ad

Geregisseerd door: Michael Winner

Met onder meer: Charles Bronson, Hope Lange en Vincent Gardenia

Releasedatum: 24 juli 1974

Over Death Wish

"Vigilante, city style -- Judge, Jury, and Executioner"

Paul Kersey's dochter wordt verkracht en zijn vrouw mishandeld door een stel criminelen. Zijn vrouw overlijdt aan haar verwondingen en de politie geeft hem niet veel hoop. Als Kersey bij een werkopdracht een pistool cadeau krijgt besluit hij het recht in eigen hand te nemen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Joanna Kersey

Det. Frank Ochoa

Ames Jainchill

Police Commissioner

avatar van neo

neo (crew)

de vervolgen zijn bagger maar deze is nog wel goed.

avatar van Thomas

Thomas

Ik deze film laatst nog op tv gezien. Misschien is het een goede film voor haar tijd, maar nu ziet het er echt niet meer uit!

avatar van FisherKing

FisherKing

Wie kent Bronson nog..?

Hij is hier zeer goed... film zonder vervelen

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Best nog een aardige film, al is hij bij momenten behoorlijk a-moreel. Een beetje een guilty pleasure eigenlijk.

Het meest opvallende is vooral dat "Death Wish" eigenlijk een pro-wapen film is; het lijkt wel een film gespronsord door het NRA. Op een gegeven moment zit er zelfs een scène in waarin Charles Bronson uitlegt waarom hij zo nodig een pistool moet hebben: "To protect myself and my family from harm. The police is not gonna do it, so I better do it myself." Iedereen die "Bowling for Columbine" gezien heeft, weet hoe bitter dit klinkt.

Normaal gezien zou ik de film omwille van zijn morele foutheid eigenlijk 1 ster moeten geven, maar ik bekijk "Death Wish" liever als film, en niet als NRA-propaganda.

Vandaar dus 2.5 sterren

U-96

De DeathWish-pentalogie staat ver boven de gemiddelde aktiefilms.

Voor de DeathWish-fans:

Aanstaande maandag op BBC om 0.05!

Paul Kersey

speedy23

Deze film deed destijds heel wat stof opwaaien omwille van de vele geweldscènes, maar is nu wat gedateerd. Niettemin beïnvloedde Death Wish vele latere actiefilms en zien we Charles Bronson in zijn vertrouwde rol van eenzame wreker. Het typische seventies-sfeertje geeft de film nu een heuse retrolook. Let ook even op de piepjonge Jeff Goldblum als één van de drie jonge overvallers...

U-96

Iets waar elke DeathWish-liefhebber niet aan kan ontkomen: het tellen van het aantal doden die Paul Kersey op zijn geweten heeft.

Ik heb gisteren geteld, en ik kwam uit op precies 10! Trouwens, die akteur uit o.a. "The Fly" speelt in deze film als mugger.

avatar van Nick Kang

Nick Kang

Ik wou deze film graag kijken, alleen hij kwam een beetje te laat.

U-96 schreef:

Trouwens, die akteur uit o.a. "The Fly" speelt in deze film als mugger.

Zoals hierboven gezegd: Jeff Goldblum

avatar van roda

roda

Nick Kang schreef:

Ik wou deze film graag kijken, alleen hij kwam een beetje te laat.

dan moet je hem opnemen Nicky of de dvd kopen natuurlijk.

avatar van Nick Kang

Nick Kang

Daar heb je idd wel gelijk in, alleen moet je dan weer meteen alle 5 delen gaan kopen. En opnemen lukt ook niet bij ons dus dan is het snel afgelopen. Maar ik moet en zal deze film (en de andere 4 delen) een keer kijken.

avatar van diddledidoo

diddledidoo

Ik vind deze film en alle vervolgdelen de meest verschrikkelijke films, die ik ooit heb gezien. Te walgelijk voor woorden en bovendien tenenkrommend slecht geacteerd, door Bronson: de man met immer hetzelfde uitdrukkingsloze gezicht. Hoe deze man ooit aan de bak is gekomen is voor mij een groot vraagteken.

speedy23

Het zijn dan ook echte 'mannenfilms'. Wij doen dat nog eens graag hoor, de 'macho' uithangen...

U-96

Gisteren voor de zoveeeelste keer gezien. Ik vind Death Wish echt een film die het kijken waard is. Elke keer krijg is respekt voor Paul Kersey en zijn wreekdaden. De vier vervolgen zijn ook geweldig, met name Death Wish III is uitzonderlijk goed.

Ik heb ooit eens het aantal doden van Kersey geteld, en ik kwam uit op 10. 4.5 ster.

avatar van yarakhasan

yarakhasan

charles bronson is toch dood :S

speedy23

Dat zal dan 11 zijn zeker...

speedy23 schreef:

Dat zal dan 11 zijn zeker...

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19384 berichten

In het kader van "overal voor openstaan" dit maar eens gekeken en ik heb er niet echt een goede film van kunnen maken.

De 70's sfeer is wel lekker. D'r zit veel vaart in. Het heeft ook wel iets om naar zo'n doorzichtige op onderbuikgevoelens inspelende amorele film te kijken. (De stad is smerig en donker, het is er altijd bewolkt, op het platte land schijnt de zon.)

Bronson heb ik niet gezien in films uit zijn toptijd. Maar hier acteert hij als een krant. Of hij nu met zijn vrouw ligt te rollebollen op het strand van Hawaii, of hoort dat zijn vrouw vermoord is, of zelf iemand vermoord, of fijn huizen aan het ontwerpen is op het platteland Bronson lijkt constant in dezelfde emotie te zitten. De muziek was nogal raar en vaak misplaatst, hoewel de componist geen kleine naam was. (Herbie Hancock)

Bovendien was het naast een van de meest succesvolle rollen ook de rol die de carriere van Bronson om zeep hielp. Hij werd, gezien alles wat hij erna maakte niet erg serieus meer genomen.

avatar van PartyMarty

PartyMarty

starbright boy schreef:

Hij werd, gezien alles wat hij erna maakte niet erg serieus meer genomen. 2.0*

Toch nog even Telefon kijken, een erg goeie film met Bronson in een sterke rol.

avatar van SSeagal

SSeagal

Leuke wraakfilm die redelijk goed blijft, ook hedendaags. ***

Captain Pervert

Zoals zo vaak is het eerste deel uit een 5-delige-sage de beste.

Dat is ook hier het geval. Death Wish is een zeer goede film. 4 sterren.

Captain Pervert

Grappigste detail aan die verkrachting is trouwens dat die verkrachters met een spuitbos de kont van die dochter rood verven

Misschien dat dat verklaart waarom ze zo van slag is nadien.

avatar van Diesel

Diesel

Captain Pervert schreef:

Misschien dat dat verklaart waarom ze zo van slag is nadien.

Jij bent zeker de leukste thuis.

Yup

Captain Pervert

Maar om even serieus op je opmerking in te gaan;

als je weet wat voor ridicule (doch vermakelijke) vervolgen deze film zal krijgen (ik wijs je even op deel 3 met name) is het al een stuk lastiger deze film serieus te nemen en kijk je hem met andere ogen. Wanneer je dan verkrachters ziet die zich gedragen als volslagen idioten, schiet ik in de lach.

Sorry.

Mister_Pink

Zeer vermakelijke en leuke film. Bronson is mijn held!

4 sterren ik ben gul

avatar van mikey

mikey

Enige uit de reeks die net niet slecht is, wel heel fout. micheal winner wordt niet voor niets gezien als dubieus filmers. Extreem geweldadige/gemene film zonder duidelijk verhaal, behalve dan 'man verliest familie en moordt de straten leeg'. gemaakt voor amerikaanse mannen met een bijzondere (lees rechtse) kijk op de maatschappij. Misschien nog wel erger dan de Exterminator. 2*

sebas83

vond dit juist de slechtste heb alleen deel 5 niet gezien is die goed?

U-96

Deel 5 (Death Wish V: The Face of Death) is in mijn ogen het minst.

Deze is in mijn ogen de beste, en Death Wish 3 komt daarbij erg in de buurt.