The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

Alternatieve titel: The Assassination of Jesse James

Verenigde Staten / Canada / Verenigd Koninkrijk
Western / Drama

geregisseerd door Andrew Dominik
met Brad Pitt, Casey Affleck en Sam Rockwell

Een film over de legende Jesse James gezien vanuit het oogpunt van Robert Ford, die niet alleen grote bewondering voor de snelste schutter van het Wilde Westen had, maar zich ook bij zijn bende aansloot. Langzaam maar zeker ziet Ford echter in dat James niet de perfecte held is uit de boekjes.

avatar van AJK
AJK
Allemaal hoge cijfers,va.aamd maar eem kijken dan

Vandaag nog eens kijken

avatar van AJK
AJK
Tja.Heb de film gisteren gekeken.
Zag er allemaal gelikt uit.
Maar vondt het echt langdurig saai.
Was helemaal niet gecharmeerd van Pitt zijn rol.
Ik had geen geduld om het vol te houden.
De laatste 40 minuten weggezapt.
Ik heb betere westerns gezien.
Ik snap dat dit een biografische film is.
En het ziet er echt schitterend uit.
Maar ik wist al hoe het afliep.
En het duurde gewoon te lang
Film blijft fictie,Een verhaal dat vertelt kan worden door beeld.
Het duurde mij gewoon te lang.
2.5 Sorry.

avatar van notsub
Hoewel het op zich wel een bijzondere film is, zitten er vele saaie minuten in. Een laag tempo kan best functioneel zijn, hier breekt de afwezigheid van echte spanning de film regelmatig op. Die Robert Ford is een rare snuiter, die overigens wel geweldig wordt neergezet. Brad Pitt leek me niet helemaal in zijn rol te zitten. De trage aanloop wordt aan het eind dan wel beloond met wat snellere minuten, het bleef een erg lange zit. Dat konden de mooie beelden maar gedeeltelijk compenseren.

avatar van Aldo Raine
Meesterwerk. Lange speelduur, maar blijft de volle 160 minuten boeiend. De beste Western die ik ooit heb gezien.

Tarkus schreef:
Goede film, waar ik eerlijk gezegd toch wat meer van had verwacht.
De film duurt wat té lang voor een verhaal dat onnodig uitgesponnen wordt.
Er wordt wel goed geacteerd in deze prent, zowel door Brad Pitt als Casey Affleck en alle andere acteurs.
Ook de beelden zijn zeer fraai en de soundtrack aan de hand van Nick Cave is zeer mooi.
Maar zoals gezegd, meer dan 2,5 uur is iets te veel van het goede, en het gaat na een tijdje toch een beetje vervelen. Zonde eigenlijk, met zulk een cast had een beter scenario wonderen kunnen doen.
Leuk detail, de DVD zit in een zeer mooie 'houten' verpakking, en blijkt na de Steel Case blijkbaar weer een nieuwe trend te worden, van mij mag het gerust meer toegepast worden.

Opnieuw bekeken, en eigenlijk niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.
Behalve dat de houten box dus geen trend is geworden.

avatar van Fisico
Ik keek omwille van de fijne recensies uit naar The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, maar jammer genoeg werden de verwachtingen niet geheel ingelost. Ik ben nooit echt in de film geraakt, voelde me nooit echt betrokken. Dat had niet zozeer met de titel te maken die aangeeft waarop aangestuurd zal worden. Het kabbelde gewoon in zijn geheel wat voort.

Het begon echter allemaal uitstekend met die mooie scène met de trein. Ook de cast is erg sterk met Brad Pitt, die het uitstekend doet als Jesse James, Caesy Affleck en Sam Rockwell. Jesse James wordt steeds meer en meer paranoïde, bang voor de vrees van het verraad van zijn eigen manschappen. Zijn dood is op den duur een self fulfilling prophecy. Die scènes waren schitterend om volgen. Zijn status als held was vervolgens tegelijk een zegen en een vloek.

Qua verhaal is het echter maar pover en vooral lang uitgerekt zonder noemenswaardige meerwaarde. Visueel uitstekend, maar dat is niet genoeg om een boeiende film te hebben. Ik kon er alvast de focus niet bijhouden, jammer.

avatar van JoeCabot
Sfeervolle western … met net iets te veel belegen ingrediënten.

Vooral op visueel vlak onderscheidt deze film zich van de klassieke spaghettiwesterns. De cameraman had er duidelijk zin in. Er wordt bij momenten heerlijk met belichting gespeeld, waardoor we de far west in al zijn glorie op het scherm te zien krijgen. Ook in de montagekamer kreeg de film nog een opsmukbeurt met allerlei visuele spielerei, al komen bepaalde effectjes ondertussen wat verouderd over.

Voor de rest is dit een vrij traditionele western. We volgen enkele mannen die best wel veel praten, maar eigenlijk weinig zeggen. Nu en dan een coole oneliner, dat wel. De dialogen voelen over ’t algemeen te vertrouwd aan, waardoor je – zeker gezien de lange speeltijd – soms wat moeite hebt om er de volle aandacht aan te geven. Ook de cast bestaat vooral uit archetypes. Brad Pitt is de bad boy van dienst en laat geen gelegenheid onbenut om de show te stelen. Dan vond ik het personage gespeeld door Casey Affleck interessanter: een ‘timide’ cowboy die in de loop van de film een evolutie doormaakt.

avatar van anne J
Sergio Leone schreef:
Sterk.

Volgens de triviapagina op IMDB is er minstens één keer een versie van vier uur vertoond. Die versie zou wel eens écht meesterlijk kunnen zijn. Deze verkorte - nu ja, kort - versie mankeert iets. Met name het eerste uur lijkt er iets te wringen. Er worden wat zijplotjes bijgehaald die niet interessant zijn en de relatie tussen Robert Ford en Jesse James wordt op een gegeven moment naar de achtergrond verdreven.
Eenmaal dat punt voorbij komt de focus wél op de titelpersonages te liggen en stijgt het niveau zienderogen. De traagheid is heerlijk. Ik heb niet zo voor gekwebbel in westerns, maar dit is genieten. Jesse is zo intrigerend door zijn onvoorspelbaarheid, maar hetzelfde kan gezegd van Robert. Niet dat de moord op Jesse er niet lijkt aan te komen, maar zijn karakteruitdieping is fantastisch.
(...)

Mee eens! Deze comment intrigeert me enorm. Als er inderdaad eerst een langere versie bestond heb ik het idee dat de film een compleet meesterwerk zou kunnen zijn. Ik geef nu nog even een voorzichtige 4*. Ik twijfel er niet aan dat ik deze film nog zal herzien in de toekomst, maar ik hoop inderdaad ook op een langere versie mocht dat bestaan ...

Het voelt nu een beetje als de ervaring die ik vroeger met Metropolis had (als ik zo vrij mag zijn om zo'n klassieker als voorbeeld te gebruiken bij een moderne film. Maar het is een perfect voorbeeld qua context). Enorme imposante film, maar de eerste keer dat ik de film zag mistte er nog 45+ minuten aan materiaal. Een X aantal jaren later bij mijn derde kijkbeurt mistte er nog maar +- 30 minuten en werd het nóg imposanter. Maar de laatste keer, een paar jaar geleden, waren de laatste beelden teruggevonden in Zuid-Amerika en was de film eindelijk compleet! En dat hebben we geweten, ik was toen zó onder de indruk van de film als nooit tevoren. Toen was de ervaring opeens compleet, en dat kon je heel goed merken in vergelijking tot eerdere kijkbeurten, ondanks dat ik het toen ook al een meesterwerk vond.

Wat ik met dat voorbeeld wil zeggen is dat Jesse James nu voelt als die eerste versie van Metropolis die ik ooit zag. Met op meerdere plekken in de film stukken die eruit waren, het scherm zwart werd en tekst in beeld kwam met uitleg over het vermoeden welke stukken film op dit moment ontbraken. Alleen komt hier natuurlijk niet het zwarte scherm en de tekst in beeld, maar gaat de film door. Ik kan me heel goed voorstellen wat Sergio zegt, dat er wellicht een langere versie is/was die nog beter alle personages uit de gang en de uitdieping van de karakters naar voren laat komen, en alles sterker aan elkaar weeft.

Intrigerende film, fijne cinematografie, muziek en heerlijk acteerspel.
4* voor nu. Wie weet wat een tweede kijkbeurt brengt.

avatar van IH88
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Neem de tijd om echt even voor deze film te gaan zitten, en je wordt beloont met een bijzondere filmervaring. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford is een film waar ik wel even in moest komen, maar na een tijdje was ik echt helemaal ingepakt door het verhaal, het lome tempo en het briljante acteerwerk. Van Pitt en Casey Affleck zeker, maar eigenlijk zijn alle acteurs uitstekend op dreef.

Robert Ford is een zielige lafaard, maar toch weet Affleck er wel voor te zorgen dat je begrijpt waarom hij uiteindelijk Jesse James doodschiet. Dat moment is trouwens echt pure klasse. De manier waarop het gefilmd is, het acteerwerk, de manier waarop James door een reflectie in de spiegel ziet dat Ford langzaam een pistool op hem richt…. Magistraal. Pitt straalt charisma en charme uit, en James doet veel gruwelijke en verwerpelijke dingen, maar toch vergeef je het hem. Misschien wel het beste acteerwerk van Pitt ooit, in een film met een lange naam en speelduur, maar het is het allemaal waard.

avatar van macrobody
Verwacht in deze western geen schietduels en achtervolgingen want dan zal je teleurgesteld zijn. Wat je wel krijgt is een verhaal verteld in de taal van 100 jaar geleden. En aangezien ik alle films bekijk met Engelse ondertiteling was dat wel ff lastiger dan normaal. Ik ben benieuwd of de Nederlandse ondertiteling dat aspect heeft meegenomen. Het gaf een extra dimensie. Het gaat voornamelijk om het acteren en Brat Pitt zet een sublieme Jesse James neer. Casey Affleck als Robert Ford was wat mij betreft net zo goed. Ik ga deze film zeker nog eens bekijken.

avatar van joolstein
De soms prachtige oogstrelende beelden, het prima acteerwerk en de muziek van Nick Cave en Warren Ellis kunnen niet voorkomen dat ik mij stierlijk heb zitten vervelen bij deze film. De western als meditatieve zen-film. Nee, dat is niet bepaald het soort film dat ik graag zie. De beelden op het scherm vertellen ook niet veel van het verhaal, dat wordt gedaan door voice-overs. De beelden dienen dus feitelijk slechts alleen als ondersteuning. De nadruk wordt gelegd op het artistieke. Wat nog eens benadrukt werd door het tempo dat behoorlijk laag ligt (de filmduur van bijna drie uur is ook veel te lang) Dit is dan ook weer typische zo'n karakterfilm waar filmrecensenten mee lopen te dwepen maar waar ik maar heel weinig mee kan!

avatar van Lovelyboy
Bijzondere film met heel veel plus maar ook de nodige minpunten. De minpunten zijn toch wel de iet wat lange speelduur en de dialogen die niet bepaald vlot zijn en soms meer niets dan wel iets zeggen. Van de andere kant is het een bijzonder stijlvolle film, prachtige beelden, mooie kleurenfilters die echt die oude look benadrukken, kleurrijke karakters, en geweldige sfeervolle muziek.

De acteursprestaties zijn ook uitmuntend. Pitt speelt meer dan prima de licht onvoorspelbare doch charismatische James. Affleck, melkmuiltje waar ik altijd al wat moeite mee gehad heb, speelt zijn rol als de jonge onzeker en jaloerse Ford zelfs nog beter. Mooi en rustig wordt vervolgens in beeld gebracht dat Ford zijn eigen karakter en uitstraling hem in de weg zit, en zijn beeld van Jesse toch te mooi is. Of hij nu de nieuwe Jesse wil worden of wil worden zoals Jesse blijft zoals Jesse zelf constateert gissen. Dat hij hem uiteindelijk omlegt puur uit angst is wel duidelijk. Verder prima rollen van Renner, Rockwell en Schneider.

Mooie film, maar wel een redelijke lange zit en dan heeft de film wat moeite de hele tijd te boeien.

Niet slecht, voor een Western.

Het is absoluut mijn genre niet, maar deze leek me toch wat sfeervoller dan de gemiddelde Western te zijn. Dat bleek ook, waardoor het, ondanks de stevige speelduur, toch bleef boeien tot het einde. Mijn favoriet genre zal het nooit worden, maar dit was toch een positieve ontdekking.

Een blik aan fijne acteurs helpt uiteraard mee. Pitt, maar vooral ook Affleck, doen het erg goed. Als je dan nog mensen als Rockwell in back-up hebt, dan heb je gewoon een bekwame cast. Maar het is vooral het visuele, in combinatie met een aardige soundtrack, die deze film iets extras geeft.

Toch weten de setting en de personages mij nooit echt aan te spreken, waardoor het nooit echt gaat beklijven. Visueel is het nu ook weer niet op dat niveau dat het van de film meteen een meesterwerk maakt. Ver boven de middelmaat dus, zeker voor een Western, maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van cinemanukerke
qua invloeden was ook Terence Malick het eerste die bij me opkwam. De voice over, natuurbeelden, poetische inslag... Maar ik las dat de regisseur vooral Barry Lyndon als voorbeeld nam (de alwetende verteller, traag ritme). Meer nog : Malick scheen die film helemaal niet te kunnen appreciëren. Aldus mijn bron uit Focus Knack. De film zelf heeft ontegensprekelijk kwaliteiten zoals de fotografie, de score en die constante onderhuidse spanning maar om van een meesterwerk te spreken is het nog te vroeg. Ik mis een alomvattende visie. Ik kan de film nog niet loskoppelen van zijn oorspronkelijke opzet nl een authentieke presentatie geven van een beroemde moord en zijn omstandigheden. Het ontkrachten van de mythe van het Westen/van een icoon in de Amerikaanse geschiedenis ? Langzaam komt dit eruit maar ik geef voorlopig nog de voorkeur aan meer klassiekere vertellingen zoals The man who shot Liberty Valance of Unforgiven.

avatar van Kondoro0614
“By his own approximation, Bob assassinated Jesse James over 800 times. He suspected no one in history had ever so often or so publicly recapitulated an act of betrayal.”

De film is eigenlijk nogal onverwachts op mijn pad gevallen nadat ik mijn eigen lijsjte na keek voor kijk tips. De film trok me al snel aan door zijn lange zin en nadat ik de beschrijving eens doorgelezen had wou ik hem vrij wel direct op zetten. Het enige wat me tegen zat was de lange speelduur, waar ik erg bang was voor langdradige scenes. Dit was niet altijd zo, we zitten eigenlijk elke keer wel in een andere omgeving maar ik vond het verhaal soms erg verwarrend overkomen op veel punten, snapte er af en toe niet veel van maar werd op het eind allemaal goed duidelijk.

Het is voornamelijk Pitt met zijn psychologische rol die echt een heerlijke staaltje acteerwerk naar voren wist te brengen en waar ik met veel plezier van kon genieten, geweldige acteur en dat merkte ik ook al gauw in deze film. Ook al is het misschien niet zijn beste film ooit, hij zat er heerlijk in. Hij vertolkte de rol van Jesse James die elke dag dieper in een depressie raakte met veel psycho gedachtes. Robert Ford werd leuk vertolkt door Casey Affleck, is dat familie van Ben? Zal vast wel want ik kon wat trekjes eruit halen die Ben ook heeft. Prima cast al vond ik het zelf.

Het duurde alleen wel erg lang, en was vooral vaak niet een film zoals ik dat voor mij had. Ik had een stevige western voor me met daarin veel actie en overvallen zoals Jesse op mij overkwam. Helaas was dit alleen echt in het begin van de film aan orde, en toen dit was, was dit wel van een zekere klasse. Geniaal hoe Jesse ging dansen in de trein, en die masker waren best eng zo in het bos, hele vette shots. Maar daarna is de film rustig, word er nog nauwelijks geschoten en haal je daar niet zoveel spanning uit. De meeste spanning kwam van Jesse af: wat ging die doen in sommige gevallen en draait hij weer door? Je weet het nooit.

Ik heb me zeker vermaakt, twee en een half uur lang maar ik had zoals gezegd wel wat meer spektakel verwacht, de film liet mij daar wel mooi mee zitten helaas.