Chopper (2000)

Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrew Dominik
met Eric Bana, Simon Lyndon en David Field

Film over Mark 'Chopper' Read. In Australië is Chopper een omstreden figuur: de beroemdste ex-crimineel én een van de meest gelezen schrijvers van het land. Chopper droomt er in de gevangenis van een beroemd en gevreesd crimineel te worden. Hij heeft net zestien jaar gekregen voor het kidnappen van een rechter - een idiote poging om een opgesloten vriend vrij te krijgen. In de gevangenis ontbrandt de strijd om de macht. Door zijn steeds angstaanjagender gedrag verwerft Chopper inderdaad faam. Wanneer hij acht jaar later vrijkomt, lijkt hij gedreven door schuldgevoelens en wraaklust tegelijk. Hij veroorzaakt al snel weer problemen - bijvoorbeeld door overal te verkondigen dat hij van de politie carte blanche heeft om 'tuig' op te ruimen.

avatar van Goldenskull
Eric Bana aan het werk en goed ook! Zowel verhaal- als filmtechnisch een prima film, die constant blijft boeien. Ook het beetje zwarte humor wat in de film zit kon ik wel waarderen. Er zaten wel een paar mindere scènes tussen en echt briljant is het verder niet, maar Chopper haalt gemakkelijk de 3,5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet echt constant boeiend maar het kent een paar erg gave scénes en een tof hoofdpersonage die goed word neergezet door Bana. Ziet er visueel vaak wel strak uit en het verhaal was ook zo slecht nog niet. Lekker zwart-komisch allemaal waardoor het lekker wegkijkt maar ondanks dit toch niet bovengemiddeld weet te scoren.

Fijn maar had leuker uit kunnen pakken.

avatar van Insignificance
Vooraf nog enige vrees dat Chopper wel eens ten onder zou kunnen gaan aan een overdaad aan wannabe cool, maar, afgezien van een paar momentjes, vollédig ingepakt door Dominik's flow en Bana's vertolking. De verkleuring werkt zonder meer sfeerverhogend, film heeft grotendeels een aangenaam tempo en de dialogen hebben een paar voltreffers in huis.

Bepaalde geintjes vielen wat minder, zoals de beeldversnelling, het rijmpje en ook de steekpartij had een onsje minder gemogen. Dat zal die overdaad zijn. Daar heeft Eric Bana verder geen last van; werkelijk subliem als getikte mafketel. Sympathiek, lollig, lomp en beestachtig. Waardering voor het ook laten zien van de Chopper die zijn vriendin afranselt. Het eindshot zegt wat dat betreft ook wel wat. De rest van de cast is ook nog eens dik in orde. Mja, Chop heeft wat overdreven. So what. Het levert een verdomd leuke film op en Beethoven had his critics too.

avatar van Rebel80
Meesterlijk film, in de loop der jaren al meerdere malen gezien en blijft leuk.

avatar van NotJustAnOpinion
Zeker geen topper voor mij en cult tja wat is dat?
In ieder geval wel een mooie soundtrack en een paar geweldige scene's zorgen toch voor net een voldoende.

avatar van AC1
AC1
NotJustAnOpinion schreef:
Zeker geen topper voor mij en cult tja wat is dat?

Geen puntje voor Eric Bana?

Zandadder schreef:
Spijtig om te zien dat de zo goede en serieuze Bana in Munich ook in deze baggerfilm heeft gespeeld.
Wat bedoelt men (= waarschijnlijk voornamelijk Nederlanders) eigenlijk met bagger ?

avatar van jeroentjuhhhhh
Bagger = meuk = rotzooi = troep = niet zo goed dus

Bedankt!

avatar van JDSsmetje
Fijne film van Australische bodem. De belangrijkste factor van de film is ongetwijfeld het personage Chopper. Hij is compleet onvoorspelbaar, intellectueel en dom tegelijk, maar vooral zo zot als een deur. Zijn daden zijn hard, maar hij neemt het allemaal lichtjes op. Opvallend is zijn Australisch accent en vooral zijn lach. Op zich al heel erg humoristisch. Schitterend neergezet door Eric Bana trouwens. Verder is het amusant dat van elke absurd element (en dat zijn er veel) die zich in Chopper verschuilen gebruikt wordt gemaakt om daar een flinke dosis zwarte en lompe humor uit te persen. Terechte prijzen.

avatar van Baldur
Dreigend sfeertje heeft deze film, die gast is onvoorspelbaar as fuck. Erg goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Angstaanjagende psycho.

Bana moet haast wel de rol van zijn leven spelen als Mark Read, de beruchte crimineel uit Australië. De film kent een uitstekende sfeer en de nodige droge humor. De visuele foefjes en het 'rijmpje' doen de film erg goed, evenals de constant dreigende psycho.

Zeer goed.

avatar van psychopath
Baldur schreef:

Dat maakt em ook zo goed

avatar van menetekel
Hier kun je een artikel vinden over het mythologische thema in de film Chopper: http://www.akantiek.com/The.Mythological.Theme.in%20the.Movie.Chopper.htm

avatar van HarmJanStegenga
''... and I can't even bloody spell.'' Geweldige film, met een briljante Eric Bana. Een onvoorspelbaar, angstaanjagend en tegelijkertijd uitermate (zwart-)komisch karakter. Heb me prima vermaakt.

Alleen dat Australische accent van Bana is al geweldig - tel die kop en z'n totaal idioot en over de grens gaande handelingen daar bij op en je lacht je regelmatig de pleuris. Regisseur Dominik creëert een sterke sfeer en een aantal memorabele scénes; bijv. wanneer-ie door z'n ''maat'' neergestoken wordt of wanneer-ie z'n vriendin (en haar moeder) een pak rammel geeft. Gestoord en eigenlijk hilarisch tegelijk.

Ja, leuk, leuk. Eigenlijk gaat het echt helemaal nergens over, toch zorgt Dominik voor een uiterst vermakelijk geheel. Visueel sterk, een aantal leuke foefjes en een lekker tempo. Dikke voldoende.

Deze film moet me helemaal ontgaan zijn, want ik had hem nooit eerder gezien.

En ik moet zeggen, sterk filmpje !
Een diepe indruk wekte mij om te zien hoe deze man zijn leven leidde.

Duidelijk beeld van hoe hij in de gevangenis van een agressieve, hoogstaande man ineens heel veel vijanden kreeg.
Mooi om te zien dat deze mensen allemaal terug kwamen later in de film, nadat hij vrij kwam en ze stuk voor stuk tegen het lijf liep.

Zijn daden, een boek en een televisie interview, allemaal geweldig om te zien gebeuren.
Mooie film, voor de gevangenis liefhebbers zeker een aanrader !

3,5 ster

avatar van Corcicus
Dit was niets voor mij. De film komt maar niet op gang en Chopper was een figuur die mijn aandacht niet wist te verdienen. Zijn capriolen evenmin.

Marlo Stanfield
Chopper is een cultheld. Een complete hoogmoedige paranoia gek, maar erg komisch in de meest foute zin van het woord. Een aantal leuke quotes en bizarre scenes. Coole film over een halve zool, maar ook wel weer een prima misdaadfilm. Ik blijf hem leuk vinden.

avatar van chevy93
Best een aardige film. Met name het begin met de gevangenisscènes deed me echt denken dat ik een heerlijke film te zien zou krijgen. Helaas brokkelt het daarna wat af. Eigenlijk is alles al gezegd. Een geweldig personage vol met gortdroge (zwart-)absurdistische humor. Heerlijk. Helaas is de uitwerking toch niet helemaal je van het. Veel scènes die qua impact te kort komen en waar je achteraf niet echt met een geweldig gevoel op terugkijkt ("Dat was me een scène!"). Toch scoort Chopper een hele makkelijke voldoende, omdat het gewoon een geweldig personage is en er een aantal sterke scènes in zitten.

avatar van sinterklaas
Weer een leuke film uit Australie en ook precies wat je kon verwachten. Een absurte misdaadfilm met een hoop gitzwarte humor en ook toch wel met een knipoog naar Tarantino. Dit keer alleen niet over een bestaande crimineel. Chopper werd prachtig neergezet door Bana, en het is ook maar net wat je wilt: je ziet bv Moordenaars als Ted Bundy, Charles Manson, Ed Gein in de geschiedenisboeken staan en je denkt: goh daar wil ik ook tussenstaan. Aldus Mark "Chopper" Read.

Het begint met het leven in de gevangenis van Chopper wat ook zo zijn erg leuke en ziekelijke momenten heeft. Moorden plegen die toevallig moeten zijn. en vervolgens volgen we het leven van Chopper waneer ie op vrije voeten is. Totaal van geen steek veranderd dus en nog steeds zo gestoord als de pest. Je zou haast denken dat ie schyzofreen is. Zo lijkt het eerst een sympatieke man maar als er iets niet zint gaat ie als een psychopaat op zijn vrienden in. Leek ook wel alsof al zijn kennisen zo sub assertief als de pest waren. Ondertussen word Chopper ook geinterviewt en verteld over zijn geweldadige leven en hoe trots ie er op was. Het einde was dan ook erg grappig, dat lachen om die tv-programma over zich zelf in de cel.

Erg sterke film in iedergeval. Overgens ook van de regiseur van The Assassionation of Jesse James by the Coward Robert Ford.

avatar van Spetie
Geen geweldige film.

Chopper lijkt een film die in eerste instantie een beetje doet denken aan bijvoorbeeld een film als Snatch. Dat niveau wordt echter bij lange na niet gehaald.

Hoofdrolspeler Eric bana doet het overigens erg goed als Chopper, een soms compleet gestoorde gast, die voor extreem geweld niet tereugdeinst. Het onvoorspelbare van zijn acties maakt hem een interessant figuur.

Helaas heeft de film naast Chopper niet veel meer te bieden. Op een paar leuke momenten na, zakt de film soms behoorlijk weg. Daarnaast is de film op momenten visueel gewoon erg lelijk. Het groenachtige filter doet de film meer kwaad dan goed.

Het hoofdpersonage haalt hier duidelijk de meeste punten binnen.

avatar van Filmkriebel
Chopper is een 100% karakterschets. Alles in de film draait rond de acteerprestatie van Bana als de egocentrische psychopaat Mark Read. De film probeert dit curieuze personage te doorgronden en na te gaan hoe hij denkt en reageert. Hij denkt van die Neville Bartos voortdurend dat 'm hem zit op te jutten terwijl de man in kwestie totaal niks verkeerds met Chopper voor heeft, terwijl hij in zijn beste "vriend" Jimmy, die hem heeft proberen te vermoorden, niks kwaads kan zien. Vond ik heel tekenend voor hem in de hele film. Hij heeft het steeds bij het verkeerde eind met mensen en dat maakt hem tot een gevaarlijke sociopaat. Het is dan ook irreëel hoe hij bijna een held is op het einde. Laat de waarheid nooit 'n mooi verhaal verpesten zegt Chopper op het einde. Hij is heel zeker een zware jongen maar zijn reputatie is ongetwijfeld buiten proporties getreden... in de eerste plaats door hemzelf.

De sobere regie maakt de film visueel niet zo interessant, maar Bana speelt hier de beste rol die ik van hem heb gezien. Vergeet Troy, the Hulk en Munich... het is in Chopper dat hij zijn talent toont.

Een mix van documentaire/spannend misdaadverhaal/karakterstudie/komedie, dit portret van een persoon, die zo onvoorspelbaar is dat niemand zelfs maar kan gissen wat de volgende stap zal zijn. Vooral Eric Bana maakt deze sobere, krachtige film, vol extreem geweld en bloed, boeiend. Ik heb gelezen dat deze acteur tot dan toe vooral bekend was als stand-up-comedian (is er een Nederlands woord?). In Australië is Mark Read vanzelfsprekend controverseel, maar tegelijkertijd immens populair.

Meneer Bungel
gauke schreef:
stand-up-comedian (is er een Nederlands woord?).
nope.

avatar van Number23
Heerlijke film om naar te kijken. Camerawerk en setting zijn goed, ook de soundtrack lekker. Het hoogtepunt van de film is natuurlijk Bana die vanaf de eerste minuut dat tie in beeld is, mij compleet de film intrekt. Hij gaat lekker zijn gang en zet de soms compleet losgeslagen Chopper perfect neer. Met zijn vette Australische accent, heerlijk!!

Tot slot HET moment v/d film:

- Chopper die zijn vriendin in een waas van woede en jaloezie een paar meppen geeft en daarna haar toegesnelde moeder nog een kopstoot geeft. 'Look what you've done! Now your mother's upset!'

avatar van libra666
maerk schreef:
De film is net zo dom en vreemd als het personage van Eric Bana.

Het enige leuke naast Bana en de accenten waren momenten met fast-forwarding. Voor de rest gewoon pure bagger.

Inderdaad hier heb ik de zelfde mening over gewoon BAGGER ! Wat een flutfilm !!!!

avatar van david bohm
Sterke film.
Eric Bana zet de pas overleden Chopper dermate overtuigend neer dat het me een ongemakkelijk gevoel heeft gegeven. Wat een patiënt was deze man maar bij tijd en wijle ook charmant, haast charismatisch. En dat is juist wat het schokkend maakt.
Aan gepsycholiseer doet de film niet, het is een registratie van enkele markante gebeurtenissen uit het leven van de heer Read. Het einde komt wat abrupt maar is best mooi gedaan.

B-200
Geen meesterwerk deze film, maar is wel een film die moet je gezien hebben. Wat iedereen al zegt, Gaan zet chopper neer zoals die echt was, en het is wel interessant om te kijken naar deze madman.

B-200
Juist, gaan = Bana

avatar van dvdfreak123
Dikke tegenvaller voor mij. Stond al lang op men lijstje om eens te zien deze. Totaal niet weggelegd voor mij deze film. Word nergens echt boeiend vond ik. Bana speelt wel goed, maar vind het gewoon een dom personage en de situaties die hem voordoen ook. Spijtig. 2/10

avatar van SmackItUp
Bijzondere schets van een vreemde man.

En daar ligt ook meteen de kracht van de film. Chopper is lomp, agressief en onvoorspelbaar, maar tevens licht onzeker en jaloers. Bana geeft zijn personage knap vorm waardoor het interessant blijft in wat voor een situaties hij terecht zal komen. Visueel blijft het gelukkig boeien, fijn gebruik van kleuren. Bij momenten kakt de film wat in, maar daar tegenover staan dan weer net zoveel enorm vermakelijke scènes.

Ruime 3*