Proverka na Dorogakh (1971)

Alternatieve titels: Check-up on the Roads | Проверка на дорогах | Trial on the Road

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Aleksey German (I)
met Rolan Bykov, Anatoli Solonitsyn en Oleg Borisov

We volgen de lotgevallen van een groep partizanen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een tot inkeer gekomen overloper is behulpzaam bij het overvallen van een voedseltransport met een trein.

avatar van xgogax
Misschien wel de beste film van Aleksei German , op YouTube te zien : Proverka na Dorogakh (1971) !

avatar van Drs. DAJA
Maar veel mooier op 35mm zoals ik dat gisteren deed. Inderdaad een goede film, mijn inziens vooral door haar genuanceerde beeld en vooral geweldige cinematografie.

avatar van Mochizuki Rokuro
18 maart om 19.00 uur in EYE/NFM naar aanleiding van het recente overlijden van regisseur Aleksej Gherman.

Wat mij betreft (nog altijd) Ghermans beste film.

avatar van McSavah
Mooi dat EYE in het najaar net als Groningen een Rusland programma gaat vertonen

avatar van Mochizuki Rokuro
McSavah schreef:
Ja, ik heb stille hoop voor veel moois en onbekends!

avatar van Spetie
Proverka na Dorogakh is een krachtig oorlogsdrama, die in de eerste plaats opvalt door zijn sterke cinematografie. De woeste koude en sneeuwrijke winter in de Sovjet-Unie, wordt soms echt prachtig in beeld gebracht.

Verder is het ook een interessant verhaal over een Sovjet, die eerst partij kiest voor de Duitsers, maar later toch tot inkeer komt. Hij is her echter zijn geloofwaardigheid door verloren en zal zich daarom extra moeten bewijzen in de oorlog, om weer het vertrouwen van de (hogere) militairen te winnen. De complexe personages worden behoorlijk goed uitgewerkt en de actie die erin zit is sterk. Vooral de laatste twintig minuten mogen er zijn.

Proverka na Dorogakh mag dan onbekend zijn voor velen, maar onbekend is niet onbemind. Wat mij betreft een aanrader als je de strijd in de Tweede Wereldoorlog eens van een andere kant belicht wilt zien.

avatar van wibro
Krachtig oorlogsdrama hoewel toch wel enigszins voorspelbaar. Wel begrijpelijk want deze film is nu eenmaal gemaakt ten tijde van de Sovjet Unie, waarbij dit soort films nu eenmaal met de censuur te maken kregen. Dat de overgelopen soldaat niet geëxecuteerd zou worden kon je dan ook op je klompen aanvoelen, want Sovjet soldaten die zich onmenselijk gedroegen tegenover de vijand of hun eigen mensen dat kon natuurlijk niet in een film. In het echt was het destijds toch wel even anders. De beelden in het besneeuwde landschap waren niettemin erg mooi en ook de actiescènes mochten er wezen.
Positief in Russische films vind ik nog altijd dat iedereen zijn eigen taal spreekt, dit in tegenstelling tot Amerikaanse films waarbij Duitsers Engels spreken met dan zogenaamd een Duits accent. Vaak niet om aan te horen.
Zo, en nu vanmiddag misschien mij maar eens wagen aan German's laatste film "Hard to Be a God" die wel even twee keer zo lang duurt als deze zeer genietbare oorlogsfilm. Moet zien of die ook zo genietbaar is maar ik heb er wel mijn twijfels over als ik de recensies over die film lees.