De Behandeling (2014)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Hans Herbots
met Geert Van Rampelberg, Ina Geerts en Laura Verlinden

Rechercheur Nick Cafmeyer heeft de looks, is slim en maakt carrière. Maar er hangt een zware schaduw over zijn leven en relaties. Nick worstelt sinds zijn 9de met de onopgeloste verdwijning van zijn broertje Bjorn. Op aanwijzen van Nick is zijn buurman Plettinckx, een zedendelinquent, toen verhoord en weer vrijgelaten. Plettinckx woont na al die jaren nog steeds in dezelfde buurt als Nick en schept er genoegen in om hem te tergen. Het blijft op Nick wegen. De enige vrouw die op de hoogte is van dit drama uit zijn verleden, is zijn chef, de iets oudere Danni. Danni aarzelt om Nick te betrekken bij een nieuwe onrustwekkende zaak: een koppel is drie dagen vastgehouden door een indringer. Van hun 9-jarig zoontje Robin en de dader ontbreekt elk spoor. Nick neemt de leiding in een adembenemende klopjacht.

avatar van Alathir
Indrukwekkend en toch maar drie sterretjes, Phantasm? Heb deze overigens nog gezien in de cinema toen die uitkwam, vond het ook indrukwekkend en sta me toe te zeggen dat deze film na drie jaar nog steeds een blijvende indruk nalaat.

avatar van Tiany
Goed verhaal, zeer goed geacteerd, spannende sfeer, knappe beelden, heb er van begin tot eind geboeid naar gekeken, chapeau voor de regisseur.

avatar van Ebenezer Scrooge
Het is allemaal pis.

In de tweede helft is het op sommige momenten nauwelijks nog geloofwaardig. De rechercheur vindt een paar videobanden en op een daarvan ontwaart hij een nummerbord. Hoe gemakkelijk kun je het als politie hebben, vraag ik mij af? Of die badmeester die met zijn verdachte hoofd op de plaats delict verschijnt waar hij de rechercheur aanspreekt en een vaag verhaaltje ophangt over een trol. De rechercheur is iemand die zich in de zaak vastbijt, maar hier gaan merkwaardig genoeg de alarmbellen niet rinkelen. Die vele woedeuitbarstingen van hem, dat werd me op een gegeven moment ook te gortig allemaal. Maar ik geef toe dat een aantal scenes ze-nuw-slopend eng waren. Met name die scene in dat huis waar dat gezin wordt vastgehouden en de moeder door een gat in het plafond kan zien wat er met haar kind gebeurt. Deed me overigens denken aan de thriller Unbreakable, de scene waarin Bruce Willis na een buitenzintuiglijke waarneming die schoonmaker achtervolgt en hem in dat huis waar hij een gezin foltert alle hoeken van de kamer laat zien (hier trouwens ook al een scene met urine). Dit vind ik dus een van de allergriezeligste scenes ooit in een film. Maar in deze film wordt de scene helemaal in het absurde getrokken op het moment dat de kindermoordenaar ontdekt dat de vrouw meekijkt en hij met die fles urine begint te zwaaien: Prolactine, godverdomme. Prolactine. Wat je ook heel vaak terugziet in dit soort films, een cliché inmiddels, zijn de huizen van die seriemoordenaars, op een uitzondering na altijd een appartement. In de eerste plaats is het er altijd donker, nooit komt er eens iemand op het idee om het licht aan te doen. Het is er altijd een teringbende. De muren staan vol krankzinnige teksten en foto's en krantenartikels die met de zaak te maken hebben. Er ligt altijd wel iets te rotten ergens, waardoor er overal ongedierte zit. De weckflessen niet te vergeten waar dingen op sterk water in zitten die men niet kan thuisbrengen. De deuren zijn vaak vervangen door van die plastic gordijnen. En tot slot houdt iedere seriemoordenaar een plakboekachtig album bij dat volstaat met duivelse tekeningen (vaak ook heel mooie illustraties, professioneel goed vaak, hier hebben ze voor 't gemak maar even iets van William Blake geleend) en altijd een mooi handschrift zodat het voor iedereen goed leesbaar is. En doorgaans met een verwijzing naar waar of wanneer de volgende moord gepleegd gaat worden. Een datum, in dit geval. Kijk eens naar die datum...

avatar van Fisico
Op zich een boeiende interessante thriller die meteen de toon zet met de flashback naar de verdwenen broer van hoofdrolspeler Nick zoveel jaren terug. De behandeling is niet zo’n leuke film wegens een ranzig onderwerp van pedofilie. Goed naar voren gebracht met diverse subplots - linken niet altijd overal duidelijk en soms nodeloos complex gemaakt, maar het houdt wel de vaart in de film. Spanning (sfeer) troef en dat houdt zowat de hele film aan. Ook een vleugje Saw te bespeuren met de geketende slachtoffers met dat verschil dat zij hier wel (letterlijk) ongemoeid worden gelaten. Hoe de openingsscène tot stand is gekomen en waarom de dader de woning verliet is onduidelijk. Later in de film leek er geen intentie te zijn om de woning te verlaten, vandaar.

Verder wel een beetje cliché met de lone wolf inspecteur die op eigen houtje op onderzoek trekt. De film bevat geen verhoren van verdachten. Er is geen echte aandacht voor “who did it?”, maar focust zich volledig op het speurwerk van Nick. Vreemd vond ik ook zijn reactie op de zwemleraar die schijnbaar werd genegeerd toen die hem aansprak. Ook dat trolverhaaltje was bizar, zeker iit de mond van de kinderen (die nog niet het slachtoffer waren).
Geert van Rampelberg doet het goed als rauwe inspecteur, het is eens een nieuw verfrissend gezicht ipv De Bouw of Desmedt. Niet altijd even geloofwaardig (ook de rol van pestende Plettinckx bvb) maar boeiend om te volgen in zijn geheel. Het absolute einde is wederom schrijnend, perfect passend binnen het plaatje.

avatar van Lakte
Net deze Vlaamse films gezien en als je het over een sterke film hebt is dit het wel, echt heel erg goed! Zitten veel heftige scene’s in deze film en heeft echt indruk op mij gemaakt!

Zal deze film zeker niet snel vergeten, echt een aanrader om te zien.

Heeft verder niet met de film te maken maar de hoofpersoon deed me heel af en toe wel eens denken aan hoe Huub Stapel eruit zag als machofiguur in Amsterdamned.

ruige belgische film

avatar van gizzegiz
Prachtfilm, alleen (vooral in het begin) soms moeilijk verstaanbaar.