Rambo: First Blood Part II (1985)

Actie

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Charles Napier

Ex-Green Beret en Vietnamveteraan John Rambo zit inmiddels al drie jaar vast in een kamp waar hij zware arbeid moet verrichten als straf voor de gebeurtenissen uit 'First Blood'. Zijn voormalige kolonel Trautman komt hem opzoeken met een aanbod: of nog vijf jaar zware arbeid, of een missie in Vietnam om een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen te lokaliseren. John kiest voor het tweede. Hij komt onder commando te staan van Murdock, een man die niet het beste met John voorheeft...

avatar van Simon Belmont
Ook deze film over de vietnam-veteraan Rambo vind ik fantastisch. Vanuit mijn jeugdjaren, toen je min of meer verplicht was om deze actiefilm te kijken, herinner ik mij het moment dat hij door zijn meerderen in de steek wordt gelaten en de list met de helikopter aan het einde. Maar niet waarom Rambo op dat moment in de steek werd gelaten. Dat begrijp ik nu pas, nu ik volwassen ben.
Het maakt de film des te beter. En realistischer, voor zover je daar met zoveel bloed en explosies van kunt spreken. Maar het meest memorabel is wel het moment waarop hij gedwongen wordt om met zijn meerdere, Murdock, contact op te nemen en daarna uitbreekt. Geweldig en zonder enige twijfeléén van de beste filmomenten ooit..

avatar van Terminator05
thoyouknow1980 schreef:
Rambo in topvorm
Echt een pareltje onder de actiefilms,met een spannend verhaal dat zich afspeelt in Vietnam.
Vroeger een van mijn nummer 1 films om te huren uit de videotheek,en das niet voor niks.
Want de geweldige jungle locaties zorgen voor bakken met sfeer.
Tevens is de actie ook bruut en veelvoudig aanwezig,blijft mijn favoriete Rambo deel

Inderdaad, met afstand de beste rambo film.

avatar van Duke Nukem
Dit tweede deel weer eens gezien en het is echt een stuk minder dan deel 1. Veel minder verhaal en diepgang, ook minder kans voor Stallone om te laten zien dat hij kan acteren. Wel een knap meisje, die Julie Nickson.

avatar van Corcicus
Na 35 jaar is dit nog steeds een uptempo spectaculaire actieprent. Rambo maakt zijn vijanden kapot, is niet van plan gevangenen te maken en hakt zich een weg door de jungle en de Vietcong. De ene explosie na de andere, geen moment van verveling, puur actie. Heerlijk!

avatar van FlorisV
Toch een wat onderschatte klassieker dus maar een extra half puntje. Wederom een fijne rol van Crenna, en als toevoeging een mooie tropische verassing in de vorm van Julia Nickson, die een menselijk gezicht geeft aan de film. Stallone is wat stoicijnser als oorlogsmachine maar zijn daden spreken boekdelen.

Net als in de eerste film kunnen we genieten van een (ditmaal nog betere en onvergetelijke) Jerry Goldsmith soundtrack en eindigt de aftiteling helaas dan weer met een matig rocknummer. De beelden van Vietnam/Thailand zijn erg fraai, net als de actiescenes. James Cameron schreef mee aan het script, wat best wel wat parallellen heeft met Aliens, wat hij een jaar later maakte. Ik heb van George P. Cosmatos nooit meer gehoord maar hij heeft hier toch wel een iconische standaard gezet voor actiefilms. Al met al is toch wel meer respect op zijn plaats dan de film meestal krijgt.

Ik genoot zelf vooral van de creatievere tactieken van Rambo: de sluipmoorden, zeker als hij zich verstopt in de modder, de vele boobytraps, bijvoorbeeld het lokken met dat kippenbloed...maar als Rambo ongedekt om zich heen gaat schieten en uiteraard net op het juiste moment omdraait om elke dreiging te snel af te zijn, dan gaat het snel vervelen. En ja, er zitten zwaar overdreven momenten in, waarbij de serieuze toon overgaat tot een soort kolder (dit werd in Rambo 3 nog erger), zoals met de Vietnamese generaal die niet kan schieten, waarbij Rambo op zijn elvendertigste zijn boog spant, of als de imposante Russische Mil Mi-24 Hind helicopter het presteert om een ronddraaiende helicopter te missen.

Desondanks moet ik constateren dat veel actiefilms van nu de inventiviteit missen die ik in films als deze wel zie. En het statement aan het einde blijft sterk. De verachting die Vietnam veteranen van sommige "progressieve" landgenoten (naast stevig blowen vooral bezig met het rolbezemen van de achtergebleven meisjes van de soldaten) ontvingen en het magere "thank you for your service" door de staat waren een schande.

Ik heb ooit een keer gehoord van ja je moet alleen de eerste rambo kijken want de rest is waardeloos. Nou deze film vind ik bijna net zo goed. Zelfs de 3e vind ik een prima film. De eerste is sowieso de beste maar deze reeks geeft aan dat vervolgen ook meer dan de moeite waard kunnen zijn.