Rambo III (1988)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Peter MacDonald
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Marc de Jonge

John Rambo woont inmiddels in een klooster. Op een dag komen zijn voormalige kolonel Trautman en de ambassadeur van de VS hem opzoeken met een aanbod om een missie te accepteren. John weigert, en Trautman besluit om in zijn eentje naar Afghanistan te vertrekken. Zijn missie gaat echter mis; hij wordt door de Russen gevangen genomen en gemarteld in een zwaar bewaakt fort. Wanneer John is ingelicht, besluit hij om naar Afghanistan te vertrekken en om zijn kolonel te redden. Hij krijgt hierbij hulp van Afghaanse rebellen.

Ugh.

Gaat dezelfde richting uit als het tweede deel, maar is zelfs nog iets slechter. Plot en acteerwerk laten we maar even links liggen, dat heeft de regisseur duidelijk ook gedaan, eigenlijk draait deze film maar rond 1 ding en da's actie.

Die wordt jammer genoeg zeer saai, lelijk en vervelend in beeld gebracht. Net als in het tweede deel is er weinig connectie tussen wat Rambo doet en het lot van zijn tegenstanders. Een degelijke editor had allicht wat beters van deze film kunnen maken.

Maar ook de actie zelf is redelijk saai. Pas op het einde komt er wat degelijk geschut aan te pas, maar zelfs dat weet niet meer te brengen wat je er eigenlijk van zou verwachten. Had uiteindelijk nog moeite om m'n ogen open te houden, zou niet mogen bij 45 minuten bijna continue actie.

avatar van asseplop
Zoals wel vaker is de eerste meestal de beste......

brol, maar toch .......................................1.5

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, waarbij ik moet direct moet zeggen dat de film er prachtig uitziet. Nu pas valt op hoe verzorgd en zorgvuldig alles in beeld is gebracht. Het camerawerk is in ieder geval eersteklas. Helaas kan dat niet gezegd worden van het script, dat beschikt over een erg standaard en vooral spanningloos verhaaltje. De voornaamste bad guy is daarnaast een eendimensionale misser. Aktie en spektakel volop, maar het maakt allemaal weinig indruk en je voelt gewoonweg dat er te weinig op het spel staat voor de hoofdrolspeler. Op emotioneel vlak gebeurt er al helemaal niets. Al met al verreweg de minste van de Rambo-films, de indrukwekkende vormgeving ten spijt.

avatar van FunkStarr
Als ik hier zo de meeste reacties lees over deel 2 heeft men of een andere film dan mij gezien of gewoon niet goed op zitten letten, want deel 2 is samen met de eerste gewoon de beste. Deze film is een kopie van deel 2 alleen dan stukken minder. Blijf het bijzonder vinden dat sommigen (en dat zijn er aardig wat als ik hier zo vluchtig door de reacties heen lees) deel 2 de minste vinden maar goed.

Voor mij de minste. Rambo moet in de jungle spelen. 2 is en blijft voor mij de beste en de 4e de meest brute.

avatar van Fisico
De zwakste van de 3 eerste Rambo's, laat ons daar geen twijfel over bestaan. De vierde, het nakomertje, zag ik nog niet. Het enige interessante is de locatie en de bevolking van de Afghaanse bevolking. Afghanistan die inderdaad in de jaren 80 bondgenoten waren met de VS.

Veel bruut geweld en explosies in deze film, ook een beetje lachwekkend hoe 1 man het opneemt tegen een half legertje getraineerde soldaten, laat staan dat hij zelf doktertje speelt door zijn wonde te laten dichtschroeien.
Geen speech meer op het einde, jammer, hoe slecht die boodschap ook naar voren kwam uit de mond van Stallone, de makers moesten het blijkbaar ook niet meer hebben. Positief is wel dat Crenna blijft terugkomen in de films. Niet dat het zo'n sterk personage is, maar het is een pluspunt voor de herkenbaarheid van de Rambofilms.
Het leuke waren wel de erg mooie Afghaanse bergen en de schapenrace, kwestie van nog een beetje cultuur op te snuiven.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede film! Een hoop geschiet en explosies! Bijna net zo goed als deel 2.
Leuk om de kolonel samen met Rambo te zien vechten in Afghanistan.
Op naar Rambo 4

Iets minder dan deel 2 maar in een klein zaaltje in Rotterdam destijds een heerlijk visueel spektakel, Verstand op 0 en lekker knallen. Zoveel beter dan alle tegenwoordige bagger.

een goed vervolg.maar ik denk toch iets minder dan de andere delen.maar zeker nog een prima vervolg.vermaak me altijd weer prima.

avatar van AJK
AJK
Tja een oscar voor beste film zal de rambo films nooit gehad hebben.
Ook niet voor beste script.
Van alle delen heb ik van Rambo 3 het meest
genoten.Ik vind deel 1 ook het meest te pruimen deel,alhoewel ik deel 3 het meest gekeken heb.
De openingsscene is echt geweldig met het kempo stokken gevecht.
En daarbij samen de strijd aangaan met het
Afghaanse volk zat wel sentiment in.
Ik weet nog heel goed dat in de tijd toen deze film uitkwam heel gevoelig lag politiek gezien.
Toen dat een beetje verwaterde zijn heel veel
mensen deze film gaan kijken.
Het avontuurlijke scoort hoog in Rambo 3.
Voor het gevoel wat het mij geeft inclusief hoofdband van Rambo zijn mes die weer in beeld komt,waar ze qua merchandise veel aan verdient hebben en het macho gedoe van Sylvester.
Zit ik weer vanavond voor de tv.
Voor mij altijd een 3.0.

avatar van BlueJudaskiss
Bah. Vond dit net ietsje sterker dan het tweede deel - juist de afwezigheid van de speech, maar ook het onnodige liefdesverhaal is goddank achterwege gelaten, ook een paar mooie shots - maar het blijft een vermoeiende testosteronexplosie.

Relatief hoge 2,5* is te danken aan mijn heimwee naar de jaren tachtig met dit soort films.

avatar van Boneka
Lage punten hier, maar juist deze vond ik beter dan het doorsnee verhaaltje van II. De film begint sterk en er zitten zowaar aardige dialogen in. Soundtrack vond ik prima en het verhaal was lang niet zo slecht. Wel jammer dat het aardige sfeertje in Thailand abrupt werd afgebroken voor een missie naar Afghanistan waar alles eruit ziet als een woestijn. Afijn heb me toch nog redelijk kunnen vermaken. Het was een vleugje van alles wat. Een stukje James Bond, The Deer Hunter en in de verte Indiana Jones. Misschien had ik voor deze film een 3 moeten geven maar ik had al een 3 gegeven voor Rambo II.

avatar van Boneka
AJK schreef:
Tja een oscar voor beste film zal de rambo films nooit gehad hebben.
Ook niet voor beste script.
Van alle delen heb ik van Rambo 3 het meest
De openingsscene is echt geweldig met het kempo stokken gevecht.
En daarbij samen de strijd aangaan met het
Afghaanse volk zat wel sentiment in.
Toen dat een beetje verwaterde zijn heel veel
mensen deze film gaan kijken.
Het avontuurlijke scoort hoog in Rambo 3.
Zit ik weer vanavond voor de tv.
Voor mij altijd een 3.0.

Daar ben ik het helemaal mee eens hij begint er sterk. De locatie doet de film ineens daarna helaas wat draaien, maar goed.

avatar van Basto
Toch een pak minder dan de andere 3 delen. Juist omdat de film te veel hooi op ‘n vork neemt. Het verhaal van Rambo die weer een gevangene moet bevrijden kennen we al, maar de situatie is veel minder relevant en visueel ook een stuk saaier.

Waar Rambo 1 & 2 politiek relevant waren en direct effect hadden op de verwerking van Amerika’s Vietnamtrauma. Is dit meer een bewust ingezet politiek verhikel, waar Rambo de Russen opnieuw een lesje leert. Helaas werden dat soort films toen al aan de lopende band gemaakt, waardoor het eigenlijk allemaal wat leeg en iverbodig aanvoelt. Ook met de afghanen heb ik nooit wat gehad.

Krappe 3,5

avatar van Metalfist
God would have mercy. He won't

Met het vorige deel kregen we eindelijk de film te zien waar het personage vandaag de dag zijn status vandaan haalt. Een groot verschil ten opzichte van de eerste film, die focuste zich toch meer op de re-integratie van Vietnam veteranen in plaats van een soldaat die het tegen jan en alleman opnam, maar nog altijd wel een erg vermakelijk filmpje. Ik vreesde alleen dat de reeks met dit derde deel compleet over the top ging gaan, maar dat blijkt uiteindelijk best nog goed mee te vallen.

Wel wordt het grootser en grootser, maar blijkbaar geraakt Stallone daar nog altijd mee weg. Deze keer vinden we hem terug in een periode dat hij zijn schietgrage leventje achter zich heeft gelaten en een stel monniken helpt met de renovatie van een tempel. Hij moet af en toe nog altijd wel eens zijn agressie kwijt, maar dat kan verholpen worden door hier en daar een knokpartijtje in te lassen. Door omstandigheden bevindt onze held zich al snel opnieuw achter vijandelijke linies en dat resulteert in een aantal confrontaties met wat Russen. Die hebben nooit echt de uitstraling die bij dit soort personages hoort (dan is Red Scorpion met Dolph Lundgren in de hoofdrol een meer iconisch beeld van de Spetsnaz) en het is vooral een goede zet geweest om Trautman gevangen te laten nemen. Dat geeft dan net een beetje afwisseling ten opzichte van de vorige Rambo film. Wat verder vooral opvalt aan dit derde deel is de positieve ingesteldheid ten opzichte van Afghanistan, kan me niet voorstellen dat dit vandaag de dag nog op deze manier gemaakt zou kunnen worden.

Je mag zeggen wat je wil over Sylvester Stallone, hij heeft toch wel een aantal indrukwekkende personages tot leven gebracht. Rambo is en blijft een figuur dat zijn plaats in de filmgeschiedenis heeft verdiend en je begrijpt perfect waarom wanneer je de trilogie hebt gezien. Tof ook dat hij de continuïteit zoveel mogelijk probeert te respecteren met onder andere de littekens die hij oploopt in voorgaande films en natuurlijk dat amulet dat hij van Co heeft gekregen. Richard Crenna keert gelukkig opnieuw terug voor de rol van Trautman en het is altijd wel fijn om Kurtwood Smith nog eens in iets te zien opdraven, zelfs al is het een veredelde bijrol zoals hier. Dat Russen bijna nooit door echte Russen worden gespeeld is al wel vaker het geval (Lundgren is ook een Zweed) en om de een of andere reden gaat dat soort rollen vaak naar Franstaligen. Marc de Jonge voldoet aan dat criteria maar is voor de rest compleet inwisselbaar.

Het vierde deel ben ik indertijd nog in de cinema gaan kijken, ik kan me enkel nog maar een flard van het einde herinneren maar naar mijn gevoel was dat wel een vermakelijkere zit dan dit derde deel. Over een korte tijd zal ik daar zekerheid in hebben, ben benieuwd in ieder geval wat dit nog gaat geven en of Stallone ooit het personage nieuw leven zal inblazen.

avatar van Brabants
In grote lijnen verschilt dit derde deel niet zo heel erg veel van zijn voorganger. Het enige verschil zit hem in het vijandig gebied wat zich nu niet afspeelt in Vietnam, maar in Afghanistan. Of er met het verbeterde budget voor dit deel meer is gedaan, dat betwijfel ik. Gevoelsmatig is dit niet het beste deel, mijns inziens.

avatar van AJK
AJK
Tja ik vind deel 1 het beste deel.
Maar deze deel 3 heb ik toch het meest bekeken.
Laat ik het zo zeggen,Rambo 3 doet mij het meest.Hij is hier ook wat opgepomter dan in deel 1 en 2.Nogmaals de opening is geniaal.
Het sentiment met het volk deed me wel wat.
Hij staat in mijn top 10'
Ik denk dat Stallone in al de jaren zwaar overschat is.Nee een karakter acteur is ie niet.
Maar ik vind als Jhon J Rambo speelt hij voortreffelijk.nogmaals vanavond ga ik er voor de
Tigste keer weer voor zitten.
Halfje erbij.3.5

avatar van joeygamer2
Weer een goede Rambo film! Bijna alle delen gezien, maar dit blijft een van de betere. Lekker veel actie zoals in de andere delen. Alleen de setting is wat minder dan de andere delen, maar verder is deze film prima! Ik vind dat hij wel een beetje laag scoord op MovieMeter van mij mag deze film wel boven de 3 sterren komen!

avatar van thoyouknow1980
Rambo maakt een stapje terug
Lang niet zo geslaagd als de eerste 2 delen.
Ik denk dat vooral de grote lege woestijn gewoon geen goede setting is voor een Rambo film.
Toch zitten er een aantal lekkere actie momenten in,en het verhaal is ook best goed.
Dus die ruime voldoende is wel binnen