Rambo: First Blood Part II (1985)

Actie

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Charles Napier

Ex-Green Beret en Vietnamveteraan John Rambo zit inmiddels al drie jaar vast in een kamp waar hij zware arbeid moet verrichten als straf voor de gebeurtenissen uit 'First Blood'. Zijn voormalige kolonel Trautman komt hem opzoeken met een aanbod: of nog vijf jaar zware arbeid, of een missie in Vietnam om een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen te lokaliseren. John kiest voor het tweede. Hij komt onder commando te staan van Murdock, een man die niet het beste met John voorheeft...

avatar van Filmkriebel
Nog nooit eerder gezien deze. Deze sequel is allemaal actie. Rambo wordt in de Vietnamese jungle gedropt om foto's te gaan trekken (ja foto's trekken!!! ) van gevangenenkampen die tien jaar na het einde van de oorlog nog zouden bestaan. Dat is echter de kat bij de melk zetten; deze oorlogsomgeving voor Rambo is net een pretpark waar hij zich volledig kan in uitleven. De POW's moeten gered worden en onze vriend heeft een rocket launcher bij de hand waarmee hij de Russen en de Viets zal leren wat vuurwerk is.
Deze sequel heeft een grote cultstatus maar eigenlijk is dit een onvervalste B-film die lijkt op een veredelde Cannon film. Heb me niet verveeld maar de eerste vond ik stukken beter.

avatar van Boneka
Rambo II gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar ja wilde ze toch allemaal weer eens een keer zien al vraag ik mij af of ik deel II en III ooit heb gezien. Afijn het verhaal stelt natuurlijk niks voor, de geloofwaardigheid is 0,0 en verder is het een hoog A team gehalte met honderd duizend kogels die het hele leger treft behalve mr. Rambo himself. Maar goed we houden van Rambo en na zijn uitstekende First Blood zij het hem vergeven. De actie is verder wel goed. Leukste kogelregen vond ik het laatste shot.

De blu ray vond ik iets minder dan deel I. Beetje verzadigde kleuren. Ook qua geluid hoeven we niet veel te verwachten. Nu moet ik nog door deel III zien heen te kruipen.

Boneka schreef:
Leukste kogelregen vond ik het laatste shot.

Met oerkreet!

Boneka schreef:

Nou, daar zit je dan toch behoorlijk naast. Rambo 2 was het middel dat Amerika van haar Vietnamtrauma afhielp en daarmee de weg vrij maakte voor hernieuwde aggressieve buitenlandse politiek. De inval in Granade, de golfoorlog, de inmenging in Afghanistan was niet mogelijk geweest zonder die verwerking. Van de negetieve toon zoals verbeeld in films als Coming Home, The Deerhunter en de eerste Rambo nog min of meer, reed nu half America rond met een bumpersticker van Rambo. Dank zij hem wonnen ze alsnog.

Dus deze film, die ‘nergens over’, lijkt te gaan is waarschijnlijk de meest invloedrijke politieke film van de vorige eeuw. Het maakte ook de weg vrij voor Top Gun, dat de meest succesvolle recruitement commercial voor het leger zou worden.

Je kan er meer over lezen in dit uitgebreidde proefschrift.

avatar van Filmkriebel
Het is waar dat Rambo (de eerste dan) de getraumatiseerde Vietnamveteraan opvoerde en de ondankbaarheid van de Amerikaanse staat belichtte, maar dat was toen geen wereldschokkend nieuws. Een Rambofilm had men echt niet nodig om het licht te doen schijnen laat staan om een politiek statement te maken. Zoals Boneka zegt, gaat Rambo II nergens over en is enkel gericht op actie-entertainment. Hoogstens kan men in Rambo een karikatuur van het militaristische Amerika zien, dat zich overal gaat mee moeien en met harde hand terugslaat.
Maar dat Rambo zo'n (politiek) beïnvloedende rol had vind ik een zwaar overdreven uitspraak Waarom Chuck Norris dan niet in Missing in Action?

avatar van Boneka
73 pages long en ik ben niet zo'n lezer haha. Maar toch bedankt...;)

Filmkriebel schreef:

Ik zou zeggen lees de scriptie. Je hebt die tijd kennelijk niet zelf meegemaakt. Rambo was van enorme impact. Wereldschokkend dekt de lading perfect. Amerika won de Vietnam oorlog immers alsnog in hun beleving. Ze gingen van loser natie terug naar een natie van winnaars. Reagan verwees naar hen in speeches. Rambo werd zo een begrip dat iedereen kende, daar hoefde je niet eens voor naar de bios te zijn geweest.. Kun je over Bradock nu niet bepaald zeggen....

avatar van Filmkriebel
De jaren 80 heb ik als tiener heel bewust meegemaakt maar niemand nam Rambo erg serieus hoor, althans in Europa. De one-man-army, dat was comic niveau. Voor Amerika is Rambo de natte droom van het post vietnam era zoals je zegt, maar de impact is volgens mij meer cultureel dan politiek. Rambo was een begrip dat iedereen kende zeg je... dat is waar! Maar Indiana Jones, Luke Skywalker, Hannibal the Cannibal ook, maar dat is toch omwille van de filmcultuur.

Uitspraken over de politieke significantie van Rambo vind ik onzin, en zeker zo één als "meest invloedrijke politieke film van de vorige eeuw" , dat geloof je toch zelf niet? Misschien hebben een paar politici (ja die kijken ook wel eens naar films!) er wel eens naar gerefereerd maar dat zal wel eerder met de extreme karikatuur te maken hebben. .

Filmkriebel schreef:

Het is zeker in eerste instantie cultureel, maarcde omslag in denken ‘wij zijn losers’ naar ‘wij zijn winnaars’, is een hele grote. Dat men Rambo niet serieus nam/neemt, is juist wat er mis is met de perceptie. Die ‘paar politici’, was wel de president van De Verenigde Staten...

Maar ik verwijs je nogmaals naar die scriptie. Daarin wordt het allemaal nauwgezet beicht.

avatar van Brabants
Een missie naar Vietnam om te onderzoeken of het nog krijgsgevangen worden vastgehouden is iets totaal anders dan dat wat we in het eerste deel hadden gezien. Rambo wordt achtergelaten in Vietnam en als hij erachter komt dat de beweringen waar zijn brengt dit Rambo in een andere wraakzuchtige waanzin. Deze kennen we zeker van deel een. Compleet ander verhaal maar wel een authentieke Rambo. Zeer sterk sequel.

avatar van frodok
Ach ja, de film doet in het genre wel gewoon wat het moet doen, maar heeft verder natuurlijk niks om het lijf. Ik kan hem in ieder geval afvinken.

Net geen voldoende deze popcornfilm. Ik zag een week geleden een Rambo ??? die veel beter was.
Ach..verstand erg op nul...biertje...
O...Amerikaanse soldaten in Vietnamese gevangenkampen....???Waarom???Noord Vietnam neem ik aan???

avatar van thoyouknow1980
Rambo in topvorm
Echt een pareltje onder de actiefilms,met een spannend verhaal dat zich afspeelt in Vietnam.
Vroeger een van mijn nummer 1 films om te huren uit de videotheek,en das niet voor niks.
Want de geweldige jungle locaties zorgen voor bakken met sfeer.
Tevens is de actie ook bruut en veelvoudig aanwezig,blijft mijn favoriete Rambo deel