Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

avatar van Jordy
Mooie veldslag aan het begin, paar erg leuke bijrollen, maar verder vond ik het allemaal niet zo heel erg interessant. Vooruit, een krappe 3.

avatar van Freud
Erg ouderwetse, voorspelbare, melodramatische film. Maar voor de rest geen kwaad woord erover: originele personages, prachtig gefilmd, leuke soundtrack, aangrijpend (als je je hersens even negeert) en goed geacteerd.
Bovendien is het leuk om nog eens alle cliches uit romantische oorlogsfilm na elkaar te zien, dat is niet per se ergerlijk, kan ook gewoon eens plezierig zijn. En sommige scenes zijn echt zeer goed (eigenlijk zijn alle bijrollen fantastisch, het is gewoon het centrale kleffe liefdesverhaaltje dat al te vaak is verteld, ook al is het wel een sterk uitgangspunt (zie maar naar O brother where art thou, waar het wel is gelukt om er een erg goede film van te maken))
3.5 sterren omdat de beelden zo sterk bijblijven, en voor Jude Law. En voor Renee Zellweger, er is geen actrice waar ik zo'n hekel aan heb, maar gelukkig voor haar had ik haar niet herkend, zo moet ik wel toegeven dat ze eigenlijk best goed was.

Nou, de film viel me reuze mee!
Ik was voorbereid op heel veel klefheid en een tranentrekker vol effectbejag. Ik heb dan ook lang gewacht om 'm te gaan zien.
Naast de kleffe boeketreeks romantiek is er heel veel te genieten. Cold Mountain zit vol prachtige natuurbeelden en mooie shots en het leven anno 19de eeuw wordt sfeervol getoond.
Vanaf het moment dat Philip Seymour Hoffman en Zellweger in de film komen wordt het stukken beter. Grote verrassing vind ik toch wel Zellweger. Wat een leuk personage zet ze hier neer! Ik heb genoten van elke minuut. Totaal niet het onschuldige girl nextdoor type wat ze vaak speelt. Erg grappig en innemend type speelt ze hier. De mimiek en ook de motoriek; alles klopt en ik vind de Oscar voor beste bijrol dan ook terecht.
Jammer dat Hoffman zo'n betrekkelijk kleine rol heeft. Het moment dat hij een grote boodschap moet doen en iets zegt in de trant van 'de isrealieten komen er aan' oid; geniaal!
Nicole Kidman speelt het type rol dat ze wel vaker speelt, maar toch is ze geknipt voor de rol. Jude Law irriteerde me aanvankelijk. Hij speelt alsof hij ze niet allemaal op een rijtje heeft. Het was denk ik de bedoeling dat hij een schuchtere jongen speelt, maar dit heeft hij mijns inziens te ver doorgevoerd. Later in de film, als de beste man wat tegenslagen heeft gehad, wordt hij meer een echte man en is het pathetische er wat af. Ik ergerde me er dus steeds minder aan. Godzijdank is zijn oscarnominatie niet verzilverd.
Regie, cameravoering, montage en casting (Jude Law uitgezonderd) zijn uitstekend.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Het wil maar niet echt lukken met deze film. De setting is ronduit prachtig en filmtechnisch is het allemaal dik in orde alleen mis ik toch echt de bezieling. De hoofdrolspelers (Nicole Kidman en Jude Law) doen hun werk maar daar is ook alles mee gezegd. Van enige chemie of passie tussen de twee is nauwelijks te spreken. Gelukkig zijn er in de film een paar zeer sterke bijrollen van Zelwegger en Hoffman. Jammer dat die laatste maar zo'n kleine rol heeft vond dit wel een erg vermakelijk karakter.
Verder stoorde ik mij ook wat aan sommige elementen in de film. Zo is het al van af het eerste moment duidelijk wie er de "badguys" en wie de "goodguys" zijn, weinig verassingen wat dat betreft. Nicole Kidman ziet er, hoe streng de winters ook zijn, nog steeds uit aslof ze zo van eeen beautyfarm komt en het leven in de zuidelijke staten wordt soms wel met een erg Anton Pieck-achtige pitoreskiteit voorgesteld. En dan nog even over het einde van de film....

MovieJunkie schreef:

geen cliche happy hollywood ending

Dat mischien niet maar dan toch zeker wel een cliche hollywood unhappy ending. De held sterft in de armen van zijn lief naardat hij zojuist het geboefte om zeep heeft geholpen. En ik weet ook niet wat het is met dat hollywoodzaad maar het lijkt allemaal wel Clint Eastwood zaad. Een keer schieten en het is raak Toch niet te geloven een wilde nacht van passie en er komt al een kind van...

De film blijft voor mij op een krappe 3* hangen.

avatar van Norma
Mooie film!! Echt prima acteerwerk (wat is er dan toch irritant aan Zellweger volgens velen??? ik vond haar prima!!!) schitterende beelden en een meeslepend verhaal. Goede afwisseling van drama, spanning en romantiek zodat deze vrij lange film voortdurend bleef boeien.

avatar van donnie darko
Typisch oscarmaterial met rotslechte dialogen en dito vertolkingen.

2* voor sommige aardige scenes.

avatar van Mug
Mug
Bewonderenswaardig hoe een simpel en voorspelbaar liefdesromannetje uitgesmeerd kan worden over 2,5 uur cinema vol zijweggetjes die niet allemaal wenselijk waren.

Het meest opvallende (na de afwisselende bombastische zeurmuziek met fijne hillbilly deuntjes dankzij T-Bone Burnett) is de prachtige cinematografie vol gespeel met kleurtjes en bloed in witte sneeuw en sneeuwwitte lakens. Dat was 't wel waard om de 2,5 uur uit te zitten.

Want de chemie tussen Jude Law en Nicole Kidman is er wel, maar hun bekakte Brits-klinkende stemmen passen niet in de film. Het wordt er nog mierzoeter op. Gelukkig komt nota bene Zellweger de boel opfrissen met een personage die wel thuishoort in het totaalplaatje.

Ups en downs, de te lange speelduur nekt de film behoorlijk.

avatar van brabusRUS
Lekker boeiende film. In het begin was ik een beetje sceptisch, omdat het onderwerp mij niet echt aan sprak en de tijdsduur. Maar dat viel erg mee. Zat de volle 154 minuten aandachtig te kijken. Laat je dus niet afschrikken door het tijdsduur van de film.
Vooral de avontuur van Jude en Philip vond ik erg leuk om naar te kijken. Het einde vond ik vergeleken met de rest van de film matig.

Jude Law speelde erg goed. Maar laten we Philip Seymour ook niet vergeten, want hij was ook super.

avatar van Filmkriebel
Drama volgens de klassieke school, met alle nodige elementen die erbij horen : avontuur, romantiek, tragedie, enz. Ik dacht dat het een moeilijke zit zou worden, maar het ging goed. De schilderachtige beelden en het dubbele plot kregen me probleemloos mee. Zellweger zette volgens mij de beste acteerprestatie neer als harde noot Ruby, en meteen ook de beste prestatie van haar die ik tot nu toe heb gezien.

Die grote liefde tussen Inman en Ada vond ik aan de zwakkere kant. Ze kennen elkaar nauwelijks, hebben een kusje uitgewisseld, en dan smachten ze jaren naar elkaar... Geloofwaardig is het niet echt, mooi en sentimenteel des te meer.

Zeer deftige film.

Mooie film met een sterk verhaal, maar wel erg lang.
Volgens mij hadden de minutenlange frontscènes aan het begin van de film een flink stuk ingekort kunnen worden, omdat die weinig toevoegen aan het verhaal. Maar ja, bloed en seks blijken nu eenmaal goed te verkopen in de filmwereld.

Prima rollen van Zellweger en Kidman, al was haar zuidelijk accent wel erg dik aangezet en leek haar uiterlijk weinig te lijden onder de ontberingen. In vergelijking met de vrouwen, die Law onderweg tegenkomt, ziet Kidman er steeds prima uit.

avatar van martijn011
Zo, dat was een behoorlijke zit, maar het viel me helemaal niet tegen!

Ik dacht eigenlijk dat de film helemaal over de oorlog ging, maar het kwam weinig in de film voor. En dat vond ik echt jammer.
De enige vechtscene was echt van een wereldniveau, echt megagoed.
Zelden zo'n indrukwekkende veldslag gezien eerlijk gezegd.

Maar goed, de film gaat over Inman die naar het front gaat en z'n vriendin achterlaat. Of vriendin een goed woord is laat ik in het midden, want ze kenden mekaar nog maar net en de eerste kus was net uitgedeeld.
En daar wringt de schoen bij mij ook een beetje. Echt realistisch vond ik het namelijk niet dat ze allebei zo naar elkaar smachtten, zelfs na een aantal jaren.

De film kent een aantal mooie scenes, waaronder de achtervolgingen op de deserteurs en de verhaallijn met Natalie Portman. Een verassing om haar te zien in deze film.
Helaas is de film soms ook wat aan de langdradige kant en wijdt de film iets te veel uit.

Het acteerwerk was in orde. Jude Law en Nicole Kidman speelden aardig en ik heb me voor het eerst van mn leven niet geërgerd aan Renee Zellweger. Leuke rol die ze goed invult.
Een voldoende heeft de film zeker verdiend!

avatar van Sergio Leone
Tamelijk compleet oorlogsdrama.

De film bevat zoveel genres. Oorlog, drama, romantiek, western, avontuur en een beetje komedie komen allemaal aan bod. Het kan op het eerste zicht wat veel hooi op één vork lijken, maar het voelt nergens opgepropt aan.
De verhaallijnen zijn interessant genoeg, en de overgangen zijn mooi in mekaar vervlochten.
De verhaallijn met Natalie Portman was voor mij het meeste de moeite waard.
Puntje van kritiek is dat Inman en Ada elkaar inderdaad amper kennen. Detailkritiek; de lange manen van Jude Law zagen er niet uit.
Pluspunt dan weer is de dood van Inman.

Jude Law is steengoed. Ook Nicole Kidman - ik ben geen fan- doet het naar behoren. Renée Zellweger is verrassend genoeg de beste. Geweldige invulling van een boeiend personage.
De bijrollen van namen als Ray Winstone, Brendan Gleeson, Natalie Portman, Philip S Hoffman, Donald Sutherland en Jack White zijn allen waardetoevoegend.

Prachige beelden, prachtige muziek. De gehele sfeer is uitstekend, de personages zijn interessant,..
Zoals gezegd: compleet.

Goeie film waarin twee geliefden elkaar opwachten tijdens de oorlog. Op zich is het verhaal vrij simpel, maar het is juist de achtergrond waarbij dit verhaal zich afspeelt die boeiend is (de Amerikaanse burgeroorlog). Het ziet er allemaal even prachtig uit en ook de cast vol bekende namen doet het goed, vooral Renée Zellweger is erg leuk.

avatar van avdj
Veel beter dan ik had verwacht. Vooraf was ik bang een cliché zwijmelfilm opgediend te krijgen maar niets van dit alles. In plaats daarvan is Cold Mountain een sfeervol, authentiek aanvoelend drama met uitstekende acteurs.

Waarom Renée Zellweger een Oscar voor haar rol heeft gekregen is mij desalniettemin een raadsel. Haar mannelijke, baasachtige personage deed mij helemaal niets. Jude Law en Nicole Kidman daarentegen zijn prima op hun plaats. Ook Natalie Portman is weer geweldig, ditmaal als jonge moeder: de eerste slechte rol van haar moet ik nog tegenkomen.

De film is ook prachtig geschoten en met de aankleding zit het meer dan goed. Weliswaar minder fraai dan Once Upon a Time in the West maar nergens komt het nep of geforceerd over. Zowel de gevechten als stadjes zien er zeer overtuigd uit. De verwildering van de soldaten wordt daarnaast ook treffend in beeld gebracht.

Verder vliegt de film ondanks de relatief lange speelduur voorbij. De scènes zijn afwisselend en boeiend genoeg om de aandacht er de volle 2,5 uur bij te houden. Geholpen door een interessante achtergrond en een prima soundtrack is het voldoende om ruimschoots boven de middelmaat uit te stijgen.

avatar van rep_robert
Degelijke film die teert op de goede acteerprestaties, de prachtig gefilmde omgevingen en de soms harde beelden i.c.m. de held die komt te overlijden, toch een dappere keuze plot technisch gezien. Qua verhaal is Cold Mountain misschien iets te geforceerd en had er aan het begin iets meer aandacht aan de romance tussen Law en Kidman kunnen worden besteed, want ik bleef daar de gehele film een beetje mijn twijfels aan houden. Daardoor uiteindelijk geen topper, want dit is uiteindelijk geen klein detail in een film met dit thema.

avatar van LuukRamaker
Alleraardigst drama waarin een deserteur wordt gevolgd in zijn reis terug naar waar hij vandaan komt. Het is echter niet alleen de (ex-)soldaat die op zijn pad de nodige noemenswaardige dingen meemaakt. Ook aan het thuisfront moet er het nodige worden doorstaan. Wanneer het niet de oorlog is die voor problemen zorgt, zijn het wel familiegebeurtenissen die het voor de wachtende geliefde van de aan oorlogsmoeheid lijdende landsverdediger tot een lastige periode maken.

Het a-chronologische begin zorgde ervoor dat het even duurde voor ik er lekker inzat, maar na verloop van tijd wist de film steeds meer te boeien. In beide naar elkaar toe lopende verhaallijnen was er genoeg te beleven en vond er genoeg plaats. Wat wel jammer is, is dat de film van toevalligheden aan elkaar hangt. Natuurlijk speelt toeval in bijna elke film mee en is het zelden storend, maar toen ik er tijdens het kijken van deze film eenmaal op begon te letten, bleek het dit keer toch wel heel erg bepalend.

Het acteerwerk was prima. Van begin af aan is iedereen erg overtuigend. Jude Law is letterlijk een man met vele gezichten. Soms duurde het even voor ik het door had dat hij het was door zijn steeds groter wordende baard en de uitgeputte toestand waarin hij na een tijdje verkeert. Ook zijn beminde, Nicole Kidman, speelt sterk, al werden haar belevenissen wel een stuk interessanter nadat Renée Zellweger haar intrede deed. Met die laatste was het even een vreemde kennismaking door haar sterk aangezette accent, maar daar viel gelukkig vrij snel aan te wennen.

De film teert op de onderlinge relatie tussen Inman (Law) en Ada (Kidman) en juist daarom is het zo opvallend dat er niet voor gekozen is om deze wat beter te belichten. Nu geeft de film namelijk niet meteen het gevoel dat ze een heel sterke band hadden, laat staan dat ze die al een lange tijd hadden. Het kan natuurlijk zo zijn dat er expres voor gekozen is hier niet te veel aandacht aan te schenken en om dit in het midden te laten, maar ikzelf had er in het begin wat moeite mee. Gelukkig wordt er uiteindelijk genoeg blijk gegeven aan de sterke liefdesrelatie die ze wel degelijk leken te hebben en wordt er hiermee nog voor een aardig einde gezorgd.

avatar van tommykonijn
Ik had best een goede herinnering overgehouden aan Cold Mountain. Een tijd geleden een behoorlijk stuk op televisie gezien en wat me vooral bij is gebleven is de zeer degelijke cinematografie. Inmiddels alweer een aantal weken geleden dat ik 'm daadwerkelijk in zijn geheel heb gezien, maar de film blijft me aardig goed bijstaan.

Cold Mountain is een film waar veel aandacht aan is besteed. De afwerking vind ik fantastisch. Alles ziet er heel puur, oprecht, uit. De locaties zijn ronduit prachtig en ook zaken als kostuums en rekwisieten zijn met de nodige zorg uitgekozen. Daarnaast een cast die presteert op hoog niveau. Nicole Kidman en Jude Law doen het goed en ook de bijrollen van Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman en Donald Sutherland worden goed vertolkt. Renée Zellweger balanceert op het randje, maar weet uiteindelijk met haar dosis sympathie toch een leuke toevoeging te vormen aan de film.

Het verhaal is mooi, maar het had al heel gauw saai en langdradig kunnen worden met een slechte uitwerking. De film slaagt er echter in gedurende het niet al te korte speelduur nooit echt in te kakken. Over de climax heb ik enigszins mijn twijfels. Er doken iets te veel onwaarschijnlijkheden en kleine voorspelbaarheden opduiken (ik weet niet of het bij anderen ook zo zat; maar vanaf het moment dat Kidman, Law terugvindt en terugvalt op wat ze in de put had gezien en dat ze dat verkeerd had opgevat, was het voor mij duidelijk dat zij er naast zat en dat Law's personage alsnog het einde niet zou halen). Dat was het enige wat ik een beetje jammer vond.

Desondanks dat kan ik niet om de vakkundigheid waar deze film mee gemaakt is heen. Het is met name dit waardoor ik de film erg goed vond. De film verloopt volgens een formule die we vaker gezien hebben, maar ook weer niet helemaal. Hoe het ook zij; een intrigerend stukje film vind ik het zeker. Dit sterk overtuigende oorlogsdrama wil ik dan ook best vaker zien.

avatar van Vinokourov
Ik weet het niet zo met Minghella. Het neigt naar kitsch, wat ie hier met Cold Mountain heeft gemaakt. Het ziet er erg gelikt en mooi uit en er is volop drama aanwezig. Best aardig zou je zeggen. Maar tegelijkertijd heeft deze film ook zoveel gezemel en duurt ie gewoonweg erg lang. Heb ook het idee dat het een herhalingsoefening is van The English Patient.

avatar van Boenga
Ik schrok me onnozel toe ik de hoge score van deze film zag.
Geen kwaad woord over de acteurs, we krijgen heel mooie beelden voorgeschoteld, en bij momenten zijn er situaties die heel realistisch (lees: hard) over komen. Maar in grote lijnen is dit wat me van de film bijblijft (kwestie van mezelf tikwerk te besparen ):
donnie darko schreef:
Typisch oscarmaterial met rotslechte dialogen en dito vertolkingen.

Queto Yurlunyur schreef:
...een veel te lang uitgesponnen plot waarin alle clichés van het genre de revue passeren...

Alan schreef:
...een beeeeetje zoetsappig allemaal...

FX schreef:

Het verhaal is veel te voorspelbaar, flinterdun en zeker een half uur te lang. Het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg om 2,5 uur mee te vullen.

LuukRamaker schreef:

Heel andere locatie, heel andere tijdsgeest, maar bij de vijf commentaren die ik hier gekopieerd heb, gingen mijn gedachten automatisch naar The Green Mile. Die Oscarwinnaars, hé...

avatar van VincentL
Cold Mountain

De film behoort nog nét niet tot de zwoele zomeravond films van RTL8. Hij werd een paar dagen voor ze daarmee begonnen uitgezonden, maar toch bleef hij in deze combinatie in mijn hoofd hangen. Nu kijk ik geen films op de commerciële zenders, maar heb hem gisteren dan toch even opgezet.

Cold Mountains verhaal is er eentje die mij in dubio stelt. Aan de ene kant is het een oppervlakkig liefdesverhaaltje waar lang niet alles uit gehaald wordt, maar aan de andere kant kent de film ook sterke stukken waar het onderste uit de kan komt. De hoofdlijn is echter flinterdun. Het stoort behoorlijk dat Inman en Ada elkaar niet kennen, en daar toch zo'n lange film over gemaakt moet worden. Daarentegen worden de gruwelen van de burgeroorlog zeer sterk naar voren gebracht - iets dat totaal los staat van de kern van het verhaal: de romance tussen Inman en Ada. Hierdoor heb je een zeer zwak verhaal, dat vrij goed is aangekleed.

Jude Law en Nicole Kidman hebben een zeer vreemde chemie met elkaar in de film. In het begin wordt razendsnel een kleine band opgebouwd die met Law's afwezigheid geheel in elkaar stort. De twee missen daarna dan ook de overtuiging. Al hun beweegredenen verliezen hun fundament. Law weet echter met Portman een zeer sterk stuk neer te zetten.
Waar Law dat met Portman doet, doet Kidman dat met Renée Zellweger. Ook die twee hebben een goede chemie met elkaar.
Als de acteurs dan echter bij elkaar komen takelen de prestaties af naar het niveau van het begin van de film.

De film ziet er zeker mooi uit. Prachtige scènes in bossen, op de heides en met name de slagvelden zien er goed uit. Hiermee wordt een degelijke sfeer gecreëerd en krijg je een aardig beeld van de tijdsgeest. Prima.

Cold Mountain is qua verhaal zeer zwak. Tevens zijn de personages waar het om draait - Inman en Ada - de minste factor in de film. Zijwegen weten de film echter op een goed spoort te brengen, al kan ik er niet meer van maken dan wat ik er nu voor geef.

avatar van The One Ring
Cold Mountain is een epische romance, met helaas een centraal koppel met weinig chemie. Ik hoef niet uit te leggen dat dit tamelijk dodelijk is voor de filmbeleving. Jude Law en Nicole Kidman kun je dit niet kwalijk nemen (al heb ik beiden veel beter zien acteren), ze krijgen erg slappe personages en de romantische scènes zijn de slechtste van de film, vooral aan het begin als de liefde opbloeit. Probeer maar eens een scène waarin de vonken overvliegen omdat hij een witte duif vangt in een kerk overtuigend te brengen.

Hoe dan ook, dit is een merkwaardig geval waarin alles boeiender is zolang het koppel uit elkaar is. Erg veel drang dat ze weer in elkaars armen moesten vangen voelde ik dan ook niet. Veel liever kijk ik naar bijrolacteurs die met gemak de show stelen. Het gebrek aan karakter in de hoofdfiguren is gevoed in de personages van met name Renée Zellweger, Philip Seymour Hoffman, Eileen Atkins en Brendan Gleeson. Ja, deze film over het Amerikaanse zuiden heeft een hoop rollen voor Britten, Ieren en Australiërs.

Verder is wat we te zien krijgen nogal typisch voor Amerikaanse, epische romances. De geliefden uitten hun gevoelens in enorm zwaarmoedige dialogen; er is veel aandacht voor majestueuze landschappen; op de achtergrond vinden allemaal belangrijke historische gebeurtenissen plaats; de muziek is groots en nadrukkelijk aanwezig. Afijn, je kent het wel. Het was echter kwalitatief nogal wisselend uitgevoerd. Sommige momenten waren erg vermakelijk of spannend, terwijl het vervolgens weer saai of te voorspelbaar was. Hoogtepunt vond ik hier toch wel de cinematografie. Het was typisch voor het genre misschien, maar vooral de kleuren van de omgevingen waren toch wel enorm mooi hier. Zet daar echter tegenover dat bijvoorbeeld Charlie Hunnam acteert alsof hij in een b-actiefilm zit en rare toevoegingen zoals een put waarin de toekomst gezien kan worden en je merkt ook dat Minghella nooit echt de juiste toon vindt.

Het is gewoon een beetje rommelig. Geen echte mislukking misschien, maar het overtuigd niet. Misschien wilde Minghella zijn succes met The English Patient herhalen?

avatar van des1
Nou, voor vanavond kon je kiezen tussen The English Patient en deze film. Beide Minghella films, geloof ik. Kijkers hebben dan elk geval onderscheidingsvermogen klaarblijkelijk. De eerste is een draak van een film met misschien wel de meest onterecht toegekende Oscar status uit de geschiedenis van Hollywood (nee, niet Titanic)... Cold Moutain is dan vele malen beter. Ook hier weer dankzij het spel van Jude Law. Wat een acteur! Ook Seymour Hoffmann speelt een rol in dit epische drama.

avatar van DVD-T
Een film waarbij alles er omheen en de ondersteunende cast interessanter is dan het liefdesverhaal wat centraal staat.

De film heeft wel wat overeenkomsten met Gone With the Wind. Maar waar de romance daar wel werkt, deed het me in Cold Mountain niet veel. Het boeide me eigenlijk vrij weinig of de geliefden nog herenigd werden of niet. De romance komt niet echt overtuigend over, iets wat vooral aan de manier waarop het geschreven te danken is dan aan de acteurs. De schrijver(s) zijn er zelfs in geslaagd de gebeurtenissen rondom Inman en zijn reis terug naar zijn Ada een stuk boeiender te maken. Daar scoort de film zeker punten. Ook de bijrollen zijn beter geschreven dan de hoofdpersonages. De veldslag in het begin is trouwens erg fraai.

Acteerwerk is goed tot zeer goed. Ook hier is vooral de ondersteunende cast weer erg sterk. Law en Kidman kunnen beter. Zellweger, een actrice waar ik normaal helemaal niets mee heb, weet mij hier helemaal mee te krijgen. Ook Hoffman, Gleeson, Portman. De rest van de allstar cast is ook fijn om naar te kijken.

Cold Mountain is verder heel erg degelijk. Mooi gefilmd, prachtige locaties, epische muziek wat soms net te pushy is in hoe je je op bepaalde momenten moet voelen.

Jammer dat het drama aspect wat minder goed overkomt en de film op andere punten wel sterk is. Cold Mountain is lang niet zo meeslepend als het had kunnen zijn.

avatar van Lovelyboy
This world won't stand long. God won't let it...

Een film die als liefdedrama begint met de Amerikaanse Burgeroorlog als achtergrond, en daarna langzaam overgaat in een beeld vervuld van tragedie, hoop en wanhoop.

De film begint spetterend met een mooie opening wat betreft het beeld van de oorlog en de ondermijning en daaruit voortvloeiende strijd. Bijzonder mooi en overtuigend in beeld gebracht. Het verhaal wordt onderbroken met flashbacks die terug kijken op betere tijden. De montage en duur van de flashbacks zijn ronduit perfect. Ze duren niet te lang en geven het verhaal genoeg inhoud zonder meteen aan kracht in te boeten wat de realiteit en het oorlogsgedeelte betreft. Van de dromerige overgangen en muziek tot de details van vieze nagels en groezelige baarden en de best wel mooi gebrachte oorlogsscenes, Cold Mountain, naar het bekende boek van Charles Frazier, treft meteen al de roos als stijlvol en uitgebalanceerd geheel.

De film deelt zich op overtuigende manier in tweeën. Kidman thuis, en Law onderweg, beide strijdend tegen negatieve krachten en worstelend met de erfenis van deze oorlog. Kidman die amper het hoofd boven water kan houden in een uitgemolken land, geregeerd door de tirannie van een sadistische homeguard. Law daarentegen niet in minder lastige situatie met boeven, premiejagers, profiteurs op zijn pad, en de problematiek van onderdak en eten. Het is de situatie van alle deze armoede, wreedheid, sadisme, misbruik en tragedie die de film wat mij betreft erg doet slagen. In het geval van Law komen er een aantal merkwaardige gevallen voorbij zoals de ontmoeting, en uit voort vloeiende dingen, als Ribisi en Hoffman, maar vooral de situatie met Portman en de bedscene vind ik altijd erg treffend en aangrijpend. De eenzaamheid, hoop, wanhoop en verdriet te midden van zo'n nationale tragedie vind ik uitmuntend gebracht. Het einde past dan verder ook perfect in de dromerige sfeer tussen hoop en wanhoop en een daaruit voortvloeiend nieuw begin.

De film is qua verhaal en sfeer prima in balans wat mij betreft. De soundtrack van Gabriel Yared is prachtig en er zijn vele acteurs, ook nog hele jonge koppies die amper te herkennen zijn, die allemaal het noemen waard zijn. Kidman meer dan prima, Law weer eens wat anders dan pronken met zijn koppie en hij doet het meer dan goed, persoonlijk vind ik Winstone en Gleeson erg goed en heeft Zellweger terecht een prijs gewonnen voor de simpele maar eerlijke Ruby. Zij zorgt voor een heerlijke komische noot, hoe ze in eerste instantie haar verder behoorlijk uitfoetert vind ik geweldig. Verder Is Ethan Suplee heel aardig, vallen vooral Cillian Murphy en Charlie Hunman op die je zo op het oog bijna niet eens herkent, komt Jack White nog even voorbij en is James Gammon met die zware stem van hem kostelijk.

Cold Mountain is een prachtige film die zich uitermate goed kan meten met The English Patient en ik moet zeggen dat ik niet kan kiezen omdat CM net iets toegankelijker overkomt terwijl TEP weer wat meer naar realistisch drama neigt. Daarnaast vind ik het opvallend dat Cold Mountain vooral begint als liefdesdrama maar daarna subtiel van ondertoon veranderd en het beeld vooral gericht wordt op alle tragiek, onrecht, hoop en wanhoop rond de Burgeroorlog. Een beeld vooral ook die karakter Ada zelf uitspreekt in de vorm van 'I need you' na een opsomming van de zieltogende situatie thuis die vooral benadrukt dat ze hem nodig heeft om te overleven in barre tijden.

Mooie film, zonder enige twijfel.