Rocky Balboa (2006)

Drama / Sport

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Burt Young en Antonio Tarver

Rocky Balboa, één van de grootste bokskampioenen in de geschiedenis, heeft al jaren niet meer gebokst, The Italian Stallion, die bekend stond om zijn stalen kaak en zijn wilskracht om te winnen. Zijn vrouw Adrian is inmiddels overleden en zijn zoon en hij zijn inmiddels uit elkaar gegroeid. Rocky woont weer in de straten van Philadelphia waarin hij een restaurant runt. Wanneer ESPN een virtuele match toont tussen hem en de huidige wereldkampioen, Mason Dixon, en belachelijk wordt gemaakt op tv, begint Rocky na te denken. Uiteindelijk wordt hij door de manager van Dixon overgehaald om nog één keer de ring in te gaan...

avatar van John Milton
Verdiend half puntje erbij na herziening. Hier zat een stuk meer karakter in dan ik me herinnerde.

avatar van IH88
“Yo, Adrian, we did it... We did it.”

De tussenliggende jaren hebben duidelijk voor nieuwe inspiratie gezorgd bij de makers en Stallone zelf. Dit zesde deel zit goed in elkaar en Stallone ziet er bewonderenswaardig fit it. Door de dood van Adrian moet Rocky zichzelf ook weer herpakken, en dat zorgt duidelijk voor nieuwe inspiratie bij de schrijvers.

De band met zijn zoon wordt ook goed uitgewerkt en Stallone en Ventimiglia hebben een goede chemie. Ook Young is er weer bij en dat is toch altijd weer een meerwaarde. Alleen Tarver vond ik wat minder als bokser die het uiteindelijk tegen Rocky opneemt. Maar Rocky en Stallone zijn zeker nog niet versleten, alhoewel dit wel het afscheid van Rocky is in de boksring. Een waardig afscheid.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nostalgie is een belangrijk element in de Rocky franchise. En dus is het ideaal voor Sylvester Stallone om 30 jaar na het origineel eens herinneringen op te gaan halen. En niet alleen Stallone de regisseur en scenarist haalt herinneringen op, ook zijn personage Rocky kan het verleden niet loslaten. Zijn vriend Paulie wordt er doodmoe van. ‘Leef niet zo in het verleden!’ roept hij steevast. Maar Sylvester Stallone moet. Zijn geliefde Rocky franchise mag niet met het magere Rocky V eindigen. Laten we de film daarom ook maar geen Rocky VI noemen, maar simpelweg Rocky Balboa.

Om niet te ver van het geliefde origineel af te staan, laat Stallone alles de revue passeren. Soms zover dat Rocky Balboa bijna een semi-remake genoemd mag worden. Rocky is weer de underdog en wordt uitgedaagd om te vechten tegen een donkere kampioen, die denkt makkelijk te gaan winnen. Rocky traint, koopt een hond en papt ondertussen aan met een dame. Was de romantiek al niet het sterkste element uit de eerste Rocky, hier is de relatie tussen Rocky en Marie - en al helemaal de zoon van Marie - zo interessant als opdrogende verf en bovendien totaal onnodig. Het gaat in ieder geval nergens naar toe. Hetzelfde geldt voor de relatie met zijn zoon, ook een vrij zoutloze rol. En toch krijgen Marie, haar zoon en Rocky Jr. enorm veel aandacht. Hadden ze die tijd maar gestoken om Rocky’s tegenstander Mason Dixon een beetje uit te werken en daar op z’n minst een gewichtig personage van te kleien. Hun eindgevecht is de moeite waard en Stallone laat zien dat hij zelfs op 60 jarige leeftijd nog een overtuigende Rocky in zich heeft. Maar jammer genoeg is Rocky Balboa qua film verder niet bepaald interessant.

2,5 sterren.

avatar van mjk87
Wel iets beter dan deel II, III en IV (V nog niet gezien) maar het houdt niet over. De film is op momenten best sfeervol, maar Stallone legt het even vaak ook zeer dik erop. Weinig subtiel dit. De hele aanloop duurt ook vrij lang zonder dat er echt ontwikkeling in zit. Op een gegeven moment is het punt wel duidelijk. Verder weer hetzelfde als altijd, met onder een muziekje wat trainingen en aan het eind weer een gevecht. In dat gevecht is nog wel wat visuele spielerei dat het interessant maakt, maar het is ook chaotisch en op het oog zonder idee geschoten. 2,0*.

Fantastische film! Bij een Rocky film hoort een Rocky gevoel, dit komt perfect tot uiting in deze film. Misschien is dit tot hier aan toe wel de beste!

avatar van rcuppen79
rcuppen79 schreef:
Rocky Balboa is misschien wel het enige echt geslaagde vervolg op de filmklassieker Rocky uit 1976.

Goed, de film heeft nog steeds een ongeloofwaardig eindgevecht, maar deze film keert terug naar de bron door voldoende aandacht te besteden aan het drama buiten de ring. En ditmaal komt het wel goed uit de verf en voelt het niet geforceerd aan.

De grauwe fotografie roept herinneringen op aan het origineel. Stallone acteert degelijk en ook Burt Young is weer als vanouds op dreef als de immer cynische Paulie. Bokser Antonio Tarver speelt de verwende wereldkampioen boksen Mason Dixon, die ditmaal wat weg heeft van Mike Tyson. In de bijrol valt met name Geraldine Hughes op, die hier de vrouwelijke hoofdrol voor haar rekening neemt. Talia Shire, die in de vorige vijf films de vrouw van Rocky speelde, keerde voor dit vijfde deel niet terug en werd uit het verhaal geschreven.

Een waardige afsluiter van één van de beroemdste filmreeksen uit de filmgeschiedenis.

Rocky Balboa is de eerste en enige Rocky-film die ik ooit in de bios zag. Daarna nog een keer op dvd en nu na ruim 10 jaar een herziening van deze laatste Rocky-film.

In mijn vorige review noemde ik Rocky 6 het meest geslaagde vervolg op Rocky, maar daar kom ik nu op terug. Rocky II en IV vind ik persoonlijk toch een stuk leuker om naar te kijken.

De grauwe stijl en het drama in deze film zijn goed, maar zo'n film als Rocky maak je maar één keer. Aan die film klopte alles. Rocky 6 heeft zo z'n mankementen. Zo is Rocky's tegenstander in deze film weinig interessant en krijgt hij nauwelijks aandacht. Er wordt meer tijd geïnvesteerd in het uitdiepen van Rocky's leven en komen we meer te weten over diens leven na het einde van z'n bokscarrière. Gelukkig is Stallone wederom uitstekend op dreef en draagt hij deze film op z'n brede schouders.

Wat ik wel apart vond in deze Rocky film is dat ze ook bekende boksers als Muhammad Ali benoemden en ook Mike Tyson nog even in beeld lieten zien. Maar hoe plaats je deze figuren in de Rocky wereld?Apollo Creed (die duidelijk was geïnspireerd op Muhammad Ali) werd destijds gezien als misschien wel de beste bokser ooit. De naam van Ali wordt nergens genoemd in de eerste vijf films. Terwijl hij in de echte wereld door menigeen als de grootste ooit wordt beschouwd.
Ook Tyson kan ik niet echt plaatsen in de Rocky wereld. Zijn opkomst moet ongeveer ten tijde zijn geweest met Rocky V, maar werd toen blijkbaar nog niet gezien als een serieuze bokser.
Mijns inziens hadden ze de fantasy wereld van Rocky intact moeten laten. I.p.v. een computergevecht tussen Rocky Marciano & Muhammad Ali, hadden ze Ali moeten vervangen door Creed en de korte cameo van Tyson hadden ze kunnen omruilen met een cameo van Mr. T.

Maar goed, dat soort kleine details verstoren natuurlijk niet het kijkplezier van Rocky Balboa. Want al met al is dit een waardige afsluiter van de Rocky-reeks. Het figuur Rocky zelf, zou echter nog terugkeren in de film Creed en binnenkort Creed 2.

Gelukkig was Rocky V niet de afsluiter van de prachtige reeks, deze film is vele malen beter. Creed zie ik als gewoon een nieuwe reeks met Rocky als personage.

avatar van Sergio Leone
Meh.

Beetje in de trant van deel 5: vrij lamlendig en senitimenteel gezwets om niks. Het authentieke van deel 1 wordt nergens gehaald, maar ook het vlottere uit deel 3 en 4 is helemaal verdwenen.
Ook hier weer wat familiale dingetjes wat totaal niet boeit. Komt daarbij dat Mason Dixon een weinig tot de verbeelding sprekende uitdager is.

Sylvester Stallone is slecht als vanouds. Veel zenuwachtig gebrabbel weer. Ook als regisseur haalt hij vreemde stoten uit. Zeker visueel is deze film de lelijkste uit de reeks - met voorsprong. Heel veel schelle kleuren en rare belichting. Samen met deel 5 toch wel het zwakke broertje uit een op zich nog redelijk vermakelijke reeks.