Tigerland (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Joel Schumacher
met Colin Farrell, Matthew Davis en Clifton Collins Jr.

September 1971: een peloton soldaten arriveert in Ft. Polk, Los Angeles voor de training voor ze de Vietnam-oorlog in zullen gaan. De laatste week van de training vindt plaats in Tigerland, een moeras dat lijkt op de situatie in Vietnam. Jim Paxton heeft zich ingeschreven aangezien hij alles mee wil maken en later boeken wil schrijven.

83Utreg!
Beetje ongeloofwaardige film. In een echte militaire opleiding hou je het net 2 uur vol met zulk gedrag denk ik. Moreel gezien hadden zijn ideeen wel enig raakvlak, zeker in de hippywereld. In het leger echter zal je moeten accepteren dat je met dit soort destructief gedrag, niet alleen je eigen moraal, maar ook die van je maten naar beneden haalt. Daarbij vond ik de reaktie van zijn meerderen nogal mild.
Dat die gozer weer terug word gezet (die hem probeerde te vermoorden) is ook not fcking likely. Net als dat hij notabene als pelotonscommandant word aangewezen. Waarschijnlijk had hij dat hele peloton de dood in gejaagd.

avatar van Thorak
Je hebt zelf duidelijk niet in het leger gezeten en er dus weinig idee van hoe dingen in het leger werken. Deze film is juist redelijk tot erg realistisch. Zeker gezien de periode waarin het zich afspeelt.

avatar van moviemafketel
Hij heeft toch gelijk dat het krankzinnig is dat iemand in het leger mag blijven die net een poging tot moord heeft gedaan? Verder zal het leger in die tijd wel helemaal gehersenspoeld zijn door de machthebbers. Beter een psychisch gestoorde soldaat dan helemaal geen soldaat. Echt ziek die oorlog in Vietnam.

83Utreg!
Ik heb juist wél in het leger gezeten, en kan daarom aardig meepraten over hoe het er werkt. Jij duidelijk niet, als je denkt dat dit realistisch is. Denk je nou echt dat als je je zo gedraagd en daarmee alles en iedereen in je buurt in gevaar brengt, dat je er dan mee weg komt? Mocht het wél realistisch zijn, dan is er in elk geval een groot verschil in discipline tussen het Nederlandse en het Amerikaanse leger.
Mijn reaktie ging eigenlijk ook meer over het personage van Farrel, zo'n figuur heeft snel genoeg door dat hij alleen zichzelf heeft met zijn gedrag. Maar indirect steekt hij er anderen mee aan, dat is het kwalijke ervan.
Dat soort gedrag is als een kankercel binnen zo'n groep, je moet het er zo snel mogelijk uitsnijden, anders verspreid het zich.

avatar van moviemafketel
Aan de andere kant zijn het wel jongens die zelf durven nadenken en een eigen mening/visie hebben die vaak een peloton zullen gaan aanvoeren. Daar heb je niet de psychopaten met oogkleppen voor die op alles ja en amen zeggen van hun meerdere.

83Utreg!
Zelf durven nadenken is iets anders dan op alles, terecht of onterecht, bijdehand reageren, en willens en wetens elke vorm van eenheid naar de kloten helpen.
Mensen zoals dat worden geen leider, hooguit van een anti-globalistenbeweging, niet in het leger. Je zag toch ook dat dat peloton geen eenheid was, ondanks hun langdurige training samen, geloof me, als je aan het eind van je opleiding bent en er is geen enkele eenheid, dan is er toch echt iets mis.
You have to know how to follow, in order to lead.

avatar van moviemafketel
Farrell had niks met het leger en met de oorlog in Vietnam waar hij niet in geloofde. Dat het leger hem toch koste wat kost in het leger wou behouden en dan ook nog als leider, zegt ook wat over de legerleiding in deze film. Farrell zorgde voor een splitsing in de groep en dat is dodelijk natuurlijk. Apart dat ze hem dus toch naar de oorlog stuurden. Hij was verder qua skills wel een goede soldaat. Kon goed schieten etc.

83Utreg!
Ja inderdaad zegt dat veel over de legerleiding. Dat hij het overigens niet eens is met de oorlog, en dat hij uberhaupt tegen tegen oorlog is, is opzich goed te begrijpen. Dat doet alleen niet ter zake in zo'n opleiding. Darr train je gewoon om jezeldf en je maten te laten overleven. Dat staat los van je eigen overtuiging, als je dan zo'n cynische houding volhoud ben je een gevaar voor degene die het, terecht wél serieus nemen.

avatar van Thorak
Dat er een groot verschil tussen de AMerikaanse en Nederlandse defensie zit moge duidelijk zijn. Maar de periode waarin deze film zich afspeelt was ook degelijk anders dan vandaag de dag, dat maakt gevallen als het karaketr van Farrel juist niet onwaarschijnlijk. Er waren toentertijd veel van zulke gevallen en iedereen die opgeroepen werd heeft in Amerika gewoon zijn dienst te vervullen. Waarom denk je dat er zo'n groot aantal naar Canada, Australië en zelfs naar Europa 'vluchtten'?

avatar van akira124
Goede rol van Farrel! Verder is deze film die zich niet daarwerkelijk in de oorlog afspeelt toch met vlagen spannend.

avatar van SnakeDoc
Prima filmpje met zeer degelijk verhaal. Het etterige gedrag van Bozz begint op een gegeven moment wel een beetje flauw te worden, en het feit dat ze hem niet eens flink aanpakken voor zijn irritante gedrag is opzich best ongeloofwaardig.
Zo zitten er wel wat meer vage dingetjes in de film, maar hij blijft goed uit te zitten.

***

Tarkus schreef:
Ondanks de goede acteerprestaties, zeker van Colin Farrell, kon deze film me maar weinig boeien.
Zwak verhaal en weinig spanning.

Ook deze film opnieuw bekeken op blu-ray.
Deze tweede maal beviel het verhaal me iets beter, maar een echte topper kan ik het nog steeds niet noemen, het blijft een te zwak verhaal.

avatar van Octo83
Wat herken ik mezelf in het personage van Farrel, geweldig gespeeld. Zeker het leven zuur maken van alles dat je probeert te breken, Natuurlijk hadden ze mensen nodig in die oorlog. Maar uiteindelijk weten we allemaal dat het zinloos was. Ik weet zeker dat dit soort mensen in die opleiding gezeten hebben. Of het verhaal helemaal op waarheid berust is denk ik niet, maar het zal in groter lijnen allemaal zijn voorgevallen.

Doordat ik mezelf ze goed heb kunnen verplaatsen in het hoofdpersonage krijgt deze film van mij een plek in mijn persoonlijke top 10 en 5 sterren.

avatar van jordandejong
Erg goede oologs/drama.

Colin Farrell zet zijn rebelse character ''Bozz'' geweldig neer, en ook de andere acteurs waren uitstekend.

De film laat de gekte in een militair trainingskamp zien net voordat ze naar Vietnam vertrekken.
Ze moeten daar nogal veel pikken. 1 uur slaap, een sergeant die je als een stuk stront behandeld etc.
Af en toe heel spannend en af en toe wat meer dramatisch (wat ook goed lukte).

Bozz zorgt ook nog voor wat grappige scene's. Dat moment dat hij ineens aan die zijkant van die rijdende truck gaat hangen is geweldig.

Ook het einde was prima.
Hele goede film dit.

Degelijk.

Hou niet zo van dit soort oorlogsfilms, dus dat heeft de film al gewoon tegen zich. Gelukkig is er het Bozz personage om alles wat tegengewicht te geven. Leuk hoe hij zich halvelings weet af te zetten, toch een zeldzaamheid, waar dit soort films normaal de hiërarchie sterk laten doorwegen.

Visueel ook best opvallend, erg korrelig en kort of de bal, Schumacher blij met z'n DV camera neem ik aan. Het werkt wel voor een films als dit, al vond ik het dan zelf toch af en toe wat te korrelig worden. Muziek is me niet zo opgevallen, acteerwerk is aardig maar Farrell's Amerikaanse accents is niet geheel overtuigend.

Op zich wel aardig, al ging het allemaal een beetje aan me voorbij. Ik zal nooit wat met het leger hebben, heb er gelukkig ook nooit ingezeten en het boeit me ook niet zo hoe het er allemaal aan toe gaat. Ondanks aardig wat clichés weet Schumacher er toch wel een eigen draai aan te geven, dat zorgt ervoor dat de 100 minuten redelijk vlot uit te zitten zijn.