ad

Met onder meer: Marwan Zeghbib, Lyna Khoudri en Yasin Houicha

Oorspronkelijke taal: Arabisch

Releasedatum: 9 oktober 2019

Over Papicha

1997, Algiers. Het land is ten prooi gevallen aan terroristen met een islamitische achtergrond. Zij willen de macht over het land en onderdrukken vrouwen. Terwijl de overheid een klopjacht opent, is de jonge studente Nedjma samen met haar klasgenoten bezig met het organiseren van een modeshow.

imageimageimageimageimageimageimage

Vanaf 13 februari 2020 in de bioscoop (Contact Film)

avatar van John Milton

John Milton

Ik ga weer heel boos worden, als ik de trailer zo zie. Maar ik wil dit wel zien.

avatar van mrklm

mrklm

Enerverende, levendige en voortreffelijk geacteerde film over een groep meisjes in Algiers dat volop stiekem geniet van het uitgaansleven. Maar wanneer fundamentalistische terroristen met geweld hun interpretatie van de Islam willen opleggen aan de volledige bevolking, komt hun leven - en vooral die van Nedjma - op de kop te staan. Nedjma wil met haar vriendinnen een modeshow houden in hun schoolgebouw, ook al is dat tegen het zere been van de terroristen.

Scherp gemonteerd en sterk geregisseerd drama met een paar effectieve schokmomenten, ook in de wrange finale, geankerd door de inmiddels 27-jarige Lyna Khoudri die onvergetelijk is in de hoofdrol. 'Papicha' wordt in de film overigens vertaald als 'schatje'.

avatar van Gish

Gish

Onthutsende maar ook aangrijpende film die speelt in het Algerije van de jaren 90. Nedjma bruist van de energie, is levendig en vol ambitie. Voor haar geen traditionele rol van de thuiszittende vrouw. Haar onbevangen en wat naïeve levensstijl wordt wrang beëindigd met de opkomst van de fundamentalistische Islam. De cast, en dan vooral de vele vrouwen, acteren zeer goed, maar het is vooral de hoofdrolspeelster die diepe indruk maakt. Het is bijna onmogelijk haar niet in je armen te sluiten. Voortreffelijke regie, op de huid gefilmd en zeer scherp gemonteerd. Er zijn ook een paar nu al klassieke scene’s die je bij zullen blijven. Jammer dat een film als Papicha weinig bezoekers trekt, de film verdient eigenlijk een groot publiek. Voor de bezoekers op deze site, ga hem nog zien zo lang het kan.

avatar van Useless

Useless

Het hart op de juiste plaats. Alleen jammer dat de plotwendingen en emoties zo bruusk zijn. Er worden wel heel veel thema's en gebeurtenissen ingepropt en met zo'n grote intensiteit (turbo! turbo!) dat de soap opera om de hoek loert. Dat komt de geloofwaardigheid en het inlevingsvermogen niet ten goede. Jammer, want zo'n film verdient wel beter. Wat meer focus, een rustigere opbouw tussen de gebeurtenissen, gelaagde personages en meer subtiliteit. Ik zag inwendig voortdurend hokjes afgevinkt worden qua variatie in thematiek en types personages. Wat melodrama mag gerust, maar dat kwam dan bijvoorbeeld beter tot zijn recht met het natuurlijkere spel in een film als As I Open My Eyes.

avatar van De filosoof

De filosoof

Deze film kon me niet boeien en dat komt mede doordat het meisje waar de film over gaat zo dom is: hoeveel aanwijzingen en waarschuwingen kun je negeren? Dat het zal misgaan zie je dan ook van mijlenver aankomen. En zelfs aan het eind gekomen ben ik er niet zeker van of het meisje iets heeft geleerd. Wees niet als dit meisje, maar kijk af en toe het nieuws zodat je weet wat er in je land gebeurt en blijf niet denken dat er niets aan de hand is terwijl iedereen om je heen wordt afgeknald.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Algerije begin jaren '90 als het extremisme opkomt en vrouwen onderdrukt worden. De film toont die kant als vrouw. Het zegt genoeg dat de film wel in aanmerking kwam voor de Academy Awards foreign movie (wel de shortlist niet gehaald), maar dat een première in eigen land niet werd toegestaan door de overheid.

Papicha (slang voor cool/rebel girl) volgt de modestudente Nedjma en haar vriendinnen. Het relaas is wel een mix van plezier, drama, soap, geweld, ... en het lukt de regisseuse niet om een hechte lijn er in te brengen. Het script hapert wel wat, maar door de focus op de personages en de sterke actrices, krijgen de personages wel de nodige aandacht. Het maakt de film zeker goed. Bovendien zijn er verschillende scènes die echt wel inslaan. Het gaat soms hard. Ook qua thema is dit een verhaal dat zeker moet verteld worden.

Jammer dat de sfeer zo wisselend is, dat had de film nog een pak beter gemaakt. Dan denk ik aan een quasi gelijkaardige film als Mustang (2015) over 5 zussen in Turkije. Het einde van Papicha is ook niet in de lijn met het verhaal. Maar over het algemeen is dit wel een goeie film!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Typisch een film om je over op te winden, klaarblijkelijk gemaakt voor een westers(-georiënteerd) publiek. De hoofdpersoon is een vrijgevochten meisje, ad rem en ambitieus, die haar land om zich heen ziet veranderen. Die veranderingen gaan niet altijd even subtiel, en duidelijk is dat er destructieve krachten aan het werk zijn. Ik kan het me nog wel herinneren, de berichten uit die tijd over aanvallen op Algerijnse dorpjes waarbij burgers op gruwelijke wijze vermoord werden. Ik ben het niet eens met de suggestie dat het meisje dom was, of naïef, er zijn natuurlijk ook mensen die in plaats van te vluchten proberen hun land te verbeteren, de strijd aan te gaan.

Nou heb ik niet zo gek veel met mode, en voor een protest is het wellicht niet de meest geschikte kunstvorm, maar bij nader inzien is het toch wel erg passend dat de film zich daarop richt aangezien mode/ kleding een van de eerste slachtoffers is van islamistische scherpslijpers. De film kent een aantal schokkende momenten, met de aanval als tragisch eindstuk. Helaas weet de film niet op tijd te eindigen, en komt er een wat overbodig naschrift. Ander minpunt is de overbodige romance die een beetje uit de lucht kwam vallen en ook weer net zo snel vervloog. Aardige soundtrack met slechte eurohouse (Technotronic) en Arabische tracks.