

Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 101 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter MacDonald
Met onder meer: Sylvester Stallone, Richard Crenna en Marc de Jonge
IMDb beoordeling:
5,8 (135.428)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 4 augustus 1988
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Rambo III
"The first was for himself. The second for his country. This time it's to save his friend."
John Rambo woont inmiddels in een klooster. Op een dag komen zijn voormalige kolonel Trautman en de ambassadeur van de VS hem opzoeken met een aanbod om een missie te accepteren. John weigert, en Trautman besluit om in zijn eentje naar Afghanistan te vertrekken. Zijn missie gaat echter mis; hij wordt door de Russen gevangen genomen en gemarteld in een zwaar bewaakt fort. Wanneer John is ingelicht, besluit hij om naar Afghanistan te vertrekken en om zijn kolonel te redden. Hij krijgt hierbij hulp van Afghaanse rebellen.
Externe links
Acteurs en actrices
Rambo
Trautman
Coronel Zaysen
Griggs
Masoud
Mousa
Hamid
Kourov
Tomask
Nissem
Reviews & comments

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Ik zeg ook: ook al konden ze dat destijds niet weten.
Maar ik vind het ook niet humoristisch, dat eerbetoon aan het begin van de aftiteling. Het is wel echt to the max, maar ook serieus bedoeld. Dit was geen knipoog destijds.
Het communisme aanpakken heeft in retroperpectief ook niet geholpen in Afghanistan, ook al dachten ze dat in 1988 klaarblijkelijk wel.
Misschien steken deel 1 en deel 2 daarom ook beter in elkaar dan deze film. In die delen werd er al teruggekeken op Vietnam dat het 1 groot falen was. Hier hebben ze eigenlijk een min of meer actief conflict erbij gepakt en dan neem je al heel gauw risico betreft de actualiteiten.
Deel 1 en 2 staan daarom qua thema nog overeind.
Deel 3 absoluut niet.
Wat een onzin. Als he get zo bekijkt zijn alle wo 2 films af te schrijven als enorme missers. We zijn inmiddels immers vrienden met de Duitsers. Maar dat doet wat mij betreft niks af aan het feit dat het 75 jaar geleden anders was. Zo ook Afghanistan 31 jaar geleden.
Los daarvan is de actie briljant.

The Oceanic Six
-
- 57676 berichten
- 3776 stemmen
Wat een onzin. Als he get zo bekijkt zijn alle wo 2 films af te schrijven als enorme missers. We zijn inmiddels immers vrienden met de Duitsers. Maar dat doet wat mij betreft niks af aan het feit dat het 75 jaar geleden anders was. Zo ook Afghanistan 31 jaar geleden.
Los daarvan is de actie briljant.
Lul toch niet zo krom man. De Duitsers waren slecht en zijn nog steeds slecht. En ter info, ik doel dus op de Nazi's.
Die rebellen waren toen al levensgevaarlijk, maar pas later richting Amerika.

rep_robert
-
- 27114 berichten
- 3750 stemmen
Het gaat erom dat je een film maakt en actualiteiten erin betrekt. Dan kan het later gedateerd overkomen. Vooral omdat de film een stel boeven laat overkomen alsof het helden zijn. Dat is dus het retroperspectief dat in het nadeel van deze film werkt.
First Blood I&II hebben dit euvel simpelweg niet. Die keken al met een terugblik op de Vietnamoorlog.
Ik heb nog een Lance Armstrong documentaire uit 2008 ergens in de kast staan. Ik kan onmogelijk met de kennis van nu op dezelfde manier naar die documentaire kijken. Soms achterhalen de feiten je, maar vaak ook niet. Het eerste geldt hier.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Lul toch niet zo krom man. De Duitsers waren slecht en zijn nog steeds slecht. En ter info, ik doel dus op de Nazi's.
Die rebellen waren toen al levensgevaarlijk, maar pas later richting Amerika.
De rebellen stonden toen aan onze kant. Iedereen lachte zich rot dat de Russen zich daarop stuk veten.
En voor je historisch perspectief. Bin Laden en al die kapers kwamen uit Saudi Arabië en hij zat ondergedoken in Pakistan. Afghanistan is totaal ten onrechte binnen gevallen. Geen wonder dat ze zich tegen ons keren. Beetje raar om hun nu als bad guys te zien....
Maar goed, jullie hebben die actualiteit destijds niet mee gemaakt. Dat maakt het kennelijk lastig het perspectief te zien.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Het gaat erom dat je een film maakt en actualiteiten erin betrekt. Dan kan het later gedateerd overkomen. Vooral omdat de film een stel boeven laat overkomen alsof het helden zijn. Dat is dus het retroperspectief dat in het nadeel van deze film werkt.
First Blood I&II hebben dit euvel simpelweg niet. Die keken al met een terugblik op de Vietnamoorlog.
Ik heb nog een Lance Armstrong documentaire uit 2008 ergens in de kast staan. Ik kan onmogelijk met de kennis van nu op dezelfde manier naar die documentaire kijken. Soms achterhalen de feiten je, maar vaak ook niet. Het eerste geldt hier.
Grote verschil dat Lance Armstrong loog, terwijl de afghanen nu niks anders deden dan toen. Zichzelf verdedigen tegen een buitenlandse invasie.

rep_robert
-
- 27114 berichten
- 3750 stemmen
Ik raak zelf nogal snel uitgekeken op dit soort jaren 80 actie. Vooral als het repetitief aan gaat voelen. Heel creatief is het vaak niet. Explosie hier en daar. Helicoptertje vuurt wat raketten af. Het voelt aan als een herhalingsoefening van First Blood II. Daar deed Rambo nog het leuke trucje met de raketwerper vanuit de helicopter.
Wat dat betreft vind ik de actie uit de 2 nieuwe delen dan fijner. Die profiteren van de vooruitgang in de technologie en zijn expliciter in het tonen van het geweld.
Als je de films op 1 dag kijkt voelt deel 3 ook het meest overbodig aan qua stijl. Of je deel 5 leuk vindt of niet, het voelt niet aan als een herhalingsoefening van een eerder deel uit de reeks.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Als iets repetitief was dan was het wel het einde van deel 5. Bad guy loopt in bobby Trap en Rambo jaagt er nog zes kogels in. En dat maal 17...
Daarbij waren de explosies, helikopters en paarden in dit deel wel echt. Totaal andere beleving voor mij. Logistiek huzarenstukje. Zijn ook erg veel gewonden gevallen tijdens de productie.

rep_robert
-
- 27114 berichten
- 3750 stemmen
De rebellen stonden toen aan onze kant. Iedereen lachte zich rot dat de Russen zich daarop stuk veten.
En voor je historisch perspectief. Bin Laden en al die kapers kwamen uit Saudi Arabië en hij zat ondergedoken in Pakistan. Afghanistan is totaal ten onrechte binnen gevallen. Geen wonder dat ze zich tegen ons keren. Beetje raar om hun nu als bad guys te zien....
Maar goed, jullie hebben die actualiteit destijds niet mee gemaakt. Dat maakt het kennelijk lastig het perspectief te zien.
Ja, iedereen weet dat Afghanistan het Vietnam voor de Sovjets was. Afghanistan werd trouwens pas na 9/11 binnengevallen, omdat de Taliban daar aan de macht was en Al Quaida bescherming genoot van hen. Overigens zie ik Afghanen niet als bad guys. Wel die terroristen in deze films.
Ik zit nu ook niet te juichen voor al die rebellen in Syrië. Daar ga je ook geen actiefilm voor maken en ze helemaal de hemel in prijzen. Met nog een mooie anekdote in de aftiteling erbij.
En nee, ik was er niet bij. Misschien dat ik daarom met een nuchtere inzicht ernaar kan kijken.

rep_robert
-
- 27114 berichten
- 3750 stemmen
Als iets repetitief was dan was het wel het einde van deel 5. Bad guy loopt in bobby Trap en Rambo jaagt er nog zes kogels in. En dat maal 17...
Daarbij waren de explosies, helikopters en paarden in dit deel wel echt. Totaal andere beleving voor mij. Logistiek huzarenstukje. Zijn ook erg veel gewonden gevallen tijdens de productie.
Bedoel dat de hele film in de basis gewoon een regelrechte kopie van deel 2 is, inclusief de actie. Er is alleen aan Sovjet/Afghanistan verhaal omheen bedacht. Dus je zit 90 minuten lang naar exact hetzelfde als deel 2 te kijken.
Of het echt is maakt me dan niet meer zoveel uit. Maar dat zijn ook meer de technische beperkingen die ze toen hadden.
Dan kijk ik inderdaad liever naar booby traps waarop mensen creatief de pijp uit gaan. Had nooit het idee dat het nep was.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Overigens is de good guy Afghaan geïnspireerd op een strijder die ook nu nog ‘aan onze’ kant staat en tegen de Taliban vecht. Kortom het valt dus erg mee als je wat dieper kijkt.
The character Masoud (Spyros Fokas) is a reference to Ahmad Shah Masoud, a real-life leader of the Afghan resistance against the Russian occupation, minister of defense of Afghanistan (after the Russian occupation ended) and later again a leader of the resistance, this time against the Taliban regime.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Bedoel dat de hele film in de basis gewoon een regelrechte kopie van deel 2 is. Er is alleen aan Sovjet/Afghanistan verhaal omheen bedacht. Dus je zit 90 minuten lang naar exact hetzelfde als deel 2 te kijken.
Niet dat de film repetitief in de actie is binnen de film zelf. Maar ook dan is het allemaal niet zo bijzonder. Dan kijk ik inderdaad liever naar booby traps waarop mensen creatief de pijp uit gaan.
O, maar het concept van deel 2 kunnen ze wat mij betreft niet vaak genoeg herhalen. Briljante film.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Indrukwekkend meesterwerk!
Ik vond dit altijd de minste Rambo. De pacing, geloofwaardigheid en interne motivatie vond ik minder dan de andere delen. Maar dankzij het tegenvallende 5e deel, heb ik deze maar weer eens in mijn speler gestopt. Wat een fijne verrassing. De film komt inderdaad wat langzamer op gang dat het briljante deel 2, maar als het na 40 minuten losgaat, worden we getrakteerd op een uur pure actie. De beste in zijn soort. Wellicht de meest indrukwekkende (no cgi) stunt sequences ooit gefilmd met talloze stunts met paarden explosies en helikopters. Allemaal in een shot. Het is natuurlijk ook een van de duurste b films ooit gemaakt.
Man, wat was dit lekker. Flinke verhoging naar de volle 5*
Ik heb net deel 2 herzien en de actiescènes in die film zijn een ver-a-de-ming vergeleken met 99% van de actiescènes die de afgelopen 15 jaren gemaakt zijn. Geen hypermontage en shakycam om te verhullen dat de acteurs niet tot iets fysieks in staat zijn; geen CGI/greenscreens om kogels te laten vliegen, gebouwen te laten ontploffen, helicopters te laten crashen etc, maar gewoon echte stunts, echt vuurwerk, echte ontploffingen, echte fights....echte voertuigen.
Ik heb nu echt zin in deel III.

Movie Jim
-
- 605 berichten
- 348 stemmen
Ik vindt dit persoonlijk
mijn favoriete Rambo film.
Een aaneenschakeling van actie inderdaad,
ook al voelt de film heel anders aan
als de vorige 2 delen,
bijvoorbeeld Rambo
deelt in deze enige Rambo film
Karate trappen uit,
en hij rijdt paard.
Het acteerwerk
in deze film
met Sylvester Stallone
is wel niet te best,
in andere films
doet hij meer zijn best
als hier.
Het enige minpuntje blijft geen vrouwelijk element,
kortom dit blijft volgens mij een echte mannenfilm.

Tarkus
-
- 6407 berichten
- 5312 stemmen
Hoewel ik de 3 filmen allemaal goed vind, is deze naar mijn smaak de beste.
Dit is ook meer een oorlogsfilm, met een echt leger als tegenstander.
Ook hier steelt Sylvester Stallone door zijn vele stunts natuurlijk de show.
De film is inmiddels al 20 jaar oud en toch heb ik er weer van genoten als was het de eerste keer dat ik hem zag.
De 3 filmen zijn nog steeds monumenten uit de filmgeschiedenis, en tegenstanders (die er ongetwijfeld zijn) moeten de extra's op de DVD maar eens bekijken, de filmen hadden een immens succes toen ze verschenen en hebben dat nog altijd.
Dit jaar, 20 jaar na de 3de film is Rambo 4 uit, met weer Stallone (61 jaar ondertussen) in de hoofdrol.
Richard Crenna, die de onvervangbare kolonel en vriend van Rambo neerzet, zal er dan helaas niet meer bij zijn, vermits hij enkele jaren geleden is overleden.
Maar ik ben zeer benieuwd of Stallone op de leeftijd van 61 nog dezelfde capriolen zal uithalen als in de eerste 3 films.
Wanneer ik de film in mijn bezit heb hoort U het ongetwijfeld nog van me.
Dit was naar mijn smaak de beste, ondertussen weet ik dat nummer 4 nog beter is, maar deze blijft natuurlijk ook steengoed.
De volgende wordt nummer 4 opnieuw en dan is het afwachten wat de nieuwste brengt.
Wait and see

Shadowed
-
- 6787 berichten
- 4479 stemmen
Heerlijk.
Niet deel 1 of 2, maar deel 3 is eigenlijk precies hoe ik Rambo voor me zie. Geen actieheld met een paar dramatische trekjes om het allemaal wat subtieler te maken, maar echt een volbloed actieheld. Deel 3 heeft daarom ook het minst te vertellen, maar is daardoor wel heel erg leuk.
Wat in vergelijking met bijvoorbeeld deel 2 opvalt, is dat deze op technisch gebied een stuk beter is. De actie is knapper, mooier en grootser. Het camerawerk is knapper, de actiescènes zijn erg vermakelijk en de sets zijn ook best gedetailleerd.
Stallone blijft nog steeds een wat aparte verschijning maar als Rambo blijft hij het verdienstelijk doen. Het is niet de beste qua acteren maar wel het beste qua schieten natuurlijk. In vergelijking met voorgaande twee delen bevat deze ook veel meer actie en is veel intrigerender.
Want waar voorgaande delen nog weleens saai waren is deze dat absoluut niet meer. Wel zijn de eerste 40 minuten een beetje slap en het duurt te lang voordat de kogels mogen rondvliegen. Wanneer dat dan eindelijk gebeurd is het wel genieten natuurlijk.
Lekker groots opgezette actie die goed vermaakt. Het verhaal is wel wat ongeïnspireerd en dit deel heeft uiteindelijk weinig te vertellen, maar dat hoeft een Rambo film ook niet perse. Leuk dat de romance en drama hier eigenlijk weg is. Ik kan het zo veel beter waarderen.

Simon Belmont
-
- 96 berichten
- 92 stemmen
Ondanks het feit dat ik een enorme fan van Rambo ben, had ik deze film tot 2020 nog nooit gezien. Alleen wat flitsen. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen.
Het beeld van de drager, een blu -ray uit de collector item (een soort van handgranaat), was op mijn 4K-TV perfect. En in vergelijking met de opvolgers was het verhaal een verademing. Uiteraard, er zitten de 'schoonheidsfoutjes' uit de jaren-80 in, maar wat boeit dat. De film kijkt gewoon lekker weg met af en toe wat humor. Daarnaast het verhaal is geenszins voorspelbaar en blijft de spanning is om te snijden. Zo worden ze niet meer gemaakt, zeg ik maar.

Duke Nukem
-
- 1329 berichten
- 1704 stemmen
Rambo III is een stuk beter dan deeltje 2. De actie blijft natuurlijk onzinnig en het verhaaltje dun, maar Stallone zit wat beter in zijn rol deze keer en er zit veel vaart in de film. Het eerste en vierde deel blijven evenwel mijn favoriete delen.

Boneka
-
- 2251 berichten
- 1211 stemmen
Prima actiefilm! Inderdaad iets beter dan Rambo II maar voor de rest veel hetzelfde. 4k ziet er goed uit. Geluid kon beter. Leuk voor een avondje knallen!

Lebarron
-
- 1021 berichten
- 702 stemmen
Rambo gaat in dit deel naar Afghanistan om de Taliban te assisteren in hun strijd tegen de Russische bezetters nadat die zijn vriend Colonel Trautman gevangen genomen hebben. Qua actie zit deze film wel snor. Helaas maken ze van het personage John Rambo in deze film nog meer een karikatuur van de Rambo uit First Blood. Hij is nog meer the human weapon of mass destruction dan in 2. Deze film vind ik persoonlijk de minste uit de reeks. Geen slechte film maar ook niet top.

frans123
-
- 3357 berichten
- 856 stemmen
In de hele serie vind ik dit een grandioze misser. Pulp, en onzin verhaal. De beste is...2 dacht ik.

frans123
-
- 3357 berichten
- 856 stemmen
Het minste deel van de Rambo-reeks. Het lag niet eens zozeer aan Stallone, die weer een prima prestatie neerzet, maar wel om de dingen eromheen.
Zo beviel me de locatie stukken minder dan de voorgaande delen. De jungle was geweldig terrein voor Rambo om zijn beruchte hinderlagen te leggen, hier werd het grootste gedeelte van de film alleen maar dom geknald.
Ook de personages eromheen waren stukken minder. Crenna bevalt beter wanneer hij niet in actie hoeft te komen en dat jongetje was wel een erg dieptepunt.
Ook de schurken waren dramatisch. Dat accent van die Rus, verschrikkelijk. Over overacting gesproken zeg..
Geef me dan maar de sheriff uit het eerste deel of de onbetrouwbare Murdock uit het tweede deel.
Kleine onvoldoende
Ben het helemaal met je eens..In de jungle komt Rambo ( Sly) het best tot zijn recht. Met messen, touw, en vindingrijke dingen...Hier is alleen maar geknal..De intro duurt veel te lang, en het spel met dat dode schaap vind ik smakeloos. En de Taliban steunen...ook bedenkelijk. Nee, een misser deze film.

filmfan0511
-
- 904 berichten
- 928 stemmen
Rambo III is, om dit even uit de weg te hebben, de minste van de eerste drie delen; niettemin is ook dit weer een supertoffe actiefilm. Het lijkt intussen een geheel ander universum dan 'First Blood', en qua stijl en locatie is dit derde deel ook erg verschillend van deel 2, maar op zich vind ik juist die variatie wel leuk aan de Rambo reeks tot nu toe. Dat zorgt ervoor dat het helemaal niet repetitief aanvoelt wanneer je alle delen achter elkaar kijkt. Ik zie dat er wel eens kritiek is op de gekozen locatie van deze film, maar ik vond de rotslandschappen, woestijnen en grotten echt sfeervol. Toegegeven, Rambo werkt het beste in een bos of een jungle, maar dat kan je nu eenmaal niet drie films na elkaar gebruiken zonder dat het afgezaagd wordt. De eerste veertig minuten waren wat trager dan ik gewend ben van deze serie, maar het laatste uur zit weer vol met geweldige en lekker ongecompliceerde actie. Even verstand op nul en genieten. In de laatste tien minuten explodeert er zoveel dat m'n aandacht wat verslapte, maar dat reken ik de film verder niet al te zwaar aan. Stallone zat bovendien naar mijn gevoel zelfs wat beter in de rol dan in de eerste twee films (hoewel je Rambo van deel I en de Rambo van deze film in weinig opzichten nog kan vergelijken). Ook Richard Crenna speelt weer een leuke rol als Rambo's kolonel. All in all ben ik echt heel erg tevreden met de Rambo reeks tot nu toe; kwalitatief veel sterker dan ik op voorhand gedacht had, en gewoon verdomd vermakelijk. 3.5* voor dit derde deel.

Lovelyboy
-
- 2684 berichten
- 1942 stemmen
Rambo 3 het deel van de drie die het best in het geheugen ligt, wat niet zo vreemd is omdat ik ouder was destijds.
Niets nieuws onder de zon wanneer Trautman John opnieuw zoekt voor een klus, en de laatste daar niet echt happig op is. Ieder andere actie is tot mislukken gedoemd met bepaalde gevolgen tot gevolg waarop, je raadt het al, Rambo toch in actie komt. Het is een flinterdun verhaaltje zonder The War At Home of het Vietnam trauma zelf zoals 1 en 2, maar een stukje koude oorlog en een dikke vinger naar Rusland en hun eigen Vietnam. In plaats van rebellen te bestrijden worden ze nu gesteund.
Eigenlijk is net als deel 2 dit weinig meer dan 'geweldsporno' en heeft het geheel weinig meer zin dan 's werelds beste huurling in stelling te brengen tegen een overmacht van incapabele vijanden waarvan hij naar hartenlust uit kan schakelen. Best aardig zijn de nodige gevechten en vele actie, vooral die in de grot waar hij met verschillende Spetnaz afrekent waaronder die grote. Aardig zijn ook de Eerste Hulp praktijken, een methode die nog regelmatig daarna gekopieerd is.
Echt super is het allemaal niet maar het matige cijfer dat deze film scoort is mij toch net te laag. Maar dan moet ik ook eerlijk bekennen dat er veel jeugdsentiment mee spreekt. Gewoon leuk, en vooral dom vermaak.

scorsese
-
- 11177 berichten
- 9860 stemmen
Matige film waarin John Rambo zich heeft teruggetrokken in een klooster, totdat zijn voormalig kolonel hem een bezoekje brengt. Zolang er geen actie is, weet het nauwelijks te boeien. Het helpt ook niet echt dat het lijkt dat de film zichzelf behoorlijk serieus neemt. En bij het vorige deel kon ik daar nog wel om lachen, hier een stuk minder. Wel mooie locaties en aan explosies geen gebrek.

mjk87 (moderator films)
-
- 12696 berichten
- 3690 stemmen
Film die me uiteindelijk niet genoeg wist te boeien (ondanks het thema, juist die Bond-film ivan uit dezelfde periode in dat gebied vind ik één van de leukere), typisch jaren 80 dat qua actie nogal eens teleurstelt. En qua tempo ook niet lekker loopt. Jammer, want het middendeel met de inval op die Russische basis was gewoon een prima stukje cinema vol suspense en gewoonweg erg fijn kijkvoer. Maar alles eromheen oogt allemaal wat simpel en goedkoop. 2,5*

xxERWINxx
-
- 1531 berichten
- 833 stemmen
Vandaag weer eens herbekeken, iets minder dan het 2e deel, de jungle vind ik toch wat mooier en sfeervoller, maar deze in Afghanistan mag er ook zeker zijn, weer een ander soort Rambo in de woestijn.
Mooie scenes in het dorpje en mooie locatie wel met de gevangenis en goede schurken
Op naar deel 4

MOVIEMAZZTER
-
- 202 berichten
- 199 stemmen
Tsja....te paard en met een groot mes het leger van de Sovjet Unie verslaan gaat mij te ver. Minste van de Rambo-reeks.

des1
-
- 1659 berichten
- 952 stemmen
Hadden de Russen maar gehakt gemaakt van de Muhadien, voorloper van de taliban. Hadden wij niet naar Afghanistan gehoeven, en was het nu niet zo'n treurige bende daar. Om die reden al is Rambo III één van de grootste missers ever.

Basto
-
- 9499 berichten
- 6662 stemmen
Rambo 3 is grotendeels een herhaling van zetten. Wederom gaat Rambo op een rescue mission. Ditmaal in Afghanistan waardoor de film wel een hele andere look krijgt.
Het was bij de release de duurste film ooit, (en nog steeds de duurste b-film allertijden) waarbij het grootste deel van het budget, naast het salaris van Stallone waarschijnlijk is opgegaan aan explosies en stuntmannen. De actie is ook 35 jaar later nog spectaculair. Een veilige set is het vast niet geweest.
Deze extravagantie is een direct gevolg van de strijd tussen Stallone en Schwarzenegger om de status als grootste actiester. Inmiddels zijn het goede vrienden, maar tien konden ze elkaar niet luchten. Iets wat z’n oorsprong vond in 1976 toen Schwarzenegger wel werd onderscheiden met een Golden Globe (voor zijn rol in Stay Hungry), maar Stallone gepasseerd werd voor Rocky.
Enfin, Rambo in Afghanistan moet het dus vooral hebben van de fenomenale actie en daarin slaagt het met blag en wimpel. Het ziet er allemaal geweldig uit en ook de soundtrack is veel voller dan de eerdere delen.
Ik vraag me wel af of Stallone zich bij de eindcredits nog eens achter z’n oren heeft gekrabd. De film is namelijk opgedragen aan de vriendelijke mensen van Afghanistan.
Topvermaak! 4,5

Pre- en sequels

Rambo: Last Blood
2019
628 reacties

Rambo
2008
1.906 reacties

Rambo: First Blood Part II
1985
565 reacties

First Blood
1982
895 reacties
Het laatste nieuws

James Cameron schrijft aan nieuwe 'Terminator', maar wil wachten tot AI meer ontwikkeld is

De tien best beoordeelde films van de jarige Riley Keough (34)

Legendarische misdaadfilm 'Goodfellas' van Martin Scorsese vanavond op BBC 2

Dreamworks onthult eerste trailer voor nieuwe animatiefilm 'Ruby Gillman, Teenage Kraken'
Bekijk ook

Kozure Ôkami: Oya no Kokoro Ko no Kokoro
Actie / Avontuur, 1972
11 reacties

Scratch
Documentaire, 2001
28 reacties

Rocky
Drama / Sport, 1976
640 reacties

First Blood
Actie / Drama, 1982
895 reacties

Escape from Sobibor
Drama / Oorlog, 1987
166 reacties

Kozure Ôkami: Meifumadô
Actie / Drama, 1973
8 reacties
Gerelateerde tags
competitiesubmachine gunsovjet unieliberationsoviet militarythailandfreedom fighterafghanistanwar on freedom machinegunmujahid westers
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.