Les Misérables (2019)

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Ladj Ly
met Damien Bonnard, Alexis Manenti en Djebril Zonga

Stéphane heeft net Cherbourg achter zich gelaten om zich aan te sluiten bij de brigade die zich bezighoudt met de criminaliteit in Montfermeil. Hij wordt op sleeptouw meegenomen door zijn nieuwe ervaren collega's, Chris en Gwada. Al snel ontdekt Stéphane de spanningen tussen de diverse groepen in de wijk. Wanneer ze tot een arrestatie overgaan, bevinden de drie mannen zich in de grote minderheid en worden hun handelingen bovendien gefilmd door een drone.

• Vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop

avatar van Koekebakker
Kreeg veel lof in Cannes, ook onder de aanwezige Nederlanders. Ik was iets minder enthousiast, daarvoor is de film me wat te simpel en rechtdoorzee. Maar wel een knap, indringend debuut.

Actueel (maar tegelijk ook tijdloos, zoals de titel benadrukt), steengoed geacteerd en goed geregisseerd. Elke scene werkt. Daardoor een beklemmende ervaring.

De meningen of het laatste half uur nou wel of niet een goed idee is, lopen uiteen. Ik ben er wel blij mee.

Zonder dat laatste halfuur was de film niet zo dwingend geweest, toch?

Erg goed en verschrikkelijk tegelijk. Ik wou dat ik me Polisse nog beter herinnerde om een zinnige vergelijking te kunnen maken. Dit was alleszins een erg beklemmende ervaring, waarin op geen enkel moment partij wordt gekozen. Je gaat mee aan boord met de patrouillewagen, komt even boven op het einde van de werkdag en de volgende halve dag slik je je doorheen de apotheose.

Vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop (Paradiso)