ad
  • 8.081.917 stemmen

A Zori Zdes Tikhie (1972)

Actie / Oorlog | 188 minuten

Genre: Actie / Oorlog

Alternatieve titels: The Dawns Here Are Quiet / А Зори Здесь Тихие

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Stanislav Rostotsky

Met onder meer: Olga Ostroumova

Oorspronkelijke taal: Russisch

Oorspronkelijke titel: А зори здесь тихие

Releasedatum: 6 juni 1972

Over A Zori Zdes Tikhie

Een behoorlijke groep Russische vrouwen vocht in de Tweede Wereldoorlog. We volgen een legereenheid bestaande uit zulke vrouwen. Onder commando van een invalide soldaat voeren ze wat onzinnige missies uit ver verwijderd van het front. Door een aanval met Duitse paratroepers zitten ze ineens in het midden van de oorlog.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sergey Stolyarov

Mariya, flat owner

avatar van FisherKing

FisherKing

Genomineerd voor een oscar in 1973 en een erg hoog gemiddelde op IMDB.

• 20888 berichten

Vanavond 22.50 uur op MDR

• 20888 berichten

Goede klassieker die in mijn ogen beter had kunnen zijn als de flashbacks niet in kleur waren geschoten. ( De rest van de film was zwart-wit)

Ik heb juist hartelijk moeten lachen om die fb's in musicalstijl,dermate sentimenteel en over the top dat het aan Fellini doet denken.Verder prima onderhoudende oorlogsfilm,al wordt het naar het einde toe wat onwaarschijnlijk met wat deernes die Duitse para's schietles geven.

Gelukkig zitten er ook wat bescheiden exploitation elementen in de film verwerkt met naakt in het stoombad en nog wat blote tetten her en der.

Opvallend zijn de prachtige shots van de natuur,de Karelische berkenbossen in Juni.Zo maken ze ze niet in Hollywood.Overigens moet de moeras/drijfzandscène de inspiratie zijn geweest voor een gelijkaardige sequentie in het overigens nog veel betere idi i smotri.

p.s.:sinds wanneer deze poster?Ik mis die lekkere,blonde Lizaweta toch wel

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Voor de liefhebbers van films over de Tweede Wereldoorlog zeker het bekijken waard.

In 1970 werd er al door regisseur Ivan Rassomakhin werk van gemaakt. Bij mijn weten is deze versie nooit officieel uitgebracht. Het script is gebaseerd op Boris Vasilev's gelijknamige boek. Wel verscheen er afgelopen jaar een remake onder leiding van Renat Davletyarov. Deze is nog niet aan Moviemeter toegevoegd.

In het 1e deel staat grotendeels de relatie tussen Fedot Vaskov en de 5 vrouwen centraal. Het 2e deel concentreert zich op de confrontatie met de Duitsers. Persoonlijk had ik er meer van verwacht.

In 1973 werd deze film genomineerd voor een Oscar.

3,0 *