Rocky V (1990)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Burt Young en Sage Stallone

Nadat gebleken is dat de Russische bokser Ivan Drago Rocky permanente hersenbeschadiging heeft toegebracht, is Rocky gedwongen om te stoppen. Wanneer hij thuiskomt, komt hij er achter dat al zijn geld gestolen is. Rocky besluit een jonge bokser te gaan trainen. Hij kan echter niet op tegen de hoge salarissen die de jongen aangeboden worden door andere managers.

avatar van rcuppen79
Een herziening na 10 jaar levert voor mij geen verandering in de waardering. Rocky V blijft gewoonweg de minste in de reeks (al is Rocky III niet veel beter).

Aan de ene kant is het de makers te prijzen dat ze met Rocky V weer terugkeren naar de bron en de stijl van de voorgaande drie films achterwege laat. Het nadeel is echter dat het ditmaal niet werkt. Het niveau van Rocky I wordt nergens ook maar in de verste verte bereikt. Het is allemaal voorspelbaar en de nieuwe karakters boeien niet.

Na de kaskraker Rocky IV, was Rocky V een stuk minder succesvol in de bioscopen en het duurde dan ook 16 jaar voordat er een zesde deel in de bioscopen verscheen.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Veruit het slechtste deel uit de reeks. Ja, na de eighties vibe uit deel 3 en 4 wordt teruggegrepen naar de ietwat vuile look uit de eerste 2 delen, maar het heeft nergens de charme van die films.
Deze keer biedt het geen sfeervolle achtergrond van een underdogverhaal. Ik had eerder het gevoel naar een lamlendig familiedrama te kijken. Sylvester Stallone is weer belachelijk slecht en helaas heeft zoon Sage ook niet al te veel talent. Bijrollen van zo'n Carl Weathers of een nummer à la Eye of the Tiger/ Burning Heart worden danig gemist.

avatar van Metalfist
Time to put some hustle behind this muscle

Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen, maar toen ik een paar weken geleden bij mijn wekelijkse Rocky films was aangekomen (met Rocky IV), had ik het opeens wel wat gehad met onze Italiaanse bokser. Niet dat de kwaliteit van de films zo hard gedaald was - Rocky IV was de laagst scorende met 3.5* - maar ik besloot om even een kleine pauze in te lassen. Gisteren merkte ik echter dat ik weer met de kenmerkende Rocky tune in mijn hoofd zat, dus het was tijd om deel 5 eens op te zetten.

Een film waarvan Sylvester Stallone zelf heeft aangegeven dat hij het a) de slechtste film in de reeks vond en b) dat hij de film puur heeft gemaakt uit hebzucht. Qua beweegreden kan dat tellen en het zette meteen de verwachting voor dit deel erg laag. Is het misschien daardoor dat ik hier eigenlijk best nog wel wat mee kon? Het is inderdaad de zwakste film uit de reeks tot nu toe, maar het is in ieder geval wel knap dat Stallone besluit om het roer compleet om te gooien. Rocky gaat terug naar zijn roots en hoewel dat niet overal even succesvol is te noemen, is het hierdoor geen kopie van zijn voorgangers. Toegegeven, de manier waarop Rocky geen rotte cent meer overhoudt is wat goedkoop en de verhaallijn met zijn zoon komt niet heel goed tot zijn recht, maar die street fight met Tommy maakt veel goed. Stallone probeert ook om Rocky nog verder te laten evolueren als mens door hem deze keer de trainershandschoenen te laten aantrekken en maakt daar alleen de fout om Mickey er terug bij te halen.

Want dat is misschien wel één van de meest tenenkrommende stukken in de volledige Rocky reeks: de flashback waar Mickey compleet anders wordt neergezet dan de manier waarop we hem in de eerste 3 films leerde kennen. Tof wel om Burgess Meredith nog eens terug te zien, maar het had niet gehoeven. Het gat dat hij en Carl Weathers achterlaten moet nu volledig opgevuld worden en daardoor krijgen we een aantal nieuwe personages zoals Tommy 'Machine' Gunn en George Washington Duke voorgeschoteld. De eerste wordt gespeeld door professionele bokser Tommy Morrison (en je merkt dat dat geen acteur is) en de tweede wordt gespeeld Richard Gant maar die lijkt vooral naar Don King te hebben gekeken als voorbereiding. Gelukkig is er nog steeds Stallone om Rocky te spelen en blijf ik een enorme fan van de driehoeksverhouding met Adrian (Talia Shire) en Burt Young (Paulie).

Er is veel op dit deel aan te merken (Sage Stallone..) en de kwaliteit van zeker de eerste 3 delen wordt nergens benadert. Betekent dat dan dat dit echt zo'n slecht deel is? Nee, dat nu ook weer niet. Stallone probeert hier echt wel iets anders met te doen en daar kun je alleen maar bewondering voor opbrengen. Jammer dat hij er (misschien voor een stuk door de vele negatieve kritieken?) zelf absoluut niet meer achter staat. Zit toch wel veel goeds in als je het mij vraagt.

Nipte 3.5*

Ik had er niet veel van verwacht, maar hij was beter dan ik gedacht. Vooral het einde van de film was super.