The Interpreter (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Sydney Pollack
met Nicole Kidman, Sean Penn en Catherine Keener

Politieke intriges en misleiding bij de Verenigde Naties in New York. Een VN-tolk Silvia (Nicole Kidman) hoort bij toeval dat er plannen worden gemaakt voor een moordaanslag op een Afrikaanse leider. De Amerikaanse Geheime Dienst wordt ingeschakeld om een onderzoek in te stellen. De doorgewinterde agent Keller (Sean Penn) vermoedt echter dat Silvia niet de hele waarheid vertelt.

Volledig als verwacht; een politiek getint misdaaddrama waarvan er dertien in een dozijn gaan. goed noch slecht, waarbij gezegd moet worden dat de aanwezigheid van Penn de prent absoluut een positieve touch meegeeft.

avatar van mnrk
Een prima film van Sydney Pollack....

Het verhaal is dik in orde en mede door het zeer goede acteerwerk van Nicole Kidman en Sean Penn blijft deze film boeiend om naar te kijken.

Ook het filmen in het VN gebouw komt deze film zeker ten goede en dan de gehele bus scene....dit was zeer sterk in deze film, net zoals trouwens de openingsscene in Afrika.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van de regie van Sidney Pollack, die ook wat drama in z'n thrillers kan steken en goed is met acteurs. Ik ben zo bvb geen echte liefhebber van Nicole Kidman. Een vrij hautain voorkomen en in weinig films kan ze mij echt overtuigen. Dogville was een uitzondering en ook hier speelt ze vrij aardig. Met Sean Penn als tegenspeler geeft dat een sterk koppel hoofdacteurs. Ik had eerst wat schrik van de verhaallijn rond Penn, opdat het niet in cliché zou vervallen al valt dat best mee.

Het verhaal is goed opgebouwd, sommige tips van de sluier worden stelselmatig opgetild zodat er steeds boeiende elementen boven komen. Ondanks het feit dat The Interpreter an sich geen actiefilm is, kan Pollack met z'n regie hier toch wat ritme in leggen. Ik moest soms denken aan The Constant Gardener.

Is dit een topfilm? Dat dan weer niet. The Interpreter is gewoon een goed gemaakte thriller met sterk verhaal, goeie personages en boeiend tot het einde. Maar meer niet. Hij valt niet echt op door legendarische scènes, visueel niet opvallend en er zijn eerlijk gezegd ook betere films. Maar hij is wel heel goed en dat is soms voldoende om voluit te genieten van een film.

Deze film werd zeer goed in beeld gebracht door Pollak. Voeg daarbij nog de uitstekende acteurprestaties van Nicole Kidman en Sean Penn en je hebt een uitstekende film. Deze film heeft me van het begin tot het einde geboeid al was het soms ietsje ingewikkeld.

Tarkus schreef:
Eén woord: prachtfilm !! Pracht acteerwerk van Nicole Kidman (die ik al volg sinds haar fantastische rol in 'Bangkok Hilton') en Sean Penn. Het was ook een tijd geleden dat ik nog een film van regisseur Sidney Pollack had gezien, en dit is weer een prachtig staaltje van zijn hand. En zoals gewoonlijk speelt hijzelf ook weer een kleine maar niet onbelangrijke rol. Een aanrader deze film.

Was weer een hele tijd geleden dan ik deze prachtige film had gezien.
Maar het is en blijft een puike prent, met een zeer goede Kidman en een dito Sean Penn.
Een verhaal dat ook nog steeds actueel is, situaties als in deze film komen nog veel te veel voor in deze wereld.
Topper !!

avatar van arno74
Deze film valt bij mij onder de categorie aanraders. Uitstekende en spannende script, met zoals te verwachten valt een prima acteerprestatie van Kidman en Penn. Politieke drama's of thrillers zijn niet echt mijn ding, maar deze vond ik zeker tot de betere behoren. Het politieke gehalte blijft lekker eenvoudig en ondergeschikt aan de rest van het verhaal.

En dat verhaal sprak me vanaf de eerste minuut aan, en bleef me de hele tijd boeien, ook al zitten er wel stukken tussen waar het tempo inzakt. Misschien had ook de realiteitsgehalte van het script iets beter gekund, maar desondanks een uitstekende resultaat.

avatar van Tommy De Vito
The interpreter is een vrij langdradige film waar ook nog eens qua speelduur
veel te weinig in gebeurt en de spanning ontbreekt ook nog voor een goede thriller.
Oke, dit is ook een drama film, maar er had wel wat meer in de film mogen gebeuren, aangezien dit typisch films zijn waar een goede thriller uit kan komen.

Het is mij ook allemaal iets te toevallig. Hoe toevallig is het dat Silvia een moordplan
hoort? En het was te verwachten dat de Afrikaanse leider gewoon zijn
speech mag komen doen, ondanks dat de geheime dienst bewijs heeft dat
de er een moordaanslag aan zit te komen. In het echt zou zo'n toespraak
diezelfde dag nog worden gecanceld en zou er een alternatief komen (locatie, tijd, etc).

Zo zijn er nog veel gebeurtenissen die gewoon niet kunnen, waar ik mij tijdens
de film erg aan stoorde. Maar Penn en Kidman acteren erg goed. Dit is ook de enige
reden dat ik de film wel wat kan waarderen. 2,5

avatar van jippie2010
Deze film was het bekijken waard maar daar is voor mij ook alles mee gezegd.
Het is in zijn geheel niet vernieuwend, en Kidman vond ik maar middelmatig spelen.
Ook miste ik de chemie tussen Penn en Kidman, waardoor het voor mij allemaal wat oppervlakkig bleef. Wat overbleef was een matig drama met hier en daar een redelijke thriller. Krappe voldoende *3.0

avatar van elandenburg
Duurt te lang, slappe film, niet de moeite waard om te kijken.

gauke schreef:
Spannende film met verrassende wendingen.

Vooral de start was ijzersterk van deze solide, goed bewerkte politieke thriller, misschien enigszins clichématig, maar het verhaal was interessant en spannend, in het bijzonder omdat het zomaar in het echt zou kunnen gebeuren. De regisseur kreeg toestemming om in het gebouw van de Verenigde Naties te film en dat was bijzonder. Nicole Kidman en Sean Penn speelden top of the bill.

avatar van blurp194
Sidney Pollack.

Misschien ben ik ietwat beïnvloed door de making-of. Maar daardoor wordt wel iets meer duidelijk over het genie van de regisseur die hier achter de schermen aan de touwtjes trekt. Tilt het geheel toch naar een hoger plan.

De film zelf dan, jammer dat er aan het einde een paar stukken overgeslagen worden. Toch is het geheel nog steeds een erg indringend drama, en op een vrij geniale manier gecombineerd met de spanning die bij een thriller hoort. Hoge politiek in confrontatie met de werkelijkheid, idealen in confrontatie met de mens.

Sean Penn lijkt wel ietwat op de automatische piloot bezig, alsof hij iets belangrijkers aan zijn hoofd heeft. Wellicht verklaarbaar uit het plot, maar toch - maar zijn kwaliteiten zijn zodanig dat dat nog steeds een graadje meer is dan je van een acteur verwachten mag. Nicole Kidman is dan wel al gebotoxt, maar hier heeft dat nog het effect wat er mee bedoeld wordt - ze komt over als een breekbaar meisje met een sterke wil en een eigen agenda. Jammer dat ze dat niet heeft weten door te zetten naar een sterke vrouw met een eigen wil en een eigen agenda en heeft gekozen voor de jeugd - maar dat is buiten deze film.

Qua cinematografie wel wat volgens de oude stijl, de leeftijd van Pollack laat zich daar wellicht ietwat gelden. Niks te klagen eigenlijk, want solide vakwerk, maar vernieuwend of opzienbarend wordt het ook niet echt. Waar ik me wel even aan ergerde is de soundtrack - ook de maestro kan zo'n detail over het hoofd zien kennelijk.

Nemen we het geheel voor wat het is, dan is dat een erg soliede film, vakwerk, en een origineel verhaal dat je op het puntje van je stoel houdt. Op een manier die misschien ietwat bij de vorige eeuw past, maar nog steeds waarde heeft - en daardoor juist eigenlijk meer achting verdient.

avatar van missl
Spannende film die tot het einde je aandacht vasthoud. Kidman en Penn doen het goed en het verhaal is goed uitgewerkt.

avatar van knusse stoel
missl schreef:

Wat moeten wij hieraan nog toevoegen? Het was gewoon een goede en fijne film om te zien met Kidman en onze favoriet Penn van een van de beste regisseurs van de afgelopen decennia Sydney Pollack!

avatar van stefan dias
Jongens, wat saai.
Film, die noch thriller, noch romantiek in zich heeft. Kidman is gewoon dramatisch verminkt en lijkt alleen nog geschikt voor parfumreclames. Waar is die pittige tante van 'To die for' gebleven? Het scenario is ook onnozel en de filmmuziek brengt ook geen redding. Om gauw te vergeten.

avatar van IH88
“Vengeance is a lazy form of grief.”

Sterke politieke thriller. Interessant plot, sterke acteerprestaties van Kidman en Penn, en een paar razendspannende scènes. The Interpreter zit ontzettend goed in elkaar en alles straalt kwaliteit uit. Er zitten ook nog een aantal aardige twists in het verhaal, waardoor je wil blijven kijken hoe het uiteindelijk afloopt. Vooral de rol van Kidman is interessant en het blijft tot het laatste moment gissen wat haar echte motivatie is, en wat er allemaal schuil gaat achter haar stoïcijnse façade. Kidman is de perfecte actrice voor dit soort rol.

avatar van Angel9999
Als je fan bent van Sean Penn, is deze film een must en voor mij dus ook.

Maar het is ondanks dat een prima thriller / drama.

Ik heb er van genoten.

avatar van Earth
Beetje langzame film die later wel versnelt. Goed acteerwerk van met name Sean Penn. Mooi geschoten ook wel.

Waardeloze film. Wist me geen moment te boeien.