Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

avatar van The Goss
Film was zeer behoorlijk, tot Zellwegger in beeld kwam. Wat een ramp. Ik kan niet naar haar kijken zonder me aan haar acteren te ergeren. Niets lijkt bij haar natuurlijk. Ik begrijp echt niet dat zij zo hoog staat aangeschreven in de filmwereld. Alleen in de Brigit Jones films is ze te pruimen en ik denk dat dat komt omdat haar onnatuurlijke acteergedrag daar wel uit de verf komt.

Maar nu over de film zelf. Mooie film met telkens een vleugje spanning hoe de zaken nu weer gaan aflopen. Ik heb geboeid gekeken.

avatar van Fixi88
Gister heb ik er toch maar aan moeten geloven. Het verhaal is te doen. Af en toe wel wat saai. Vind daarintegen de beelden in de oorlog in het begin mooi geschoten. Film is me toch wat te vrouwelijk. 3,5 *

avatar van Prinsesje..

Het liefdesverhaal en de strijd van de achterblijvers/ vrouwen is prachtig.

Minpunten waren er ook. Meestal kijk ik daar wel langs echter waren bv de siliconenborsten van de vrouw die Law wil verleiden echt fout.
En natuurlijk de te witte tanden van veel acteurs. Dat verpest wel een beetje de sfeer.

Verder is Kidman te oud voor deze rol. Natalie Portman die ook even opduikt in de film had veel beter geweest in deze rol. Een jonge meid die zich alleen staande moet houden in de oorlog terwijl haar geliefde aan het front is.

Jude Law heb ik nog nooit zo'n goede rol zien neerzetten. Onverwacht.

Film bevat wel de mooiste bedscene die ik in tijden heb gezien.

avatar van Eny
Eny
DylannW schreef:
Verschrikkelijke zelweger
Geweldig:
- verhaal
- jude law
- nicole kidman

Ik vond Zelweger juist prachtig. Zo zie je weer hoe meningen van elkaar kunnen verschillen.

Dit hebben we allemaal al eens eerder gezien, maar desondanks sterk: 3.50 (3.70)
Eerder zag ik het zwaar ondergewaardeerde The English Patient van Minghella en dus waren er enige verwachtingen gesponnen. Ook nu duikt Minghella het verleden in met de Amerikaanse burgeroorlog als decor, een gegeven dat zeker niet voor het eerst op het witte doek tentoon wordt gesteld. Dat de prent aanvoelt alsof het allemaal al eens eerder is vertoont bevreemd dan ook niet, hoewel Minghella zijn eigen patronen in het verhaal aanlegt. Aangezien hij zelf het script schreef mag je verwachten dat het geheel in goede banen wordt geleidt, hetgeen gelukkig het geval is. Het script zit degelijk in elkaar met goede dialogen en kenmerkt de prent zich met een sterke cinematografie. Daarnaast verrast Law vriend en vijand (en waarschijnlijk ook zichzelf) al vond ik hem hier en daar wat overgeconcentreerd, maar weet ik nog altijd niet wat ik van Zellweger moet vinden. Al bij al vindt ik het net geen vier sterren waard, maar Minghella overtuigt opnieuw. Helaas is de beste man een veel te vroege dood gestorven, waardoor we het slechts met 3 (de bekendere) films van zijn hand moeten stellen.....

avatar van Embie
Ik vond dat de acteurs het zeer overtuigend speelden! En ik vond het ook een pakkende, spannende en mooie film.

avatar van Filmkriebel
Drama volgens de klassieke school, met alle nodige elementen die erbij horen : avontuur, romantiek, tragedie, enz. Ik dacht dat het een moeilijke zit zou worden, maar het ging goed. De schilderachtige beelden en het dubbele plot kregen me probleemloos mee. Zellweger zette volgens mij de beste acteerprestatie neer als harde noot Ruby, en meteen ook de beste prestatie van haar die ik tot nu toe heb gezien.

Die grote liefde tussen Inman en Ada vond ik aan de zwakkere kant. Ze kennen elkaar nauwelijks, hebben een kusje uitgewisseld, en dan smachten ze jaren naar elkaar... Geloofwaardig is het niet echt, mooi en sentimenteel des te meer.

Zeer deftige film.

avatar van sofripa
Prachtig drama. En ja, het is een stevige zit. Film ziet er keurig verzorgd uit. Vond je Atonement oke, dan zul je dit vehikel zeker waarderen. 4 sterren

avatar van Pipoo!
Mooie film. Hier en daar wat zoetsappig, maar goed dat zit nu eenmaal in het verhaal gebakken. De sfeer komt helemaal overeen met de tijd waarin deze film zich afspeelt. Verbaas me trouwens ook elke keer weer als ik Brendan Gleeson door het beeld zie komen. Lijkt wel alsof hij in vrijwel elke film zit die ik bezit haha.

avatar van TragieStar.*
Dit lijkt me echt een waardige en mooie film, met een geweldige cast die ik zeker graag wil zien.

avatar van Filmkriebel
Zeker doen. je ziet bovendien ook Natalie Portman en Seymour Hoffman voorbijwandelen in wat kleinere rollen.

avatar van freeze
heb geprobeerd om deze film tot 2x toe te kijken, maar ik kom er helaas niet doorheen (net als Babel).
het was allemaal te langdradig en niet interessant genoeg, maar ieder zijn eigen smaak zou ik zeggen.

avatar van TragieStar.*
Waarom stem je dan op de film terwijl je er niet doorheen komt?
Volgens mij heb je de film niet eens afgekeken.

avatar van lizzy123
De film duurde lang, maar het verhaal is prachtig. Het is echt een topfilm. Renee zelleweger speelde een goede boerin, echt grappig, met een accent, nicole kidman was echt geweldig, jude law speelde goed, veel scenes waren mooi neer gezet. En de afwisseling was ook erg goed, dan was een scene van nicole dan van jude law. Het is zeker een film die je nog 1x moet zien.

avatar van *film fan*
lange film, maar mooi verhaal!

communicator
Natuurlijk is dit een topfilm. Acteerprestaties dik in orde. Camerawerk dik in orde. Verhaal dik in orde. Omgevingen dik in orde. Gebeurtenissen dik in orde. Lof!

Deze film moet iedereen gezien hebben. Kan wel lang zijn, maar de film is zo mooi dat dat totaal niet boeit. In sommige gevallen wordt de film zo bruut dat je even moet slikken. Maar das mooi.

avatar van freeze
TragieStar.* schreef:
Waarom stem je dan op de film terwijl je er niet doorheen komt?
Volgens mij heb je de film niet eens afgekeken.

dat heb ik gedaan omdat ik daar recht op heb! ik heb van de hele film misschien 1.5 uur gekeken en kon daar de conclusie uittrekken.

Mooie film met een sterk verhaal, maar wel erg lang.
Volgens mij hadden de minutenlange frontscènes aan het begin van de film een flink stuk ingekort kunnen worden, omdat die weinig toevoegen aan het verhaal. Maar ja, bloed en seks blijken nu eenmaal goed te verkopen in de filmwereld.

Prima rollen van Zellweger en Kidman, al was haar zuidelijk accent wel erg dik aangezet en leek haar uiterlijk weinig te lijden onder de ontberingen. In vergelijking met de vrouwen, die Law onderweg tegenkomt, ziet Kidman er steeds prima uit.

avatar van Jonesy
Il grande silenzio met een grotere rol voor de achter gebleven vrouwen en een "happy" ending

avatar van martijn011
Zo, dat was een behoorlijke zit, maar het viel me helemaal niet tegen!

Ik dacht eigenlijk dat de film helemaal over de oorlog ging, maar het kwam weinig in de film voor. En dat vond ik echt jammer.
De enige vechtscene was echt van een wereldniveau, echt megagoed.
Zelden zo'n indrukwekkende veldslag gezien eerlijk gezegd.

Maar goed, de film gaat over Inman die naar het front gaat en z'n vriendin achterlaat. Of vriendin een goed woord is laat ik in het midden, want ze kenden mekaar nog maar net en de eerste kus was net uitgedeeld.
En daar wringt de schoen bij mij ook een beetje. Echt realistisch vond ik het namelijk niet dat ze allebei zo naar elkaar smachtten, zelfs na een aantal jaren.

De film kent een aantal mooie scenes, waaronder de achtervolgingen op de deserteurs en de verhaallijn met Natalie Portman. Een verassing om haar te zien in deze film.
Helaas is de film soms ook wat aan de langdradige kant en wijdt de film iets te veel uit.

Het acteerwerk was in orde. Jude Law en Nicole Kidman speelden aardig en ik heb me voor het eerst van mn leven niet geërgerd aan Renee Zellweger. Leuke rol die ze goed invult.
Een voldoende heeft de film zeker verdiend!

avatar van Sergio Leone
Tamelijk compleet oorlogsdrama.

De film bevat zoveel genres. Oorlog, drama, romantiek, western, avontuur en een beetje komedie komen allemaal aan bod. Het kan op het eerste zicht wat veel hooi op één vork lijken, maar het voelt nergens opgepropt aan.
De verhaallijnen zijn interessant genoeg, en de overgangen zijn mooi in mekaar vervlochten.
De verhaallijn met Natalie Portman was voor mij het meeste de moeite waard.
Puntje van kritiek is dat Inman en Ada elkaar inderdaad amper kennen. Detailkritiek; de lange manen van Jude Law zagen er niet uit.
Pluspunt dan weer is de dood van Inman.

Jude Law is steengoed. Ook Nicole Kidman - ik ben geen fan- doet het naar behoren. Renée Zellweger is verrassend genoeg de beste. Geweldige invulling van een boeiend personage.
De bijrollen van namen als Ray Winstone, Brendan Gleeson, Natalie Portman, Philip S Hoffman, Donald Sutherland en Jack White zijn allen waardetoevoegend.

Prachige beelden, prachtige muziek. De gehele sfeer is uitstekend, de personages zijn interessant,..
Zoals gezegd: compleet.

Fijne film om naar te kijken. Het begin liep wat stroef, maar dit werd wel goed gemaakt naarmate te film vorderde. Vind de rol van Renee Zellweger erg goed. Kan ik niet zeggen over Nicole Kidman. Vond haar wat zwak en niet erg overtuigend.

avatar van bozzy
Geen moment verveelt met deze film.
Twee fijne actrices om naar te kijken overgens.
Deze film kijken is zeker Geen straf.

avatar van Boneka
Uitstekende drama (burgeroorlogs) film die niet verveelt en blijft boeien. Heb de film altijd al heel erg mooi gevonden en heb vandaag dan de blu ray versie gezien. Geen groot verschil, maar wel weer ietsje mooier. Toch twee kleine minpuntjes. De muziek had best wel meer naar voren kunnen komen. Daardoor doet de film soms erg doods aan. Dat had iets meer leven gebracht in de film. Daarnaast vind ik het erg jammer dat sommige stukken uit de film zijn gehaald die helaas niet in een extented versie zijn verschenen. Daardoor mis je bepaalde stukken. Op de dvd versie kun je zien wat je mist. Neem even een voorbeeld. Wanneer Inman overnacht bij de vrouw met baby zie je hem later weer verder trekken zonder goodbye. In de delete scene zie je dat de baby het toch niet heeft gehaald en pleegt de moeder zelfmoord. Ook het bezoekje van Ruby bij de garde en daarna bij het boerderijstel vond ik te belangrijk om het uit eruit te knippen. Probleem bij deze film zit hem in de lengte die al ruim 2.5 uur duurt. Wellicht was een korte serie van 2 x 1.5 uur beter geweest. Desondanks blijft het een sterke film, met gelukkig geen Far and Away eind. Het eind is dan ook een erg sterk stuk.

Goeie film waarin twee geliefden elkaar opwachten tijdens de oorlog. Op zich is het verhaal vrij simpel, maar het is juist de achtergrond waarbij dit verhaal zich afspeelt die boeiend is (de Amerikaanse burgeroorlog). Het ziet er allemaal even prachtig uit en ook de cast vol bekende namen doet het goed, vooral Renée Zellweger is erg leuk.

avatar van avdj
Veel beter dan ik had verwacht. Vooraf was ik bang een cliché zwijmelfilm opgediend te krijgen maar niets van dit alles. In plaats daarvan is Cold Mountain een sfeervol, authentiek aanvoelend drama met uitstekende acteurs.

Waarom Renée Zellweger een Oscar voor haar rol heeft gekregen is mij desalniettemin een raadsel. Haar mannelijke, baasachtige personage deed mij helemaal niets. Jude Law en Nicole Kidman daarentegen zijn prima op hun plaats. Ook Natalie Portman is weer geweldig, ditmaal als jonge moeder: de eerste slechte rol van haar moet ik nog tegenkomen.

De film is ook prachtig geschoten en met de aankleding zit het meer dan goed. Weliswaar minder fraai dan Once Upon a Time in the West maar nergens komt het nep of geforceerd over. Zowel de gevechten als stadjes zien er zeer overtuigd uit. De verwildering van de soldaten wordt daarnaast ook treffend in beeld gebracht.

Verder vliegt de film ondanks de relatief lange speelduur voorbij. De scènes zijn afwisselend en boeiend genoeg om de aandacht er de volle 2,5 uur bij te houden. Geholpen door een interessante achtergrond en een prima soundtrack is het voldoende om ruimschoots boven de middelmaat uit te stijgen.

avatar van rep_robert
Degelijke film die teert op de goede acteerprestaties, de prachtig gefilmde omgevingen en de soms harde beelden i.c.m. de held die komt te overlijden, toch een dappere keuze plot technisch gezien. Qua verhaal is Cold Mountain misschien iets te geforceerd en had er aan het begin iets meer aandacht aan de romance tussen Law en Kidman kunnen worden besteed, want ik bleef daar de gehele film een beetje mijn twijfels aan houden. Daardoor uiteindelijk geen topper, want dit is uiteindelijk geen klein detail in een film met dit thema.

avatar van LuukRamaker
Alleraardigst drama waarin een deserteur wordt gevolgd in zijn reis terug naar waar hij vandaan komt. Het is echter niet alleen de (ex-)soldaat die op zijn pad de nodige noemenswaardige dingen meemaakt. Ook aan het thuisfront moet er het nodige worden doorstaan. Wanneer het niet de oorlog is die voor problemen zorgt, zijn het wel familiegebeurtenissen die het voor de wachtende geliefde van de aan oorlogsmoeheid lijdende landsverdediger tot een lastige periode maken.

Het a-chronologische begin zorgde ervoor dat het even duurde voor ik er lekker inzat, maar na verloop van tijd wist de film steeds meer te boeien. In beide naar elkaar toe lopende verhaallijnen was er genoeg te beleven en vond er genoeg plaats. Wat wel jammer is, is dat de film van toevalligheden aan elkaar hangt. Natuurlijk speelt toeval in bijna elke film mee en is het zelden storend, maar toen ik er tijdens het kijken van deze film eenmaal op begon te letten, bleek het dit keer toch wel heel erg bepalend.

Het acteerwerk was prima. Van begin af aan is iedereen erg overtuigend. Jude Law is letterlijk een man met vele gezichten. Soms duurde het even voor ik het door had dat hij het was door zijn steeds groter wordende baard en de uitgeputte toestand waarin hij na een tijdje verkeert. Ook zijn beminde, Nicole Kidman, speelt sterk, al werden haar belevenissen wel een stuk interessanter nadat Renée Zellweger haar intrede deed. Met die laatste was het even een vreemde kennismaking door haar sterk aangezette accent, maar daar viel gelukkig vrij snel aan te wennen.

De film teert op de onderlinge relatie tussen Inman (Law) en Ada (Kidman) en juist daarom is het zo opvallend dat er niet voor gekozen is om deze wat beter te belichten. Nu geeft de film namelijk niet meteen het gevoel dat ze een heel sterke band hadden, laat staan dat ze die al een lange tijd hadden. Het kan natuurlijk zo zijn dat er expres voor gekozen is hier niet te veel aandacht aan te schenken en om dit in het midden te laten, maar ikzelf had er in het begin wat moeite mee. Gelukkig wordt er uiteindelijk genoeg blijk gegeven aan de sterke liefdesrelatie die ze wel degelijk leken te hebben en wordt er hiermee nog voor een aardig einde gezorgd.

avatar van m1701
heerlijke film!!
Vond em alleen een beetje langzaam op gang komen, maar
eenmaal op gang was de film echt super.
Minpuntje was het acteerwerk van Zellweger.... beetje nep en kinderachtig.
Maar Law en Kidman waren subliem!!!
Goed verhaal!!!

avatar van tommykonijn
Ik had best een goede herinnering overgehouden aan Cold Mountain. Een tijd geleden een behoorlijk stuk op televisie gezien en wat me vooral bij is gebleven is de zeer degelijke cinematografie. Inmiddels alweer een aantal weken geleden dat ik 'm daadwerkelijk in zijn geheel heb gezien, maar de film blijft me aardig goed bijstaan.

Cold Mountain is een film waar veel aandacht aan is besteed. De afwerking vind ik fantastisch. Alles ziet er heel puur, oprecht, uit. De locaties zijn ronduit prachtig en ook zaken als kostuums en rekwisieten zijn met de nodige zorg uitgekozen. Daarnaast een cast die presteert op hoog niveau. Nicole Kidman en Jude Law doen het goed en ook de bijrollen van Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman en Donald Sutherland worden goed vertolkt. Renée Zellweger balanceert op het randje, maar weet uiteindelijk met haar dosis sympathie toch een leuke toevoeging te vormen aan de film.

Het verhaal is mooi, maar het had al heel gauw saai en langdradig kunnen worden met een slechte uitwerking. De film slaagt er echter in gedurende het niet al te korte speelduur nooit echt in te kakken. Over de climax heb ik enigszins mijn twijfels. Er doken iets te veel onwaarschijnlijkheden en kleine voorspelbaarheden opduiken (ik weet niet of het bij anderen ook zo zat; maar vanaf het moment dat Kidman, Law terugvindt en terugvalt op wat ze in de put had gezien en dat ze dat verkeerd had opgevat, was het voor mij duidelijk dat zij er naast zat en dat Law's personage alsnog het einde niet zou halen). Dat was het enige wat ik een beetje jammer vond.

Desondanks dat kan ik niet om de vakkundigheid waar deze film mee gemaakt is heen. Het is met name dit waardoor ik de film erg goed vond. De film verloopt volgens een formule die we vaker gezien hebben, maar ook weer niet helemaal. Hoe het ook zij; een intrigerend stukje film vind ik het zeker. Dit sterk overtuigende oorlogsdrama wil ik dan ook best vaker zien.