The Selfish Giant (2013)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Clio Barnard
met Conner Chapman, Shaun Thomas en Sean Gilder

Arbor, 13 jaar, en Swifty, zijn beste vriend, leven aan de rand van de maatschappij en zijn beiden geschorst van school. Ze ontmoeten Kitten, een ijzerhandelaar. Met de hulp van een paard en een kar verzamelen de twee vrienden metaal voor de rekening van Kitten. Swifty voelt zich op zijn best in het gezelschap van paarden, Arbor wil vooral Kitten imponeren en geld verdienen. Wanneer Kitten het talent van Swifty ontdekt om met paarden om te gaan en hem bevoordeelt, voelt Arbor zich gekwetst en uitgesloten. Hun vriendschap komt op wankele poten te staan. Arbor wil nog meer geld verdienen en gaat daarbij tot het uiterste waardoor de spanningen tussen de twee vrienden nog hoger oplopen.

avatar van Filmkriebel
Over de laatste 10 jaar kijken is pas kortzichtig. Ik heb het al een hele tijd over het "Britse sociale drama" in het algemeen. Dus Kes telt in mijn ogen evenzeer mee, gezien de sociale situatie in deze film ook daar raakvlakken vertoont met Selfish Giant.Maar wat je lijstje betreft, help yourself, je zult er zeker 17 vinden ... Je kunt al met Sweet Sixteen, Fish Tank, Tyrannosaur, A room for Romeo Brass en Broken beginnen. Zo breid je je kennis als zelfverklaard filmoloog nog eens uit.

Filmkriebel schreef:

Ach, je cynisme vind ik wel amusant. Dat heb je je zelf wel aangeleerd na al die jaren hier denk ik. Ik vind het wat puberaal. Je leest ook niet goed wat ik schrijf.
Je hebt een aantal titels opgenoemd , goed hoor , Ik zie nog je zinnetje voor me:
"Het stoort me ergens wel dat Britse independent filmmakers blijven vastklampen aan dit cliché Engeland met hoge werkloosheid, probleemgezinnen en marginalen. "
Alsof alle Britse independent filmmakers blijven vastklampen aan dat genre.
Kortzichtig , vind je niet ? Blijkbaar ben jij degene die blijft vastklampen aan je eigen nonsens statement. Tuurlijk , alle onafhankelijke Britse filmmakers maken films over werkeloosheid, probleemgezinnen en marginalen. Ik raad je aan eens flink te krabben filmkriebel want de kriebel is een flinke jeuk geworden. Ik vroeg ook films van de laatste tien jaar , er zitten in jouw "spannende" korte lijstje films die ouder zijn dan 10 jaar en die qua genre toch wel afwijken van jouw statement. Geeft niet hoor.

avatar van Filmkriebel
filmoloog, Kun je misschien ook respect hebben voor een ander zijn mening? Of is dat teveel gevraagd?

Filmkriebel schreef:

Dat heb ik zeker als die mening gegrond is en degene die zijn mening geeft ook kan onderbouwen en dat ervaar ik niet zo bij jou. Je kraakt de hele Britse onafhankelijke filmwereld af omdat volgens jou "The Selfish Giant" alwéér zo'n film is van een onafhankelijke filmmaker dat gaat over armoede en gezinsproblemen etc . Alsof ze niets anders kunnen. Dat vind ik niet terecht en daar heb ik op gereageerd. Overigens vind ik dat genres nogal van elkaar kunnen verschillen en je de films los van elkaar moet zien. "Fish Tank" en "The Selfish Giant" bv zijn twee totaal verschillende films.
Waar ik minder respect voor heb is je cynische ondertoon als je bekritiseert word vanwege je mening.
Clio Barnard had zijn film ook niet kunnen maken als de hoofdpersonen uit stabiele rijke gezinnen kwamen met drie auto's voor de deur en tien paarden in de stal. Ik denk niet dat er dan nog behoefte zou zijn van de twee jongens om koper te gaan jatten. "Fish Tank" vond ik een boeiende film , had ook in Nederland af kunnen spelen. Volgens mij heb ik "Kes" ooit gezien naar ik me herinner. Misschien kan hem ergens downl....eh..pindakasen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik was in juni een week in Engeland bij (Nederlandse) vrienden die daar al 10 jaar wonen. In Dorset - een relatief sjieker graafschap in zuidelijk Engeland. Grappig was dat ik toen net de film had gezien en die vrienden hadden m ook al gezien.

We hebben ook een dagje meegholpen met het opruimen van de schuur. Aan het eind van de dag hadden we aardig wat metalen rommel dat we de volgende dag in de aanhanger (ik heb een trekhaak, zij niet, dus ik links rijdend over eindeloos veel rotondes met een karretje, maar dat terzijde) naar de metaal dump hebben gebracht. Levert best nog wat op, werd allemaal afzonderlijk gewogen.

Ik kan je melden ook in het sjiekere deel van Engeland zag de metaaldump eruit zoals inde film hier. Het leek wel een exacte kopie. Die vriend van me heeft bij het afrekenen nog gevraagd hoe of wat, maar het bleek dat de reguleringen onlangs waren verscherpt. Zo werd het geld nooit meer cash uitbetaald, werd er navraag naar adressen gedaan etc. Dingen werden per object (metaalsoort) vastgelegd. Die hervormingen waren doorgevoerd, naar aanleiding van een aantal misstanden. Niet zozeer de film, maar het beeld wat erin geschetst werd is helemaal niet achterhaald - zo bleek.

Dat even los van de Engelse traditie in het maken van dergelijke films over de onderkant van de samenleving. Ik heb niet de indruk dat het een scheef beeld geeft, het is wel een milieu dat in Engelse films relatief veel voorkomt. Maar als je alleen Dardenne films kijkt heb je ook het idee dat heel België er ook zo uitziet (en dat iedereen er Frans praat).

Clio Barnard had zijn film
Clio Barnard is een vrouw.

Mochizuki Rokuro schreef:

Clio Barnard is een vrouw.

Oeps, das een blundertje van mij. Had me ook niet verdiept in de regie en ik kende haar niet. (nu wel dus) Het laatste wat je schreef is eigenlijk een beetje wat ik bedoel. Zit overigens "Kes" te kijken op youtube.

filmoloog schreef:

Je kraakt de hele Britse onafhankelijke filmwereld af omdat volgens jou "The Selfish Giant" alwéér zo'n film is van een onafhankelijke filmmaker dat gaat over armoede en gezinsproblemen etc . Alsof ze niets anders kunnen. .

Nee hoor, heb het enkel over dit specifiek soort drama's. Heb al heel wat Britse independents heel goed beoordeeld, ook in dit genre dus begrijp ik je frontale aanval niet zo goed. Maar soms heb ik inderdaad de indruk dat ze een voorliefde hebben om telkens weer naar dit soort films terug te keren. Wellicht had ik op het moment van mijn beoordeling intussen al enkele van die films op korte termijn achter de kiezen vandaar mijn commentaar erop. Maar in vergelijking met andere gelijkaardige films vond ik Selfish Giant persoonlijk ook een minder exemplaar. Voor jou is dat weer positief : als je dit al 4,5* geef, dan vraag ik me af wat je die andere zal geven.

filmoloog schreef:

ach bedoelde het helemaal niet slecht.

@M .Rokuro : We hebben het niet over de verwerking van metaal, maar over de afbeelding van doorsnee-gezinnen met ouders die hun kinderen verwaarlozen, rondslenterende crimineeltjes e.d. Het is misschien een milieu dan in Engelse films veel voorkomt maar toch minder dan vroeger in de realiteit. De gemiddelde Brit zal er op materieel vlak wel iets beter voorstaan.

Filmkriebel schreef:

ach bedoelde het helemaal niet slecht.

Ik vraag me trouwens af wat er bedoeld word met 'British Independent Film'. Misschien wat naïef maar bestaat er dan ook een 'British Dependent Film. Ik bedoel, waar staat het woord "Independent" voor. Het was geen "frontale" aanval hoor alleen een kritische blik op hetgeen je beweerde. Ik neem zonder meer aan dat je meer van dit soort genre Engelse films hebt gezien dan ik. Wat ik nog steeds vind is dat je films los van elkaar moet zien. Ik heb deze lijst bekeken.
BIFA Award for Best British Independent Film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Het zijn niet allemaal kommer en kwel films.
Zit momenteel "Kes" te bekijken op youtube. Heb hem al lang geleden ooit gezien.
Wie weet, misschien zit er een 5* in.

avatar van Filmkriebel
Independent betekent dat de financiering niet vanuit grote studio's gebeurt, maar dat de makers zelf voor een deel van de financiering zorgen en zo ook meer vrijheid hebben om met hun project te doen wat ze willen. Kes is een goede keuze. Daar heb je een ware klassieker in het genre bij de hand, en Ken Loach is een vaste waarde.

avatar van assowise
Er bestaat nog steeds zoiets als een North-South divide. In het zuiden van Engeland gaat het al decennialang steeds iets beter, in tegenstelling tot The North. Nog steeds is het noorden van Engeland het vergaan van de mijn- en scheepsbouw niet te boven gekomen. Armoe is een veelvoorkomend iets in vele steden in het noorden, zoals Bradford. Noch Arbor noch Swifty heeft het goed getroffen qua achtergrond: armoe, waardeloze vaders, wanhopige moeders, broer met verslavingsproblematiek en dus overal schulden. Als de adhd-impulsieve Arbor en zijn grote kameraad Swifty, een goedzak uit een traveller gezin (ook al weer een marginale groep tussen de sociaal economisch achtergestelde Britten), geschorst worden van school besluiten ze om oud ijzer te gaan inzamelen. Op deze manier kunnen ze financieel een beetje bijdragen in hun gezinnen. Ongehinderd door enige kennis en tomeloos ambitieus wordt Arbor's 'inzamelen' steeds risicovoller en komt zijn vriendschap met Swifty op het spel te staan. Swifty is een trouwe vriend en liefhebber van paarden wat hem helpt in zijn omgang met de keiharde, gewetenloze 'Kitten" (de Selfish Giant uit de titel, een verwijzing naar een sprookje van Oscar Wilde). Naast oud ijzer handelaar heeft Kitten ook een draver waarmee hij (illegaal) racet op de openbare weg om fikse bedragen.

Dit alles tegen een prachtig gefilmde grauwheid van Bradford en omgeving. Een goed inkijkje in het leven van een groep mensen die de gemiddelde Moviemeter gebruiker niet zal kennen.
Het acteerwerk is van een hoog niveau, de karakters worden snel neergezet door een combinatie van overtuigend spel en natuurlijke dialoog. De accenten zijn best pittig om te verstaan maar daarvoor zijn er gelukkig ondertitels.

Zeer sterk film.

NB Arbor is niet echt een voornaam in Bradford. Het is een verwijzing naar Clio Barnard's vorige film, een zeer sterke en experimentele documentaire over het leven van de toneelschrijfter Andrea Dunbar. De documentaire uit 2010 heet The Arbor omdat Andrea Dunbar's eerste toneelstuk The Arbor heete en zij opgroeide de zeer arme en criminele Brafferton Arbor in de Buttershaw Estate van Bradford. Dunbar schreef over wat ze kende (armoe, alcoholisme, uiteenvallen van gezinnen) en Barnard is gefascineerd door diezelfde situaties.

avatar van mrmojorisin123
Het zou wel een campagnefilm van Monica De Coninck, minister van Werk, geweest kunnen zijn. Zij voerde onlangs werkcheques in om laaggeschoolde werkloze jongeren aan een baan te helpen. Want in tijden van recessie en werkloosheid steekt criminaliteit alsmaar de kop op en dit is waar het om gaat in The Selfish Giant. Clio Barnard frist Oscar Wilde’s gelijk genaamd sprookje op in de vorm van een sociaal drama met een sneer naar het hedendaagse Verenigd Koninkrijk en het kapitalisme.

Ondanks het aanhoudend gehamer van hun ouders op het feit dat een diploma halen een noodzaak is, worden Arbor en Swifty van school gestuurd wegens wangedrag. We volgen de dagelijkse sleur van beide tieners, van claustrofobische huiskamers tot de grauwe buitenwereld. Beide families hebben het moeilijk om hun rekeningen te betalen en daarom besluiten de twee protagonisten met goede bedoelingen bij te verdienen bij de schroothandel van Kitten, de zelfzuchtige reus van het verhaal... Arbor, die steeds meer en meer wil, laat zich leiden tot het kapitalistisch denken en vergeet wat uiteindelijk echt het belangrijkste is in zijn leven.

De keuze voor de twee hoofdrolspelers viel op twee niet-professionele acteurs die in het echte leven veel gelijkenissen hadden met Arbor en Swifty. Op deze manier kregen de personages extra gestalte. Barnard haalde naar verluidt haar inspiratie bij het Iraanse Sid (1998). Vooral Conner Chapman tilde zijn personage, Arbor, enkele niveaus hoger en niet uitsluitend op karakteriserend vlak. Naar het einde toe geeft hij de film net dat ietsje meer, wat het begin van zijn acteercarrière vooralsnog betekende.

Slechts één keer werd er vanaf de horizontale as gefilmd om de nadruk op de morele onbalans te leggen. Een leuk gegeven maar hier miste Barnard de boot. Op deze manier lijkt het of de shot erbij geplakt werd. Desondanks is haar eerste fictiefilm bijzonder geslaagd, een naam die we zeker nog zullen horen op de komende film festivals.

avatar van david bohm
Film die je meteen onderdompelt in een white trash milieu in de buurt van Bradford. Arbor is een tamelijk onuitstaanbaar joch die met zijn vriend Swifty de straten afstruint op zoek naar oude metalen.
De setting is uiterst grauw en rauw en het acteerwerk is prima.

Tja, er zijn meer van dit soort films over de troosteloze onderkant van de Engelse maatschappij etc.
Maar ik ben gewoon gaan zitten en heb de film gekeken. De film pakt je vanaf het begin bij de keel en laat niet meer los. Prachtige beelden, prachtig acteerwerk (je vergeet dat je naar een film kijkt).
Met zo'n weinig middelen toch zo'n pakkende film maken, ik vind het knap. Deze film zal nog wel enige tijd in mijn hoofd blijven zitten en heeft bij mij impact gemaakt.

avatar van eRCee
Het verhaal biedt inderdaad weinig nieuws (naast de traditie van de Britse film zijn ook Ciske de rat en Kruimeltje niet ver weg, zeker bij het toch ietwat sentimentele einde), maar de twee jeugdacteurs weten er wel het maximale uit te halen (zie ook de recensie van The One Ring).

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Ook geschikt voor jeugdfilm...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Flat Eric
Minder deprimerend dan ik vooraf had gedacht, deze film met als thema de onderkant van de Britse samenleving.
Het is een aangrijpend drama met een erg goed acterende jonge cast. Zeer overtuigend!

Goed gespeeld. Sterk drama.

avatar van N00dles
Rauw Brits drama dat net als soortgelijke films in het genre heel 'au naturel' in beeld is gebracht. De lagere klasse en achterstandswijken ogen ontzettend deprimerend en armoedig, iets wat Ken Loach en Mike Leigh ook al veelvuldig in hun film hebben laten zien. In dat opzicht dus weinig vernieuwend, maar altijd de moeite van het kijken waard.

Hoewel het verhaal met de twee jonge hoofdpersonen wel interessant en aangrijpend is, wist het me emotioneel niet genoeg te raken. Dat lag eigenlijk nog het meest aan Conner Chapman, die de rol van Arby vertolkte; zijn beperkte range aan emoties maakte dat zijn spel me niet altijd overtuigde.

Voor de rest is er weinig mis met deze film. Hoewel een 3,5 een gemiddeld cijfer lijkt, wil ik het een bescheiden aanrader noemen, al was het alleen maar omdat het een welkome afwisseling is van de gemiddelde blockbuster-actiefilm waar je tegenwoordig mee om de oren geslagen wordt.

avatar van cantforgetyou
Treurig, maar prachtig verhaal. De film geeft een goede sfeer van de armoede in beide gezinnen van de jongens. Mooi acteer werk. Zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van de grunt
Sympathieke film. Maar gossiemikkie wat was dat ventje irritant. Ik bemerkte dat hij mijn kijkplezier waarachtig begon te beïnvloeden. Visueel een erbarmelijk gefilmde film, met een close-up geile regisseur zonder de gave om hier genuanceerd mee om te springen. Die rouwe accenten begonnen echt op de zenuwen te werken, gek genoeg iets waar ik totaal geen last van had bij Fish Tank. Soortgelijke film: mistroostige levens in armoede knokkend voor 'een plekje' in de banlieues van London. Die film was alleen 10 klassen beter. 2.5/3.0

Een Britse film over een sociaal achtergestelde klasse maakt steeds indruk.
Ook deze "The Selfish Giant" waarin 2 jongeren, steeds meer afglijdend in losbandigheid, gemakkelijke prooien zijn in de macht van scrupuleloze, geldzuchtige individuën, die gebruik maken van de zwakte van diegenen die de jongeren op het rechte pad moeten houden.
Heel veel handcamerawerk, maar ook allerminst opbeurende beelden van hoogspanningsmasten en hoogovens die het mistroostige en de brutaliteit die de jongeren ervaren, accentueren.
Acteerwerk in deze film is best in orde, maar vooral de rol die de kleine Conner Chapman vervult blijft toch wel hangen.

avatar van notsub
Die jonge ventjes zijn zo uit het leven gegrepen en dat geldt ook voor de gezinnen en hun problemen. Het is vooral een triest relaas en een kijkje in de onderste lagen van de samenleving. Die typisch Engelse wijken lenen zich daar uitstekend voor. Net als je denkt dat het te lang op een laag pitje naar het einde gaat komt er dan toch een alles zeggende twist die film zijn echte smoel geeft. Je wordt er dus niet vrolijk van, maar het maakt zeker indruk.

avatar van Pazmaster
Een rauw drama met een somber verhaal dat zeer realistisch over komt. De ventjes spelen nog best aardig en de sfeer van een achterbuurt is goed neergezet. Toch vond ik het niet helemaal geweldig, het tempo ligt erg laag en echt heel interessant vond ik het nou ook weer niet. Er had van mij wel iets meer mogen gebeuren.

avatar van Capablanca
Als sociaal drama zeker de moeite waard. Maar als ik de hoofdpersoon Arbor vergelijk met Mia uit de vergelijkbare film Fish Tank, dan ontbreekt bij mij vooral elk inlevingsvermogen.ik zag in hem niet meer dan white trash.

Engelsen maken alleen maar films over the (very) high-class of over the lower class, de zelfkant van de samenleving.. Over het laatste gaat deze film. Vechtend tegen armoe en werkeloosheid, in een achterstandsbuurt of erger stapt Arbor de criminele wereld binnen.Ik viel pas halverwege in en kan de hele film daardoor niet inschatten
Wat ik zag was een geweldig acteren van Arbor, die een takke joch moest spelen...geweldig. Je krijgt een rot hekel aan hem...Een Moviemeter schreef hierboven dat ie zo'n hekel aan het joch had, dat die de film maar een 2,5 gaf...Lol....Aan het geweldig acteren is ie maar voorbij gegaan.EEn film die ik best weer eens helemaal zou willen zien....alleen al voor het eind dat Arbor ook best een lief jongetje kan zijn. Prima film.
Maar ik geef geen cijfer...nou okee....drie en een halve ster

de grunt schreef:

Wat een ondeskundig commentaar. Had je niet in de gaten dat Arbor zo goed een pokke joch acteerde dat hij jou de zaal uit joeg???...lolDat mannetje speelt geweldig joh!!! Hij irriteerde mij ook, maar bovenal hij acteerde groots...Is dat je ontgaan???Dan wind je je op over het rauwe Engels.......pffff, wat wil je horen???Brideheads Revisited Engels??? Kom op man, treed boven je zelf en leer ware klasse te zien. Succes verder bij het kijken van andere films.........

Het leven in een gezin in een achterstandswijk in Engeland leek me goed geportretteerd. De scenes bij de jongens thuis deed me denken aan een documentaire over een Engels gezin, met veel kinderen (kan even niet op de naam komen). Die scenes leken wel een kopie van die docu.

Trouwens:waardoor de spanningen tussen de twee vrienden nog hoger oplopen.. spanningen.. Haha