Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

avatar van kort0235
Tegenvallende film. En dan nog die verschrikkelijke Renée Zellweger!!
Een 2.0*

Philip Seymour Hoffman zet in Cold Mountain weer een prestatie van wereldformaat neer. Aan de andere kant is het wel veelzeggend dat Hoffman met zijn bijrol de show steelt. Toch 3,5 ster omdat het verhaal me erg boeit.

avatar van Joän
Vond het een hele goeie film.
Mooi en toch ook wel triest verhaal.

Toch heb ik ook wat min puntjes.

Cast...ik vond zonder meer Jude Law, Nicole Kidman en Hoffman goed.
Renée Zellweger, vind haar persoonlijk niet echt in deze film passen, waarschijnlijk omdat ik andere rollen van haar gewend ben.
Verhaal was sober en toch probeerde ze weer een grappig typje neer te zetten, past niet in het verhaal vind ik.
Donald Sutherland....nietszeggend bijrolletje, iedereen had die rol kunnen spelen.

De film duurt 154 minuten, dat is misschien de reden dat ik het toch een beetje langdradig vond op sommige momenten.
Iets meer tempo was beter, er zaten teveel onnodige stukken in het verhaal.

Maar verder was het een goede film, dus 4 * vanwege verhaallijn en Jude Law, Nicole Kidman en Hoffman die bijzonder goed in hun rol zaten.

leuke film... wat een triest einde zeg!!!

avatar van Robbb
Erg goede film!
Ik heb me wel vermaakt en er zaten ook goed spelers in!
moooi verhaal!.
Alleen jammer van dat droevige einde!

avatar van Sannuh
goede film
hij staat ook bij mijn favoriete in de kast.
wel jammer van het einde

avatar van missl
renee is grappig in deze film, voor de rest vond ik het oninteressant.

Melvin Udall
Sterke productie waarin een hele rits bekende acteurs al dan niet in een kleine of grote rol hun opwachting maken.
De individuele klasse van al deze acteurs/actrices met als uitschieter Philip Seymour Hoffman maken naast gedegen camerawerk en een mooi verhaal van Cold Mountain een krachtig geheel.

avatar van Fryce
Wat een film ...heerlijk. Zie em nu voor de 2e of 3e keer en eigelijk valt nu pas de cast me op. De een na de ander passeerd. Het acteer niveau vind ik erg hoog. De hoofdrolspelers brengen gedragsveranderingen goed in beeld en ik zie van zowat alle acteurs iets nieuws. Ik hou van het drama gehalte wat de film heeft. Al met al een top film.

Lijkjuh
Mooie film maar wel een beetje te veel drama

Hankieh
Nicole Kidman en Renée Zellweger, bah

Jude Law zorgt voor het mooie van de film terwijl die andere 2 de boel verpesten. Ik zou ±1,5 *ren geven maar Natalie Portman krijgt er van mij nog een * bij
Zij is en blijft mijn lievelingsactrice, wat een prachtige vrouw en zij speelt zo goed in welke film dan ook

Bardolph: Don't shoot me, please. We're starving. We haven't eaten.
Inman: You'd better get running before you catch your death of cold.
Bardolph: Thanks, thank you. I will.
[Bardolph starts to run, and then Sara shoots him]

Dit vond ik een goede scene!

prima film
boeiend
mooie beelden
aangrijpend

13woutie13
Deze film word wel ondergewaardeerd.
komt dat alleen maar omdat Inman (jude Law) op het laatste doodgaat?

avatar van Bombong
13woutie13 schreef:
Deze film word wel ondergewaardeerd.
komt dat alleen maar omdat Inman (jude Law) op het laatste doodgaat?

Nee hoor, daar ligt het niet aan

13woutie13
Bombong schreef:

Nee hoor, daar ligt het niet aan

waardoor dan

avatar van donkied
echt een goeie film, soms ietwat te langdradig maar ook weer afwisselend en verrassend. vooral het einde is goed maar ook een beetje teleurstellend.

echt een favoriet van mij

Verschrikkelijke zelweger
Geweldig:
- verhaal
- jude law
- nicole kidman

avatar van raafmau
weggelopen uit de bios aantal jaar geleden

avatar van Gameface
Heerlijk drama.....goede spelers, goed verhaal, mooie natuur, goed geacteerd, goede muziek, lengte = goed......one to watch....!!!

avatar van Larsco
Leuke film. Goed geacteerd, sterk verhaal. Leuke combinatie van acteurs: nicole kidman en Renée Zellweger. Echt een verhaal dat bij je blijft, ik heb 'm denk ik wel 3x gezien en ik vind hem nog steeds goed.
Ik sluit me aan bij gameface. Zeker 5 sterren

avatar van Mattson
DylannW schreef:
Verschrikkelijke zelweger
Geweldig:
- verhaal
- jude law
- nicole kidman

Vond Zellweger slechts het enige lichtpuntje in het verhaal.
Slappe film.

avatar van Mattson
raafmau schreef:
weggelopen uit de bios aantal jaar geleden

Tja, ik had waarschijnlijk een lekker dutje gedaan

Leuke top-10 heb je daar trouwens raafmou.

avatar van panax
al een paar keer gezien,hele mooie film ,met de mooie nicole kidman en een schitterende rol van renee zellwegger,heftig begin met de beelden van de burgeroorlog, gewoon prima in orde!!!

avatar van Delvenaartje
Mooie film, vooral de scene tussen Nicole en Jude..

Paar keer gezien, net als Panax en hij blijft mooi!!

avatar van Denise88
Heeeeeeeeeerlijk.
Wegswijmelfilmpje

Kijk hem nu op tv al tijdje, maar vind nou niet echt spectaculair.. :/

avatar van Mug
Mug
Bewonderenswaardig hoe een simpel en voorspelbaar liefdesromannetje uitgesmeerd kan worden over 2,5 uur cinema vol zijweggetjes die niet allemaal wenselijk waren.

Het meest opvallende (na de afwisselende bombastische zeurmuziek met fijne hillbilly deuntjes dankzij T-Bone Burnett) is de prachtige cinematografie vol gespeel met kleurtjes en bloed in witte sneeuw en sneeuwwitte lakens. Dat was 't wel waard om de 2,5 uur uit te zitten.

Want de chemie tussen Jude Law en Nicole Kidman is er wel, maar hun bekakte Brits-klinkende stemmen passen niet in de film. Het wordt er nog mierzoeter op. Gelukkig komt nota bene Zellweger de boel opfrissen met een personage die wel thuishoort in het totaalplaatje.

Ups en downs, de te lange speelduur nekt de film behoorlijk.

avatar van Rosicky
Visueel erg mooi en Jude Law laat zich van zijn sterkste kant zien. Het verhaal is echter een simpele optelsom en de onchronologische vertelling is nergens voor nodig. Verder duurt Cold Mountain veel te lang. Toch nog een voldoende omdat het geheel prima uit te kijken is en de gevechten uit de oorlog zijn indrukwekkend.

avatar van brabusRUS
Lekker boeiende film. In het begin was ik een beetje sceptisch, omdat het onderwerp mij niet echt aan sprak en de tijdsduur. Maar dat viel erg mee. Zat de volle 154 minuten aandachtig te kijken. Laat je dus niet afschrikken door het tijdsduur van de film.
Vooral de avontuur van Jude en Philip vond ik erg leuk om naar te kijken. Het einde vond ik vergeleken met de rest van de film matig.

Jude Law speelde erg goed. Maar laten we Philip Seymour ook niet vergeten, want hij was ook super.

avatar van jakke36
een echte tegenvaller deze film, zeker met zo'n cast en de regisseur weet percies echt niet welke weg dat hij opmoet tijdens deze film