Rambo III (1988)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Peter MacDonald
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Marc de Jonge

John Rambo woont inmiddels in een klooster. Op een dag komen zijn voormalige kolonel Trautman en de ambassadeur van de V.S. hem opzoeken met een aanbod om een missie te accepteren. John weigert, en Trautman besluit om in zijn eentje naar Afghanistan te vertrekken. Zijn missie gaat echter mis; hij wordt door de Russen gevangen genomen en gemarteld in een zwaar bewaakt fort. Wanneer John is ingelicht, besluit hij om naar Afghanistan te vertrekken en om zijn kolonel te redden. Hij krijgt hierbij hulp van Afghaanse rebellen.

• vandaag om 23:00 uur op TV (FOX)
Ugh.

Gaat dezelfde richting uit als het tweede deel, maar is zelfs nog iets slechter. Plot en acteerwerk laten we maar even links liggen, dat heeft de regisseur duidelijk ook gedaan, eigenlijk draait deze film maar rond 1 ding en da's actie.

Die wordt jammer genoeg zeer saai, lelijk en vervelend in beeld gebracht. Net als in het tweede deel is er weinig connectie tussen wat Rambo doet en het lot van zijn tegenstanders. Een degelijke editor had allicht wat beters van deze film kunnen maken.

Maar ook de actie zelf is redelijk saai. Pas op het einde komt er wat degelijk geschut aan te pas, maar zelfs dat weet niet meer te brengen wat je er eigenlijk van zou verwachten. Had uiteindelijk nog moeite om m'n ogen open te houden, zou niet mogen bij 45 minuten bijna continue actie.

avatar van asseplop
Zoals wel vaker is de eerste meestal de beste......

brol, maar toch .......................................1.5

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, waarbij ik moet direct moet zeggen dat de film er prachtig uitziet. Nu pas valt op hoe verzorgd en zorgvuldig alles in beeld is gebracht. Het camerawerk is in ieder geval eersteklas. Helaas kan dat niet gezegd worden van het script, dat beschikt over een erg standaard en vooral spanningloos verhaaltje. De voornaamste bad guy is daarnaast een eendimensionale misser. Aktie en spektakel volop, maar het maakt allemaal weinig indruk en je voelt gewoonweg dat er te weinig op het spel staat voor de hoofdrolspeler. Op emotioneel vlak gebeurt er al helemaal niets. Al met al verreweg de minste van de Rambo-films, de indrukwekkende vormgeving ten spijt.

avatar van FunkStarr
Als ik hier zo de meeste reacties lees over deel 2 heeft men of een andere film dan mij gezien of gewoon niet goed op zitten letten, want deel 2 is samen met de eerste gewoon de beste. Deze film is een kopie van deel 2 alleen dan stukken minder. Blijf het bijzonder vinden dat sommigen (en dat zijn er aardig wat als ik hier zo vluchtig door de reacties heen lees) deel 2 de minste vinden maar goed.

Voor mij de minste. Rambo moet in de jungle spelen. 2 is en blijft voor mij de beste en de 4e de meest brute.

avatar van Fisico
De zwakste van de 3 eerste Rambo's, laat ons daar geen twijfel over bestaan. De vierde, het nakomertje, zag ik nog niet. Het enige interessante is de locatie en de bevolking van de Afghaanse bevolking. Afghanistan die inderdaad in de jaren 80 bondgenoten waren met de VS.

Veel bruut geweld en explosies in deze film, ook een beetje lachwekkend hoe 1 man het opneemt tegen een half legertje getraineerde soldaten, laat staan dat hij zelf doktertje speelt door zijn wonde te laten dichtschroeien.
Geen speech meer op het einde, jammer, hoe slecht die boodschap ook naar voren kwam uit de mond van Stallone, de makers moesten het blijkbaar ook niet meer hebben. Positief is wel dat Crenna blijft terugkomen in de films. Niet dat het zo'n sterk personage is, maar het is een pluspunt voor de herkenbaarheid van de Rambofilms.
Het leuke waren wel de erg mooie Afghaanse bergen en de schapenrace, kwestie van nog een beetje cultuur op te snuiven.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede film! Een hoop geschiet en explosies! Bijna net zo goed als deel 2.
Leuk om de kolonel samen met Rambo te zien vechten in Afghanistan.
Op naar Rambo 4

Iets minder dan deel 2 maar in een klein zaaltje in Rotterdam destijds een heerlijk visueel spektakel, Verstand op 0 en lekker knallen. Zoveel beter dan alle tegenwoordige bagger.

een goed vervolg.maar ik denk toch iets minder dan de andere delen.maar zeker nog een prima vervolg.vermaak me altijd weer prima.

avatar van AJK
AJK
Tja een oscar voor beste film zal de rambo films nooit gehad hebben.
Ook niet voor beste script.
Van alle delen heb ik van Rambo 3 het meest
genoten.Ik vind deel 1 ook het meest te pruimen deel,alhoewel ik deel 3 het meest gekeken heb.
De openingsscene is echt geweldig met het kempo stokken gevecht.
En daarbij samen de strijd aangaan met het
Afghaanse volk zat wel sentiment in.
Ik weet nog heel goed dat in de tijd toen deze film uitkwam heel gevoelig lag politiek gezien.
Toen dat een beetje verwaterde zijn heel veel
mensen deze film gaan kijken.
Het avontuurlijke scoort hoog in Rambo 3.
Voor het gevoel wat het mij geeft inclusief hoofdband van Rambo zijn mes die weer in beeld komt,waar ze qua merchandise veel aan verdient hebben en het macho gedoe van Sylvester.
Zit ik weer vanavond voor de tv.
Voor mij altijd een 3.0.