Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

Redlop schreef:

Toen Zelwegger in beeld kwam dacht ik...o nee he...er gaat er weer eentje een Zuidelijk accent nadoen...

Ik vond de film nogal tegenvallen. Geen chemistry tussen Ada en Inman en veel te langdradig.

De rollen van Zellweger, Portman en Hoffman vond ik wel heel erg goed.

**1/2

Nou, de film viel me reuze mee!
Ik was voorbereid op heel veel klefheid en een tranentrekker vol effectbejag. Ik heb dan ook lang gewacht om 'm te gaan zien.
Naast de kleffe boeketreeks romantiek is er heel veel te genieten. Cold Mountain zit vol prachtige natuurbeelden en mooie shots en het leven anno 19de eeuw wordt sfeervol getoond.
Vanaf het moment dat Philip Seymour Hoffman en Zellweger in de film komen wordt het stukken beter. Grote verrassing vind ik toch wel Zellweger. Wat een leuk personage zet ze hier neer! Ik heb genoten van elke minuut. Totaal niet het onschuldige girl nextdoor type wat ze vaak speelt. Erg grappig en innemend type speelt ze hier. De mimiek en ook de motoriek; alles klopt en ik vind de Oscar voor beste bijrol dan ook terecht.
Jammer dat Hoffman zo'n betrekkelijk kleine rol heeft. Het moment dat hij een grote boodschap moet doen en iets zegt in de trant van 'de isrealieten komen er aan' oid; geniaal!
Nicole Kidman speelt het type rol dat ze wel vaker speelt, maar toch is ze geknipt voor de rol. Jude Law irriteerde me aanvankelijk. Hij speelt alsof hij ze niet allemaal op een rijtje heeft. Het was denk ik de bedoeling dat hij een schuchtere jongen speelt, maar dit heeft hij mijns inziens te ver doorgevoerd. Later in de film, als de beste man wat tegenslagen heeft gehad, wordt hij meer een echte man en is het pathetische er wat af. Ik ergerde me er dus steeds minder aan. Godzijdank is zijn oscarnominatie niet verzilverd.
Regie, cameravoering, montage en casting (Jude Law uitgezonderd) zijn uitstekend.

film is zoet emotioneel.

Acteer werk van N.Kidmann is tegen het eind stukken beter als in begin (dat nepstemmetje)

alle andere acteurs zijn goed.

Verhaal is op zich wel leuk maar had meer verwacht.
Actie stukken zijn mooi in beeld gebracht zo ook de rest van de filmbeelden.

avatar van Hannibal
C.Freire schreef:

Volgens mij bedoel je Renée Zellweger, die had een vreselijk irritant nepstemmetje.

Denk het niet. Die voice over van Kidman gaat het over.

avatar van Redlop
Toch is in dit verband Zellweger logischer.

avatar van Redlop
Jennyfer schreef:

Gezien Renee een echte Southern Belle is, heeft ze niet veel moeite voor dat accent hoeven doen. ...

Daar heb jij weer gelijk in. Maar het klinkt alsof ze er wel moeite voor doet. Ze overdrijft wat. Had ze dat niet gedaan klonk het wat natuurlijker. Enne...Southern Belle is ook wat overdreven

hans050
Met de regisseur van Talented Mr. Ripley en The English Patient ben je min of meer verzekerd van een sfeervolle film, met mooi camerawerk.
En Yared levert in principe altijd mooie muziek af.
Zo heb ik de film ook ervaren: rustig, sfeervol, maar NIET indringend.
Gewoon lekker zitten kijken, meer niet.
Een film met weinig emoties, of moet ik zeggen: een film die weinig emoties opwekt. Kom er niet goed achter of dat aan de acteurs ligt, het verhaal, of iets anders? Zal wel een combinatie zijn...;-)
Gelukkig werd dat vervelende, akelige Amerikaanse patriottisme, waar ik even bang voor was gezien het begin van de film, achterwege gelaten.
Er zijn al genoeg films waar die Amerikaanse vlag niet het beeld uit te branden is......

ik sluit mij aan bij de meesten van jullie! Gisteren gekeken (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!)

En ik moet zeggen dat viel niet tegen. Mooie sfeer beelden, niet te mier zoet en vooral goed acteer werk van Jude Law.
Kortom de lange zit meer dan waard!

nathan_666
prachtige film met ijzersterk acteerwerk.

avatar van predator
Prima film. Een beetje aan de lange kant maar verder ok. Aangrijpende, harde film. Vond alleen de relatie (??) tussen Kidman en Law niet altijd even overtuigend.

avatar van tevelenco
Mooi gefilmd romantisch drama.
Met goede rollen van de hoofdrolspelers.
Alleen vond ik het eerste stuk nogal saai en langdradig.
Daardoor wordt de film onnodig lang.
Pas nadat jude law aan zijn terugtocht begint en renee zellwegger in het verhaal komt , krijgt de film wat meer vaart.
En wordt er zorgvuldig naar een spannende ontknoping toegewerkt.

avatar van queenie
mooie film. heb hem geleend van iemand maar ik wil hem beslist nog eens zien. onverwacht einde 4 sterren

Heel sterke film vond ik dit met goed acteer werk. Vriend van me vond hem saai, dus ging met weinig verwachtingen kijken, maar zo blijkt weer dat smaken verschillen want ik heb genoten.

Hoe heet de vader van Ruby in het echt? Hij acteerde ook erg goed.

Hij zit tegen de 4 sterren aan, maar ik rond hem toch af naar onder. 3,5*

avatar van E V
E V
Zoet, echt Amerikaans epos, natuurlijk met veel oscarnominaties.
Renee Zellweger heeft voor haar rol een oscar gewonnen, zij speelde inderdaad het beste, maar om haar er een oscar er voor te geven vind ik een beetje ver gaan. Nicole Kidman had een doorsnee rol, Jude Law speelde ook wel goed.

prachtige beelden, goed geacteerd, geen cliche happy hollywood ending , alleen beetje lang uitgesponnen af en toe , het had wel half uurtje korter gemogen.
toch 4*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Het wil maar niet echt lukken met deze film. De setting is ronduit prachtig en filmtechnisch is het allemaal dik in orde alleen mis ik toch echt de bezieling. De hoofdrolspelers (Nicole Kidman en Jude Law) doen hun werk maar daar is ook alles mee gezegd. Van enige chemie of passie tussen de twee is nauwelijks te spreken. Gelukkig zijn er in de film een paar zeer sterke bijrollen van Zelwegger en Hoffman. Jammer dat die laatste maar zo'n kleine rol heeft vond dit wel een erg vermakelijk karakter.
Verder stoorde ik mij ook wat aan sommige elementen in de film. Zo is het al van af het eerste moment duidelijk wie er de "badguys" en wie de "goodguys" zijn, weinig verassingen wat dat betreft. Nicole Kidman ziet er, hoe streng de winters ook zijn, nog steeds uit aslof ze zo van eeen beautyfarm komt en het leven in de zuidelijke staten wordt soms wel met een erg Anton Pieck-achtige pitoreskiteit voorgesteld. En dan nog even over het einde van de film....

MovieJunkie schreef:

geen cliche happy hollywood ending

Dat mischien niet maar dan toch zeker wel een cliche hollywood unhappy ending. De held sterft in de armen van zijn lief naardat hij zojuist het geboefte om zeep heeft geholpen. En ik weet ook niet wat het is met dat hollywoodzaad maar het lijkt allemaal wel Clint Eastwood zaad. Een keer schieten en het is raak Toch niet te geloven een wilde nacht van passie en er komt al een kind van...

De film blijft voor mij op een krappe 3* hangen.

avatar van mikey
Saaie vrouwenfilm vol mooie plaatjes, romantiek en strijdlustige mannen. 2.5

schitterend verhaal, 4.5 *

avatar van Julie
Schitterend!! echt een film om eens thuis gezellig te bekijken en naar een liefdesverhaal te kijken. De beelden van de oorlog enz. zijn ook prachtig

Prachtige film met prachtige beelden. Geweldig geacteerd door Law, Kidman en Zellweger!
Ik heb de film meerdere keren bekeken en blijf genieten!

Ja inderdaad zellweger speelde echt goed, iedereen eigenlijk. Heel mooi gefilmd, mss wel wat cliché maarja kvond hem wel goed!

veel mij ook reuze mee.. heb die film al zo vaak in de hand gehad.. en nu dan eindelijk gezien...

3,5 ster

avatar van WB
WB
predator schreef:
Vond alleen de relatie (??) tussen Kidman en Law niet altijd even overtuigend.

Idd, vooral als hij terugkomt bij haar, ze beiden tot over hun oren verliefd op elkaar zijn, maar er dan nix gebeurt! Geen kus, nix...
De vonk ontbrak, beetje jammer! Maar toch een mooie en goed geacteerde (Zellweger en Law) film met mooie sfeerbeelden!
4 Sterren...

goeie film maar ik mag jude law nogsteeds niet.

geweldige film met zeer goed acteerwerk en prachtige beelden.
Zo zouden ze er nog veel meer mogen maken.

Zeer geboeid hier naar gekeken. Jammer dat de bijrollen wat interessanter waren dan de hoofdrollen, maar het spektakel was er niet minder om. Erg mooie cinematografie en muziek ook.
4 sterren

Ik vond het een prachtige film. heel erg boeiend inderdaad. mooie omgevingen, mooie muziek, goed geacteerd.

4.5 *

avatar van Gehenna
Niet zo goed als ik van te voren had verwacht het is soms echt een saaie film, met name die passages van Nicole Kidman en Rene Zelwegger..ik keek veel liever naar de verwikkelingen rondom Jude Law's karakter die waren lekker spannend...maar al met al is het toch een vooral een heel mooie film die van mij een 3.5*krijgt

Angie schreef:

Minpunten: Kidman, niet zozeer haar spel, maar de geloofwaardigheid, ze is in de 40 en speelt iemand van in de 20. dus is ze gebotoxt en strakgetrokken, lichaamsdouble, waardoor ik het gevoel plastic fantastic krijg, er had vast wel een beter gepaste actrice het kunnen spelen denk ik.

Nicole Kidman is geboren op 20 juni 1967 en is nu dus 38. Deze film is denk ik opgenomen in 2002 en toen was ze dus 34 of 35. Ze ziet er wel een beetje 'strak' uit in deze film, das waar. Van een bodydouble is trouwens geen sprake.

Ik vind de film wat traag op gang komen. Het is een goede mix van oorlogsfilm en romantisch drama wat het voor dames en heren boeiend maakt. Prachtige beelden en goed acteerwerk. De bijrollen zijn vooral erg leuk en goed geacteerd.

De oscar voor Zellweger is zeker verdiend.