Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 103 minuten
Alternatieve titels: Destiny of a Man / Судьба Человека / Het Lot van een Mens
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Sergey Bondarchuk
Met onder meer: Sergey Bondarchuk, Zinaida Kirienko en Pavel Volkov
IMDb beoordeling: 8,0 (3.661)
Gesproken taal: Russisch
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Sudba Cheloveka
Andrei Sokolov (Bondarchuk) wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen genomen door de Nazi's. Hij moet door een hel, maar de gedachte dat hij ooit weer bij zijn geliefden zal zijn houdt hem op de been. Als hij eindelijk vrijkomt blijkt dat zijn hele familie tijdens de oorlog is vermoord.
Externe links
Acteurs en actrices
Andrei Sokolov
Irina, wife of Andrei Sokolov
Ivan Timofeevich (neighbor Sokolovs)
Platoon commander
Vanya
Mueller (the commandant of a concentration camp)
German major
Soviet colonel
Soviet colonel
A devout soldier
Video's en trailers
Reviews & comments
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Vreemd dat deze film blijkbaar veel minder bekeken is dan letyat...,ballada... of ivanovo...,om maar wat vergelijkbare films te noemen waaraan deze minstens gelijkwaardig is.Gemaakt tijdens de Chroesjtsjov-dooi,is ook dit een soort vergangenheitsbewältigungsfilm voor een getraumatiseerde natie.Zoals de titel reeds aangeeft heeft de film een vrij allegorische,abstracte opzet waardoor je niet hoeft te rekenen op een historisch verantwoorde film in de moderne zin van het woord.
Het debuut van Bondarchuk toont al veel elementen die we later terug zouden zien in oorlog en vrede(panoramische shots,onverwachte lyrische passages,monologen enz.).Opvallend is dat deze film krijgsgevangen voorstelt als slachtoffers,daar waar ze onder Stalin nog werden beschouwd als landverraders.Naar ik meen is dit ook de eerste Sovjetfilm die uitdrukkelijk refereert aan de holocaust,indrukwekkend zij het inaccuraat in beeld gebracht. .
Natuurlijk bevat de film ook elementen die nu propogandistisch aanvoelen:de Duitsers zijn baarlijke duivels en anti-communisten moeten ter plekke worden geliquideerd.
Dan nog:diegenen die letyat etc. goed vonden,mogen destiny...niet overslaan.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Debuutfilm van Sergei Bondarchuk, die onsterfelijk werd door zijn eposverfilming van Oorlog & Vrede. Die film zou er nooit gekomen zijn, als zijn debuut niet zo'n gigantisch succes en lof wist te verwerven in de USSR en daarbuiten.
De handtekening van Bondarchuk is hier al fier aanwezig. Poëtische mono- en dialogen en wegdromerijen, panoramische shots boordevol mensen (en oorlogsgeweld), en zwart-wit fotografie met beeldenkracht en -trucjes die net dat ietsjes meer impact geven aan het verhaal.
Zuurpruimen en critici zullen vallen over de vele ongeloofwaardigheden, de film is niets anders dan verschillende fragmenten uit de Russische geschiedenishoofdstukken omtrent de Tweede Wereldoorlog, deze keer meegemaakt door slechts 1 persoon. Gedurfd, terwijl velen de werkelijke geschiedenis van Russische krijgsgevangenen hier niet in terug zien, wat Bondarchuk dan weer van lafheid werd verweten.
Veel tragiek en theatrale momenten. En nog nooit werd een concentratiekamp zo mooi (ja, dat is het juiste woord) en daardoor hartverscheurend in beeld gebracht.
Helaas is juist het fragmentarische karakter van de film debet aan de algehele wauw-, shock- en tranenfactor. Als dit niet zijn debuutfilm was geweest, zou het ongetwijfeld geleid hebben (denk aan financiën) tot een coherenter geheel.
Vreemd dat nog maar een handjevol mensen dit hebben gezien. Daar dient verandering in te komen. Pakketservice!
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7108 stemmen
Normaal is dat Russische sociaal-realisme niet echt een grote pré, maar wat werkte bij Als de Kraanvogels Overvliegen werkt ook hier.
Filmisch sociaal-realisme met overdonderende beelden, niet in de laatste plaats door één scene die duidelijk laat zien wat er met de Joden gebeurde in de vernietigingkampen.
Geen aangename ontspannende film - wel één van de allerbeste Sovjet WO2-films.
Montorsi
-
- 9618 berichten
- 2268 stemmen
Mooie film.
Vooral omdat het er visueel zo gelikt uitziet. Erg mooie lichtinvallen en contrasten en natuurlijk fijne camerabewegingen, erg Russisch. Inhoudelijk was het wat minder, vrij standaard en wat typisch WOII gebeuren wat we wel kennen uit Russische oorlogsfilms. Verhaaltje verloopt verder aardig, de moeite waard, maar nergens echt groots. Het theatrale acteren zo hier en daar is wel jammer, vooral Bondarchuk zelf acteerde niet echt subtiel.
Maar al met al wel de moeite waard. 3.5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
War and Peace is de enige echt bekende film van Sergei Bondarchuk, maar dat was zo'n bijzondere ervaring dat ik ook wel naar het andere werk van deze regisseur benieuwd was. Met dank aan de pakketservice kunnen zien. Net als Bondarchuks epos is Het Lot van een Mens (zoals de Nederlandse titel luidt) vooral een vidueel opvallende film, al moet ik wel de kanttekening plaatsen dat het allemaal veel minder vloeiend in elkaar gemonteerd is en soms het gevoel overheerst dat we nog naar een beginnende regisseur zitten te kijken die wat camerastandpunten uitprobeert. Gelukkig stoort dit niet al te veel en zitten er veel schitterende shots tussen. Het is ook een typisch Russische film, visueel gezien. Die a-symetrische shots met vaak getitelte kaders, gemixed met extreme, dramatische close-ups doen me sterk denken aan Eisenstein en veel van zijn opvolgers. War and Peace had net wat meer dat eigen gevoel. Voor een debuut is dat echter geen schande.
Wel jammer dat het verhaal nooit echt speciaal wordt. De gruwelijkheden van de oorlog blijven gemakkelijk voor boeiende materie zorgen, maar tegelijkertijd heb ik ze al zo vaak in een film gezien dat ook dergelijke elementen gewoon origineel gebracht moeten worden om echt voor een sterke film te zorgen. Vooral de eerste helft van Het Lot van een Mens voelt aan als een Greatest Hits collectie van oorloghorror, zonder dat er een interessant verhaal aan toegevoegd is om het meer te laten worden dan zo'n collectie. We zien slechts de hoofdpersoon naar alles kijken met een blik alsof er hele diepe gedachten door hem heen gaan. Ergens knaagt het hier ook dat Bondarchuk zichzelf de hoofdrol gaf. Zijn hoofdpersoon is te wijs, te heldhaftig, te volhoudend, te zielig; kortom te perfect. In feite castte Bondarchuk zichzelf hier als de ideale Russische man, wat nog eens bevestigd wordt door een eindtekstje die de perfecte Russische man beschrijft. Het heeft iets ijdels. Natuurlijk had hij ook de hoofdrol in War and Peace, maar daar pakte het wat beter uit. Hoe dan ook, na het zien van een veel oorlogsfilms kan het verhaal van Sokolov gewoon niet verrassen. Boeien doet het wel, maar iets meer originaliteit kan geen kwaad.
Ik wil verder ook niet te hard zijn. Het is duidelijk een met liefde gemaakte film en veel shots en losse scènes zijn het aanzien meer dan waard. Als geheel vind ik het echter gewoon niet bijzonder indrukwekkend.
3*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Er zijn films waarvan ik na een week nadat ik ze gezien heb al niet meer weet waar het over ging. Er zijn echter ook films zoals "Die Brücke" en deze film, beiden uit 1959 waarvan ik mij na pakweg veertig jaar exact de beelden nog kan herinneren. Een goed teken uiteraard, want dan heeft de film destijds gewoon indruk op je gemaakt.
Het sterkste van deze film zijn de beelden van Andrei in krijgsgevangenschap, waarin hij echt door een hel moest. Best geloofwaardig allemaal want 58% van de Russische krijgsgevangenen stierf in gevangenschap. Hoe dat kwam, dat liet deze film duidelijk zien. Alleen de sterksten konden overleven. Een van de beste scènes vond ik die scène dat Andrei zich bij de sadistische kampcommandant Müller moest melden omdat hij zich beklaagd had over het mensonterende werk dat de gevangenen moesten verrichten. Andrei had zich er helemaal mee verzoend dat hij zou worden doodgeschoten, wat de kampcommandant ook inderdaad van plan was. Zijn houding - hij weigerde te drinken op de Duitse overwinning, maar wenste wel te drinken op zijn eigen dood - dwong respect bij "Müller" af die hem hiervoor het leven spaarde. Op het moment dat Andrei naar de uitgang liep - het spannendste moment - hoorde je Andrei als het ware denken: "Zou Müller mij nu in de rug schieten of niet". Hij deed het dus niet.
Memorabel is oa ook die scène waar de gevangenen door drie poorten moesten. Een poort leidde na het crematorium, die uiteraard bestemd was voor de Joodse gevangenen. En dit allemaal onder begeleiding van muziek. Sadisme ten voeten uit.
Tot zover het uitstekende deel van de film. Het gedeelte dat kwam na Alexei's succesvolle tweede vluchtpoging vond ik duidelijk minder. De Russische propaganda kwam hier duidelijk om de hoek kijken. Niet zo vreemd eigenlijk voor een film uit 1959 toen de communistische dictatuur in de Sowjet Unie op het hoogtepunt van hun macht was. Kritiek op hoe de Sowjet Unie destijds met hun eigen soldaten en met Duitse krijgsgevangenen omging was taboe.
Niettemin is dit voor mij toch een van de betere oorlogsfilms, hoewel hij toch niet in de buurt komt van de uitstekende Duitse (anti)oorlogsfilm "Die Brücke" uit datzelfde jaar. Daarvoor vond ik het laatste gedeelte van dit debuut van Bondarchuk te zwak.
4,0*
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7976 stemmen
Stiekem ben ik toch wel verrast door deze prachtige film. Wel heel andere koek dan de (ook vaak geweldige) Slowaakse oorlogsfilms die ik recentelijk zag. Hier toch véél meer en/of opzichtigere propaganda, maar aan de andere kant ook wel geweldig camerawerk dat zeer spanningsverhogend werkt of gewoonweg mooi of apart oogt.
Inderdaad overheerst de propaganda wat teveel na de tweede ontsnappingspoging. Maar de scène waarin Sokolov zich in een opwelling opwerpt als 'de verloren vader' van het jochie en zo weer een doel aan zijn leven weet te geven, vond ik dan weer erg ontroerend, net als het einde van de film.
Regisseurs kunnen vaak beter zelf niet in hun eigen films acteren en ook hier geldt dit. Bondarchuk doet het niet slecht, maar beter had ook zeker wel gekund.
niet in de laatste plaats door één scene die duidelijk laat zien wat er met de Joden gebeurde in de vernietigingkampen.
Vond ik wel subtiel gebracht en inderdaad daardoor juist pakkend en indrukwekkend.
ipman-99
-
- 1251 berichten
- 0 stemmen
"Arbeit Macht Frei." " ... " !!!
Fantastische Dramatische Oorlogsfilm !!! Debuutfilm van Sergei Bondarchuk,
De scènes in het concentratiekamp werd echt tragisch en hard in beeld gebracht zoals ondermeer in de steengroeve terwijl de slaven "arbeid maakt vrij" uitvoeren ! Een geweldige uppercut !!!
AmazingPP
-
- 2462 berichten
- 1809 stemmen
Ik vond dit een zeer indrukwekkende film en dat had ik even niet verwacht. Prachtig in beeld gebracht en met veel verve geschoten. Een dappere film! 3,5 *
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Waanzinnig sterke film.
Een film met gevoel en een inmens inlevingsvermogen die aan Russische films uit die tijd wel toevertrouwd is.
Tel daarbij dat prachtig camerawerk en zeer sympathieke hoofdrol bij op dan heb je een schitterend kunstwerkje dat door iedereen gezien zou moeten worden. Met die Russische propaganda heb ik totaal geen enkele moeite.
Waarschijnlijk iets te vaak dat Amerikaanse patriotisme moeten zien op het scherm.
kos
-
- 46064 berichten
- 8443 stemmen
Ik denk dat met name het rauwe oorlogsrealisme deze film zo befaamd heeft gemaakt.
Toch wel even wat anders dan de Hollywood-WO II producties van die tijd over bijvoorbeeld vernietigingskampen.
archiefman
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film. Heb hem in 1964 gezien in Den Haag (met dank aan de MIVD), samen met "Als de kraanvogels ...".
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Voyna i Mir
Drama / Oorlog, 1965
42 reacties
Letyat Zhuravli
Drama / Romantiek, 1957
83 reacties
Voyna i Mir I: Andrey Bolkonskiy
Oorlog / Drama, 1965
11 reacties
Voyna i Mir II: Natasha Rostova
Drama / Oorlog, 1966
3 reacties
Brestskaya Krepost
Oorlog / Drama, 2010
68 reacties
Moskva Slezam Ne Verit
Komedie / Drama, 1980
11 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.