Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

avatar van Vinokourov
Ik weet het niet zo met Minghella. Het neigt naar kitsch, wat ie hier met Cold Mountain heeft gemaakt. Het ziet er erg gelikt en mooi uit en er is volop drama aanwezig. Best aardig zou je zeggen. Maar tegelijkertijd heeft deze film ook zoveel gezemel en duurt ie gewoonweg erg lang. Heb ook het idee dat het een herhalingsoefening is van The English Patient.

avatar van Boenga
Ik schrok me onnozel toe ik de hoge score van deze film zag.
Geen kwaad woord over de acteurs, we krijgen heel mooie beelden voorgeschoteld, en bij momenten zijn er situaties die heel realistisch (lees: hard) over komen. Maar in grote lijnen is dit wat me van de film bijblijft (kwestie van mezelf tikwerk te besparen ):
donnie darko schreef:
Typisch oscarmaterial met rotslechte dialogen en dito vertolkingen.

Queto Yurlunyur schreef:
...een veel te lang uitgesponnen plot waarin alle clichés van het genre de revue passeren...

Alan schreef:
...een beeeeetje zoetsappig allemaal...

FX schreef:

Het verhaal is veel te voorspelbaar, flinterdun en zeker een half uur te lang. Het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg om 2,5 uur mee te vullen.

LuukRamaker schreef:
. Wat wel jammer is, is dat de film van toevalligheden aan elkaar hangt. Natuurlijk speelt toeval in bijna elke film mee en is het zelden storend, maar toen ik er tijdens het kijken van deze film eenmaal op begon te letten, bleek het dit keer toch wel heel erg bepalend.

Heel andere locatie, heel andere tijdsgeest, maar bij de vijf commentaren die ik hier gekopieerd heb, gingen mijn gedachten automatisch naar The Green Mile. Die Oscarwinnaars, hé...

avatar van VincentL
Cold Mountain

De film behoort nog nét niet tot de zwoele zomeravond films van RTL8. Hij werd een paar dagen voor ze daarmee begonnen uitgezonden, maar toch bleef hij in deze combinatie in mijn hoofd hangen. Nu kijk ik geen films op de commerciële zenders, maar heb hem gisteren dan toch even opgezet.

Cold Mountains verhaal is er eentje die mij in dubio stelt. Aan de ene kant is het een oppervlakkig liefdesverhaaltje waar lang niet alles uit gehaald wordt, maar aan de andere kant kent de film ook sterke stukken waar het onderste uit de kan komt. De hoofdlijn is echter flinterdun. Het stoort behoorlijk dat Inman en Ada elkaar niet kennen, en daar toch zo'n lange film over gemaakt moet worden. Daarentegen worden de gruwelen van de burgeroorlog zeer sterk naar voren gebracht - iets dat totaal los staat van de kern van het verhaal: de romance tussen Inman en Ada. Hierdoor heb je een zeer zwak verhaal, dat vrij goed is aangekleed.

Jude Law en Nicole Kidman hebben een zeer vreemde chemie met elkaar in de film. In het begin wordt razendsnel een kleine band opgebouwd die met Law's afwezigheid geheel in elkaar stort. De twee missen daarna dan ook de overtuiging. Al hun beweegredenen verliezen hun fundament. Law weet echter met Portman een zeer sterk stuk neer te zetten.
Waar Law dat met Portman doet, doet Kidman dat met Renée Zellweger. Ook die twee hebben een goede chemie met elkaar.
Als de acteurs dan echter bij elkaar komen takelen de prestaties af naar het niveau van het begin van de film.

De film ziet er zeker mooi uit. Prachtige scènes in bossen, op de heides en met name de slagvelden zien er goed uit. Hiermee wordt een degelijke sfeer gecreëerd en krijg je een aardig beeld van de tijdsgeest. Prima.

Cold Mountain is qua verhaal zeer zwak. Tevens zijn de personages waar het om draait - Inman en Ada - de minste factor in de film. Zijwegen weten de film echter op een goed spoort te brengen, al kan ik er niet meer van maken dan wat ik er nu voor geef.

avatar van The One Ring
Cold Mountain is een epische romance, met helaas een centraal koppel met weinig chemie. Ik hoef niet uit te leggen dat dit tamelijk dodelijk is voor de filmbeleving. Jude Law en Nicole Kidman kun je dit niet kwalijk nemen (al heb ik beiden veel beter zien acteren), ze krijgen erg slappe personages en de romantische scènes zijn de slechtste van de film, vooral aan het begin als de liefde opbloeit. Probeer maar eens een scène waarin de vonken overvliegen omdat hij een witte duif vangt in een kerk overtuigend te brengen.

Hoe dan ook, dit is een merkwaardig geval waarin alles boeiender is zolang het koppel uit elkaar is. Erg veel drang dat ze weer in elkaars armen moesten vangen voelde ik dan ook niet. Veel liever kijk ik naar bijrolacteurs die met gemak de show stelen. Het gebrek aan karakter in de hoofdfiguren is gevoed in de personages van met name Renée Zellweger, Philip Seymour Hoffman, Eileen Atkins en Brendan Gleeson. Ja, deze film over het Amerikaanse zuiden heeft een hoop rollen voor Britten, Ieren en Australiërs.

Verder is wat we te zien krijgen nogal typisch voor Amerikaanse, epische romances. De geliefden uitten hun gevoelens in enorm zwaarmoedige dialogen; er is veel aandacht voor majestueuze landschappen; op de achtergrond vinden allemaal belangrijke historische gebeurtenissen plaats; de muziek is groots en nadrukkelijk aanwezig. Afijn, je kent het wel. Het was echter kwalitatief nogal wisselend uitgevoerd. Sommige momenten waren erg vermakelijk of spannend, terwijl het vervolgens weer saai of te voorspelbaar was. Hoogtepunt vond ik hier toch wel de cinematografie. Het was typisch voor het genre misschien, maar vooral de kleuren van de omgevingen waren toch wel enorm mooi hier. Zet daar echter tegenover dat bijvoorbeeld Charlie Hunnam acteert alsof hij in een b-actiefilm zit en rare toevoegingen zoals een put waarin de toekomst gezien kan worden en je merkt ook dat Minghella nooit echt de juiste toon vindt.

Het is gewoon een beetje rommelig. Geen echte mislukking misschien, maar het overtuigd niet. Misschien wilde Minghella zijn succes met The English Patient herhalen?

avatar van dvdfreak123
Vermakelijke film. Film is soms wel traag en beetje langdradig maar dan zijn er ook scenes die het zeker weer goed maken. Het einde vond ik wel zeer goed. Zijn betere films in het genre maar is zeker goed voor een avondje goed filmamusement. Law speelde zeer goed. Kidman en Zelwegger vond ik minder spelen. Charlie Hunnam had ik eerst niet herkent maar vond hem ook wel nog ok spelen als bad guy. 7,5/10

avatar van MovieMind
Goede film...
Na lange tijd deze film links te laten liggen, toch maar eens aan gewaagd.
Ben over het algemeen ook geen al te grote fan van Nicole Kidman en Renée Zellweger (zeker in dit soort films), maar dat viel me alles behalve tegen. En of het dan komt dat de verwachting niet te hoog was, ik weet het niet, maar deze film met het verhaal van de burgeroorlog en de thuis perikelen, mede de avontuurlijke terugreis naar (t)huis is me goed bevallen.

avatar van des1
Nou, voor vanavond kon je kiezen tussen The English Patient en deze film. Beide Minghella films, geloof ik. Kijkers hebben dan elk geval onderscheidingsvermogen klaarblijkelijk. De eerste is een draak van een film met misschien wel de meest onterecht toegekende Oscar status uit de geschiedenis van Hollywood (nee, niet Titanic)... Cold Moutain is dan vele malen beter. Ook hier weer dankzij het spel van Jude Law. Wat een acteur! Ook Seymour Hoffmann speelt een rol in dit epische drama.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Geen fan van deze film, er bestaan betere in dit genre. Veel te langdradig

Een uurtje korter en het had een ster meer opgeleverd.

avatar van nadrin
Film met hoogtes en laagtes. Inderdaad de film heeft wel wat mindere punten. Maar gelukkig ook veel goede en volgens mij meer van die laatste

Gisteren gekeken. Ik hou normaal niet van trage romantische films maar deze was gewoon keigoed. Clichés waren er wel natuurlijk, maar zo diepgaand heb ik zelden gezien. De film gaat over veel meer dan romantiek maar over de afschuw van de oorlog en het verlies van elke vorm van goedheid die er in de mens schuilt. De scène waarin de hoofdacteur zegt: 'Als ik al enige goedheid in mij had dan is die nu verdwenen'. Lichaamstaal, woorden, situatie ... het klikte allemaal. Spijtig dat ik toen het einde kon voorspellen ...

avatar van W.V.
Matige film, niet goed niet slecht, minpunt van de film, het acteren van Kidman en Law, beide kunnen beter. De bijrollen zijn gelukkig wel overtuigend waarbij Zelwegger er uit springt. Ander nadeel van de film is de vele situaties waarin Inman ieder keer terecht komt op zijn weg terug naar Cold Mountain, maakt het verhaal wat lang. Pluspunten zijn de geweldige natuur opnames en de actie, die zijn beide subliem. Maar de grootste kwaliteit van de film is de muziek, die maakt dat ik de film toch drie sterren geef.

avatar van DVD-T
Een film waarbij alles er omheen en de ondersteunende cast interessanter is dan het liefdesverhaal wat centraal staat.

De film heeft wel wat overeenkomsten met Gone With the Wind. Maar waar de romance daar wel werkt, deed het me in Cold Mountain niet veel. Het boeide me eigenlijk vrij weinig of de geliefden nog herenigd werden of niet. De romance komt niet echt overtuigend over, iets wat vooral aan de manier waarop het geschreven te danken is dan aan de acteurs. De schrijver(s) zijn er zelfs in geslaagd de gebeurtenissen rondom Inman en zijn reis terug naar zijn Ada een stuk boeiender te maken. Daar scoort de film zeker punten. Ook de bijrollen zijn beter geschreven dan de hoofdpersonages. De veldslag in het begin is trouwens erg fraai.

Acteerwerk is goed tot zeer goed. Ook hier is vooral de ondersteunende cast weer erg sterk. Law en Kidman kunnen beter. Zellweger, een actrice waar ik normaal helemaal niets mee heb, weet mij hier helemaal mee te krijgen. Ook Hoffman, Gleeson, Portman. De rest van de allstar cast is ook fijn om naar te kijken.

Cold Mountain is verder heel erg degelijk. Mooi gefilmd, prachtige locaties, epische muziek wat soms net te pushy is in hoe je je op bepaalde momenten moet voelen.

Jammer dat het drama aspect wat minder goed overkomt en de film op andere punten wel sterk is. Cold Mountain is lang niet zo meeslepend als het had kunnen zijn.