niet van het niveau hms. Ulyses, de genadelozen, booreiland X-13 of Athabasca. Toen ik deze film later op video, jawel op video zag dacht ik er aan dat dit eigenlijk een nieuw subgenre was onder de westerns, de spystern, want de film week aardig af van de traditionele western, dat tilt deze film ook uit boven de middelmaat. Bronson is zo als altijd in dergelijke rollen geloofwaardig en hij wordt goed ondersteund door een keur aan geweldige karakter acteurs zoals Lauter, Durning en Huddleston. De muziek van Goldsmith is plezierig om naar te luisteren, maar ook deze muziek wijkt af van de wat meer traditionele western muziek, wat de film nog completer maakt. Ja ga deze zeker nog wel een keer bekijken.

avatar van LuukRamaker
Zo'n heerlijk ouderwetse trein in een prachtig besneeuwd landschap maakt een film al gauw het kijken waard. Zeker als daarbij ook nog eens een mysterieus sfeertje wordt gecreëerd en zich tijdens zo'n dagenlang durende treinreis een verhaal ontvouwt dat voor een western eens niet zo enorm eenvoudig in elkaar steekt. Nu gaat het ook wat ver om het script een literair hoogstandje te noemen maar de spanning wordt er goed ingehouden. Hoewel de film tegen het einde één cliché bevat dat blijkbaar niet helemaal kon worden vermeden is Breakheart Pass een film die je eigenlijk moeilijk onder een bepaalde noemer kunt plaatsen. Noem het een treinwestern, een sneeuwwestern of een westernmysterie, het is in elk geval geen typische cowboyfilm. Charles Bronson zal nooit mijn favoriete hoofdrolspeler worden maar zet hier een heel prima rol neer. Hij wordt bijgestaan door vrouwlief en een aantal andere zeer goede bijrolspelers (waaronder bijv. Ben Johnson, Ed Lauter en David Hiddleston). Daarmee kijkt de film lekker weg en verveelt hij eigenlijk nergens.

avatar van joolstein
Prima Western waarbij het script iets weg had van Agatha Christie's Murder on the Orient Express. Het grootste gedeelte van de film is niet opgezet als de bekende traditionele western. Helaas strandt het einde wel in een typische Western de "goeien tegen de slechten" Het laatste vuurgevecht is zelfs zeer slecht en chaotische in beeld gebracht.Verder valt het op dat er door de meeste van de acteurs zeer goede spel wordt geleverd. (en wat een mooie koppen) Een goede maar niet hoogdravende film met prachtige beelden en spannende scene's.

Leuke en vermakelijke ouderwetse jaren 70 Western / Mystery film (neigt overigens ook naar Thriller en Misdaad), die het vooral moet hebben van de sfeer en het mysterieuze verhaal, welke je regelmatig op het verkeerde been zet.

Het mysterieuze verhaal (draait om een uitbraak van difterie epidemie in de militaire basis "Fort Humboldt", waarna er medische voorraden per trein worden verstuurd en waarna er in de trein verschillende mysterieuze moorden plaatsvinden en in de trein zitten o.a. een gouverneur, een priester, een dokter, een U.S. Marshal en gevangene John Deakin) zit leuk in elkaar en wist mij in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten) te vermaken en te boeien. Het verhaal dat zich vrijwel alleen afspeelt in de trein is sfeervol neergezet en de beelden in en buiten de trein (o.a. de besneeuwde omgeving van de Rocky Mountains) helpen daar een handje bij.

Ook is het tempo vrij hoog en gebeurt er meer dan genoeg (o.a. vallen er veel doden en dat vallen is ook letterlijk van toepassing, want een aantal valt namelijk op mysterieuze wijze van de rijdende trein af, of door ontsporing) en bevat de film ook wat actie (inclusief nep rood bloed), welke zich o.a. afspeelt bovenop de rijdende trein. Naarmate het einde nadert en duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit (draait uiteindelijk om goud voor veel corrupte personen in de trein en geweren en munitie, verstopt in lijkenkisten en medicijnkisten, voor de indianen en er heerst helemaal geen difterie epidemie in de militaire basis "Fort Humboldt"), wordt het wat flauwtjes en clichématig en krijgen we op het einde (bij het punt "Breakheart Pass", oftewel de titel van deze film) ook nog een eindgevecht (soms best hard) te zien tussen inderdaad de Goeden tegen de Slechten, waarbij de afloop natuurlijk voorspelbaar is.

Wat deze film zeker ook het kijken waard maakt is de leuk spelende cast, die bestaat uit vele bekende acteurs en actrices (beter gezegd ééntje, omdat er maar twee vrouwen meespelen in het verhaal, waarvan eentje ook maar een zeer kleine rol heeft als prostituee) uit die tijd, zoals hoofdrolspeler Charles Bronson (in de rol van gevangen genomen dief en bedrieger John Deakin, die naderhand blijkt te werken voor de Amerikaanse geheime dienst), Ed Lauter (in de rol van Majoor Claremont, die met een kleine legereenheid op de trein zit), Ben Johnson (in de rol van U.S. Marshal Pearce, die dief en bedrieger Deakin arresteert tijdens een kaartspel en hem meeneemt op de trein), Richard Crenna (in de rol van gouverneur Richard Fairchild, die samen met de dochter, te weten Marica, van de commandant van de militaire basis "Fort Humboldt" op de trein zit. Hij is tevens de organisator om medische voorraden te sturen naar de militaire basis) en Jill Ireland (in de rol van Marica, die zich ontfermd over de gearresteerde Deakin en naderhand is dat andersom). De laatste is vooral bekend geworden door de vele films waarin zij speelde met haar echtgenoot Charles Bronson.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke Western / Mystery film om eens gezien te hebben en dan vanwege de sfeer, het mysterieuze verhaal en de bekende cast. Het was tevens één van de vele films van regisseur Tom Gries in de jaren 70, waarin hij helaas ook veel te vroeg gestorven (in 1977) is op 54-jarige leeftijd.

avatar van cor1946
Een goede oude western, hij bleef boeien ondanks dat hij 42 jaar oud is. Charles Bronson was ouderwets bezig.