The Salvation (2014)

Denemarken / Zuid-Afrika
Western / Drama

geregisseerd door Kristian Levring
met Mads Mikkelsen, Eva Green en Jeffrey Dean Morgan

Amerika,1870. Wanneer de vreedzame Deense kolonist Jon de moordenaar van zijn familie doodt, ontketent hij de woede van diens broer, de beruchte bendeleider Delarue. Verraden door zijn corrupte en laffe gemeenschap, verandert Jon in een wraakzuchtige jager en maakt jacht op de outlaws.

avatar van rupie
Zeer vermakelijke western, goed dat er zo af en toe nog iets uitkomt wat echt weer een beetje "western"is. Grappig dat Mads en Eva nu ook weer samen in een film spelen net zoals inCasino Royale. Achter de schermen goed contact ofzo?..

avatar van Ajax&Litmanen1
Vrij simpele, maar erg effectieve wraak western met een sterke Mads Mikkelsen die los gaat nadat zijn vrouw en zoontje zijn vermoord en hij de dader weet te pakken. Wat volgt is de strijd tussen een boze broer en Mikkelsen die voor niemand opzij gaat. Het verhaal is simpel en clichématig, maar het werkt wel. Mede ook door de fraai geschoten beelden, het prima acteerwerk en de mooie natuur. En het is best geestig om te zien hoe stereotype de schurken en de laffe bevolking neer wordt gezet. De aanwezige actie is goed en met anderhalf uur had de film ook niet langer moeten duren.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray is bij DVDOutlet in NL momenteel € 6.

avatar van mr rumson
Deze western opent sterk maar zakt daarna af in een wraakverhaal.
Op zich is dat niet erg want het is een bekend thema wat we vaak terug zien in westerns.
Je hoopt echter dat deze westerns misschien iets nieuws daar aan toe kan voegen.
Zeg maar net even iets anders dan de rest waarmee hij boven de andere westerns uit stijgt.
Maar helaas is dat niet zo. Deze western lijkt eerder gebruik te maken van oude westerns.
Zo vond ik het afgebrande stadje een beetje dezelfde sfeer uitstralen als het rood geverfd stadje uit High Plain Drifter.
Maar ook de bevolking die te laf is om het tegen Delarue op te nemen .
Doet mij ook denken aan High Plain Drifter.
Ook het vuurgevecht op het einde vond ik op The Pale Rider lijken.
Net als Eastwood maakt ook Mads Mikkelsen handig gebruik van de gebouwen.
Het enige verschil met is Eastwood is dat Mikkelsen gebruik maakte van een geweer in plaats van een revolver.
Hoewel het allemaal niet origineel overkomt heb ik mij wel vermaakt met deze western.
De vuurgevechten zien er realistisch uit de acteurs deden het prima.
Ook een pluspunt vond ik de muziek waar soms van die typische herkenbare western deuntjes in zaten.

avatar van Boneka
Na Slow West gelijk deze film bekeken. De film scoort een ruime voldoende. Maar springt er nergens uit. Verassend is hij dan ook niet. Zeer basic en voorspelbaar, maar het kijkt allemaal lekker. Okay we hebben dit werk al eens eerder gezien echt verveeld heb ik me niet bij deze film.

avatar van LPereboom
The salvation is niet voorspelbaar en vrij gewoontjes... Maar springt er wel buiten uit op vlak van het cinematografisch vooral de mooie en felle beelden die worden gebruikt ook als het nacht is komen de beelden heel mooi over. Heb me geamuseerd met het bekijken van die film! leuk geacteerd, actie min of meer die wel goed is! 7,5/10

avatar van broncode
Bij het kijken van deze film dringt je natuurlijk al snel de vergelijking op met de Sergio Leone films van vroeger en daar kan hij zich zeker meten, maar niet met de beste uit zijn soort.
Mads Mikkelsen heeft de uitstraling van een badass goodie maar daar tegen vind ik Jeffrey Dean Morgan niet voldoen aan een real bad guy.
Voor Eva Green hadden ze iedere lekkere chick kunnen nemen, vind haar bijdrage verwaarloosbaar.
Het geweld is hard, maar ook weer niet bikkelhard, en de locaties zijn ook weer niet zo bijzonder.
De speelduur is lang zat maar naar mening had hij wel 20 minuten langer mogen duren om het iets meer uit te diepen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een western anno 2014. En dan nog een Deense. Een genre dat in de jaren '70 een stille dood is gestorven. Met om de zoveel tijd nog eens een poging om de sfeer van weleer terug leven in te blazen. Met The Salvation is dat toch wel wat gelukt. Op papier speelt het veilig. De film neemt een bekend recept met een wraakverhaal, een Amerikaans dorpje eind 19e eeuw en de nodige shots en sfeervolle muziek. En toch geeft Kristian Levring de film een eigentijds sausje waardoor de film zowel nieuw als nostalgisch overkomt. Uniek en toch bekend. Geen melig gedoe, geen flauwe humor maar wel een goeie western. Alsof de tijd is stil blijven staan en terug verder gelopen is met wat nieuwe filmtechnieken.

The Salvation is niet de beste western. Daarvoor blijven de meesters uit de jaren '50 en '60 het genre waarschijnlijk voor eeuwig domineren. Maar The Salvation laat wel zien dat western ook lang niet dood is. De film mag zich - weliswaar bescheiden - gerust bij de oude meesters plaatsen.

avatar van Brix
Film Pegasus

Uitstekende recensie.

avatar van wimaroca
Een mooie western
Mads Mikkelsen in een mooie rol,één van de beste acteurs van dit moment

avatar van Daan258
Ik ben zelf nooit zo van de western films maar toch was ik wel een beetje benieuwd door de cast en heb ik hem maar een kans gegeven.
Sinds ik Hannibal heb gekeken ben ik echt een groot fan geworden van Mads Mikkelsen. en Jeffrey Dean Morgan is ook een behoorlijke acteur.
Het verhaal is vrij simpel en standaard maar ik me prima vermaakt met dit werkje. De sfeer en soundtrack maken ook een hele hoop goed in de film en hij keek verder gewoon uitstekend weg van begin tot eind. Vond het geen super film maar absoluut wel een dikke voldoende.

avatar van thoyouknow1980
Keiharde western film
Zeer mooie beelden,knallende actie,goed verhaal,en barstensvol sfeer.
Voor mij een van de beste western films ooit

avatar van Alathir
The Salvation is een zeer degelijke wraakfilm in westernformaat. De cast is alles behalve onbekend met Eva Green, Mads Mikkelsen, Jeffrey Dean Morgan en Jonathan Pryce. Er wordt dus sterk geacteerd. Ik heb lang gewacht voor ik opnieuw een film met Mads Mikkelsen keek, Hannibal vond ik maar niks en Valhalla Rising al helemaal niet. Ik denk echter niet dat het aan hem ligt maar aan de film/series waarin hij speelt. In Jeffrey Dean Morgan zag ik heel de tijd Negan uit de Walking Dead terugkomen. Hier speelt hij bijna exact dezelfde rol lijkt het wel.

Het verhaal is niet erg groots te noemen en ook niet origineel, maar er zit hier en daar een twistje in, waardoor de film niet te voorspelbaar is. De regie, soundtrack, sfeer en cinematografie zijn dan weer erg sterk waardoor deze toch 3.5* krijgt.

avatar van Corcicus
Sterke wraakfilm die er vrij snel invliegt. Ik vond Mads Mikkelsen hier ook een stuk beter gecast dan als Dr. Hannibal in de gelijknamige serie.

avatar van Arapaho85
mijn mening sluit eigenlijk volledig aan bij die van mr rumson
een herkijkbeurd zal er sowiso nog wel inzitten, maar een klassieker kan ik deze film helaas niet noemen.

avatar van Damian Firefly
Een Deense Western opgenomen in Zuid Afrika........waarom niet? Dat zou best kunnen werken maar toch deed deze film het totaal niet voor mij. Het begint best aardig en de scene in de koets is dreigend en lijkt een opmaat voor een ouderwetse wraakwestern. Die volgt ook maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het ziet er allemaal ontzettend nep uit en het lijkt eerder een soort persiflage. Jeffrey Dean Morgan mocht vast een beetje oefenen voor zijn rol als Negan in the Walking Dead en ook Eric Cantona deed mee. 'Wat kon die man voetballen hè' , zou Chantal Janzen gezegd kunnen hebben.
Nee, deze Salvation is helaas niet meer te redden. Binnenkort nog maar eens True Grit herzien.

(verwijderd)
Niet perse een slechte, maar wel een traaaaage film, ook al lijkt het de bedoeling dat dit bewust gedaan is vanwege het western genre. Na de koetsscène kun je het vervolg van de film al wel dromen, zo voorspelbaar.

Hoewel ik groot fan ben van Mads Mikkelsen, en hij hier waarschijnlijk sterk speelt, voelde het een beetje als de automatische piloot. Eva Green zet wel weer een imposante verschijning neer. Verder prima cast.

Audiovisueel toch ook niks noemenswaardigs helaas.

Niet de moeite waard als je constant naar de klok zit te kijken.

(Gezien op zaterdag 30/11/17)
Mocht je 3,25 sterren kunnen geven, dan zou ik dat doen. Het uitgangspunt van de wraak van Jon is gerechtvaardigd. Door de dood van zijn vrouw en zijn zoontje verloor hij teveel!
Hij treedt op, anderen gaan schuil achter lafheid en corruptie.
De filmcast is prima en oké. Mads Nikkelsen en Eva Green steken er wel bovenuit.
Na het zien van zo'n westerndrama kun je ook de vraag gaan stellen naar de zin van geweld. Of de vraag naar wat goed is en wat kwaad. Doden is geen spelletje.
Ga ik nu te ver? Al met al heb ik de film graag bekeken. (Zegt ook dat iets over de 'aard van het beestje'?)

avatar van trebremmit
Herzien op blu-ray, blijft een aardige western met een wraakverhaal en dat doet het altijd goed bij mij.
Jammer wel van de digitale look af en toe, en de dialogen stellen ook niet zoveel voor, maar buiten dat een vermakelijke en in het begin zelfs spannende film.

avatar van the hustler
Prima wraakwestern. Aangename meevaller.
Vooral technisch knap gemaakt. Sterke cinematografie: indrukwekkende kleurenpracht, uitstekende belichting. Het CGI-vuur had stukken beter gekund, maar dat kan de pret niet drukken.