Rocky V (1990)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Burt Young en Sage Stallone

Nadat gebleken is dat de Russische bokser Ivan Drago Rocky permanente hersenbeschadiging heeft toegebracht, is Rocky gedwongen om te stoppen. Wanneer hij thuiskomt, komt hij er achter dat al zijn geld gestolen is. Rocky besluit een jonge bokser te gaan trainen. Hij kan echter niet op tegen de hoge salarissen die de jongen aangeboden worden door andere managers.

avatar van rcuppen79
Een herziening na 10 jaar levert voor mij geen verandering in de waardering. Rocky V blijft gewoonweg de minste in de reeks (al is Rocky III niet veel beter).

Aan de ene kant is het de makers te prijzen dat ze met Rocky V weer terugkeren naar de bron en de stijl van de voorgaande drie films achterwege laat. Het nadeel is echter dat het ditmaal niet werkt. Het niveau van Rocky I wordt nergens ook maar in de verste verte bereikt. Het is allemaal voorspelbaar en de nieuwe karakters boeien niet.

Na de kaskraker Rocky IV, was Rocky V een stuk minder succesvol in de bioscopen en het duurde dan ook 16 jaar voordat er een zesde deel in de bioscopen verscheen.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Veruit het slechtste deel uit de reeks. Ja, na de eighties vibe uit deel 3 en 4 wordt teruggegrepen naar de ietwat vuile look uit de eerste 2 delen, maar het heeft nergens de charme van die films.
Deze keer biedt het geen sfeervolle achtergrond van een underdogverhaal. Ik had eerder het gevoel naar een lamlendig familiedrama te kijken. Sylvester Stallone is weer belachelijk slecht en helaas heeft zoon Sage ook niet al te veel talent. Bijrollen van zo'n Carl Weathers of een nummer à la Eye of the Tiger/ Burning Heart worden danig gemist.

avatar van Metalfist
Time to put some hustle behind this muscle

Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen, maar toen ik een paar weken geleden bij mijn wekelijkse Rocky films was aangekomen (met Rocky IV), had ik het opeens wel wat gehad met onze Italiaanse bokser. Niet dat de kwaliteit van de films zo hard gedaald was - Rocky IV was de laagst scorende met 3.5* - maar ik besloot om even een kleine pauze in te lassen. Gisteren merkte ik echter dat ik weer met de kenmerkende Rocky tune in mijn hoofd zat, dus het was tijd om deel 5 eens op te zetten.

Een film waarvan Sylvester Stallone zelf heeft aangegeven dat hij het a) de slechtste film in de reeks vond en b) dat hij de film puur heeft gemaakt uit hebzucht. Qua beweegreden kan dat tellen en het zette meteen de verwachting voor dit deel erg laag. Is het misschien daardoor dat ik hier eigenlijk best nog wel wat mee kon? Het is inderdaad de zwakste film uit de reeks tot nu toe, maar het is in ieder geval wel knap dat Stallone besluit om het roer compleet om te gooien. Rocky gaat terug naar zijn roots en hoewel dat niet overal even succesvol is te noemen, is het hierdoor geen kopie van zijn voorgangers. Toegegeven, de manier waarop Rocky geen rotte cent meer overhoudt is wat goedkoop en de verhaallijn met zijn zoon komt niet heel goed tot zijn recht, maar die street fight met Tommy maakt veel goed. Stallone probeert ook om Rocky nog verder te laten evolueren als mens door hem deze keer de trainershandschoenen te laten aantrekken en maakt daar alleen de fout om Mickey er terug bij te halen.

Want dat is misschien wel één van de meest tenenkrommende stukken in de volledige Rocky reeks: de flashback waar Mickey compleet anders wordt neergezet dan de manier waarop we hem in de eerste 3 films leerde kennen. Tof wel om Burgess Meredith nog eens terug te zien, maar het had niet gehoeven. Het gat dat hij en Carl Weathers achterlaten moet nu volledig opgevuld worden en daardoor krijgen we een aantal nieuwe personages zoals Tommy 'Machine' Gunn en George Washington Duke voorgeschoteld. De eerste wordt gespeeld door professionele bokser Tommy Morrison (en je merkt dat dat geen acteur is) en de tweede wordt gespeeld Richard Gant maar die lijkt vooral naar Don King te hebben gekeken als voorbereiding. Gelukkig is er nog steeds Stallone om Rocky te spelen en blijf ik een enorme fan van de driehoeksverhouding met Adrian (Talia Shire) en Burt Young (Paulie).

Er is veel op dit deel aan te merken (Sage Stallone..) en de kwaliteit van zeker de eerste 3 delen wordt nergens benadert. Betekent dat dan dat dit echt zo'n slecht deel is? Nee, dat nu ook weer niet. Stallone probeert hier echt wel iets anders met te doen en daar kun je alleen maar bewondering voor opbrengen. Jammer dat hij er (misschien voor een stuk door de vele negatieve kritieken?) zelf absoluut niet meer achter staat. Zit toch wel veel goeds in als je het mij vraagt.

Nipte 3.5*

Ik had er niet veel van verwacht, maar hij was beter dan ik gedacht. Vooral het einde van de film was super.

avatar van Movie Jim
Deze film komt
voor de reboot in 2006,
en deze vindt ik beter dan dat.

De film heeft mij wel
geboeid van begin tot eind,
ook al had ik er zelf ook
geen hoge verwachtingen van.

In Rocky V maakt Rocky een enorme val. Hij verliest al zijn geld door verkeerde beleggingen en hij wordt afgekeurd voor boksen wegens hersenletsel. Hij moet noodgedwongen terugkeren naar zijn oude buurt omdat het enige bezit van de familie de boksschool van Mickey is en die op naam van zijn zoon staat. Al snel loopt de talentvolle bokser Tommy Gunn(Tommy Morrison) zijn school binnen en Rocky ruikt de roem weer. Tommy drijft een wig tussen Rocky en zijn gezin. En hoe lang kan Tommy de roep van de louche manager Duke weerstaan? De ontknoping vind niet plaats in de ring maar op de harde, grauwe straten van Philadephia! Rocky V verscheen iets te lang na Rocky IV. De flow was er een beetje uitgeraakt. Tegelijk wilde Stallone nieuwe dingen proberen zoals een echte bokser als opponent in plaats van een acteur. Dit zou realistischer ogen maar acteren en boksen zijn twee verschillende dingen. Carl Weathers, Mr T en Dolph Lundgren kunnen een goede bokser spelen maar tegelijk ook een charismatische opponent zijn. Tommy Morrison was een geweldige bokser maar hij komt over als iemand met meer hersenletsel dan Rocky! Een andere wijziging is dat Stallone koos voor rapmuziek in plaats van Rockmuziek. Go for it van Joey B. Ellis weegt niet op tegen Hearts on Fire van John Cafferty of No Easy Way Out van Robert Tepper en al helemaal niet tegen Eye of the tiger of Burning heart van Survivor. Is Rocky V een flop? Nee want het is en blijft een Rockyfilm en Rocky is en blijft een boeiend personage. Ook bijrolfiguren als Adrian(Talia Shire) en Paulie (Burt Young) zijn ijzersterk en de chemie die ze hebben is geweldig. Deze drie dragen deze film en compenseren het gebrek aan een charismatische opponent. En ook het slotgevecht is het kijken waard omdat het anders is dan alle andere Rockyfilms. Tommy Morrison is inmiddels overleden aan de gevolgen van Aids. In zijn hoogtij dagen werd hij getipt als opponent voor Mike Tyson.

avatar van des1
Bij Stallone geldt zeer zeker: "de eerste, de beste".
Rocky baarde opzien, en zat qua opbouw goed in elkaar. First Blood was fris en vet om te zien.
Erna gingen vervolgen snel bergafwaarts.
Alleen Cliffhanger bracht z'n carriére nog heel ff op niveau terug.

avatar van Nosje
Nogmaals gekeken en mijn waardering blijft staan. Stallone zijn acteren is tenenkrommend. Veel te druk, om moe van te worden. Het einde was een aanfluiting. Hoe krijgen ze het verzonnen.

avatar van wimaroca
Echt de minste van de Rocky's,geen trainingen van Stallone,en dat is toch het mooiste,
en een flauw verhaal...

Die Tommy Gunn had denk ik meer hersenletsel dan Rocky,wat een belabberde acteur zeg !!!

avatar van Black Math
Volgens velen inclusief Stallone zelf het slechtste deel uit de reeks, voor mijn gevoel is het back to basic. Rocky raakt zijn fortuin kwijt waardoor we meer in de sfeer van de eerste twee films terechtkomen en dat maakt het drama wat toch altijd aanwezig is in de Rocky films wat geloofwaardiger.

Nog steeds niet van het niveau van de eerste twee films, de flashbackbeelden van overleden manager en coach Mick zijn zo zoet dat het glazuur van je tanden springt en totaal niet in overeenstemming met het karakter van Mick zoals in de eerdere films en het drama van zoonlief die tussen het einde van de vorige film en het begin van deze film ineens jaren ouder is geworden is ook te cliché voor woorden. Die oorbel die het joch draagt als hij op eigen pad gaat is ook te stom voor woorden.

Maar het plot dat Rocky nu trainer wordt kan me wel bekoren. Het voelt oprecht en geloofwaardig aan. Ik had niet verwacht dat de film zou eindigen met een straatgevecht met Rocky's voormalige protegé, die overigens barslecht gespeeld werd door Tommy Morrison, die dan wel een echte bokser was, zelfs een wereldkampioen. Domme keuze van Rocky, want als hij het in de ring had gedaan, had hij miljoenen kunnen verdienen, wat ook niet ongeloofwaardig is getuige het gevecht tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao, die allebei aan dat gevecht honderd miljoen dollar overgehouden schijnen te hebben. Maar goed, het straatgevecht is wel veel meer in de geest van het personage Rocky en had zeker wel wat.

Verder is de muziek wel duidelijk erop vooruit gegaan: exit cliché jaren 80 muziek, maar veel meer old school hiphop wat erg past bij de tijd en setting van de film. Het drama haalt uiteindelijk niet het niveau van de eerste twee films, maar wat me uiteindelijk toch besluit om deze film dezelfde waardering (die overigens nog steeds niet erg hoog is) te geven was de sequence met een snelle opeenvolging van flashbacks. Ik heb het veel beter gezien in andere films, maar het is tenminste een poging tot een audiovisueel experiment, wat ik niet had verwacht in een Rocky film. 1*.