Rocky V (1990)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Burt Young en Sage Stallone

Nadat gebleken is dat de Russische bokser Ivan Drago Rocky permanente hersenbeschadiging heeft toegebracht, is Rocky gedwongen om te stoppen. Wanneer hij thuiskomt, komt hij er achter dat al zijn geld gestolen is. Rocky besluit een jonge bokser te gaan trainen. Hij kan echter niet op tegen de hoge salarissen die de jongen aangeboden worden door andere managers.

CJN11
Deze was gwn echt slecht

avatar van mnrk
I've got to fight, ok. I've got a problem. I've got to fight.

Deze 5e Rocky haalt het niet bij zijn voorgangers...

Ondanks dat het verhaal redelijk is had het misschien wat beter uitgewerkt kunnen worden, het ging net allemaal iets te snel (van alles naar niks)..

Wel zijn Sylvester Stallone en Burt Young weer op hun plek en ook de aanwezigheid van Talia Shire is weer in orde. Tommy Morrison als uitdager/leerling is helaas niet de juiste keuze gezien de andere uitdagers in de vorige films...

Het trainen van Tommy is wel weer redelijk in beeld gebracht maar het gevecht is weer helaas een tegenvaller...

Dh PING
Waarbij de vorige Rocky-films 'fun' en 'drama' goed met elkaar wisten te combineren, vind ik Rocky V gewoon een schandalig stuk bocht. Op het begin lijkt het verhaal wel interessant te worden; door een financiële misser wordt Rocky gedwongen om, dit keer met zijn gezin, zijn ouwe luizenleventje in de arme straten weer op te pakken. Dit stukje drama wordt nog extra ondersteund door het feit dat Sly's zoon hierin ook speelt, maar door een aantal verschrikkelijke k*t personages zoals die narcistische geldwolf die Rocky blijft lastig vallen en die Tommy boeit dit al veel minder. Die personages zijn verschrikkelijk bout, spelen onovertuigend en komen zeer oppervlakkig over. Verder is dat straatgevecht op het eind echt lachwekkend; alsof Stallone dacht "laat ik van Rocky een Rambo-personage maken". De end credits met de archiefmaterialen uit de vorige films voelen dan wel weer een beetje melancholisch. Maar nee, Rocky V is echt een misser in de reeks.

Kijk na het vierde deel bleef er toch weinig meer over. Het vierde deel konden ze nog interessant maken door zijn maat af te maken en een soort van super human uit een ander land neer te zetten die dit deed. Echter voor een vijfde deel was er gewoon weg geen toekomst meer.

Het feit dat zijn conditie natuurlijk ook niet over al die jaren in super top form zal blijven, moest hij dus een andere uitweg zoeken. Het was duidelijk dat hij een nieuwe kant in kon slaan en direct zijn zoon die juist goed acteert een kans te gunnen om hier zijn start te maken en eventueel een langere sage eruit te trekken die hij langzaam naar zijn zoon overdraagt.

Echter vond ik juist dit deel een stuk beter dan het laatste deel. Tja het is wat trager en de focus legt ergens anders op. maar een mooie afsluiter om eerlijk te zijn.

avatar van Beertje45
IK ben het niet eens met de vernietigende kritiek op deze film, ik vind het verhaal alleszins veel beter dan het vorige deel. Rocky raakt niet alleen zijn vergaarde fortuin kwijt, maar wordt ook gedwongen afscheid te nemen van de professionele bokssport door onherstelbare kwetsuren. Terug in de sloppenwijken van Philadelpia voelt Rocky zich toch wat herboren worden wanneer hij de ruwe diamant Tommy Gunn besluit te trainen. Dit lijkt echter ten koste te gaan betreft zijn relatie met zijn zoon, die worstelt met zijn nieuwe leven in een voor hem onvertrouwde omgeving. Een gehaaide bokspromotor ruikt een kans om een legendarisch gevecht naar de arena te brengen.

Uiteraard is het gemis van Mickey en Apollo een minwaarde en het feit dat Rocky niet terug in de ring staat, maar onlogisch is het niet dat er een tijd van afscheid aan de deur staat.

Gelukkig is er nog steeds Burt Young voor de nodige humor en Talia Shire die haar man steeds weet te redden van ondoordachte actie's. Sage Stallone is niet meteen een meerwaarde te noemen, maar ach... de jongen moest gewoon het vak nog onder de knie krijgen, zeker?

Je zag Rocky dan wel niet in de ring, maar de gevechten van Tommy waren op zijn minst toch ook spectaculair en mooi in beeld gebracht. Het straatgevecht vond ik dan weer minder aardig geschoten.

Aktie, humor en drama vormen toch weer een aardige rode draad in de film.

De muziek vond ik net wel heel aardig gekozen, alhoewel de muziek van Survivor er met hoofd en nek bovenuit stak.

Straks nog eens Rocky Balboa uit de kast trekken.

m1chel
Beertje45 schreef:

Aktie, humor en drama vormen toch weer een aardige rode draad in de film.

Straks nog eens Rocky Balboa uit de kast trekken.
Prima review! Ik denk er in grote lijnen net zo over.

avatar van frolunda
Vrij voorspelbaar filmpje mat ook nog eens matig acteerwerk maar over het geheel genomen toch net iets beter dan zijn voorganger al was die wel weer spectaculairder.

avatar van Rodriguez
Gisteren voor een groot stuk herzien en het is inderdaad niet de beste Rocky film, maar het is allesbehalve een slechte film voor mij persoonlijk. Vooral de eindscène vind ik geweldig. Het mag dan allemaal niet zo goed geacteerd zijn en dergelijk, maar een fan vind een film van Rocky altijd boeiend.

yorgos.dalman
Voor veel mensen een van de mindere Rocky's. Zelfs Sylvester Stallone scheen niet tevreden te zijn over het resultaat en kwam met een zesde deel, Rocky Balboa, om de saga waardig af te sluiten.
Ik zelf heb geen enkel probleem met deel V. In tegen deel, het is toch een van de betere. Genoeg actie en drama. Meer sentiment en emotie. Gewoon een meer dan solide deel in een schitterende reeks.

avatar van baspls
"Get up you son of a bitch! 'Cause Mickey loves you!"

Dit deel kon iets heel erg goeds worden. Avildsen zit weer in de regisseursstoel en Bill Conti componeert de muziek weer. Heel erg goed word het echter niet maar ik vind het een waardige afsluiter van de serie.

De cast is in orde. Stallone acteert hier erg goed en zijn zoon Sage doet het ook lang niet slecht. Ook erg leuk dat ze Burgess Meredith terugbrengen voor een paar geniale flashbacks.

De muziek van Bill Conti is geweldig! Micky's Theme vond ik ook erg mooi en dramatisch.

Het verhaal is niet het beste maar ik begrijp niet waarom dit deel zo word ondergewaardeerd. Het einde is zacht uitgedrukt geniaal. De chemie tussen Rocky en zijn familie maakt de film ook wel boeiend.

Een waardige afsluiter zoals ik al zij wel jammer dat Rocky hier nauwelijks bokst.

Goed

yorgos.dalman
Je bent je toch wel bewust van het bestaan van Rocky Balboa (ofwel Rocky VI) uit 2006 (regie Sylvester Stallone)??

yorgos.dalman schreef:

Klopt, maar die heb ik ten eerste niet en omdat er geen nummering in de titel zit en er 17 jaar tussen zit was dit eerst toch wel de afsluiter. En het is ook gemaakt als afsluiter vooral met dat einde.

yorgos.dalman
Probeer hem wel te zien - hij is goed, (ook al ben ik het met je eens dat ook deel V een waardige afsluiter genoemd kan worden.)

yorgos.dalman schreef:
Probeer hem wel te zien - hij is goed

Zal ik zeker doen. Was er al naar op zoek.

avatar van mikey
Rocky 6 is ook een mooie film!

avatar van Thorongil
Aardige film. Wordt vaak als de slechtste film in de reeks beschouwd maar snap niet echt waarom. Deze film probeert wat nieuws te doen, namelijk Rocky die niet meer vecht maar de trainer wordt van een beloftevolle bokser. Ook de vader-zoon relatie was lang niet zo tenenkrommend als ik gevreesd had. Maar kan begrijpen dat sommigen deze minder vinden omdat deze na het spektakelvolle 4e deel komt. Waar in feite een soort wereldoorlog tussen grootmachten in de boksring werd uitgevochten. Een goede beslissing om deze film was kleinschaliger te houden en Stallone werd ook al een dagje ouder.

avatar van rcuppen79
Wederom een niet al te beste film uit de Rocky-reeks, hoewel ik hem beter vond dan deel 4. Maar daarmee is ook alles gezegd.

De film probeerde weer het drama uit de eerste film terug te halen, maar dat mislukte jammerlijk. De moeizame vader-zoon relatie wordt nauwelijks uitgediept en ook de bokser Tommy Gunn (hier gespeeld door de echte bokser Tommy Morrison) is een minder kleurrijk karakter dan zijn voorgangers. De film werd dan ook slecht ontvangen door zowel pers en publiek en gold jarenlang als de doodsteek van de serie, totdat Stallone in 2006 de serie alsnog een passend einde gaf met Rocky Balboa.

Rocky V heeft dan ook weinig toe te voegen aan een reeks die al veel te lang doordraait.

avatar van RuudC
Verrassend goed eigenlijk! Ondanks dat Stallone prima kan schrijven en regisseren, valt niet te ontkennen dat hij met zijn Rockyfilms steeds verder van de kern afdreef. Avildsen neemt de regie over en meteen zien we de rijke, succesvolle Rocky weer met een lege portemonnee door de vieze, ongure straten van Philladelphia dwalen. Precies zoals in het eerste deel. Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig dat Stallone niet door de eerste de beste uitdaging weer uit zijn zoveelste aangekondigde pensioen haalt. Hoewel de reden van zijn financiele val best vreemd is (naja, het is en blijft Amerika), zet het hem wel in de positie waarin ik hem het liefste zie.

Rocky V is ten opzichte van deel 2 t/m 4 een stuk realistischer. We zien weer de simpele familieman met zijn bekende praatjes. Mooi ook hoe Paulie hem bijstaat, terwijl hij voor het eerst echt voor zijn vrouw en kind moet zorgen. Ik zie hier meer karakterontwikkeling dan in de drie voorgaande delen samen. En het grappige is dan nog dat Rocky eigenlijk niet meer kan boksen, omdat hij anders eindigt als een kwijlende baby in een rolstoel. Stallone mag dan niet echt dol zijn op deze film, ik vind het vijfde deel stiekem het beste na de eerste film. Sowieso het meest realistische deel of verwacht men hier dat een bokser op leeftijd zijn tegenstanders nog allemaal tot pulp mept?

Tommy Gunn is dan niet de meest charismatische bokser, meppen kan hij wel. Ik kan zijn Anakin Skywalker achtige verraad best goed hebben eigenlijk. Het ware gevecht komt uiteraard als laatste. Er valt zoveel te zien in Rocky V dat ik me afvraag of alle mensen die dit deel ineens een onvoldoende geven, de film wel echt hebben bekeken. Alleen al het ontbreken van Eye Of The Tiger vind ik al een pluspunt namelijk.

avatar van comely
Onderschatte Rocky film.

avatar van Phantasm
Ik vond dit niet de slechtste uit de reeks, maar net zo goed als zijn voorgangers, prima in elkaar gezet.

Goeie film waarin Rocky stopt met boksen en ook zijn vermogen verliest vanwege een slechte investering. Terug naar zijn wortels voor Rocky waarbij het verhaal ook wat meer te bieden heeft ten opzichte van de vorige twee delen. Sylvester Stallone is inmiddels vergroeid met zijn personage en het is wel leuk om zijn eigen zoon hier ook zijn zoon te zien spelen.

avatar van feyenoordfan01
verhoogd met een ster! valt toch best wel mee deze 5e rocky

avatar van blurp194
In mijn Rockymarathon tot dusver de eerste lichte teleurstelling. Dit deel vond ik niet echt meevallen. Het voelt ook, en vooral bij de eindcredits, nogal aan als een afsluiter after the fact - ietwat parallel aan Rocky's bokscarriere, alsof dit deel eigenlijk ietwat als een overbodige afsluiting van iets dat al afgesloten was gezien werd. Gelukkig relativeert Stallone het zelf al ietwat, als hij over het standbeeld van Rocky zegt 'As long as this thing is there, pigeons will always have a place to sit'. Wellicht ingegeven doordat het museum waarvoor het staat het beeld niet wilde hebben 'omdat het geen kunstwerk was'.

Een slechte film is het dan niet, en het motief - gezin tegenover misplaatste loyaliteit, oprechtheid tegenover hosselen, of zoiets - is ook wel een van de echt Amerikaanse waarden, en het is nou ook weer niet zo dat het slecht uitgewerkt wordt. Het is vooral in vergelijking met de eerdere delen dat deze wat tekort schiet. Zoals het liedje van Elton John geen tegenwicht is voor Eye of the Tiger.

Maar er is ook wel wat positiefs. De terugkeer naar de oude gym heeft wel iets geruststellends, en het zoontje van Stallone speelt overtuigend zijn zoontje. De jongeman is overigens al niet meer onder ons, en Tommy Morrison - Tommy Gunn in de film - ook al niet. En Burgess Meredith, maar die had dan ook de leeftijd.

Ietwat ontnuchterend, zoiets. Maarja. Op naar het volgende deel.

avatar van DDT
DDT
baspls schreef:

Zal ik zeker doen. Was er al naar op zoek.

Hopelijk heb je hem niet gezien, die 6 was er echt teveel aan vind ik en oud dat Sly geworden is man man.Persoonlijk vond ik de 4de beste film in combinatie met de super soundtrack vond ik prachtig

avatar van patrick17
De 5e deel uit de reeks en op zeker niet de minste.
Ondanks dat Rocky de ''hoofdrol'' in eerste instantie niet heeft zal dit toch uiteindelijk
wel goed komen.
Het verhaal kijkt prima weg en is goed te doen.
Het einde is verrassend, had het in de ring verwacht maar anderzijds ook weer niet
omdat het werd afgeraden.

Nee een prima 5e deel die uiteindelijk als afsluiter was bedoeld.

Leno schreef:
Het grootste probleem met deze film is dat de Rocky films inmiddels aardig uitgemolken zijn, en er weinig nieuws meer is.
Toch is dit een hele aardige film, met best een mooi dramatisch verhaal dat nergens sentimenteel wordt. Helaas worden de gebeurtenissen in het verhaal wat simplistisch weergegeven.

Stallone zet Rocky ook in deze film uitstekend neer, en zijn zoontje kan prima acteren. Leuk om ook Mickey weer te zien, en de gevechten zijn wederom van hoogstaand niveau.
Beter dan het vierde deel.

De early nineties hiphop muziek is trouwens een groot minpunt..

Grappig om jezelf zo terug te lezen. Het is namelijk bepaald geen beste film, het verhaal ligt er erg dik bovenop. De verwikkelingen met zijn zoontje zijn erg simplistisch en Gunn is een oninteressant karakter. De climax is slap en niet spectaculair. Rocky zelf gaat helemaal terug naar zijn roots, ook wel in hoe hij de rol invult, maar eigenlijk pak alles verkeerd uit in dit deel. Deel 4 is vele malen beter!
Mickey is erg oud in zijn cameo, maar wel leuk om even terug te zien. Stallone's zoontje doet het verder prima.

Die muziek is overigens inderdaad verschrikkelijk!

avatar van IH88
“Get up you son of a bitch! 'Cause Mickey loves you!”

Matige vijfde Rocky film. De rek is er wel uit. Rocky V heeft een chronisch gebrek aan inspiratie, alhoewel er wel wordt geprobeerd om iets nieuws te doen. Rocky moet wegens geldgebrek zijn leven weer opnieuw opbouwen en natuurlijk komen er ook weer familieperikelen voorbij.

De acteurs zijn niet allemaal even sterk en vooral Morrison is verschrikkelijk. Gelukkig is hij beter in vechten. Dat laatste gevecht hoort eigenlijk niet in een Rocky film thuis en staat symbool voor de gehele film. Het was gewoon klaar. Gelukkig kwam er met Rocky Balboa nog een aardig vervolg.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Aangezien we enkel willen juichen voor de underdog, moet Rocky in elke film in zijn franchise een underdog worden. In de voorgaande films ging dat nog redelijk, maar voor Rocky V zijn ze wel heel lui; één handtekening van een accountant zorgt ervoor dat ze al hun geld verliezen en weer terug moeten naar hun oude leventje. Op deze manier kan regisseur John G. Avildsen zo dicht mogelijk bij de sfeer van zijn eerste film komen. Want toegegeven, Rocky III en Rocky IV stonden vrij ver weg van het origineel. En toch waren dat een stuk betere en vooral leukere films dan Rocky V.

In Rocky V is er plaats voor nieuwe personages (de plaatsen van Apollo en Mickey moeten immers worden opgevuld). En dus traint Rocky ene Tommy Gunn, een gast die misschien kan vechten, maar acteren lukt ‘m niet. Dan huppelt er nog een Don King imitator, die er flink op los schmiert, rond en in het thuisfront draait het naast Adrian nu vooral om hun zoontje Rocky Jr., ditmaal gespeeld door de in 2012 overleden zoon van Sylvester Stallone. In tegenstelling tot de vorige Rocky films is Rocky V een volledig zoetsappig familiedrama geworden. Zelfs Mickey, die terugkeert in een flashbackis ineens een mierzoet personage geworden. Zelfs mensen die uitkijken naar een coole trainingmontage of een spannende bokswedstrijd aan het slot komen bedrogen uit.

2 sterren.