Kin-Dza-Dza (1986)

Sovjet-Unie
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Georgiy Daneliya
met Stanislav Lyubshin, Yevgeni Leonov en Yuri Yakovlev

Twee mensen vinden zichzelf per ongeluk op een andere planeet, nadat ze op een knop op een vreemd apparaat in de handen van een alien gedrukt hebben. Planeet Plyuk in het sterrenstelsel Kin-Dza-Dza ziet er uit als een woestijn. Alle aliens lijken precies op gewone mensen en verstaan Russisch, aangezien ze gedachten kunnen lezen. Daarom is hun eigen taal gelimiteerd tot een paar woorden.

avatar van Gorro
Short Chatlo-patsak (taal van de planeet Plyuk) dictionary:

Ktse - matches
Tsak - Little bell for the nose.
Etsikh - Box for prisoners.
Etsilop - Member of the Council.
Pepelats - Interplanetary ship.
Gravitsapa - Component of Pepelats motor
Kyoo - Oath permissible in company.
Koo - All other words.

Dus ik gok dat mijn review voor deze film in één woord kan: Koo!

****½

8.8 op IMDB. Weet iemand waar deze verkrijgbaar is?

avatar van Dopke
Russen en humor, wie had dat gedacht?

Kin-Dza-Dza is geweldig gortdroog zoals je ze te weinig tegen komt. Denk aan Murray en je zit dicht in de buurt, maar dan zijn alle acteurs die in de film meespelen zo stoïcijns. Geweldig hoe alle personages zo mee weten te spelen met uitermate droge situaties. Het uitgangspunt is de ongelooflijke cultuurclash tussen de aardlingen en de Plyuk-tanen, waarbij de onlogische (doch geweldige) gewoonten van de laatst genoemden voortdurend op de lachspieren weten te werken.

Op momenten is de film door zijn trage benadering haast meditatief, waar we samen met de hoofdpersonen voortdurend strompelen door lange vlakten van zand en vervreemdende voorwerpen/locaties. Maar dit is nooit storend en geeft de film een eigen smoel dat goed bij de droge benadering past.

In navolging van Gorro roep ik dan ook vrolijk mee: Koo! Hele dikke aanrader.

avatar van Vinokourov
Inderdaad gortdroog en ook wel ontzettend bizar zeg. Voor mij een ook een 'Koo' al is die wel iets minder enthousiast .

avatar van danuz
Kin-Dza-Dza kent zo z'n grappige, absurdistische en droge momenten, maar wist maar kort mijn aandacht vast te houden. Daarbij komt ook nog eens dat de film weinig progressie kent (ze zitten maar wat in dat scheepje, banjeren wat door de woestijn, brabbelen een gek taaltje). Je kunt het dan natuurlijk meditatief noemen, in dit geval vond ik het dikwijls gewoonweg saai . En dan lijken die twee uren toch haast wel een eeuwigheid te duren. Een matige Koo hier..

avatar van moviefreak#1
Ik had het ook wel gehad met Koo, ik werd er zelfs een beetje Cuckoo van.

avatar van wibro
Koo - Koetje Boe!

Een hoop slap geouwehoer waar je best om zou kunnen lachen met een flinke hoeveelheid wodka op. Misschien hebben de makers van deze film dat ook wel gedronken, want hoe moet je anders zo'n absurdistische film maken. Het sloeg allemaal helemaal nergens op. Het oogde ook nog eens allemaal slaapverwekkend dat leven op Pluke. Zand, zand en nog eens zand. Voor mij had een groot deel van de film zich af mogen spelen op Alpha. Die blonde vrouw daar in het witte gewaad zag er best lekker uit maar helaas kregen we van Alpha maar een klein stukje te zien en dus ook van die mooie blonde vrouw. Het was verder allemaal Koo wat de klok sloeg. Te veel Koo als je het mij vraagt.