Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

hmmm , deze lijkt me wel interessant

Mij ook!

avatar van Phooze
Trailer op Apple.com

Ligt het aan mij of heeft Nicole Kidman de meest irritante voice-over stem ooit....?

avatar van A.S.E.
Hopelijk wordt dit niet weer een oscar-vretende film zoals The English Patient.

avatar van wackyboy
De eerste Golden Globe nominaties zijn al binnen.

avatar van sn@ke

Helemaal mee eens , erg irritant.

FisherKing
wackyboy schreef:

De eerste Golden Globe nominaties zijn al binnen.

En maar liefst in alle 8 categoriën !!!

avatar van streeter
Briljant. Deze film heeft alle nominaties verdient.

Het is een ouderwetse (jaren 50 en 60) all-star episodische epic. Karakters komen en gaan. Ik vond het prachtig - maar ja, ik hou veel van ouderwetse films. Wat dat betreft is deze film in een dode taal gemaakt.

Charlie Hunnam steelt de show als de gemene acrobatische albino.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dus geen tweede English patient (waar ik een beetje voor vreesde na het lezen van het verhaal)?

avatar van Jordy
Ik haal uit het verhaaltje van streeter niet dat dit veel anders zou zijn dan The English Patient? Kijk in ieder geval erg uit naar deze film, gezien Minghella's vorige films.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vroeg dat min of meer omdat streeter The english patient 2.5* geeft en deze 4.5*

Heb 'm toevallig in de UK gezien vorige week; een beeeeetje zoetsappig allemaal en er worden wel erg veel deuren open getrapt. Het plot is ook niet bijster interessant. Je moet er maar van houden. Renee is overigens wel erg goed in deze film. En Jude Law is natuurlijk altijd fijn om naar te kijken Wel heel mooie screenshots trouwens.

MDA
A.S.E. schreef:

Hopelijk wordt dit niet weer een oscar-vretende film zoals The English Patient.

7 nominaties iig

Actor in a Leading Role - Jude Law
Actress in a Supporting Role - Renée Zellweger
Cinematography
Film Editing
Music (Score)
Music (Song)
Music (Song)

Goede film hoor! Aanrader!

4/5

avatar van Jordy
Mooie veldslag aan het begin, paar erg leuke bijrollen, maar verder vond ik het allemaal niet zo heel erg interessant. Vooruit, een krappe 3.

die trailer ziet er wel heel mooi uit vind ik! ga der donderdag heen waarschijnlijk!!

Weinig nieuws. Enige hoogtepunt vond ik de leuke bijrol van Renee Zellweger, zij is wat mij betreft de enige die de oscar-nominatie verdiend.

Helemaal top. Geweldig geacteerd door alle spelers en ook al is het verhaal bekend, de burgeroorlog blijft boeiend om te verfilmen. Wat mij betreft een echte topper. Een film die je gewoon gezien moet hebben.

avatar van Goodfella
Te gezapig, klef en voorspelbaar.. Slechts een enkele aardige scène en een leuke rol van Philip Seymour Hoffman zijn de moeite waard.... 2 sterren

zeer goeie film ben niet zo voor dat soort films maar deze was echt goed mooi filmwerk

Mooi filmwerk was het ja. Maar een paar mooie plaatjes maakten deze film voor mij niet interessant. Dit was niet meer dan een woensdagavond-film van rtl4. Ook de cast kan deze film niet omhoog brengen. Erg gebeurt gewoon zo weinig, daarbij is het verhaal ook nog eens flinterdun. En dat voor een film van 2,5 uur!!
Niet mijn film. 2,5*

avatar van Freud
Erg ouderwetse, voorspelbare, melodramatische film. Maar voor de rest geen kwaad woord erover: originele personages, prachtig gefilmd, leuke soundtrack, aangrijpend (als je je hersens even negeert) en goed geacteerd.
Bovendien is het leuk om nog eens alle cliches uit romantische oorlogsfilm na elkaar te zien, dat is niet per se ergerlijk, kan ook gewoon eens plezierig zijn. En sommige scenes zijn echt zeer goed (eigenlijk zijn alle bijrollen fantastisch, het is gewoon het centrale kleffe liefdesverhaaltje dat al te vaak is verteld, ook al is het wel een sterk uitgangspunt (zie maar naar O brother where art thou, waar het wel is gelukt om er een erg goede film van te maken))
3.5 sterren omdat de beelden zo sterk bijblijven, en voor Jude Law. En voor Renee Zellweger, er is geen actrice waar ik zo'n hekel aan heb, maar gelukkig voor haar had ik haar niet herkend, zo moet ik wel toegeven dat ze eigenlijk best goed was.

Zellweger gaat lopen met de oscar voor beste actrice in een bijrol

avatar van titan
Grotendeels degelijk en typisch Miramaxformulewerk (liefdesverhaal tegen de achtergrong van een oorlog), waarbij het gemeenschappelijke verleden van de karakters van Kidman en Law veel te mager is voor de geloofwaardigheid van het geschetste liefdesverhaal en waar met gemak een half uur vanaf had gekund.

Voor de film spreekt het goede acteerwerk (Zellweger speelt Kidman van het doek, dus die Oscar is zo vreemd nog niet) en het feit dat Cold mountain op twee cruciale onderdelen van de Hollywoodstandaard afwijkt: Geen "en ze leven nog lang en gelukkig" voor Kidman en Law en de hoofdrol is weggelegd voor een laffe deserteur en dus niet voor een oorlogsheld. 3*

avatar van Sjoerd
titan schreef:

Daar zit em nou toch juist de kneep van het verhaal. Het gaat er juist om DAT de twee eigenlijk zo weinig met elkaar hadden en elkaar nog nauwelijks kenden. Maar dat zo'n klein beetje hoop of een beeld dat je van iemand hebt je in moeilijke tijden op de been kan houden: Law tijdens zijn tocht naar 'huis' en Kidman terwijl ze probeert te overleven in Cold Mountain.

avatar van titan
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die elkaar zo slecht kennen jarenlang dag en nacht aan elkaar denken. Dat is mijn probleem ermee.

avatar van Freud
Ze zitten allebei in een gigantisch moeilijke situatie, zonder enig uitzicht op een oplossing, en in zo'n geval lijkt het me niet vergezocht dat je al je hoop projecteert op die ene persoon, die je niet echt kent, maar aan wie je toch je eerste kus hebt gegeven, dat is toch iets speciaals (toen nog wel). Als je aan het front zit met maar één boek, en één foto, dan worden dat sowieso heilige voorwerpen. En de vrouw op die foto natuurlijk even goed.
Het is daarom ook dat ze, als ze dan uiteindelijk elkaar terug ontmoeten, in een enorm moeilijke situatie zitten, want ze ontmoeten die ene persoon terug, die ze in al die tijd hebben omgevormd tot de perfecte man/vrouw, van wie ze maanden hebben gedroomd. en die persoon is in het echt natuurlijk helemaal niet zo heilig en perfect.
Het zou dan ook best kunnen dat hun relatie blijkt niet te werken, ze kennen elkaar inderdaad niet goed genoeg dus dat kan altijd gebeuren, maar ja, dat zullen we natuurlijk nooit weten!(in dat opzicht komt de dood van Inman natuurlijk enorm goed uit voor het scenario, want een echt happy end, dat zou inderdaad ongeloofwaardig zijn)

SlingBlade
Mooie film, goed geacteerd, vooral door Jude Law en Renee Zellweger. Nicole Kidman kan mij jammergenoeg niet echt bekoren met dat kille, koude, afstandelijke gezicht. Op sommige punten vondt ik de film wat voorspelbaar, maargoed...

Mooie film ,goed geacteerd wel voorspelbaar en soms een beetje traag

avatar van Esteban
Om het simpel te stellen: Voor een film waarvan de hoofdbrok gaat over twee geliefden die overleven door het verlangen naar elkaar, is het zonde te moeten constateren dat de chemistry tussen Nicole Kidman en Jude Law compleet zoek is. De eerste dertig minuten (naar schatting) dacht ik zelfs dat deze grote prent een regelrechte ramp ging worden. Buiten de 'mooie' chaotische veldslagen krijgen we te maken met idiote krampachtige monologen en dialogen in een verhaal over twee personages die elkaar blijkbaar graag zien en het elk apart hard te verduren krijgen. Ik kon er echter geen sikkepit kon om geven aangezien we nog niet eens wisten wie ze waren en omdat van die zogenaamde liefde niets overtuigends te merken viel. Te wijten aan de structuur.

Gelukkig keert het tij eens Renée Zellweger -hoognodig trouwens- als verlossende komische noot wat leven in de -in dit geval- flauwe Kidman komt schoppen en Philip Seymour Hoffman een tijdje optrekt met Law. Het geheel begint sinds deze verschijningen heel wat interessanter te worden en het magere verhaal zelf komt meer en meer tot z'n recht. Ook de andere grote tot piepkleine bijrollen zijn één voor één aangename vertolkingen, waaronder Donald Sutherland, Ray Winstone, Giovanni Ribisi, Natalie Portman, Brendan Gleeson, Eileen Atkins, Charlie Hunnam e.a. Een beetje betreurenswaardig hoe vlak alle personages blijven en hoe koud het me grotendeels liet, want 'Cold Mountain' heeft nochtans alles in huis om een aangrijpend en meesterlijk drama te worden. Het resultaat is anders. Er liep trouwens vorig jaar een reeks op Vitaya die best evenwaardig mag genoemd worden.

Niettegenstaande goed -maar erg formulegewijs en klassiek- gemaakt, een verbluffend mooie verpakking en opmerkelijke bijrollen, dát zijn de grootste troeven die deze niet al te bijzondere 'historische' film nipt de volgende score bezorgen…

Cold Mountain ***