Metro Manila (2013)

Verenigd Koninkrijk / Filipijnen
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sean Ellis
met Jake Macapagal, Althea Vega en John Arcilla

Oscar Ramirez en zijn familie ontvluchten hun arme leven in de rijstvelden van de noordelijke Filipijnen om op zoek te gaan naar een betere toekomst in de enorme stad Manilla. De bruisende intensiteit van de hoofdstad overweldigt hen echter al snel en ze vallen ten prooi aan de manipulaties van de geharde, lokale bevolking. Oscar heeft geluk wanneer hij een vaste baan krijgt aangeboden bij een geldtransportbedrijf, waar zijn leidinggevende, Ong, hem onder zijn hoede neemt. Maar al snel wordt hij geconfronteerd met de duistere motieven van zijn partner.

avatar van K. V.
Dit was nog een aangename verrassing. De film komt wel een beetje traag op gang, maar toch is het de moeite om te blijven kijken. Het is een redelijk harde film geworden.
Er werd overtuigend geacteerd en verder zag het er goed uit.
Het is eens wat anders dan het blockbuster geweld , maar daarom niet minder om te bekijken.

avatar van leatherhead
Tja, best een aardige film dit. Me echt bij de strot grijpen deed het niet moet ik zeggen, maar erg veel valt er niet op aan te merken. Veel Ellis herkende ik er overigens niet meteen in, want de sombere toon van deze film staat eigenlijk compleet haaks op de luchtige frivoliteit in een Cashback. Deze Metro Manila vind ik uiteindelijk wel nét iets beter.

Deed mij verder ook wel een klein beetje denken aan Slumdog Millionare, al kent deze film een wat meer down-to-earth aanpak. Het drama in de film is aardig uitgewerkt, maar echt veel smoelwerk heeft het nou ook allemaal niet. De moord op de hoofdpersoon kwam dan wel als een kleine verrassing, voor de rest zal het qua plotverloop geen originaliteitsprijs winnen. Nergens wordt het echt heel hinderlijk of zo, maar dat had anders, cq beter gekund wat mij betreft.

Visueel is het over de gehele lijn gemeten wel mooi, al komen de écht mooie shots maar een beetje met mondjesmaat. Had al met al toch wat kleurrijkers en levendigers verwacht. Zelfde geldt voor de soundtrack; die ook best oké, maar doet een beetje identiteitsloos aan.

Waar de film punten mee scoort is het knappe acteerwerk en het best mooie einde. Tevens de scene die, naar mijn mening, het mooist in beeld gebracht werd. Kortom, Ellis is zeker geen verkeerd regisseurtje, maar zijn films doen me vooralsnog nou ook niet bepaald van m'n stoel lazeren. Wellicht dat The Brøken hogere ogen zal gooien. Kleine 3,0*.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.

avatar van 93.9
Sterke film waarin alle scenes even boeiend blijven.
Toegankelijk dus kan zo op TV

avatar van Corcicus
Behoorlijk langdradig Filipijns drama over een onfortuinlijk gezin dat de eindjes niet aan elkaar geknoopt krijgt. Erg vervelend wordt het echter nooit en er wordt nog aardig geacteerd. De shots waren bij momenten ook best strak. Had evenwel meer een actiefilm verwacht en wat minder geouwehoer.

avatar van Gang_Star
Sterk drama. De nadruk ligt dan ook meer op drama dan op misdaad. Een boeiend kijkje op het leven van een man die samen met zijn gezin, om een beter leven te kunnen leiden, vertrekt naar Manilla. Een film die voortduurt zonder actiescènes behalve wanneer Oscar binnendringt in het kantoor , maar die wel de volle speelduur sterk blijft. Eveneens bevat de film een sterk einde.

Confronterend sociaal drama over een veel voorkomend fenomeen: de door wanhoop gedreven trek naar de grote stad op zoek naar een beter leven. Veel migranten geraken daarbij van de wal in de sloot. Mede door de authentieke beelden van Manila ziet de film er deels uit als een docudrama, dat laat zien dat manipulatie, corruptie en uitbuiting welig tieren in alle geledingen van zo’n miljoenenmetropool. De genadeloze gevolgen daarvan zetten extra spanning op het verhaal. Beelden als die, waarin moeder Mai met haar twee kleine kinderen te midden van het krioelende verkeer op de hoek van de straat zit, beklijven. Je kunt uitzichtloosheid volgens mij niet beter in beeld brengen. Maar na alle ellende wist de slotscène mij toch nog een beetje een goed gevoel te ontlokken.
Complimenten voor de regie en de cast, die erg overtuigend overkomt.

avatar van mcdaktari
Dit is weer zo'n film die ik al een paar jaar had liggen maar nu pas heb gekeken omdat ik geen andere film kon bedenken om te kijken. En ik moet toegeven dat ik er geen spijt van heb want het is best wel een goeie film. Redelijk goed verhaal en ook nog goed geacteerd ook.
Absoluut een aanrader, en zeker als je eens iets anders wil dan de standaard Amerikaanse films.

avatar van james_cameron
Weer eens wat anders- een misdaadfilm die zich afspeelt in de Filipijnen. De bijzonder veelzijdige britse regisseur Sean Ellis maakt er in ieder geval wat moois van, flink geholpen door de fraaie couleur locale. De plot steekt daarnaast sterk en verrassend in elkaar. Het akteerwerk is niet bepaald geweldig, maar de personages zijn sympathiek en worden goed neergezet. Vooral naar het einde toe is de film erg spannend.

avatar van toscana99
sterke film, wat een sociaal drama, film grijpt je bij je strot. film laat je ook beseffen hoe goed we het hier in NL hebben.

avatar van Noodless
Een film die je inderdaad doet beseffen hoe goed we het hier hebben. Mooi dramatisch verhaal dat nog sterker wordt naar het einde. Personages zijn heel sympathiek en het geheel wordt prima in beeld gebracht. 7/10