Cold Mountain (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Jude Law, Nicole Kidman en Renée Zellweger

Wanneer de Zuidelijke soldaat Inman (Jude Law) tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gewond raakt, besluit hij te deserteren en aan een gevaarlijke reis te beginnen naar zijn geboortedorp. Hij hoopt hier herenigd te worden met zijn liefje Ada (Nicole Kidman), die alles op alles moet zetten om te overleven in deze zware tijden. Ze krijgt hulp van Ruby (Renée Zellweger), die Ada helpt bij het runnen van haar boerderij.

Fascinerende film
Facinerend vooral om te zien wat mensen elkaar aandoen als zij denken in hun recht/gelijk te staan/hebben.
En vooral op het moment dat zij de sterkste zijn.

avatar van Materny
Lang geleden een keer gezien, maar waaruit slecht zover ik me kan herrineren.
2*, maar naar herzien misschien een verhoging.

avatar van soom
De voice over verraste me. Maar daar ben je ook actrice voor, neem ik aan. Verder vraag ik me (zoals orbit ook wel een beetje aangeeft, al) serieus af wat Renee Zellweger op heeft tijdens de opnamen. Ze is echt totaal niet op haar plaats hier en is gewoon wat irritant. Anthony Minghella heeft niet veel films gemaakt, maar wat hij heeft gemaakt, daar twijfel ik persoonlijk over. Het zijn ofwel niet mijn films, ofwel is hij als regisseur niet bijster interessant voor mij..?

Cold Mountain, met al zijn gruwelijke beelden.. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. 2,5* voor nu. Wow, Natalie Portman! Ik ben fan! (maar van wie niet...)

avatar van G.1Rl
Ik vond het een hele mooie film, met muziek dat er echt heel goed bij past, en op het einde had ik een brok in m'n keel (en eigenlijk ook tranen in mijn ogen...)

Voor mij 3,5*

avatar van ViggøJøhnny
hele mooie film!
je gaat echt helemaal met de personage's mee!
het einde is wel sneu zijn ze eindelijk bij elkaar gaat die nog dood verder een hele mooie film
**** 4.0

avatar van tom de filmman
hele mooie film met erg goed uitgekozen muziek.
misschien een beetje te tragisch op het eind.
maar alsnog een hele goede film 4 sterren

avatar van VansCCR
Mooie film, origineel einde.
Super cast, en o wat speelt Renee Zellweger ge-wel-dig!

avatar van donnie darko
Typisch oscarmaterial met rotslechte dialogen en dito vertolkingen.

2* voor sommige aardige scenes.

Lad
Tetete, zeer aardige film, 4 sterren!

Zeer goede film 4,5

Super Film!!! Verrasend Einde!! Maar echt geweldig

avatar van Thomas83
Tsja, geen slecht gemaakte film met soms prachtige plaatjes van landschappen etc, maar dat hele liefdesverhaaltje wist me niet aan te grijpen en al dat andere drama ook niet. Dan is 154 minuten een lange zit.
Nicole Kidman vond ik goed en degelijk acteren en Jude Law deed het ook redelijk. Renée Zellweger vond ik wat irritant in haar rol, maar wel goed gespeeld. Je kon wel wat te vaak zien dat ze echt acteerde zeg maar. Normaal speelt ze ook heel andere soort rollen. Tenminste, in de films die ik van haar heb gezien.

The Last
Mooie film zeg, wat liefde wel niet kan betekenen als je elkaar nog maar amper kent. En dat word hier met deze film perfect neergezet, een erg mooi verhaal dus.

Jude Law acteerde ongelooflijk goed zeg, mijn complimenten aan hem, Zellweger vond ik eigenlijk alleen maar irritant de hele tijd met haar gezeur, maargoed dat kan ook nog maar net. Speelduur was voor mij geen probleem (kleine 3 uur, incl. reclameblokken), de tijd vliegt eigenlijk voorbij, wat mij betreft mocht de film wel een half uurtje langer doorgaan.

Verder was Cold Mountain erg mooi gefilmt, al die landschappen en mooie plaatjes. Mijn complimenten ook aan het camerawerk, geen schuddende beelden of wat dan ook, maar gewoon rustig en mooi in beeld gebracht.

Verder was het eigenlijk niet zo heel bijzonder, maar wel genoeg voor een ruime voldoende: 3,5 sterren.

avatar van valerio2003
een hele mooie film,hij duurt meer als 2 uur maar hij blijft boeiend
ik heb echt genoten van deze film,wat mensen elkaar allemaal niet aandoen

Ik heb het eerste uur gemist, maar alsnog vond ik het een mooi verhaal.. en greep me ook aan. 3,5

avatar van Tommy De Vito
Saaie film, meer van veracht.

rose
Tommy De Vito schreef:
Saaie film, meer van veracht.

Ik niet, vond hem prachtig! Het einde had ik liever anders gezien ( de romanticus in mij) maar het geheel was top!

avatar van STEN_91
voor mij iets te sentimenteel, wel verassend goed en brede cast. 3,0

avatar van Bombong
De film heeft wel een aantal vrij spannende momenten, maar helaas overheersen toch Kidman en Zellweger met hun aanstellerige nep-'southern drawl'. Onbegrijpelijk dat dit doorgaat voor goed acteren...

In feite heb ik helemaal niets met romantiek films, maar als ik hier de reacties lees denk ik dat ik dit wel een mooie film zal vinden, ik ga hem eens huren.

avatar van Dani_11
wat een prachtige ontroerende film! deze film heeft mij echt geraakt, de film heeft een zeer verassend einde. prima acteerwerk, vooral van Jude. Alles klopt aan deze film en alle elementen zitten erin.

avatar van MiranLovertje
Geen eens af gekeken, wat een saai en warrig verhaal zeg

MiranLovertje schreef:
wat een saai en warrig verhaal

Warrig?

Warrig?

Ja. Moeilijk te volgen. In plaats dat ze nu aangeven dat ze zoveel jaar terug in de tijd gaan ofzo. Nee, het beeld springt continu over van oorlog en naar voor de oorlog. Warrig dus. Geen spanning ook in het verhaal trouwens. Brrrr helemaal niks deze film.

MiranLovertje schreef:

MIsschien voor jou warrig, ik had er geen problemen mee, tis gewoon een kwestie van goed opletten.

The Last schreef:

Dat is ieder zijn mening natuurlijk. Ik lette gewoon goed op. Maar het was zooooo saai, dat ik bijna in slaap viel. En met dat warrige bedoel ik dat de film continu heen en weer springt van verleden naar heden. Heel irritant!

The Last
Dat hoort erbij bij dit soort films, maar oke, ik snap het wel denk ik dat je bijna in slaap viel, Cold Mountain is gewoon niet het soort film voor jou.

Dat zou ook kunnen

MiranLovertje schreef:

Als je het over saai hebt, als ze iedere keer aangeven naar welke tijd ze gaan...

Vond de film niet echt bijzonder. En het verhaal opzich wel leuk maar soms een beetje flauw.