Les Misérables (2019)

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Ladj Ly
met Damien Bonnard, Alexis Manenti en Djebril Zonga

Stéphane heeft net Cherbourg achter zich gelaten om zich aan te sluiten bij de brigade die zich bezighoudt met de criminaliteit in Montfermeil. Hij wordt op sleeptouw meegenomen door zijn nieuwe ervaren collega's, Chris en Gwada. Al snel ontdekt Stéphane de spanningen tussen de diverse groepen in de wijk. Wanneer ze tot een arrestatie overgaan, bevinden de drie mannen zich in de grote minderheid en worden hun handelingen bovendien gefilmd door een drone.

avatar van Drulko Vlaschjan
Lekker vlotte film, dat vond ik toch het voornaamste. Er gebeurt van alles, het is sterk geacteerd, rauw, vol prima dialogen, momenten van vertedering, momenten van weerzin, en uiteindelijk is er vrijwel geen enkel personage alleen maar goed of fout. Misschien iets te deterministisch allemaal, alsof de mens helemaal geen eigen wil heeft, maar uiteindelijk werkt het natuurlijk wel zo dat de situatie een grote invloed heeft op de (al dan niet bewuste) beslissingen die een mens maakt. Ook wat dat betreft een prima film dus.

Is er trouwens een manier om racistische of anderszins vervelende of geesteszieke users te blokken?

avatar van yeyo
Boenga schreef:

Dat is toch wel heel kort door de bocht, en geeft me het gevoel dat je de boodschap van de regisseur helemaal niet begrijpt.
Ly baseert het verhaal voor een groot deel op z'n eigen jeugd en leefomgeving?

Dat hij een ervaringsdeskundige is, staat buiten kijf:

'Les Miserables' Director Ladj Ly Under Fire Over Criminal Past | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

(PS: wel eigenaardig dat dit incident tot geen enkele polemiek heeft geleid tijdens de Césars...)

avatar van Gish
Vandaag, op de valreep zo blijkt, want alles gaat tijdelijk op slot, deze film mogen zien. Zaal nam al een voorschot op de Corona lockdown, want er waren slechts 6 bezoekers. En dan ook nog zo’n titel Les Miserables, het is wat. Hoe dan ook, dit was een fantastische beleving, de trailer leek mij vrij doorsnee, de film zelf was dat zeker niet. Echt op het puntje van mijn stoel gezeten. Het leven in de banlieues kende ik alleen van documentaires die gemaakt zijn naar aanleiding van de grootschalige rellen jaren geleden. Maar dit was toch een eyeopener voor mij. Het verhaal rond Issa, een jongen nog, is origineel, onvoorspelbaar, wrang en schitterend. Er zit veel vaart in het verhaal en er gebeuren echt gekke dingen. Zal niets verklappen, ga er blanco naar toe (na 1 april dan) en geniet van deze rollercoaster.

April, hoop dan dat je weer bios mag bezoeken.
Leuk, unlimited kaart, die nu waardeloos is.
Geen bios, treinen die minder gaan rijden, comiccon die niet doorgaat.
Kan maar beter winterslaap houden.
Werken en slapen

avatar van Beun de Haas BV
In het rauwe Les Misérables volg je een drietal agenten die in de betonnen jungle van de Parijse voorsteden nogal street wise de orde proberen te handhaven. Met de rellen van 2005 als referentiekader blijft de banlieue dan ook een broeinest voor armoede, geweld en radicalisering. Toch slaagt debuterend regisseur Ladj Ly erin te portretteren dat ook daar het leven gewoon doorgaat en de schuld van de verpaupering vooral bij 'het systeem' gezocht moet worden.

avatar van HK Senator
Best te omschrijven als La Haine 2.0

avatar van JJ_D
Molotovcocktail.
Wat?
Deze film.
Over wie?
Les Misérables. De ellendigen. Een volk, althans een gedeelte ervan. Achtergesteld, beroofd van toekomst, van hoop. En wat blijkt? Ook van rechtvaardigheid. Verdomd, dat ontbrak er nog aan.
En over wie nog?
Over andere ellendigen. Diegenen die de kans hadden en hebben om de wet te laten naleven, het goede uit te dragen, het juiste te verdedigen. Integendeel zijn ze geen haar beter dan de ellendigen die ze in het gareel horen te houden. Meer nog: ze moedigen de weerstand tegen het systeem aan door hun positie schaamteloos uit te buiten.
Hoe?
Racisme, seksisme, machtsmisbruik, chantage, noem maar op. Hoe kan het ook anders, als net deze artefacten van het juridisch apparaat deel uitmaken van een probleem van socio-economische armoede? Zie ze zitten! Rechtstreeks van de goot gekropen richting prefab flatje op weetikveel-hoog. Is dit een leven?
Dus?
Alleen de lont ontbreekt. Een aanleiding.
En?
Aanleidingen zijn er legio – dagdagelijks. Tot een limiet wordt overschreden, een grens die zo vaak wordt over gestoken dat men niet meer ziet hoe ver men over de schreef is gegaan. Want "le BAC" (brigade anti-criminalité) verontschuldigt zich niet, heeft het nooit bij het verkeerde eind, want het tekent zelf de krijtlijnen uit, het zet de bakens, dus hoezo, wat zou het kunnen overschrijden, verkeerd doen?
Kortom?
Een zenuwslopende trip is deze ‘Les Misérables’, waarvoor Ladj Ly een ideaal vertelstandpunt kiest, met name dat van een kersverse brigadier die vraagtekens plaatst waar deze onmogelijk worden geacht. De proloog zet de teneur: als er geen brood is, dan toch tenminste spelen onder de vorm van voetbal. Wat dan volgt, is een afdaling in een explosief vat, steeds dieper, steeds grimmiger, waar de toeschouwer net als de personages almaar meer grip en houvast verliest.
Nou?
Kijk, als de wet zichzelf alles permitteert, waarvoor zouden zij die alles toch al hebben verloren dan nog moeten terugdeinzen?
Vat je samen?
Grauw, allesbehalve verheffend, maar in zekere zin verhelderend, althans meer dan de beeldvorming die we rond de hele gesjes en de banlieu-rellen over ons heen krijgen via de traditionele media. En is dat niet bijzonder verdienstelijk?

JJ_D schreef:
(…) Tot een limiet wordt overschreden, een grens die zo vaak wordt over gestoken dat men niet meer ziet hoe ver men over de schreef is gegaan. Want "le BAC" (brigade anti-criminalité) verontschuldigt zich niet, heeft het nooit bij het verkeerde eind, want het tekent zelf de krijtlijnen uit, het zet de bakens, dus hoezo, wat zou het kunnen overschrijden, verkeerd doen? (…)
Ik heb aan het heldere commentaar hiervoor van JJ_D weinig toe te voegen. Ik heb met toenemende verbijstering zitten kijken vanaf het moment dat de agenten het groepje meisjes bij de bushalte op intimiderende wijze lastig vallen tot en met de angstwekkende confrontatie in het trappenhuis. Zoals JJ_D terecht opmerkt: deze keerzijde van de medaille krijgen wij niet te zien via de reguliere media.

JJ_D: ook ik vind het een ijzersterke recensie.

Graaf Machine schreef:

Jongeren op het criminele pad is niet verontrustend. Dat is van altijd. Dat de staat, de hooggeorganiseerde staat van tegenwoordig, er niet een fatsoenlijk antwoord op schijnt te weten, dát is verontrustend.

Zoals deze film een duo idioten in een politieauto als middel inzet tegen criminele jongeren, dat is gek. Zijn er dan geen capabele politieagenten te vinden, denk ik.

Het is wel een gegeven feit dat de meest bekwame mensen zonder grenzeloos idealisme niet in dit soort departementen wilt werken. Er is de criminaliteit, de armoede, het fundamentalisme, de totale politieke desinteresse, de jarenlange verloedering en de er zijn de grenzen van het justitie apparaat. Je dweilt daar met de kraan open en kan er eigenlijk structureel weinig verschil maken. Dan blijven dit soort idioten over. De leiders uit de wijk houden de boel binnen de perken zodat de bazen van dit soort losers tevreden blijven en zij hun gang redelijk kunnen gaan.

Wat dat betreft vond ik het eigenlijk realistischer en minder karikatuuraal dan de extreme corruptie in pak em beet Training Day. Ook Ruiz vond ik wel vrij origineel in het licht afwijken van de cliché newbie. Maar er zat meer in deze film. Een half uur meer uittrekken voor character building en de sfeer en verhoudingen wat scherper afbeelden bijvoorbeeld. Het is mooi gefilmd met enkele sterke scenes en er is het drone element. Maar ook dit had sterker uitgewerkt kunnen worden zonder dat het daarom een gimmick hoeft te worden.

Het is lang geen la Haine maar realistisch vond ik het wel. Redelijk aangrijpend verhaal dat stemt tot nadenken en toch weer wat discussies teweeg brengt.

Kwam inderdaad een hele tijd op me over als een soort Do the Right Thing (een hete dag vol spanning met de politie) en La Haine. Maar dan wat minder origineel en goed gemaakt dan die films.

Maar evengoed loopt de film heel lekker en de laatste 20 minuten trokken me over de streep. Prima film.

avatar van Thomas83
Fraaie film. Qua sfeer deed het me direct wat denken aan een andere film die ik heb gezien. Misschien was het La Haine. Ik zie die film hier wel meer genoemd worden, dus dat zal hem dan wel zijn.

Gelukkig is de film niet helemaal de conventionele crowdpleaser waar ik voor vreesde. Het is een ietwat simpele film op zich, maar tegen het einde verrast de film met wat nuance. Tel daarbij op dat het verhaal ook nog eens vlot en spannend is, al helemaal in het intense laatste bedrijf. De laatste scène is een krachtige. 3.5*.