Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

Redelijke film, met 2 kritieken: Renee Zellweger was ronduit over the top en zo irritant. En de chemie tussen Law en Kidman was heel ver te zoeken. Waardoor ik zelf niet echt in de film kon komen.

RDM
Aaneenschakeling van cliches, Renée Zellweger met een 'over the top' uiterst irritante rol. Het enige verassende aan de film was de rol van The White Stripes zanger Jack White en de rol van Phillip Seymour Hoffman. Echt een lange saaie zit..

Ondanks de prachtige natuurlandschappen, een mooi liefdesverhaal en gemene slechterikken had ik een beetje een leeg gevoel na afloop. Misschien lag dat toch aan Kidman. Want Renée was dan misschien erg overduidelijk aanwezig, door haar bleef de film wel boeiend.
Dat een oorlogssituatie een ruige tijd was, word wel goed uitgebeeld in deze film.
Ik vond de openingscenes met de burgeroorlog niet echt boeiend ik raakte ook even de draad kwijt toen na de ontploffing dat gevecht begon waarbij (de zuidelijken?) vastliepen in een krater. .
Omdat ik de muziek weer wel geweldig passend en goed vond, krijgt deze film van mij 3,5 sterren.

Wowow wat een mooie filM! en jude law is een ontzettend lekker ding!!

avatar van jassonn
Goh,pas 37 stemmen.De film is zo te zien niet echt populair.
Zou er zelf m'n geld ook niet aan uit geven.

je moet m echt een keer zien!....superfilm!

avatar van jassonn
Wacht wel tot hij te huur is,als week film.Scheelt toch weer

Prachtige productie met een terecht oscar winnende rol van Renee Zellweger en ook goede rollen van Kidman en Law, een wel verdiende 8 dus 4*

Prachtige film, misschien soms een beetje cliché, maar wel onderhoudend.

Mooi gefilmd, degelijk reregiseerd en een sterke cast. Het verhaal is formulewerk en moet het vooral hebben van de bijkarakters die vertolkt worden door een sterke Zellweger en wederom grappige maar passende Philip Seymour Hoffman. De chemie tussen de 2 hoofpersonen is magertjes maar heeft wel die vonk. Het is echter vooral vanwege de goed uitgewerkte omstandigheden dat dit liefdesverhaal tussen de 2 hoofdpersonen de gehele film geloofwaardig blijft.

Voor de rest is Cold Mountain formulewerk en nog meer formulewerk. Obligatoire mooie landschapsbeelden, hoop en liefde maar ook veel tragedie en tegenspoed, clichématige slechterikken enz enz. Dat alles uitgesmeerd over 2,5 uur, want tja dat is wel de minimale lengte van een topfilm. Alles even oerdegelijk gebracht en absoluut niet slecht maar ik werd er eerlijk gezegd moe van. Echt zón film bedoelt om oscarnominaties binnen te halen en met een instelling van "kijk mij eens episch film maken".

**1/2

Prachtig verhaal. Leuk dat Natalie Portmann ook nog even in beeld kwam. Renee en Nocole vond ik echt goed spelen. 4.5 *

vooral renee vond ik een aanzienlijk leuk rol spelen en een leuke verschijning van seymour 4*. (leuk al die verschillende personages die in het verhaal voorkomen)

GogigaGo
Mijn eerste post dus wees niet te kritisch

Gisteren de film gehuurd met hoge verwachtingen.

Eigenlijk vond ik de film te langdradig en ietwat tegenvallen.
Nicole Kidman heb ik veel beter zien spelen in andere films maar Renee Zw. heb ik echter nog nooit zo goed zien spelen (maar wel een beetje over the top). De rol van Natalie Portmann vond ik zeer goed. Wel kort maar zeer geloofwaardig!

De liefdesverhouding tussen de 2 hoofdrolspelers is mij veels te mager. Natuurlijk speelt dit ruim 100 jaar geleden af maar de afstandelijkheid vond ik wel heel overdreven. Jude Law vond ik heel magertjes. Geen sterke acteur naar mijn mening. Hij leek wel de love-robot in A.I. qua emotieloos wezen.

Natuurlijk is het een mooi eind in de film. Er zullen ongetwijfeld wat traantje weggepint zijn door velen maar een erg sterk verhaal?
Nee! Alhoewel ik 2½ uur lang niet echt in de film kon komen geef ik de film toch een (magere) 3*.

FX
De prachtige plaatjes en een aantal leuke bijrollen konden deze film niet redden. Kidman en Law vond ik veel te flegmatisch spelen, waarbij vooral de eerste me echt tegenviel. Zellwegger brengt de film nog wel naar een hoger plan, want voordat zij erin komt, is de film echt slaapverwekkend.
Het verhaal is veel te voorspelbaar, flinterdun en zeker een half uur te lang. Het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg om 2,5 uur mee te vullen.
Bovendien vond ik de muziek vervelend.

2,5* voor een aardige lovestory tegen de achtergrond van de Amerikaanse burgeroorlog die wel wat korter had gemogen.

Het eposdrama van het jaar.

Het is al een tijdje geleden dat we nog zo'n film mochten zien. En dat is toch een opluchting. Het verhaal is niet al te vet maar dat hoeft ook niet.

Prachtige locaties, mooi in beeld gebrachte oorlog en het leven zoals het was op verschillende manieren. actuers zijn goed, muziek zoals het hoort en

enige kritiek is dat het toch net iest te lang duurt. maar voor de rest is dit top.

Maar als een film zoals 'legends of the fall' kan deze toch niet tippen.

avatar van Hannibal
Mooie indrukwekkende film. Ik vond alleen Renee Zellweger haar stem heel irritant.
Ik was bang dat het een heel patriotische film zou zijn, maar dat viel gelukkig erg mee.
Het stuk met Natalie portman was erg goed. 4*

Ik ging naar deze film omdat er geen andere leuke films draaide, dus ik verwachte heel weinig hiervan!! maar wat heb ik me vermaakt! echt een supermooie film! alleen Nicole Kidman vind ik irritant! en er zat geen chemistry tussen nicole en jude, dat was het minpunt

avatar van Banjo
hij begint prachtig (als ratten in de val), maar zodra de film vorderdt kon het mij niet meer zo meer boeien erg langdraderig!.
maar daarna kwam de film weer op gang.

3 sterren

gisteravond bekeken. had hele hoge verwachgtingen die niet helemaal uitgekomen zijn. het was een mooie film, maar ik miste gewoon iets, wat daar ben ik nog niet achter.

Pluspunten waren: mooie beelden van omgeving, stukje tussen law en portman, het eind, zellweger, goed verfilmd.

Minpunten: Kidman, niet zozeer haar spel, maar de geloofwaardigheid, ze is in de 40 en speelt iemand van in de 20. dus is ze gebotoxt en strakgetrokken, lichaamsdouble, waardoor ik het gevoel plastic fantastic krijg, er had vast wel een beter gepaste actrice het kunnen spelen denk ik.
2e minpunt, het uitgebreid in beeld brengen van het gerollebol van law en kidman. film iets aan de lange kant

maar verder een mooie onderhoudende film, geef het 3 sterren.

avatar van wackyboy
Ik had eigenlijk helemaal geen hoge verwachtingen. Telkens als ik de film bij de videotheek op de plank zag staan had ik een gevoel van, dit is een "must see" film, maar hij lijkt me eigenlijk hardstikke saai.
Toch maar gehuurd en het begin was inderdaad wat traag. Gaandeweg komt het verhaal goed op gang. Inderdaad vooral door de wat interessantere rollen van Renee Zellweger en Philip Seymore Hoffman. Altijd leuk die Philip. Die moet maar weer eens ergens de hoofdrol in gaan spelen. Uiteindelijk viel de film me eigenlijk honderd procent mee. Het is gewoon een ouderwets degelijke film met interessante acteurs en goed acteerwerk.
Ik vond het ook wel bevredigend dat er eens een keer geen Hollywood ending aan vast zat. Jude Law's karakter gaat gewoon dood

avatar van Redlop
Ik vond hem dus wel geweldig.

Het bloedbad in de slag om Petersburg zag er indrukwekkend uit. De lange gevaarlijke odyssee naar Ada was prachtig in beeld gebracht.

Toen Zelwegger in beeld kwam dacht ik...o nee he...er gaat er weer eentje een Zuidelijk accent nadoen...maar uiteindelijk accepteer je haar en groeit ze in haar rol.
Mooie fatale lovestory met soms adembenemende opnames. Perfecte cast (behalve Portman...die is te fragiel voor zo'n rol) met Seymour Hoffman in een klein maar fantastisch rolletje.

4* en voor ' My Ain True Love' van Alison Kraus nog een halve ster erbij.

avatar van jedymaster
prachtige film met zeer goede jude die knakker bevalt me steeds beter is zoals ook die rol van m als die scherpschutter uit enemy at the gates

ik vond deze film zo goed, ik heb me er geen moment bij verveeld. Dat accent was zo leuk van die Amerikanen!! Je krijgt met deze film denk ik ook een goede indruk van hoe het was in die tijden van oorlog!! Alleen dan heb ik misschien een goede vraag.....in welke tijd speelt dit verhaal zich af??? 5*

FX
joeri15 schreef:

De Amerikaanse Burgeroorlog had plaats ergens rond 1860 meen ik.

Het was wel een prachtige film. Het is weer een typisch liefdesverhaaltje, maar het geeft de wel de onderhuidse spanningen mee van de gewone mensen tijdens een (burger)oorlog.

Bv. de vrouwen die achterblijven en het maar moeten redden met een "garde" die de boel daar moet bewaken, maar niets anders doet dan aan eigenbelang denken.

Bv. De mannen die eerst denken eventjes oorlog te voeren, maar daarna de verschrikkingen ervan inzien.

Eindelijk eens een film over een amerikaanse oorlog die niet de oorlog en heldenmoed teveel romantiseert.

Mooie beelden ook trouwens!

avatar van Tara
Het boek was erg langdradig waarbij er constant passages werden gelezen uit het boek van Bartram dat hij van Ada kreeg. De film was daardoor een stuk minder langdradig voor mijn gevoel. Vind Judd Law beter als hij een rol heeft waarbij hij niet hoeft te huilen, erg slechte performance.

avatar van TheRisingSun
Zeker een mooie film,maar hij ging me soms wel iets te langzaam. Over de acteerprestaties geen klagen,want een voor een zeer goed. Het verhaal is echt zo'n liefdesverhaal,maar dat vond ik toch niet echt vervelend. Hij keek goed weg en dat vind ik wel fijn bij een film,dus....

3,5 ster

Rik_stone
Legands off the fall is 2 x beter, deze krijgt dus net 2*

Ik vond het een boeiende,leuke en mooie film, en idd... renee zellweger speelde een ontzettend leuke rol.. t geheel van deze film vond ik 4,5 * waard !!!