Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

james.dean
Redelijk goede film, had het niet echt verwacht maar heb me er redelijk mee vermaakt.

avatar van Bandit
Goede film, goede acteerprestaties, maar voorspelbaar einde.

avatar van Querelle
Deze film vind ik alleen goed vanwege de prachtige soundtrack (alleen al die kerkkoorliederen zijn heel apart) en het mooie winterse berglandschap. Verder niet zo heel bijzonder.

Hele mooie produktie.
Prachtig camerawerk en een meeslepend verhaal.
De lange tocht komt niet altijd helemaal realistisch over
maar dat is de film snel vergeven.
Rene Zellweger is op dreef met haar zuidelijk accent in deze romantische western.

zeer goeie film van begin tot eind,echt een aanrader !!!

avatar van Guyke
Best wel een meevaller. Ik vond het vooral knap dat de film meerdere genres overspant: het is soms een brutale oorlogsfilm, een romantisch liefdesdrama, een spannende thriller, een western en een lang uitgesponnen familiekroniek. De fotografie is gewoon schitterend en draagt in belangrijke mate bij aan mij appreciatie. (De vorige film die ik bekeek was Festen. Een groter contrast is bijna niet mogelijk. De prachtige beelden in Cold Mountain zijn het beste bewijs dat het ganse Dogma-gedoe met bibberende, slecht gekadreerde en amateuristisch belichte scènes beter direct in de vuilmand mag belanden.) Cold Mountain gaat wat in tegen de huidige tendens om alles zo snel (en verwarrend) te monteren. Hier is nog plaats voor lange shots, mooie overzichtsbeelden en breed uitgesponnen dialogen. Lekker “ouderwets” en het is bijna een verademing nog eens een langzame film te zien.
Een topscore vind ik echter overdreven omdat de film aaneenhangt van clichés, wat voorspelbaar is en het ganse verhaal op zich eigenlijk niet eens zoveel voorstelt. Een goede film om te bekijken op een vervelende regenachtige zondagnamiddag.
3.5/5

avatar van Sander D.
Cold Movie

mooie film
goed geacteerd vooral nicole heeft het goed gedaan
mooie landschappen
echt toppie film

Een film die me bijzonder goed is meegevallen. Had ik helemaal niet verwacht. Goed verhaal, mooie decors, zeer goede acteerprestatie van Nicole Kidman en Jude Law, maar zeer zeker van Renée Zellweger, zij is grandioos. Prima film !!

avatar van animalkrullie
Een zeer goede film wat ik niet verwacht had.
Veel goede acteurs en mooie scenes.
Romantiek, brute aktie, mooie decors.

Geen verkeerde film en net zoals animalkrullie totaal niet verwacht dat het en leuke film zou zijn.

3,5 sterren

goede acteurs, vind vooral renée zellweger heel goed in deze film, meeslepend verhaal, een film die je nog eens wilt gaan bekijken
*4,0

avatar van lottetje
prachtige film.
een heel mooi meeslepend verhaal. en geweldige acteerprestaties van alle drie, geweldig.
om nog een keer te kijken.

avatar van edejong
Moet hem altijd nog een keer zien .. ga hem binnenkort wel even huren!

Ik vond dit een heel aangrijpende en meeslepende film, met mooie dialogen en een echte topcast. Vooral Renee Zellweger heeft me heel aangenaam verrast, zij was fantastisch! Het verhaal is heel erg mooi in zijn eenvoud, en wordt ontroerend gebracht. De chemie tussen Jude Law en Nicole Kidman spat niet echt van het scherm, en in het begin vond ik hun liefde niet zo geloofwaardig, maar naarmate de film vordert word je meer en meer meegesleept in hun relatie, en op het einde smelt je gewoon weg De gruwelen van de burgeroorlog worden sterk in beeld gebracht, en ook de muziek is prachtig (het koorlied Idumea tijdens de gevechten, de mooie song 'My ain true love' van Allison Kraus...). De film zit goed in elkaar op vrijwel alle gebieden, soms word het wel een tikkeltje onrealistisch maar dat stoort nooit. Zeker voor herhaling vatbaar! 4*

avatar van Icer
Uitstekende film. Doet mij denken aan 'Legends of the fall'. Je moet er van houden denk ik, maar is het je genre, dan zit je bij deze film helemaal goed ****

avatar van Norma
Mooie film!! Echt prima acteerwerk (wat is er dan toch irritant aan Zellweger volgens velen??? ik vond haar prima!!!) schitterende beelden en een meeslepend verhaal. Goede afwisseling van drama, spanning en romantiek zodat deze vrij lange film voortdurend bleef boeien.

avatar van Querelle
De voiceover van enkele songs in the soundtrack is Jack White van the white stripes en the raconteurs! Nogmaals geweldige muziek! Alison Krauss zingt ook een prachtig nummer: scarlet tide.

Hele mooie film om naar te kijken, erg mooi verhaal! Heb er zeker van genoten!

avatar van DeCol
Sander D. schreef:
Cold Movie

Mee eens, ging met een meisje naar deze film en het werd een avond van niks! Wat een baggerfilm!

Erg mooie film, die het voor elkaar krijgt om mij, niet echt liefhebber van romantische films, te boeien. Dit komt met name door de mooie beelden en afwisselende scenes. Het is een meeslepend verhaal mede door de goede acteer prestaties. Misschien wel een beetje clichematig. Dat is het einde ook, maar toch heb ik achteraf een goed, voldaan gevoel.

avatar van flyer
Mooie film dacht eerst vanwege de lengte kijk wel in twee dagen maar vergat de tijd door het goed verhaal en acteer werk heb deze met 4.5 sterren beloond

avatar van eenbengeltje
schitterende film, wat een acteurs!!, om kippevel van te krijgen . en dat krijg ik niet gauw bij een film, dat nicole goed is weten we, maar die renée zellweger, kan er ook wat van, een personage om te onthouden, ik kijk een film zelde 2 keer, maar met deze film, wilde ik mezelf toch nog eens laten mee slepen, zo realistisch
complimenten voor deze drie acteurs, die van een verhaal een mooie meeslepende onderhoudende , film hebben weten te maken van mij krijgt hij een 5.0

Bordkartonnen personages in een veel te lang uitgesponnen plot waarin alle clichés van het genre de revue passeren, terwijl de cast (met opvallend veel Britten) elkaar de loef probeert af te steken wie het lelijkste zuidelijke accent kan imiteren. Er moeten toch ook wel wat lokale acteurs zijn te vinden die dat van nature hebben, en dan dramaturgisch iets interessants kunnen doen zonder zich steeds te hoeven concentreren op dat accent? Maar ja, dan had je natuurlijk ook een beter script moeten hebben dat de acteurs ook daadwerkelijk iets dramaturgisch te doen geeft. De akelig dik aangezette muziek lijkt een tevergeefse poging voor dat gebrek te compenseren. 1,0 *

Queto Yurlunyur schreef:

Who cares? Hollywood today! Maar een lekkere jank film. Met als uitsmijter Jack White als Jack White die even prachtig zong. Veel te kort! Heel natural hoor! Niks bordkarton. Alleen Jude Law is toch een Brit? FF naar de IMDb dan maar.
Waar zeur je nou over? Wat had je dan verwacht? Een filmisch meesterwerk? Ikke niet. Raak je ook niet teleurgesteld. Film is ook (nog steeds hoop ik?)entertainment. Tja......

avatar van Turkeyloverz
Mooie film, ondanks het iets te moeilijk om gang leek te komen. Ik moest even wennen aan het verhaal, maar nadat je eraan gewend bent, wordt dit toch een erg vermakelijk filmpje. De cast is geweldig, net als het acteerwerk, het verhaal is niet zoo bijzonder maar toch wel mooi. Maar boven alles was het toch de sfeer die de film zo mooi maakte, het simpele verhaal is erg mooi uitgewerkt en Cold Mountain laat je echt meeleven..

appollonia schreef:

Het zou leuk zijn als film entertainment was, maar persoonlijk vond ik Cold Mountain dus niet erg entertaining. Ik houd best van epische films; tuurlijk voelde ik wel aan dat dit niet de nieuwe Lawrence of Arabia ging worden, maar op een mooi gemaakte meeslepende film had ik toch wel gerekend.

En van die Britten in de cast: Law is het meest opvallend inderdaad, maar in de bijrollen zijn er o.a. Winstone, Hunnam en Atkins. Verder is er een Ier (Gleeson), maar dat is natuurlijk een ander land. Het gaat me er in ieder geval om dat bijna niemand in de cast van oorsprong uit het zuiden van de VS komt (ook veel van de Amerikanen niet), waardoor ze allemaal met geforceerde nep-accenten moeten spreken.

avatar van metaledje
Renée Zellweger is toch wel het hoogtepunt van deze film,de rest kan je niet echt bekoren, ook veel overbodige scenes die niks toevoegen,de film had dus flink ingekort kunne worde, dan had ie misschien wat interessanter geweest, al met al toch ruimschoots een voldoende 3*

avatar van rroossiiee
Renée Zellweger is echt geweldig in deze film.

avatar van Dogie_Hogan
rroossiiee schreef:
Renée Zellweger is echt geweldig in deze film.
Juist irritant.. enige minpunt van de film; daarom 3*.