Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus (2006)

Drama / Biografie

geregisseerd door Steven Shainberg
met Nicole Kidman, Robert Downey Jr. en Ty Burrell

Het fictieve levensverhaal van fotografe Diane Arbus, welbeschouwd één van de belangrijkste Amerikaanse fotografen van de 21ste eeuw. Als Diane, die samen met haar man Allen en twee kinderen in een appartement in Manhattan woont, haar nieuwe bovenbuurman Lionel Sweeney ontmoet, begint haar leven flink te veranderen. Via Lionel, die door een bijzondere ziekte over zijn hele lichaam zwaar behaard is, maakt Diane kennis met allerlei mensen met lichamelijke afwijkingen. Ook groeit er langzaam maar zeker iets bijzonders op tussen Diane en haar mysterieuze bovenbuurman.

avatar van soom
Lijkt me interessant. Vooral vanwege Nicole Kidman, en het gegeven: Een fotografe die zich ontpopt tot een gewaagde foto's te maken.

avatar van Mc
Mc
Klinkt inderdaad erg interessant. Downey Jr. is een prima acteur en Kidman vind ik vaak geweldig. Alleen van de regisseur heb ik nog niks gezien. Ben in ieder geval erg benieuwd.

avatar van donnie darko
Wordt goed, denk ik. Ook heel mooie poster.

avatar van vincentclaesen
en ze gaat weer naakt :d

avatar van Matchostomos
Beauty & the Beast op Shainbergs wijze

Shainbergs debuut, 'Secretary', was een verdienstelijke poging, die bovenal duidelijk stelde dat we hier met een eigenzinnige regisseur te maken hadden.
Shainberg durfde een stap verder gaan, zonder de grens van het geloofwaardige en acceptabele te overschrijden. Enkel op het einde gaf hij de touwtjes uit handen en zette hij dramatisch een stap in de verkeerde richting.
'Fur' mag zich echter nóg meer kunstzinnig, nóg meer 'arty farty' noemen als zijn voorganger. Aanvankelijk levert dat vaak knappe en aparte beeldconstructies op, al verliest 'Fur' snel zijn vacht.

Qua thematiek leunt 'Fur' sterk aan bij zijn voorganger. Men is namelijk op zoek naar een zeker verlangen, dat hen in staat moet stellen te evolueren van een cocoon tot een volwaardige vlinder. Shainberg tracht daarbij de herkenbaarheid te verhogen door inspiratie te zoeken in het alomgekende verhaal van 'de schone en het beest'.

Gedurende het eerste half uur ben ik dan ook getuige van een haast poëtische enscenering, effectief bijgestaan door een knappe soundtrack.
Wanneer de film echter zijn verwachte wending neemt, valt het geheel als een kaartenhuisje in elkaar en wordt op pijnlijke wijze duidelijk dat Shainberg zijn ambities ditmaal iets te hoog heeft gelegd. Hij tart regelmatig en vooral te vaak de grenzen van het geloofwaardige en reële.
'Fur' is bij momenten je reinste kitch (die scheerbeurt, met de nadruk op 'beurt', zal ik nooit vergeten), wat allesbehalve positief kan genoemd worden.

Daarbij komt dat Shainberg niet kan buigen over een sterk presterende cast. Eens van zijn 'lokken verlost' kan Downey Jr. allesbehalve overtuigen, wat bovendien ook geldt voor Kidman, die moeilijk haar draai vindt binnen het geforceerde karakter van 'Fur'.
De emotionele spanningsboog is met andere woorden nihil, wat andermaal de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Shainberg heeft zonder meer het talent en de rauwe doch frisse stijl om zich te profileren als vaste waarde. Driemaal scheepsrecht...?

Vond het een aparte film. Het had wel wat.

Een biografie kan je deze film niet echt noemen, het is eerder een romantisch drama over de verhouding tussen Diane en haar bovenbuur Lionel die abnormaal behaard is. Lionel opent voor haar een wereld van het "anders zijn", wat later haar inspiratiebron zal worden voor haar foto's.

De uitwerking van de karakters is voortreffelijk, en Kidman en Downey zetten een prima rol neer. Hoewel het verhaal de middelmaat nauwelijks overstijgt doen de beelden dat wel. Visueel is deze film dan ook een pareltje, al had het allemaal wat minder lang mogen duren.

avatar van Redlop
Matchostomos schreef:

Ik ervaarde precies hetzelfde. Ben het vrijwel helemaal met je recensie eens. Erg veelbelovend begin. Fraaie fotografische composities waardoor ik er eens lekker voor ging zitten.

En dan vervolgens een Elephant Man-achtig aftreksel dat inderdaad naar het drakerige neigde. Ik vond het allemaal erg braaf en ook Kidman paste niet echt in die rol. Ik verwachtte een excentrieker personage dat meer inhoudelijke motivatie voor haar voyeuristische voorliefde bood. Toch 3* want als gefantaseerd portret ook weer niet slecht te noemen.

avatar van james_cameron
Het eerste uur waan je je in een minder geslaagde David Lynch-film, maar gelukkig wint het tweede uur aan emotionele impact en werkt de film toe naar een prachtig einde. Kidman en Downey Jr. zijn beiden uitstekend en het camerawerk is prachtig. Een lichte tegenvaller na Secretary, waar deze film wel wat van wegheeft. Beiden bevatten een hoofdpersoon die problemen heeft met haar ouders en beiden beleven een seksuele ontwaking.

avatar van ralfsjam
een mooie maar trage biografisch romantisch drama sprookje. mooie beelden, goeie acteurs (ookal ben ik geen Fan van Kidman) en een mooie sfeer! maar zoals ik al zij, een trage film dat van mij af en toe best een schop onder de kont mocht krijgen. een biografie over iemand die ik niet kon. dus ik denk dat deze film beter uit de verf komt als je haar werk kent. maar al met al best geslaagd. liet me achter met een goed gevoel! en dat is belangrijk! een 3.5

Op de acteerprestaties van Nicole Kidman en Robert Downey Jr. heb ik niets aan te merken.
Maar wat een saaie film is dit, en nog eens behoorlijk langdradig.
Neen, ik kan niet zeggen dat ik dit goed vond, heb van beide hoofdacteurs al veel beter gezien.

Nicole Kidman als klasse-actrice in een vreemde, maar ook boeiende film, die af en toe moeilijk te volgen is.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In het begin best wel wat moeite in het verhaal te komen.. de rol van Nicole Kidman moest ik ook even aan wennen.. maar ze heeft het lang niet slecht gedaan! Kidman speeld een rol met veel gevoel.. en dat weet ze goed over tebrengen al heb ikhet idee dat het eerste half uur wat minder was..
Best wel een vreemde film.. zoals al eerder gezegt komen er dingen in voor die je vaak niet gelijk kan plaatsen.. een aparte film ervaring dus..
Het einde vond ik opzich een beetje kort door de bocht.. maar dat vond ik bij deze film ookwel passen..
3,5 sterren..

avatar van Norma
Om even op jouw verhaal in te haken, Mescaline, ik kwam juist wel heel snel in het verhaal, werd er, mede door de prachtige visuele stijl en bijzondere personages, direct ingezogen. Ik had gaandeweg wel wat momenten die ongemakkelijk aanvoelden, maar dat is tevens ook wel de kracht van deze regisseur denk ik. Het is een opmerkelijk verhaal over mensen met een opmerkelijke voorkeur/levensstijl, in de lijn van Secretary. (waarvan ik zojuist constateerde dat ik deze destijds (te) negatief heb beoordeeld.)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Norma schreef:

Komt misschien ook omdat deze film een aparte sfeer had.. waarschijnlijk kijk ik deze film vast nogwel een 2 de keer.. misschien ben ik dan eerder in het verhaal..
En idd.. deze film heeft gewoon bijzondere dingen die je lang niet in alle films tegenkomt.. en dat is misschien ookwel een pluspunt.. geen standaard film in iedergeval..
Secretary heb ik nog niet gezien.. maar ben ik van plan een keertje te kopen..

avatar van nightbreed
Apart filmpje met een goed acterende Kidman.
De eerste helft van de film is interessant en boeiend maar daarna verzandt de film is de saaie en niet geloofwaardige relatie tussen 'haarballetje' Downey Jr. en Kidman.
De regie is goed maar de stijl gaat na verloop van tijd wel een beetje vervelen omdat het verhaal na een goed begin nogal saai wordt, waardoor je een beetje naar inhoudsloze mooie plaatjes aan het kijken bent.
Ik vond Robert Downey Jr. nogal erg slecht in deze film met z'n overacting in de vorm van ingetogen proberen te acteren.
Zijn karakter moest zichbaar mysterieus zijn maar dat stoort eigenlijk alleen maar.
Een ruime voldoende voor Kidman en een dikke vette onvoldoende voor Downey Jr.
Dankzij het mooie eerste uur van de film nog een voldoende.

avatar van M.Goodkat
Hele speciale film

avatar van notorious_kim
Deze film heb ik uit de ex-rentals gehaald, in hoofdzaak omdat het met Nicole Kidman is en de cover me heel erg aantrok. Ik had schrik om hem te bekijken toen ik zag dat het een portret was, maar ik had blijkbaar over het woordje imaginary gelezen :-p. Ik dacht, deze moet ik zo gauw mogelijk opzetten of hij beland in de films die altijd weer in de kast blijven staan.

Het verhaal had me van bij het begin reeds te pakken. Intressante scenery en goede uitwerking van verschillende verhaallijnen, hier en daar mis ik wat extra informatie, maar dit was niet storend voor het geheel. De uitwerking van het verhaal was goed, er had hier en daar misschien wat meer ingezeten, maar ik was totaal niet teleurgesteld. In het midden van de film verzwakte mijn aandacht even, omdat het voor mij iets teveel van hetzelfde is, maar naar het einde heeft de film me weer volledig mee.

Goede acteerprestaties, zeker van Nicole Kidman, damn ... die is echt schitterend in films zoals deze. Ook de rest moest niet onderdoen!

Een heel speciale film die een ontroerend gevoel bij me achterlaat, ik ben blij dat het totaal iets anders was dan ik had verwacht, zo heeft de film mij 'off-gaurd' genomen en was het een zeer interessante en aangename film. Het is geen super-topper, en geen film die ik heel veel ga opzetten. Maar in zijn originaliteit en zijn acteerprestaties is deze wel boven gemiddelde en krijgt hij een 8/10 van me!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fur heeft zijn charme, zover is zeker. Het begint allemaal vrij normaal, tot het personage van Lionel Sweeney zich in het verhaal mengt en alles een wat mysterieus en surrealistisch tintje krijgt. Tegelijkertijd voelt het geheel jammer genoeg wel wat rommelig aan en het lijkt soms alsof de makers niet goed wisten welke kant ze precies op wilden met de film. Veel dingen worden in het midden gelaten en je wordt als kijker verschillende doodlopende wegen ingeduwd.

Gelukkig wordt alles gebracht met een sterke sfeer, de cinematografie is prima voor elkaar en de score van Carter Burwell werkt erg goed. Na iets meer dan een uur gooit Shainberg het roer om en richt de film zich meer op de romantische verhouding tussen Belle en het beest. Ook dit levert zeker wat interessante scènes op, maar tegelijkertijd hou je er toch een wat ontevreden gevoel aan over.

3 sterren.

Best apart.

Eerste uur toch wel het mooist. Een soort van modern sprookje dat inderdaad heel wat leent van Beauty & The Beast, maar wat duisterder en mysterieuzer over weet te komen.

Visueel érg verzorgd (prachtige aankleding van Downey's kamer ook) en aangename soundtrack. Het middendeel doet er nog een schepje bovenop en wordt bij momenten een beetje absurd zelfs.

Het laatste deel werd weer iets aardser en daarom ook wat minder. Nog steeds enkele scenes die blijven hangen (zoals de scheerbeurt), maar het romantische deel wist gewoon iets minder te boeien.

Kidman & Downey doen het allebei goed, verder veel moois, maar een beetje jammer van het ietwat mindere einde. Toch een leuke verrassing deze film, best apart en maakt me ook wel benieuwd naar Secretary.

Zo mogen ze nog portretten maken, ipv de droge boel dit soort cinema meestal is.

avatar van Mark15
Ik vond Nicole Kidman werkelijk niet te harden met haar pseudo-mysterieuze zie-mij-eens-apart-zijn typetje. Zeer jammer.

avatar van Number23
Aparte film dit. Het onderwerp is boeiend en Kidman en Downey Jr. doen het redelijk. Maar de echte reden voor de voldoende is het feit dat ik deze film in 1 keer uitkeek zonder op de klok te kijken of te checken hoelang tie nog duurde en dat is heel wat voor mij. Ook Ty Burrell speelt een verdienstelijke rol.

gauke schreef:

Een drama over een onzekere, gevoelige, wat neurotische, maar traditionele fotografe (afkomstig uit de hogere klasse) die uiterst succesvol in haar werk was en die de strijd met haar depressies aanging met als resultaat: het vinden van persoonlijke en seksuele vrijheid. Aan de ene kant was het verhaal origineel , maar voor mijn gevoel duurde de film nog veel langer dan de ruime speeltijd van twee uur.