Downton Abbey (2019)

geregisseerd door Michael Engler
met Hugh Bonneville, Jim Carter en Michelle Dockery

Bij Overig > Televisie > Downton Abbey:

Downton Abbey gaat officieel verder in een film - newsmonkey.be

Schitterend nieuws voor de fans van 'Downton Abbey', want er komt een film van de populaire serie. De belangrijkste acteurs zouden ook toegezegd hebben om hun rol te hernemen. De film was lange tijd onzeker, maar is nu officieel bevestigd.

avatar van AC1
AC1
Liever nog een seizoentje dan een film.

avatar van Dogie_Hogan
Heeft een film niet de lengte van 2 episodes?

avatar van Dutchfan
Ik ben een grote fan van de serie,maar van mij hoeft er geen vervolg meer te komen.
De Serie was goed afgesloten en het is gewoon goed zo.

Vanaf 12 september in de bioscoop (Universal Pictures International)

avatar van Dogie_Hogan
Raadzaam voor deze film te gaan kijken eerst nog de Kerst-special van het 6e seizoen te zien voor juiste aansluiting. Op TV-meter staan wel de seizoenen van Downton Abbey, maar niet de afsluiting van zo'n seizoen met een Kerst-special. Van seizoen 4 t/m 6 zijn die apart op DVD/Blu-ray uitgegeven.

avatar van rainmist
Eerste avond op scherm. Prima, een slimme opzet met besef over de risico's van verfilming. Zoals altijd goed geacteerd en geen grote teleurstelling, maar blijven kleven zal het niet.
Een mogelijkheid om het gevoel van de serie verpakt te herleven in een andere setting.

avatar van mrklm
Ondanks dat ik nog geen seconde van de populaire, gelijknamige serie had gezien, kon ik me toch vermaken met deze luchtige, pretentieloze en knap geconstrueerde filmversie. Verschillende verhaallijnen lopen probleemloos door elkaar wanneer Downtown Abbey in 1927 wordt opgeschud door het bericht dat niemand minder dan de koning zelf een avond blijft overnachten. Het is onmogelijk om de verschillende verhaallijnen samen te vatten, maar Julian Fellowes heeft er duidelijk een kunst van gemaakt om er een goedlopend geheel van te maken. Een schitterende productie, met prachtige kostuums en make-up, fraai camerawerk van Ben Smithard en een weelderige score van John Lunn. Het enige wat ontbreekt is dramatische diepgang, maar ik had niet de indruk dat de makers daar op uit waren.

avatar van keukenzout
Echt niet heel spannend maar Ja, ik heb de serie verslonden en deze film is echt het toetje.

avatar van Dogie_Hogan
Rode draad door deze film is het bezoek van de Britse koning aan Downton Abbey, maar eigenlijk is er een 2e rode draad: de toekomst van de Ier Tom Branson. Na 7 jaar weduwnaarschap en zijn vele koppelacti-viteiten als enigste inbreng in de afgelopen 2 - 3 seizoenen, is eindelijk ook hij aan de beurt voor een (2e) relatie. Daarnaast levert Branson, na vele seizoenen op de achtergrond, een bijdrage van grote importantie...
Dat butler Charles Carson voortijdig met pensioen moest vanwege Parkinson, was nu niets meer van te merken. (In 1,5 jaar tijd genezen?) En de wijze waarop zijn opvolger Thomas Barrow aan de kant gezet werd, verdient geen schoonheidsprijs.
Van de vaste cast is het alleen Phyllis Baxter die amper script heeft. Tegen het eind mag ze paar woorden zeggen tegen haar maatje Joseph Molesley. Na haar volgen qua amper bijdrage John Bates en -opvallend- Henry Talbot, toch de partner van Lady Mary. Op de valreep speelt deze acteur ff mee; vermoedelijk vanwege contractuele verplichtingen (film "Official Secrets"?!).

Tenslotte. Plot is geschreven door iemand, die de film niet gezien heeft.

avatar van Graaf Machine
mrklm schreef:

Heerlijk zoals jij zo vaak namen verkeerd weet te spellen. Het is toch echt Downton Abbey, en geen Downtown Abbey. Duidelijke, maar korte, recensie weer.

Dogie_Hogan schreef:
Tenslotte. Plot is geschreven door iemand, die de film niet gezien heeft.

Logisch, de film was toen nog niet uit.

We hebben er meer aan als je dan even een correctie indient.

avatar van soom
Welcome to Downton Abbey.

Jep, ik heb de film ook niet gezien. Ik bedoel de serie.. Maar dat is aan de randjes niet echt erg. Toch lijkt het wel beter om enige kennis te hebben van wat er zich heeft afgespeeld in zoveel seizoenen.

avatar van Graaf Machine
Heerlijke nonsens kostuumfilm. Ken de serie niet, dat zal helpen. Geweldig van genoten. Wel en wee van een sjieke bende.

kappeuter schreef:
.We hebben er meer aan als je dan even een correctie indient.
Voor een ex-toevoeger geent punt. Concept *) ligt al klaar, maar moet nog checken op eventuele spoiler.

Engeland, herfst 1927. Anderhalf jaar na de gebeurtenissen uit de serie gaat de Britse koning George V met zijn gevolg een rondreis door Yorkshire maken, waarbij hij wil overnachten op Downton Abbey. Na bekend worden hiervan wordt er op Downton Abbey meteen hard gewerkt aan het voorbereidingen van dit koninklijke bezoek en wordt zelfs de hulp van de gepensioneerde butler Charles Carson ingeroepen om alles vlekkeloos te laten verlopen. Maar dit bezoek is niet zonder risico’s. Immers, familielid Tom Branson is een Ierse rebel en de staf van de koning wil de taken van het personeel van Downton Abbey overnemen, wat zij zeker niet zullen accepteren. En dan zit er in het gevolg van de koning nog een familielid van de Dowager Violet Crawley, waarmee zij nog een geschil heeft over een erfenis. Zal dit straks uitgevochten worden...?

Hartelijk dank!

soom schreef:
Wat ik wel min of meer weet zonder de serie te kennen, is dat Lily James ook een rol had, toch?? Het is verder een waar genoegen om Imelda en Maggie aan het werk te zien. Magnifiek samenspel dat alle klasse van acteren laat zien.
De in het V.K. overgewaardeerde actrice Lily James ("Lady Rose MacClaire") heeft gelukkig voortijdig al te kennen gegeven, niet deel uit te maken van de cast. (Nu konden mijn vrouw en ik naar deze film. ).
Met haar hyper/overdreven acteren, cq. over-acting heeft zij een paar seizoenen van Downton Abbey aardig verziekt en moesten we steeds zappen met haar scenes.

Opvallende afwezige in deze film was echter wel Lady Rosamund Painswick uit Londen, de zus van Robert Crawley. Met zo'n uitzonderlijk bezoek zou je die toch ook uitnodigen. Zijn moeder heeft haar zelfs nog bezocht (i.v.m. wat uiteindelijk blijkt), omdat ze voor haar gezondheid een arts/specialist in London wilde consulteren. Hadden moeder en dochter daarna samen terug kunnen reizen naar Downton Abbey...
(Maar afgaande op haar credits bij IMDb, was deze actrice wel ingepland bij andere filmprojecten).

Dutchfan schreef:
Ik ben een grote fan van de serie, maar van mij hoeft er geen vervolg meer te komen. De Serie was goed afgesloten en het is gewoon goed zo.
Misschien alsnog gekeken? Verhaal rond Tom Branson was eigenlijk nog niet af en dat is met deze film toch behoorlijk ingehaald.

avatar van soom
Dogie_Hogan schreef:
De in het V.K. overgewaardeerde actrice Lily James ("Lady Rose MacClaire") heeft gelukkig ruim voortijdig al te kennen gegeven, niet deel uit te maken van de cast. (Nu konden mijn vrouw en ik naar deze film. ). Met haar hyper/overdreven acteren, cq. over-acting heeft zij een paar seizoenen van Downton Abbey aardig verziekt en moesten we steeds zappen met haar scènes.

Hmmm.. Zoals gezegd heb ik de serie nooit gezien. Ik weet dus ook niet of het wel of niet een gemis is dat ze niet in de film te zien is.
Ik lees dat jij / u iig geen fan bent van haar.

soom schreef:
Zoals gezegd heb ik de serie nooit gezien. Ik weet dus ook niet of het wel of niet een gemis is dat ze niet in de film te zien is. Maar ik vind haar wel leuk. Ze is steeds lekker over de top en gooit alles eruit wat er in haar zit. (oa Mamma Mia 2 vind ik dankzij haar zo prachtig!) Ik lees dat jij/U iig geen fan bent van haar.
Lily James kwam in de serie kort na vertrek van Jessica Brown Findlay, de vertolkster van personage Lady Sybil. Sybyl was een voor die tijd rebelse jongedame, en Lily James moest het sindsdien ontbreken daarvan opvullen door ook een rebelse jongedame uit te hangen (Lady Rose). Ze vertolkte dit echter met verve/in overtreffende trap, tot hysterisch aan toe (alhoewel bij haar latere, korte comeback in de serie dit -eindelijk- gecorrigeerd was/werd: ze speelde haar rol niet meer over-the-top).
In andere rollen zal miss James zeker op haar plaats zijn. In de serie woont het personage van Lily James nu in de V.S. Naar Downton Abbey terugkeren voor bijwonen koninklijk bezoek zou ook te kort dag geweest zijn.

De serie zien is zeker een aanrader. Vergeet daarbij de Kerstspecials niet (worden separaat van de seizoenen verkocht).
Probleem met series blijft dat niet allen van de vaste cast alle seizoenen (hier 6) kunnen uitzitten vanwege nieuwe filmcontracten. Maar men kan elkaar ook opnieuw weer tegenkomen: Tuppence Middleton (Lucy Smith), Allen Leech (Tom Branson) en Matthew Goode (Henry Talbot) hebben al eerder samen gespeeld, en wel in The Imitation Game (2014).

avatar van m1701
Verslaafd aan de serie....en deze film voelde als een extra aflevering.

Denk als je de serie niet gezien hebt het een vrij vlakke film is omdat je de personages niet kent.

Film zelf keek heerlijk weg....weer vertrouwd

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat een positieve reviews! Ik weet niet precies waarom maar misschien was het slim geweest iets van de serie te kennen, voor mij was het helaas niet echt een geslaagde film, de opzet was mooi en het acteren sterk maar het verhaal kon mij niet echt pakken.

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar ik ga helaas niet verder komen dan een 2,5.

avatar van Bubblez
Als film is deze eigenlijk moeilijk te beoordelen, gezien het eigenlijk een lange aflevering van de serie betreft. En dat is direct de magie van de film; de sfeer is exact hetzelfde als in de serie. Het is als fervent kijker heerlijk om weer terug te zijn in de Abbey. Ik kan me heel goed voorstellen dat de film maar saai en zelfs wat verwarrend werkt wanneer je de serie nooit hebt gevolgd.

De makers hebben in ieder geval goed hun best gedaan om het de fans naar hun zin te maken, met geweldig resultaat. Er is genoeg ontwikkeling om aan je trekken te komen en haast alle personages zijn terug met aandacht voor iedereen.
De show wordt wat mij betreft echter gestolen door Maggie Smith die met haar one-liners en afkeurende blikken de lachers op haar hand heeft (in ieder geval in de zaal waarin ik zat).

Kortom: genieten. Maar deze score komt dan wel van iemand die fan is van de serie en deze 'aflevering' dus als zodanig waardeert.

*4,5*

avatar van FlyingGustman81
De serie nooit gevolgd. Kende de personages dus ook niet echt. Desondanks een heerlijke film. Toch knap gedaan. Maar vooral Maggie Smith stal regelmatig de show als 'granny'!

avatar van martijn011
Ik heb nog nooit een aflevering van de gelijknamige serie gezien, maar kon me er toch best aardig mee vermaken.
Toch merk je wel tijdens het kijken dat je veel achtergrondinformatie mist. Het helpt ook niet dat er verschrikkelijk veel personages in de film voorkomen zodat het onmogelijk is om er nou precies achter te komen wie nou wie is en hoe de lijntjes lopen. Ook het verleden van de personages zijn onbekend zodat je naar vrij vlakke personages zit te kijken, zeker omdat deze film het nou niet van de diepgang moet hebben.

Toch is dit prima vermaak. Het acteerwerk is echt fantastisch, ik heb niemand opgemerkt die wat dat betreft buiten de boot valt. Visueel is het ook genieten, geweldige shots van het kasteel met de daarbij behorende omgeving.
Qua sfeer zit het ook wel goed en het grootste pluspunt wat mij betreft is de humor. Ik ben de namen allang allemaal vergeten, maar die twee oude dametjes waren erg komisch.
Waarschijnlijk had ik een hogere score uitgedeeld als ik wat van de serie had gezien maar een voldoende is zeker op z'n plaats.

avatar van Dogie_Hogan
"Deleted scenes": Mr. Selfridge van de gelijknamige TV-serie bezoekt Downton Abbey: YouTube.

avatar van barcam
Een typische feel good movie waar op het einde iedereen de zaal met een glimlach verlaat.
Een luchtig verhaaltje, pretentieloos vermaak.

avatar van Gish
Ben een groot fan van de serie dus dat betekent een enorme voorsprong als de begintitels starten. Julian Fellowes slaagt er in veel verhaallijnen in de film te verwerken, iets teveel naar mijn mening en soms voelt dat wat geforceerd. De film als geheel is geslaagd en alle bekende en vertrouwde personages komen mooi aan bod. Eigenlijk drie sterren, maar omdat Maggie Smith hier schittert toch vier, ik wil geen gedonder met haar.

Vond de serie fantastisch, de film doet eigenlijk wat de serie beter doet, namelijk het volgen van meerdere familieleden, hierin merk je toch dat de film te kort ervoor is. Desalniettemin was het fijn om de Downton family weer te zien en was het wederom stijlvol gedaan met o.a. die heerlijke soundtrack.

Fijne film van een nog fijnere serie.

avatar van BlueJudaskiss
Zonder de serie te kennen een erg fijne film - vakwerk zoals alleen de Britten dat kunnen. Maggie Smith, Immelda Staunton en de hele cast: ik vind ze allemaal prachtig. Film keek erg fijn weg, hoewel het iets te lang duurde. En ik had graag - maar ik weet niet of dat in de serie meer het geval is - meer van de binnenkant van het gebouw willen zien, ik miste een beetje de grandeur van de interieurs.