ad

Oorspronkelijke taal: Fins

Oorspronkelijke titel: Tuntematon sotilas

Releasedatum: 23 december 1955

Over Tuntematon Sotilas

Verfilming van Väinö Linna's gelijknamige boek over de ontberingen van een peloton Finse soldaten die in 1941 naar het front worden gestuurd om te vechten voor hun vaderland. Onderbemand en met slecht bewapend nemen ze het op tegen een veel groter en sterker leger.

Befaamde oorlogsfilm. Helemaal vergeten toe te voegen .

avatar van tom1980

tom1980

Ik vind dit een verrassend mooie oorlogsklassieker, maar enige voorkennis rondom deze oorlogshandelingen is wel aan te raden. Toch verbaasd het mij dat niemand deze film hier nog heeft gezien.

De film zat tezamen met Talvisota in een dubbelbox. Tuntematon Sotilas wordt in Finland beschouwd als een "nation-building"-film, vergelijkbaar met onze Soldaat van Oranje. Het schijnt dat Tuntematon Sotilas daar altijd met Onafhankelijkheidsdag wordt uitgezonden door de nationale televisie.

Deze film wil een verhaal vertellen en daar neemt het te tijd voor met twee uur en driekwartier. Maar dat verhaal krijgt van mij echt 5*, want het is werkelijk prachtig.

Het acteerwerk, daarentegen was bijzonder matig. Ik heb dat eerder gezien bij antieke oorlogsfilms, zoals in All Quiet on the Western Front waarin een goed verhaal door (sommige) acteurs zo matig wordt neergezet. Ik kom voor het acteerwerk niet verder dan 3*.

De aktiescenes maakten echter ontzettend veel goed. Ik weet nu ook waar ze die scenes met die door granaatvuur knappende sparren uit die Band of Brothers aflevering in de Ardennen van hadden. Wat mij echter het meest verheugde was dat tankslagen met authentiek materieel uit de oorlogstijd werd gevoerd (Duitse Pzkpfw III, Russische BT-5, BT-7, T-50, T-34). Ondanks de zwart-wit beelden vloeide er bloed. Dit verdiend echt de volle 5*

Vanwege het matige acteerwerk kom ik helaas niet verder dan 4* als totaalcijfer, maar voor wie van oorlogsfilms houdt is deze film een aanrader.

avatar van bereboot

bereboot

Eén van de meest indrukwekkende oorlogsfilms die ik ooit gezien heb. En dat zijn er heel wat. Ben het met bovenstaande eens dat

het verhaal een 5** krijgt. Maar de film is ook gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en zeer goed weergegeven. Oneens ben ik het over het feit dat de akteerprestaties bijzonder matig waren. Ik durf niet te beweren dat ze zeer goed waren, maar redelijk tot goed.

Ook Tali Ihantalas en Framom främsta linjen zijn films die tot deze categorie en verhaallijn behoren. Jammer dat de Ned. filmdistributeurs klaarblijkelijk nog nooit gehoord hebben van dit soort films en

ze dus nergens met NL ond. te krijgen zijn. Ze komen hier niet verder dan re-re-re-releases van Das Boot,Pearl Harbor etc. Helaas !!! Maar deze film is voor mij een 5 waard.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Altijd interessant om eens een film te zien van een front dat nog nauwelijks verfilmd is, in dit geval de Fins-Russische strijd in Karelië. Een soort oorlog in de oorlog, want hoewel de Finnen bondgenoten van Nazi-Duitsland waren, vochten ze tegen de Sovjets om hun in 1940 verloren gebieden terug te winnen. Een soort verstandshuwelijk dus (dat verkeerd afloopt).

De gevechten vinden vooral plaats in bossen al is er tegen het eind ook even sprake van een loopgravenoorlog. Ik had het idee dat er iets meer met de locaties gedaan had kunnen worden, zo zijn er maar weinig long shots, maar de keer dat daar gebruik van wordt gemaakt is wel effectief als een peloton Sovjet-troepen in de sneeuw wordt aangevallen. Hoewel het de film aan ambitie zeker niet ontbreekt is er zuinig gedaan met figuranten, dat zal ook de reden zijn dat de actie vrijwel allemaal dichtbij is. Maar de enorme overmacht van de Russen komt daarmee niet echt uit de verf, een budget-kwestie wellicht. Ook de interne clash tussen manschappen en hun officieren wordt belicht maar dat is wel vaker en beter gedaan. Het acteerwerk is over het algemeen degelijk al springt niemand er uit, op misschien Rokka na.

Ondanks deze minpunten toch een aanrader, de lange speelduur heb ik nauwelijks gemerkt en dat is altijd een goed teken.