To End All Wars (2001)

Drama / Oorlog

geregisseerd door David L. Cunningham
met Robert Carlyle, Kiefer Sutherland en Ciarán McMenamin

Het waargebeurde verhaal van vier geallieerde krijgsgevangenen die de slechte behandeling van hun Japanse gevangennemers moeten doorstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze worden gedwongen om een spoorbaan te bouwen door de Burmese jungle. Uiteindelijk vinden ze ware vrijheid door hun vijanden te vergeven. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Ernest Gordon.

Reinbo
Beetje ambivalente gevoelens bij deze film. aan de ene kant is het een boeiende vertelling over een dramatische gebeurtenis, maar aan de andere kant is de regie compleet stupide en infantiel Een benadering die beter bij een Chuck Norris film past dan bij een film die serieus en authentiek probeert te zijn. Zo is de kampcommendant natuurlijk een dronken lor, lijken de gevangenen meer bezig met filosofie en toneelstukjes opvoeren dan met het bouwen van de spoorlijn en zien onze hoofdrolspelers er, ondanks waarschuwingen vooraf, aan het eind van de film nog beter afgetraind uit dan in de gemiddelde tel sell komedie. Als klap op de vuurpijl blijkt de kapitein op wiens leven het gebaseerd is in het echt drie koppen groter dan Carlyle die 'm hier portretteert. Nu zou ik de film voor al dat eigenlijk willen afrekenen en een zware onvoldoende willen geven, maar ach er zaten ook zat mooie en aangrijpende scenes in. (De Ennia achtige muziek helpt daar natuurlijk wel bij....).

Maar vooruit het thema is vergeving. Dus toch maar een 3*. Maar waar de film de mens in oorlog vanuit een spirituele kant wil benaderen faalt de film door de eerder opgesomde missers jammerlijk en blijft zo mijlen ver verwijderd van het briljante Thin Red Line dat hier wel overtuigend in slaagt.

avatar van nickje76
Zeer goede aangrijpende film,
met uitmuntende acteerprestaties.
Echt een film die je van begin tot eind blijft boeien.
Super, wat een film.

Als antwoord op het brute, meedogenloze regime van de Japanse gevangenbewaarders slaat een Schotse kapitein de christelijke weg in en stelt vergeving tegenover kwaad. De cast maakt indruk en mede door het bijna droevige bruine kleurgebruik is de film visueel sterk. Echter ondanks de in beeld gebrachte niets ontziende, gruwelijke oorlogsmisdaden bleef bij mij het clichématige, melodramatische en gekunstelde karakter van het verhaal hangen: de Japanners vertegenwoordigen het kwaad (en dat zal in het echt ook wel zo geweest zijn) en de Engelsen het goede. In het bijzonder de Bijbelse slotscène was voor mij teveel van het goede en bezorgde me een vieze smaak in de mond.

De gruweldaden in een Japans gevangenenkamp niet voor het eerst in beeld gebracht, maar daarom niet minder weerzinwekkend.
Film predikt goedheid en "vergevensgezindheid ondanks alles" en is op ware feiten berustend maar meen toch dat dit toch wel even de realiteit verlaat.
Akkoord, na jaren, maar onmiddellijk er na...? Maar goed, zo zou het geweest zijn en hoe dan ook, dit is ver van een slechte film.
Historische toestanden zijn altijd goed om weten en deze oorlogschets is goed verfilmd, met de mensonwaardige leefomstandigheden, de wreedheden en kan rekenen op goede vertolkingen.

avatar van 93.9
Matige film. Deze setting vele malen beter gezien.
Totaal niet aangrijpend (gespeeld).