Rambo: First Blood Part II (1985)

Actie

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Charles Napier

Ex-Green Beret en Vietnamveteraan John Rambo zit inmiddels al drie jaar vast in een kamp waar hij zware arbeid moet verrichten als straf voor de gebeurtenissen uit 'First Blood'. Zijn voormalige kolonel Trautman komt hem opzoeken met een aanbod: of nog vijf jaar zware arbeid, of een missie in Vietnam om een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen te lokaliseren. John kiest voor het tweede. Hij komt onder commando te staan van Murdock, een man die niet het beste met John voorheeft...

avatar van Filmkriebel
Nog nooit eerder gezien deze. Deze sequel is allemaal actie. Rambo wordt in de Vietnamese jungle gedropt om foto's te gaan trekken (ja foto's trekken!!! ) van gevangenenkampen die tien jaar na het einde van de oorlog nog zouden bestaan. Dat is echter de kat bij de melk zetten; deze oorlogsomgeving voor Rambo is net een pretpark waar hij zich volledig kan in uitleven. De POW's moeten gered worden en onze vriend heeft een rocket launcher bij de hand waarmee hij de Russen en de Viets zal leren wat vuurwerk is.
Deze sequel heeft een grote cultstatus maar eigenlijk is dit een onvervalste B-film die lijkt op een veredelde Cannon film. Heb me niet verveeld maar de eerste vond ik stukken beter.

avatar van Boneka
Rambo II gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar ja wilde ze toch allemaal weer eens een keer zien al vraag ik mij af of ik deel II en III ooit heb gezien. Afijn het verhaal stelt natuurlijk niks voor, de geloofwaardigheid is 0,0 en verder is het een hoog A team gehalte met honderd duizend kogels die het hele leger treft behalve mr. Rambo himself. Maar goed we houden van Rambo en na zijn uitstekende First Blood zij het hem vergeven. De actie is verder wel goed. Leukste kogelregen vond ik het laatste shot.

De blu ray vond ik iets minder dan deel I. Beetje verzadigde kleuren. Ook qua geluid hoeven we niet veel te verwachten. Nu moet ik nog door deel III zien heen te kruipen.

Boneka schreef:
Leukste kogelregen vond ik het laatste shot.

Met oerkreet!

Boneka schreef:

Nou, daar zit je dan toch behoorlijk naast. Rambo 2 was het middel dat Amerika van haar Vietnamtrauma afhielp en daarmee de weg vrij maakte voor hernieuwde aggressieve buitenlandse politiek. De inval in Granade, de golfoorlog, de inmenging in Afghanistan was niet mogelijk geweest zonder die verwerking. Van de negetieve toon zoals verbeeld in films als Coming Home, The Deerhunter en de eerste Rambo nog min of meer, reed nu half America rond met een bumpersticker van Rambo. Dank zij hem wonnen ze alsnog.

Dus deze film, die ‘nergens over’, lijkt te gaan is waarschijnlijk de meest invloedrijke politieke film van de vorige eeuw. Het maakte ook de weg vrij voor Top Gun, dat de meest succesvolle recruitement commercial voor het leger zou worden.

Je kan er meer over lezen in dit uitgebreidde proefschrift.

avatar van Filmkriebel
Het is waar dat Rambo (de eerste dan) de getraumatiseerde Vietnamveteraan opvoerde en de ondankbaarheid van de Amerikaanse staat belichtte, maar dat was toen geen wereldschokkend nieuws. Een Rambofilm had men echt niet nodig om het licht te doen schijnen laat staan om een politiek statement te maken. Zoals Boneka zegt, gaat Rambo II nergens over en is enkel gericht op actie-entertainment. Hoogstens kan men in Rambo een karikatuur van het militaristische Amerika zien, dat zich overal gaat mee moeien en met harde hand terugslaat.
Maar dat Rambo zo'n (politiek) beïnvloedende rol had vind ik een zwaar overdreven uitspraak Waarom Chuck Norris dan niet in Missing in Action?

avatar van Boneka
73 pages long en ik ben niet zo'n lezer haha. Maar toch bedankt...;)

Filmkriebel schreef:

Ik zou zeggen lees de scriptie. Je hebt die tijd kennelijk niet zelf meegemaakt. Rambo was van enorme impact. Wereldschokkend dekt de lading perfect. Amerika won de Vietnam oorlog immers alsnog in hun beleving. Ze gingen van loser natie terug naar een natie van winnaars. Reagan verwees naar hen in speeches. Rambo werd zo een begrip dat iedereen kende, daar hoefde je niet eens voor naar de bios te zijn geweest.. Kun je over Bradock nu niet bepaald zeggen....

avatar van Filmkriebel
De jaren 80 heb ik als tiener heel bewust meegemaakt maar niemand nam Rambo erg serieus hoor, althans in Europa. De one-man-army, dat was comic niveau. Voor Amerika is Rambo de natte droom van het post vietnam era zoals je zegt, maar de impact is volgens mij meer cultureel dan politiek. Rambo was een begrip dat iedereen kende zeg je... dat is waar! Maar Indiana Jones, Luke Skywalker, Hannibal the Cannibal ook, maar dat is toch omwille van de filmcultuur.

Uitspraken over de politieke significantie van Rambo vind ik onzin, en zeker zo één als "meest invloedrijke politieke film van de vorige eeuw" , dat geloof je toch zelf niet? Misschien hebben een paar politici (ja die kijken ook wel eens naar films!) er wel eens naar gerefereerd maar dat zal wel eerder met de extreme karikatuur te maken hebben. .

Filmkriebel schreef:

Het is zeker in eerste instantie cultureel, maarcde omslag in denken ‘wij zijn losers’ naar ‘wij zijn winnaars’, is een hele grote. Dat men Rambo niet serieus nam/neemt, is juist wat er mis is met de perceptie. Die ‘paar politici’, was wel de president van De Verenigde Staten...

Maar ik verwijs je nogmaals naar die scriptie. Daarin wordt het allemaal nauwgezet beicht.

avatar van Brabants
Een missie naar Vietnam om te onderzoeken of het nog krijgsgevangen worden vastgehouden is iets totaal anders dan dat wat we in het eerste deel hadden gezien. Rambo wordt achtergelaten in Vietnam en als hij erachter komt dat de beweringen waar zijn brengt dit Rambo in een andere wraakzuchtige waanzin. Deze kennen we zeker van deel een. Compleet ander verhaal maar wel een authentieke Rambo. Zeer sterk sequel.

avatar van schoonetoonen
Ach ja, de film doet in het genre wel gewoon wat het moet doen, maar heeft verder natuurlijk niks om het lijf. Ik kan hem in ieder geval afvinken.

Net geen voldoende deze popcornfilm. Ik zag een week geleden een Rambo ??? die veel beter was.
Ach..verstand erg op nul...biertje...
O...Amerikaanse soldaten in Vietnamese gevangenkampen....???Waarom???Noord Vietnam neem ik aan???

avatar van thoyouknow1980
Rambo in topvorm
Echt een pareltje onder de actiefilms,met een spannend verhaal dat zich afspeelt in Vietnam.
Vroeger een van mijn nummer 1 films om te huren uit de videotheek,en das niet voor niks.
Want de geweldige jungle locaties zorgen voor bakken met sfeer.
Tevens is de actie ook bruut en veelvoudig aanwezig,blijft mijn favoriete Rambo deel

avatar van mjk87
Matig, vooral omdat dit nogal verouderd oogt. De actie is nergens echt spectaculair en spannend wordt het nooit. Qua sfeer gaat het nog wel (blijkbaar in Mexico gefilmd?) en Stallone is ook prima in zijn rol, maar verder is het een wat gezapig geheel dat heel erg 80s aanvoelt, qua actie, muziek, look. En in dit geval is dat niet per se een positief punt. 2,0*.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind dit deel beter dan deel 1 , hierin wat meer actie en explosies vergeleken met deel 1 , ook de setting is mooier, weinig verhaal en meer actie dus.
Smaken verschillen wat je nou mooier vind om te kijken, ik heb geen saai stuk kunnen ontdekken.
Op naar deel 3 voor een herziening.

avatar van Basto
Ik keek vorige week de 4k uhd disc. Ondanks dat mijn projector 2k is, zag die er echt schitterend uit!

frans123 schreef:
Ach..verstand erg op nul...biertje...

Waarom? Dat was toen deze film uitkwam nog steeds een issue die regelmatig het nieuws haalde.

avatar van FillumGek
In de vervolg op First Blood wordt Rambo naar Vietnam gestuurd om een aantal gevangen te bevrijden. Althans, zoals het Rambo betaamd negeert hij zijn orders, namelijk foto's maken, en besluit hij ze te bevrijden. Het was deze film die voor mij de term actiefilm definieerde vroeger. Grijs gedraaid op VHS en de inspiratiebron voor de vele schietpartijtjes die ik en schoolvriendjes deden toen we klein waren.

Het is ook een stukje nostalgie, maar de film is nog steeds prima om naar te kijken. Rambo is een soort superheld die in zijn eentje bijna tachtig man omver kegelt met pijl en boog, machinegeweren en zijn iconische survival knife. Hij wordt bijgestaan door de mooie Julia Nickson die hiermee haar filmdebuut maakte. Ik kreeg zelf even een Vietnam-flashback naar vroeger toen ik het verschrikkelijk vond haar te zien sterven.

Het duurt meer dan een half uur voordat de eerste dode valt maar daarna bieden de Vietnamezen zich keurig aan als kanonnenvoer. Iedereen schiet vanuit de heup, goed mikken is geen ding hier. Vanzelfsprekend is de actie vaak erg over de top met raketten en explosies die talloze rieten hutjes laten versplinteren. Op een heroïsch muziekje flaneert Rambo door de actie heen alsof het niks is, maar vermakelijk is het wel. Misschien dat de beste scene nog wel degene op het einde is, waarin hij zijn machinegeweer leeg schiet in zijn thuisbasis. Daarna spreekt Stallone eens meer dan drie zinnen uit en dan schiet je toch weer in de lach. Maar knallen kan die wel.

avatar van Ajax&Litmanen1
First Blood: Part 2 laat eigenlijk alles los wat de vorige film zo sterk maakte. Het traumatische verleden van Rambo, zijn problemen met de maatschappij, de boodschap achter de film. Daarvoor krijgen we in de plaats honderden doden door een hoofdrolspeler die het Amerikaanse volk waardigheid terug moest geven in de jaren 80, aangezien de Vietnamoorlog veel imagoschade op had geleverd en First Blood Part 1 toch vooral een kritische noot richting Amerika was.

Stallone speelt hier een onoverwinnelijke held die voor niemand bang is en dit in de praktijk brengt door iedereen bij bosjes neer te maaien. Het is een wat andere insteek, maar het kijkt bijzonder lekker weg. Na een korte intro zit hij al snel in oorlogsgebied en krijgt hij carte blanche om zijn ding te doen. Al te bloederig oogt het niet (daarvoor is het toch wachten op het herzien van Rambo 4), maar er zitten wel genoeg leuke en creatieve kills in. De kruisboog blijft fijn, maar zijn dikke gun doet het ook naar behoren. En hier en daar gebruikt hij nog eens zijn mes of zijn handen. En voordat het eventueel zou gaan vervelen zit de film er al weer op na anderhalf uur. Meer dan fijn 80's actievermaak dus.

Hier stond al 3,5* voor en die blijven staan.

avatar van GrobbekuikenXL
Idioot al die filmkeuringen. Vroeger na herkeuring ? Geschikt voor 12 jaar en ouder ( geknipt ?) later waren er video's die voor alle leeftijden waren ( weer geknipt? en dvd is nu weer voor 16? Deel 4 en 5 zijn in ieder geval voor 16 ja

avatar van Terminator05
Wel ... in die tijd was er enkel televisie ... ik had hem op video samen met commando en daartussen iets doms van de dikke en de dunne in het zwart wit, en elke dag dat ik vrij had keek ik ernaar als ukkie pukkie. Ik vind het wel jammer dat er zulke films niet meer gemaakt worden, special efects en dergelijke waren van topkwaliteit voor die tijd. En euhm, raketwerper en dergelijke!!! Rambo moest het hier toch wel hebben van zijn boog en mes, en ok, de wapens zijn ook wel cool, maar dien boog was toch wel killer.
Propagandafilm voor het amerikaans leger, dat klopt wel.
Voor de mensen die graag iemand afgeknald zien worden, of naar de laatste rambo film willen gaan kijken ... doet uw eigen een plezier en kijkt gewoon naar rambo 2

Mijn mening
dit vindt ik de minste Rambo film.
Ik vond hem niet echt slecht
maar ook niet echt goed.

Het verhaal rammelt van alle kanten
dat simpele verhaaltje
Rambo gaat vrijwillig
krijgsgevangen bevrijden
en de actie is wel redelijk.

Movie Jim schreef:
Mijn mening
dit vindt ik de minste Rambo film.
Ik vond hem niet echt slecht
maar ook niet echt goed.

Het verhaal rammelt van alle kanten
dat simpele verhaaltje
Rambo gaat vrijwillig
krijgsgevangen bevrijden
en de actie is wel redelijk.

Toch wel benieuwd wat er rammelt aan het verhaal?

Basto schreef:

Toch wel benieuwd wat er rammelt aan het verhaal?

Ik bedoelde plot gaten
het gevangenkamp lag?
en.
Maar goed
voor de rest niet te veel op letten
verstand maar op 0 zetten.

Movie Jim schreef:

het gevangenkamp lag?
en.
Maar goed
voor de rest niet te veel op letten
verstand maar op 0 zetten.

Hij had toch gewoon coordinaten meegekregen.

Basto schreef:

Hij had toch gewoon coordinaten meegekregen.

Klopt foutje my bad